Re: Foliáže - samo domo
Napsal: úte 28 lis, 2017 9:01 am
Vidím, že tu je stále živé téma domácí výroby foliáží. Protože jsem na tom dost bádal, dovoluji si přidat další souhrnný příspěvek.
Nejprve moje důvody, proč jsem se do toho pouštěl. Základní důvody byly dva.
1. Jsem stále začátečník a při flokování přímo na kolejišti mám obavy, že neodhadnu předem výsledek a nakonec budu muset vše z kolejiště odstranit a začít znovu. Také nemám natolik rozvinutou fantazii, abych na první dobrou věděl, kde má být hustý násep a kde naopak holý terén. Flokovačkou se také nedostanu všude. Jsou různá zákoutí, prostory u stěn a rohů budov, kde to jednoduše nevychází. Práce s foliáží je bez stresu: vše lze vyzkoušet v klidu a nanečisto před finálním přilepením.
2. Pracuji na kolejišti, které je již osazeno elektronikou, tj. zejména přestavníky, detektory zpětné vazby, dekodéry příslušenství, moduly přejezdů apod. Veškerá elektronika obsahuje citlivé polovodičové součástky, které opravdu nemilují grilovačku vysokým napětím. Rozhodně nestačí z kolejiště pouze sundat mašiny.
Chápu, že u modulů, nebo diorámat jsou výchozí podmínky jiné, než u komplexních kolejišť.
Základem foliáže je vhodný podklad (jak je ostatně vidět z příspěvků výše). Já jsem po několika neúspěšných pokusech použil hnědou mulčovací netkanou textilii, co se dává na zahrádku proti plevelu. Vyrábí se většinou černá, ale k dispozici je i hnědá. Nejsem si jistý, zda se vyrábí v různé síle (gramáži), ale nejvhodnější je co nejtenčí. Podle katalogů by to měla být gramáž 45g/m2. I tak je textilie poměrně houževnatá a obtížně se trhá, zejména na přípravu jsou potřeba nůžky. Ale zajímavé je, že po aplikaci lepidla to trochu ztvrdne a pak to již s obtížemi trhat jde. Mám ale za to, že při aplikaci foliáže se nemusí trhat, ale lze klidně stříhat. Postupy jsou různě popsány, jen pro ilustraci pár fotek z publikace je zde: https://www.mininatur.de/en/Neue-Wareng ... Natur.html. Pro zakrytí ostrých přechodů mezi kousky foliáže s výhodou používám další vynikající materiál, a to molitanové posypy WS, konkrétně zelená tráva - směs (T49) i další (http://www.webareal.cz/mnitka/eshop/5-1 ... lena-trava) . Tento materiál, po aplikaci foliáží, používám také na lokální nepravidelnosti, jinak zabarvené skvrny v terénu, čímž se víceméně pravidelný povrch foliáže dále opticky rozbije. Samozřejmě pak přijde další patro, tj. býlí, vzrostlý plevel, křoviska a stromy, ale to je jiná písnička…
Stručně k foliážím (doplním pak nějaké fotky):
1) Zabavil jsem manželce nepoužívaný plech do trouby (nejlépe starý, hliníkový, nesmaltovaný), případně lze použít kus rovného plechu cca 40x40cm
2) nastříhám z textilie čtverce cca 30x30cm. Čtverec položím na plech, který jsem předtím pokryl igelitem (aby se to všechno po aplikaci lepidel neslepilo k sobě)
3) na čtverec textilie nanesu ředěné disperzní lepidlo (Pattex Wood, BISON D2, …), nejlépe nastříkat sprejem (flaška od okeny apod.). Vyzkoušel jsem úspěšně i lepidlo Polák Sprayfix v ředění 1:2 ve prospěch vody s několika kapkami saponátu (Jar). Je dobré to s lepidlem v této fázi nepřehnat a použít takové, které je po uschnutí trvale pružné
4) na mokré lepidlo nanesu podklad - přesátou hlínu, prach, apod., případně smíšené s pískem, kamínky, podle toho, zda bude foliáž sloužit pro golfové hřiště, neudržovaný příkop, terén mezi skalami - dle vlastního výběru. Nanáším cukřenkou, sítkem apod. vrstvičku tak, aby se trochu prosákla lepidlem, aby nezůstávaly zbytečně tlusté vrstvy, ale aby to nebylo úplné bláto. Pokud se neprosákne, lze povrch opětovně přesprejovat lepidlem. Není nutné, aby vše drželo na 100%, bude se ještě opakovaně aplikovat lepidlo a fixace, takže v závěru bude vše spolehlivě držet. Hnědý podklad případné mezery a nedostatky schová.
5) nechá se na ploše uschnout, aspoň tak, aby bylo možné nanést další lepidlo na fixaci statické trávy. Pokud chci ten golf trávník, nanáším jen mírně naředěné lepidlo rovnoměrně štětcem (silnější vrstva není závadou). Pokud chci drny, neudržovanou louku apod. nanáším tupováním štětcem, aby zůstaly i nepravidelné mezery, ostrůvky a tečky lepidla (tam budou izolované drny).
6) pomocí dobré elektrostatické zatravňovačky se aplikuje tráva. Uzemnění zatravňovačky připojím krokodýlem na plech (proto použít nesmaltovaný). Jde to rovnoměrně, protože mezi plechem a nádobkou je silné a rovnoměrně rozložené pole, vlákna nelítají vedle. Pokud chceme různorodý povrch, po zavadnutí ještě přes to doděláme lepidlem další body, nebo ostrůvky pro nanesení lokálně třeba žluté delší trávy, jiný odstín apod. Pro práci se statikou má jistě každý svoje osvědčené postupy a bylo toho spoustu publikováno jinde, třeba tady: http://www.mnitka.com/category/staticka-trava/, postup „fakírování“, a podle mého názoru nejpodrobnější popis zatravňování všeobecně je zde: http://www.tomashora.cz/mutenice-zatrav ... #more-1081 . K tomu fakírování ještě poznámka: z lenosti jsem nevyrobil přípravek dle popisu, ale s úspěchem jsem použil hřeben (kartáč) na vlasy, který má takové ty drátky s plastovými kuličkami na konci. Fakír je fajn pro nerovný terén, aly my pracujeme v ideální rovině. Musí se pracovat rychle, aby to neuschlo. Existují speciální lepidla na statiku, vyzkoušel jsem Polák Statfix 5580 / 5582 s dobrým výsledkem, ale v nouzi jistě vyhoví i běžné disperze.
7) po zaschnutí (druhý den) oklepat to, co nedrží, případně opatrně přeluxovat přes punčochu. A celé opětovně přesprejovat ředěným lepidlem, nebo nějakým osvědčeným prostředkem pro finální fixaci. S úspěchem jsem vyzkoušel WS Scenic Cement, Polák Sprayfix v ředění až 1:3, případně zkusit matný lak, nebo jak je kdo zvyklý. Nechat dobře proschnout.
Hotovo! Máme cca 30x30cm foliáže podle vlastních představ. Lze si třeba udělat terén v oblouku, kde je zpočátku hlína a kamení, pak to přechází v drny a v louku, nebo přímo vyrobit louku s cestičkou uprostřed, lesní podklad atd. dle potřeby a uvážení.
Edit 22.2.2018:
No, kolegové, moje radost byla poněkud předčasná. Vytáhnul jsem foliáže, které jsem si přes léto připravil, že je budu pokládat. No a ono to mezitím ztvrdlo, při ohybu se sice úplně neláme, ale odlupuje se vrstva podkladu (tj. ta přesátá hlína a prach). Příčinu vidím v tom, že jsem jednak nasypal silnou vrstvu, jednak použité lepidlo není po čase dostatečně pružné. Pokusím se před aplikací ze zadní strany lehce nasprejovat jarovou vodou (to radí i Model Scene při aplikaci jejich foliáží), snad to pomůže. A proti odlupování na kolejišti tomu musí pomoct finální přestřik. Holt etapa výzkumu a vývoje musí ještě pokračovat.... Nejradši bych se na to...., ale takovou zanedbanou drnovatou louku, nebo hlavně okraj náspu, žádný z profi výrobců nenabízí (tedy popravdě je něco tady: http://www.eshop-rychle.cz/model-scene/ ... iaze-Naspy, nicméně když potřebuji jen proužek max 5 cm od kolejí, vychází mi 28 cm tratě na 219 Kč).
Nejprve moje důvody, proč jsem se do toho pouštěl. Základní důvody byly dva.
1. Jsem stále začátečník a při flokování přímo na kolejišti mám obavy, že neodhadnu předem výsledek a nakonec budu muset vše z kolejiště odstranit a začít znovu. Také nemám natolik rozvinutou fantazii, abych na první dobrou věděl, kde má být hustý násep a kde naopak holý terén. Flokovačkou se také nedostanu všude. Jsou různá zákoutí, prostory u stěn a rohů budov, kde to jednoduše nevychází. Práce s foliáží je bez stresu: vše lze vyzkoušet v klidu a nanečisto před finálním přilepením.
2. Pracuji na kolejišti, které je již osazeno elektronikou, tj. zejména přestavníky, detektory zpětné vazby, dekodéry příslušenství, moduly přejezdů apod. Veškerá elektronika obsahuje citlivé polovodičové součástky, které opravdu nemilují grilovačku vysokým napětím. Rozhodně nestačí z kolejiště pouze sundat mašiny.
Chápu, že u modulů, nebo diorámat jsou výchozí podmínky jiné, než u komplexních kolejišť.
Základem foliáže je vhodný podklad (jak je ostatně vidět z příspěvků výše). Já jsem po několika neúspěšných pokusech použil hnědou mulčovací netkanou textilii, co se dává na zahrádku proti plevelu. Vyrábí se většinou černá, ale k dispozici je i hnědá. Nejsem si jistý, zda se vyrábí v různé síle (gramáži), ale nejvhodnější je co nejtenčí. Podle katalogů by to měla být gramáž 45g/m2. I tak je textilie poměrně houževnatá a obtížně se trhá, zejména na přípravu jsou potřeba nůžky. Ale zajímavé je, že po aplikaci lepidla to trochu ztvrdne a pak to již s obtížemi trhat jde. Mám ale za to, že při aplikaci foliáže se nemusí trhat, ale lze klidně stříhat. Postupy jsou různě popsány, jen pro ilustraci pár fotek z publikace je zde: https://www.mininatur.de/en/Neue-Wareng ... Natur.html. Pro zakrytí ostrých přechodů mezi kousky foliáže s výhodou používám další vynikající materiál, a to molitanové posypy WS, konkrétně zelená tráva - směs (T49) i další (http://www.webareal.cz/mnitka/eshop/5-1 ... lena-trava) . Tento materiál, po aplikaci foliáží, používám také na lokální nepravidelnosti, jinak zabarvené skvrny v terénu, čímž se víceméně pravidelný povrch foliáže dále opticky rozbije. Samozřejmě pak přijde další patro, tj. býlí, vzrostlý plevel, křoviska a stromy, ale to je jiná písnička…
Stručně k foliážím (doplním pak nějaké fotky):
1) Zabavil jsem manželce nepoužívaný plech do trouby (nejlépe starý, hliníkový, nesmaltovaný), případně lze použít kus rovného plechu cca 40x40cm
2) nastříhám z textilie čtverce cca 30x30cm. Čtverec položím na plech, který jsem předtím pokryl igelitem (aby se to všechno po aplikaci lepidel neslepilo k sobě)
3) na čtverec textilie nanesu ředěné disperzní lepidlo (Pattex Wood, BISON D2, …), nejlépe nastříkat sprejem (flaška od okeny apod.). Vyzkoušel jsem úspěšně i lepidlo Polák Sprayfix v ředění 1:2 ve prospěch vody s několika kapkami saponátu (Jar). Je dobré to s lepidlem v této fázi nepřehnat a použít takové, které je po uschnutí trvale pružné
4) na mokré lepidlo nanesu podklad - přesátou hlínu, prach, apod., případně smíšené s pískem, kamínky, podle toho, zda bude foliáž sloužit pro golfové hřiště, neudržovaný příkop, terén mezi skalami - dle vlastního výběru. Nanáším cukřenkou, sítkem apod. vrstvičku tak, aby se trochu prosákla lepidlem, aby nezůstávaly zbytečně tlusté vrstvy, ale aby to nebylo úplné bláto. Pokud se neprosákne, lze povrch opětovně přesprejovat lepidlem. Není nutné, aby vše drželo na 100%, bude se ještě opakovaně aplikovat lepidlo a fixace, takže v závěru bude vše spolehlivě držet. Hnědý podklad případné mezery a nedostatky schová.
5) nechá se na ploše uschnout, aspoň tak, aby bylo možné nanést další lepidlo na fixaci statické trávy. Pokud chci ten golf trávník, nanáším jen mírně naředěné lepidlo rovnoměrně štětcem (silnější vrstva není závadou). Pokud chci drny, neudržovanou louku apod. nanáším tupováním štětcem, aby zůstaly i nepravidelné mezery, ostrůvky a tečky lepidla (tam budou izolované drny).
6) pomocí dobré elektrostatické zatravňovačky se aplikuje tráva. Uzemnění zatravňovačky připojím krokodýlem na plech (proto použít nesmaltovaný). Jde to rovnoměrně, protože mezi plechem a nádobkou je silné a rovnoměrně rozložené pole, vlákna nelítají vedle. Pokud chceme různorodý povrch, po zavadnutí ještě přes to doděláme lepidlem další body, nebo ostrůvky pro nanesení lokálně třeba žluté delší trávy, jiný odstín apod. Pro práci se statikou má jistě každý svoje osvědčené postupy a bylo toho spoustu publikováno jinde, třeba tady: http://www.mnitka.com/category/staticka-trava/, postup „fakírování“, a podle mého názoru nejpodrobnější popis zatravňování všeobecně je zde: http://www.tomashora.cz/mutenice-zatrav ... #more-1081 . K tomu fakírování ještě poznámka: z lenosti jsem nevyrobil přípravek dle popisu, ale s úspěchem jsem použil hřeben (kartáč) na vlasy, který má takové ty drátky s plastovými kuličkami na konci. Fakír je fajn pro nerovný terén, aly my pracujeme v ideální rovině. Musí se pracovat rychle, aby to neuschlo. Existují speciální lepidla na statiku, vyzkoušel jsem Polák Statfix 5580 / 5582 s dobrým výsledkem, ale v nouzi jistě vyhoví i běžné disperze.
7) po zaschnutí (druhý den) oklepat to, co nedrží, případně opatrně přeluxovat přes punčochu. A celé opětovně přesprejovat ředěným lepidlem, nebo nějakým osvědčeným prostředkem pro finální fixaci. S úspěchem jsem vyzkoušel WS Scenic Cement, Polák Sprayfix v ředění až 1:3, případně zkusit matný lak, nebo jak je kdo zvyklý. Nechat dobře proschnout.
Hotovo! Máme cca 30x30cm foliáže podle vlastních představ. Lze si třeba udělat terén v oblouku, kde je zpočátku hlína a kamení, pak to přechází v drny a v louku, nebo přímo vyrobit louku s cestičkou uprostřed, lesní podklad atd. dle potřeby a uvážení.
Edit 22.2.2018:
No, kolegové, moje radost byla poněkud předčasná. Vytáhnul jsem foliáže, které jsem si přes léto připravil, že je budu pokládat. No a ono to mezitím ztvrdlo, při ohybu se sice úplně neláme, ale odlupuje se vrstva podkladu (tj. ta přesátá hlína a prach). Příčinu vidím v tom, že jsem jednak nasypal silnou vrstvu, jednak použité lepidlo není po čase dostatečně pružné. Pokusím se před aplikací ze zadní strany lehce nasprejovat jarovou vodou (to radí i Model Scene při aplikaci jejich foliáží), snad to pomůže. A proti odlupování na kolejišti tomu musí pomoct finální přestřik. Holt etapa výzkumu a vývoje musí ještě pokračovat.... Nejradši bych se na to...., ale takovou zanedbanou drnovatou louku, nebo hlavně okraj náspu, žádný z profi výrobců nenabízí (tedy popravdě je něco tady: http://www.eshop-rychle.cz/model-scene/ ... iaze-Naspy, nicméně když potřebuji jen proužek max 5 cm od kolejí, vychází mi 28 cm tratě na 219 Kč).