Drobné doplňky kolejiště

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod jipol57 » stř 10 kvě, 2023 8:10 am

A jistě, že se tím vypínačem otočí a rozsvítí se světlo.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Milan.D. » stř 10 kvě, 2023 4:09 pm

Ano je to H0 a světlo samozřejmě svítí, ale vypínačem se musí otočit jinde. :D Jinak to vedení po zdi je moje specialitka, ale na výrobu je to docela jednoduché. Stačí si nařezat pár kousků profilu evergreen 10x20 přichytit páskou nejlépe na pravíko, kvůli stejným roztečím mezi jednotlivými držáčky pak na to vteřiňákem přilepit tenký měděný drátek, odříznout držáčky na správnou délku posunout a postup opakovat dokud nemám požadovanou délku. Pak stačí stříknout černou barvou a přilepit na místo. Stejným způsobem se dá dělat i vedení s více kabely viz výřez z fotky sýpky Telč. Kliky jsou z leptu od Pojezdy EU.
Přílohy
DSCF5824.JPG
DSCF5821.JPG
DSCF5749.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Fox » stř 10 kvě, 2023 4:17 pm

To je fakt ku.va dobrý. Zas je co se učit. :D
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Zlámalík » pát 12 kvě, 2023 8:26 am

Souhlas s Foxem, vždyť je to k... rásně jednoduchý! Díky!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Milan.D. » pát 02 čer, 2023 5:11 pm

Na laser-cut modely jsem se kdysi díval trochu z opovržením, možná ještě pod dojmem staveb firmy Owo které byli z větší části také z papíru, vyráběné někdy od šedesátých let. Dnešní laser-cut modely staveb jsou ale jiná káva. Podle mne jsou velice dobré stavebnice od Igry, drobné stavby od Model Scene považuji za špičkové. Modely od pana Bartáka (K-B Model) jsou zase dobré pro svou příznivou cenu, je na nich ale potřeba trochu zapracovat, prostě je to solidní základ pro stavbu. Před časem jsem pořídil stavebnici bytového domu ÖLEG. Pak jsem ji dost dlouho přesouval dospod hromádky nepostavených modelů, protože od stavby mě pokaždé spolehlivě odradil obrázek na obalu s podivně vystínovaným domečkem s brčálově zelenými okny. Hromádka se ale zmenšila a nakonec došlo i na bytovku. Momentálně mám hotovou hrubou stavbu a dodělávám různé drobnosti, které na budově chybí. chtěl bych ji mít v podobě ze sedmdesátých let, kdy byla spousta starších budov pouze využívána bez nějakých větších investic do oprav např. fasády nebo střechy. Od pana Bartáka jsem si vyprosil původní plánek budovy kvůli rozdělení vnitřního prostoru, z důvodu zamýšleného vnitřního osvětlení, ze kterého vím, že původní budova měla jiné komíny další vchod z boku budovy, nebo další okno také z boku. Bohužel jiné podklady, krom neostré fotky skutečného domu z Troubelic, nemám. No a tady je prostor pro doplnění spousty drobností, takže zapracovala fantazie a domek jsem doplnil stříškou nad vchodem, naznačil jsem nově vybudovanou elektrickou přípojku, čímž je nahrazen původní přívod elektřiny vzdušným vedením které ale na střeše zůstalo. Na střeše je potřeba oplechovat komíny nainstalovat sněžníky, domek samozřejmě dostane osvětlení nad vchodem, schránky na dopisy, popisné číslo a některé další drobnosti. Zatím fotka ze stavby, až to dokončím určitě nějakou fotku přidám. :D
Přílohy
DSCN0041.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod hank » pát 02 čer, 2023 7:30 pm

Jenom technická: Protože ten model mám trochu na svědomí (Karlovi B. jsem k němu poslal podklady vylovené z archívu ŘSD Olomouc v Července), musím tady uvést na pravou míru, že ten objekt v Troubelicích nebyl vybudován společností ÖLEG, ale MGB. MGB (Mährische Grenzbahn) byla Moravská pohraniční dráha v úseku Uničov - Šumperk - Hanušovice - Dolní Lipka. Karla už jsem na chybu upozornil, ale asi to v popisu modelu zapomněl opravit.

Jinak něco málo k historii stanice Troubelice je zde:
http://moravska-pohranicni.cz/index.php ... stavba-mgb
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Milan.D. » pát 02 čer, 2023 8:03 pm

Díky za upřesnění i za odkaz, zajímavé čtení. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod StandaR » sob 03 čer, 2023 1:07 pm

Ta bytovka je krásně natřená, parádní práce!
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Milan.D. » ned 04 čer, 2023 6:57 am

Díky, snažím se. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Střelec » pon 05 čer, 2023 11:19 am

Velmi podobná stavba stojí na bečovském zhlaví nádraží Karlovy Vary - Březová a je v relativně slušném stavu. Někdy mám nad normáliemi pocit, že většina společností vycházela ze společného základu a hlavní odlišností byl styl dekorací a pak občas rozměry staveb.

Co se týká doplňků, konečně jsem v rámci marodění trošku zcivilizoval parní válec (H0), který jsem kdysi koupil v bazaru (BMŽ). Byl plastově modrý, takže dostal černý a červený nátěr a pár drobných doplňků. taky jsem zkusil stavět meziválečné traktory od Woodland Scenic, ale není to nic moc. Stavebnici tvoří odlitky z bílého kovu na dva traktory (2x 7 dílů) a kus struny. odlitky nejsou nic moc a potřebují výrazně začistit, občas někde kousek chybí. Dohromady to moc nesedí, lepit kola na tupo jde hodně špatně, takže to bude chtít navrtat mikrovrtákem a z drátu, co je ve stavebnici na osy volantů, ještě nadělat čepy na kola. Malá přední jsou zralá na náhradu, každé je jinak šišaté a má lehce jiný průměr. pokud se ale výsledek vhodně umístí, tak by to mohlo budit dojem, že někde o kus dál je nějaký pěkný kus zemědělského stroje....
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod hank » pon 05 čer, 2023 12:50 pm

Střelec: Jakmile byla normálie pozemní stavby schválena ve Vídni, mohla být použita kdekoli v Předlitavsku a taky se tak dost často dělo. (Například projekt podle slavné normálie ZvKČ 16/H, jehož realizace jsou dodnes k nalezení od Bukoviny až po Jižní Tyrolsko a od severních Čech až po Istrii, byl původně vytvořen pro Dolnokraňské dráhy v dnešním Slovinsku. Nebo se podívej na budovy na Kozině a najdeš tam vedle sebe normálie transversálky i ÖNWB.) Ale právě rozměry byly to, co od sebe často odlišovalo vizuálně jinak velmi podobné objekty. (Když narazíš na strážní domek přestavovaný a dostavovaný stylem "vlaštovčí hnízdo", často včetně změn počtu a umístění okenních otvorů, půdorysné rozměry původní stavby - pokud se ještě dají z celku vypreparovat - bývají někdy to jediné, podle čeho můžeš původ objektu identifikovat.) Pokud jde o vnitřní dispozici, velikost a účelovost jednotlivých prostorů nádražních budov, teorie o tom vznikla už někdy ve 30. letech 19. století v Anglii a odtamtud se rozšířila na evropský kontinent a dále do světa, takže i vnější vzhled budov - boční křídla, rizality atd. - na první pohled naznačuje původní účel objektů i tam, kde už železnici dávno neslouží. Více o tom viz seriál publikací Mojmíra Krejčiříka Česká nádraží.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Střelec » stř 07 čer, 2023 2:29 pm

Hanku díky, myslel jsem, že to tak nějak bylo.
Ale k doplňkům:
Svého času tady někdo sháněl do kolejiště letadlo. V H0 to není až takový problém, ale menší měřítka... nabízí se 1/144, takže něco mezi k TT a k N.

Rychlé řešení pro epochu III je stočtyřiačtyřicetina Po-2 zvaný Kukuruznik od ruské Zvezdy. Model je určený pro wargames, takže je v principu secvakávací a dost zjednodušený. Víc času zabere povrchovka, než stavba. Stroj tvoří vrtule, motor, trup se spodním křídlem a ocasními plochami, podvozek, čtyři vzpěry a horní křídlo. Taky kulomet, ale ten nebude třeba, stejně jako sovětský obtiskový aršík a stojánek. Co je ale nutné - odstranit ze spodního křídla nalisované pumy pod trupem a křídelní pumové závěsníky. A sehnat nějaké čs. obtisky ve stočtyřiačtyřicetině (zatím jsem je nesehnal), takže moje stroje jsou dočasně holé.
Po válce se u nás sešly kukuruzniky ze tří zdrojů. První si přivezly naše jednotky ze SSSR, druhé byly darovány, případně zanechány na našem území Rudou armádou či přímo dodány ze SSSR. Třetím zdrojem byl nákup licenčních strojů z Polska (část v práškovací úpravě). Stroje nějakou dobu používala naše armáda, ale rychle je přenechávala aeroklubům. Krátce po válce tedy stroje nosily původní sovětské kamufláže (černá, zelená a světlá hnědá/zelená, černá/ zelená, hnědá na horních plochách a světle modrá na spodních). Při opravách v našich dílnách se schéma zjednodušilo na zelenou a modrou v odstínech RLM, co zbyly po Němcích a následně v aeroklubech dostaly při generálkách stříbrný (hliníkový) nátěr, někdy s barevnými doplňky (tmavé přídě za motorem, pruhy na trup a podobně). Vojenské stroje nesly standardní vojenské značení (kruhové výsostné znaky na křídlech a směrovce, bílý či černý kód na trupu), civilní stroje měly běžnou imatrikulaci (OK - ...) na trupu a křídlech (na světlém podkladu černou, na tmavém bílou) a dost různorodě provedenou čs. vlajku na směrovce (jak rozměry, tak umístěním). Občas měly některé kusy kombinaci sovětských a německých barev podle toho, která část se zrovna opravovala. Kukuruzniky u nás vydržely zhruba do poloviny 50. let, poslední aeroklubový kus byl odepsán v roce 1958.
Vlastní stavba je otázkou cca 5 - 10 minut, stroj ze zelené pružné hmoty lze secvakat, případně lepit. Doporučuji držet se návodu, nejdéle v této fázi trvá začištění dílů a odstranění pumové výzbroje. Doba povrchové úpravy závisí na zvolené kamufláži a typu barev - akryly schnou většinou na počkání, syntetika podle druhu o dost déle. Nejhorší bude na pidistroj dostat obtisky, pokud se je podaří sehnat...
Přílohy
DSCN0094.JPG
DSCN0100.JPG
DSCN0101.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Jarda H. » stř 07 čer, 2023 3:53 pm

Střelec píše: ....
Svého času tady někdo sháněl do kolejiště letadlo. V H0 to není až takový problém, ale menší měřítka... nabízí se 1/144, takže něco mezi k TT a k N. ...


Oficiálně v TT 1:120 by se měl dát sehnat klasickej Čmelák (mám dojem že to bylo v nabídce od Kresu ?!), taky se mi při hledání objevil akrobatickej Zlín, odkaz zde :
https://www.vizimodels.cz/Zlin-XII-TT-d ... escription
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod Ivan » stř 07 čer, 2023 4:03 pm

Jarda H. píše:
Střelec píše: ....
Svého času tady někdo sháněl do kolejiště letadlo. V H0 to není až takový problém, ale menší měřítka... nabízí se 1/144, takže něco mezi k TT a k N. ...


Oficiálně v TT 1:120 by se měl dát sehnat klasickej Čmelák (mám dojem že to bylo v nabídce od Kresu ?!), taky se mi při hledání objevil akrobatickej Zlín, odkaz zde :
https://www.vizimodels.cz/Zlin-XII-TT-d ... escription


Ano, kres dělá stavebnici, katalogové číslo KRE 33702, jen cena je tuším pomalu k tisicovce.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Drobné doplňky kolejiště

Příspěvekod hank » stř 07 čer, 2023 4:22 pm

Střelec: V těch stočtyřiačtyřicetinách je ale velice slušný výběr. Sám jsem byl překvapený, že už to není jako kdysi jenom doména velkých airlinerů, bombardérů nebo vojenských dopravních letadel. Nechce se mi to tu tapetovat, ale například tuzemský prodejce MN-modelář jich má skladem kolem 450 typů, z toho zhruba dvacítku letadel, která se někdy aspoň mihla i na tuzemském nebi s čs./českými/slovenskými výsostnými znaky: Od Avie BH-9/11 a B-534 přes poválečné stíhačky sovětského (La-7), německého (Me-109, Me-262) i britského (Spitfire) původu, přes IL-12, IL-14, Dakotu nebo MiG-15 až po Delfína, Turbolet, MiG-21, MiG-29 a Albatrosa. Některé z nich jsou taky zacvakávací, jiné normální lepené (a dost drahé) kity a ne všechny se prodávají s čs. dekály; nicméně pro epochy od II až po dnešek se dá leccos najít.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků