Zubačka Abt v TT

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Zubačka Abt v TT

Příspěvekod chameleon » čtv 29 říj, 2020 2:56 pm

ahoj, nenašel jsem tu nikoho, kdo by měl funkční zubačku, tak jsem se do toho pustil sám :wink:
Můj systém je čistě amatérská práce, plánovaná jako mikro-série jen pro mě, s co nejjednodušším provedením a s tím, že nemám problém přihmouřit oči při některých nedostatcích, které také uvedu.. Ale přesto pro zájemce o zubačku může být něco z toho inspirativní, proto to zde prezentuji.

Idea
* Abtova soustava s 2 hřebeny - vzor Kořenovská zubačka - dostupný výkres zde
* provoz T426.0 - zde jsem pořídil kvůli pojezdu BR106DR od PIKO, pěkná recenze: trainmania, kastli pak nahradím T426.0
* zachovat modelovost zubů/hřebenu, funkčnost, ale nepouštět se do složitostí typu zpřevodování pohonu ozubeného kola - a zde je první kompromis oproti reálu. Je potřeba sladit rychlost ozubeného kola s koly lokomotivy, tedy oproti reálu má moje ozubené kolo průměr roztečné kružnice stejný jako průměr kola - tj. 9,2 mm. Rychlost je tím sladěna, ale ozubené kolo je větší než v reálu (ale stejně není pořádně vidět),a odlišný výkon než v reálu, ale pro mě velká výhoda jednoduchosti instalace - přímo na osu.

Model Ozubnice
* v reálu zuby mají rozteč 120cm - což je u TT ideální na výpočet - zanechal jsem pro model, tedy rozteč (zub+mezera) mám 1mm
* na určení tvaru zubů jsem si stáhl truhlářský software (který byl zdarma) :wink: - vzhledově mi tvar vyhovoval a dle toho jsem pak přemodeloval v Blenderu (3D SW zdarma)
* v reálu má hřeben tloušťku 44mm, což mi v 3D tištěném modelu přišlo málo (0,36mm) a zvolil jsem širší hřeben (0,6mm) tedy přepočteno 72mm
* rozteč patek uchycení hřebene je v souladu s dostupnými pražci Tillig. Oproti reálu rozdíl asi 1 zubu mezi pražci. Modelováno cca dle výkresu a hlavně podle oka.
* pod patkou je umístěn trn, který se zasouvá do vyvrtaných děr v pražcích.
* vertikální umístění hřebenu nejsem logicky schopen ovlivnit, v reálu je hřeben postavený výše nad kolejnicí, u mě vyčnívají nad kolejnicemi jen hlavy zubů

Pozn.: Jelikož je ozubnice vidět, snažil jsem se ji ze začátku modelovat co nejvěrohodněji. Ale po umístění na nemodelové kolejivo Tillig, jsem už pak nic neřešil :wink: , a s klidem nasílil hřeben z 0,4 na 0,6mm aby víc vydržel atp.. Ty masivní kolejnice Tillig mě fakt štvou..

OzubniceBlender.jpg


Výroba
Ozubnice
* mám k dispozici 3D tiskárnu SLA Formlabs Form 2, tisknu z čiré pryskyřice, vrstva 25micronů (systém podpěr ještě upravím)
* zuby jsou dostatečně pevné, na testovacím kusu jsem projel mnohokrát bez jakéhokoliv poškození. Samozřejmě když budete silou tahat mašinou po kolejích, tak zuby odrbete.. Ale není problém vytisknout nový hřeben a poškozený nahradit.
* ozubnice je flexi, takže pro oblouky na viditelné trati není třeba tisknout obloukovou ozubnici. Ale není problém v Blenderu model ohnout dle libovolné křivky.

Ozubené kolo
* pro první testy jsem si ozubené kolo též vytisknul z pryskyřice. Ale jelikož do budoucna fakt nechci se znovu hrabat v pojezdu a měnit kolo, rozhodl jsem se utratit pár stokorun, a nechal jsem si model kola odlít z bronzu na shapeways

OzubniceFormlabs.jpg


Instalace do mašiny
* jak jsem již psal výše, použil jsem pojezd BR106DR od PIKO
* není zde moc místa, na osičku hnané nápravy kvůli převodovce velké ozubené kolo nenacpete, ale jelikož jsou vlastně hnané všechny nápravy, využil jsem nápravu na konci mašiny, kde nebudu zapřahávat vagóny (díky prostoru pro kolo jsem přišel o kinematiku spřáhla). Nevadí mi to, mašina nepřepřahá v koncových stanicích.
* ruční frézkou jsem vyfrézoval díru pro kolo, kdy kolo má boční vůli cca 1mm (aby se náprava mohla v obloucích trošku hýbat do stran)
* nakonec jsem ji i odpružil, vyvrtal pod uchycení osy díry průměru 1,5mm a vložil pružiny průměru 1,45mm, ale nevím jestli je efekt znát :)

ZubackaPojezd.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 878
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod chameleon » čtv 29 říj, 2020 3:11 pm

Z testovacího provozu
* systém funguje :)
* bál jsem se, jak se bude ozubené kolo chovat při přejezdu klasických výhybek ve stanici - a úplně v pohodě. Jediný horší efekt to má, že to trošku zvukově zacvaká, když to ozubené kolo přejíždí jazyky 8) To mi netrápí (kolo ani jazyk výhybky se nepoškozuje). Opticky ale není v jízdě vidět žádná změna.
* testovací kolej jsem si projel asi padesátkrát, žádné opotřebení, vše OK. Navíc mašina je nová a pojezd nebyl zatím vůbec zajet, počítám, že v budoucnu bude jízda ještě plynulejší. Mám v plánu pohodové stoupání 8cm/m. Při extrémním zatížení a stoupání začne ozubené kolo vyjíždět ze zubů, což se děje i v reálu.

Udělal jsem krátké video kde je rozjezd na ozubnici s vagónkem (20g) + nákladem (100g), stoupání 12cm/m

AbtPrew01.jpg

AbtPrew02.jpg


první tiskové pokusy
ZubackaPrvniTesty.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 878
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod vojtas » čtv 29 říj, 2020 3:40 pm

škoda, že to trochu šmajdá. Máš tu nápravu s ozubením dostatečně pevně uloženou? Vždy, když je spojnice nahoře se ti lokomotiva hodně zvedne. Ale je to super nápad a super využití technologie.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 924
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod chameleon » čtv 29 říj, 2020 3:51 pm

vojtas píše:škoda, že to trochu šmajdá. Máš tu nápravu s ozubením dostatečně pevně uloženou? Vždy, když je spojnice nahoře se ti lokomotiva hodně zvedne. Ale je to super nápad a super využití technologie.

nj, máš recht, v reálu to tak nevypadá jak na videu. Ještě na to mrknu, to se vyřeší :wink: Zkusím i mašinu zajet, je fungl nová, nebo zkusím odebrat to odpružení, příp. dát slabší pružiny... dík za postřeh :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 878
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod vojtas » čtv 29 říj, 2020 4:09 pm

Nejdřív bych zkontroloval samotné ozubené kolo. Nejspíš nebude úplně koncentrické, jestli je to odlitek a ne frézovaný výrobek. asi by to šlo srovnat ve stojanovce pilníkem.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 924
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod jafobe » čtv 29 říj, 2020 4:20 pm

chameleon píše:
vojtas píše:škoda, že to trochu šmajdá. Máš tu nápravu s ozubením dostatečně pevně uloženou? Vždy, když je spojnice nahoře se ti lokomotiva hodně zvedne. Ale je to super nápad a super využití technologie.

nj, máš recht, v reálu to tak nevypadá jak na videu. Ještě na to mrknu, to se vyřeší :wink: Zkusím i mašinu zajet, je fungl nová, nebo zkusím odebrat to odpružení, příp. dát slabší pružiny... dík za postřeh :wink:

Problém může být i v tom že od motoru je poháněná přímo jen jedna náprava s bandáží (sousední od ozubeného kola) a ostaní jsou poháněné jen spojnicemi, které ale mají v čepech trochu vůli, takže v záběru na zubech to může jakoby trochu přeskočit když se to dostane do určité polohy i kdyby bylo ozubený kolo vycentrované dobře... ideální by pro daný účel nylo kdyby uzubené kolo mohlo být na náprave poháněné přímo od motoru.
Mohl bych se podívat na neupravený pojezd jak se chová.
Naposledy upravil jafobe dne čtv 29 říj, 2020 7:57 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 352
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod chameleon » čtv 29 říj, 2020 6:53 pm

díky kluci za podněty, mrknu na to podrobněji a dám brzy vědět :wink:

Ono původně jsem chtěl napojit ozubené kolo přes převodovku na hlavní hnací nápravu (na to plastové ozubené kolo), viz obrázek, ale:
* nedokázal jsem ji spočítat, aby mi to vyšlo...tolik hodin co jsem strávil na geargenerator.com :x
* všechny kola by musely být do průměru cca 7-8mm, páč v podvozku je zapuštěný motor
* a pak pro tu převodovku přesně vyfrézovat místo - hlavně pro uchycení osy
To jsem nedal :|

Ale bylo by to hezký, určitě lepší jízdní vlastnosti, a i více modelový, páč to ozubené kolo je v reálu také významně menší než kola mašiny. A hřeben ozubnice by mohl být výše, jak ve skutečnosti, a ozubené kolo by nedrncalo přes výhybky :wink:

Takže když jsem to vzdal, tak jsem psal v úvodu, nakonec jsem zvolil tuhle nejjednoduší variantu - využití pohonu přes spojnice... a tohle téměr 10mm ozubené kolo jsem nacpal na nápravu mimo motor, pod prostor pro reprák či balast - kde je v podvozku více místa.

Ale tak je to první pokus :wink: Zkusím teď vylepšit vlastnosti této lokomotivy, a třeba mi napadne pro další stroj ta převodovka.. :)

pojezd_sen.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 878
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod jafobe » čtv 29 říj, 2020 8:19 pm

Takže co jsem na to tak koukl pod drobnohledem se zátěžovými testy, tak když ho nechám šplhat do kopce tak jede celkem v pohodě. Když mu simuluji zátěž (nárazníkem ho nechám tlačit v kopci na prst) tak se trochu cuká, skoro mi přijde že na to mohou mít vliv trochu i bandáže jako by místy byli trochu nižší než kolo vedle nich, takže pak nemusí být dokonalý souběh kola s bandáží a dvojkolí s ozubeným kolem, zvláště když se k tomu projeví i vůle spojnic na čepech. A pokud by k tomu ozubené kolo nebylo taky dostatečnš vycentrované...
Co mě ještě tak napadá ze skušeností se spřařenými koly mašinek od BTTB, jestli jsou kola na hřídeli kam se dávalo ozubené kolo pootočené vůči sobě ve stejném úhlu jako byli dříve, nebo jako jsou ostatní, i jejich vzájemné pootočení by mohlo dělat neplechu protože by se v některé poloze mohlo skoro šprajcovat (mít snahu se kroutit jinak něž po ose osy a pak záleží na uložení kola kam ho ostatní vůle pustí, což bude nejspíš jen výškový pohyb).

V reálu jsou ozubená kola dvě kousek za sebou mezi středními nápravami. DK-MODEL má u leptu parní zubačky 404 i ozubený kola ale použitelné budou spíš jen jako maketa, ale ani lept by pro funkční provoz nebyl zrovna ideální, nejlepší by byli frézované kola.

zuby.jpg


S počítáním převodovky zatím zkušenosti nemám, i když se na nějakou v budoucnu taky chystám, takže s ní asi moc neporadím. Ale nekdo od Pojezdy.EUm nebo Popopo http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=29&t=1484&start=735 kteří se zabývají i stavbou pojezdů víc by možná poradit mohli. Ale popřemýšlet můžu i já, jak bych to řešil, i když v plánu funkční ozubnici zatím nemám, ale stavbu dvou strojů pro ni ano.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 352
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 21 lis, 2020 10:35 am

Hezké. Smekám a držím palce :!: Také stavím trať s ozubnicí na motivy kořenovské zubačky (nejde o skutečnou kopii kořenovské trati jak si někteří stále myslí , ale čerpal jsem zde námět) a ani na vteřinu jsem neuvažoval nad funkční ozubnicí. Stoupání zde mám 5 cm/m a mašiny mi zde v pohodě utlačí 6 dvouosých vozů. To je tak maximum, které hodlám na tomto sklonu provozovat. Mezi skrytým nádražím a mezilehlou dopravnou (u mě pojmenovanou Zlaté Hory - nápaditě připomíná Dolní Polubný) mám převýšení 2,5 cm/m a počítám, že potud budou Mn vlaky až osmivozové, ale část odstaví na vlečku a nahoru pojedou max. v 6 vozech. Takže jsem vzhledem ke sklonům a výsledkům adhezních zkoušek toto řešit nemusel. Ozubnici mám objednanou v leptu, v pondělí jí budu mít na poště. Bude ale pouze jako imitace...

Pro případné zvědavce - zde je průběžně doplňovaná fotogalerie ze stavby mého kolejiště: https://sedli-cb.rajce.idnes.cz/stavba_ ... e_Zubacka/
TT - ČSD, 70. léta, DCC
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 124
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod chameleon » úte 24 lis, 2020 1:19 pm

Sedli-CB píše:Hezké. Smekám a držím palce :!: Také stavím trať s ozubnicí na motivy kořenovské zubačky (nejde o skutečnou kopii kořenovské trati jak si někteří stále myslí , ale čerpal jsem zde námět) a ani na vteřinu jsem neuvažoval nad funkční ozubnicí.

Díky. Však já tvé vlákno pečlivě sleduji :wink: zubačkou stejné téma a též se mi líbí tvá práce.

Sedli-CB píše:Stoupání zde mám 5 cm/m a mašiny mi zde v pohodě utlačí 6 dvouosých vozů.

je neuvěřitelné, co dnes mašiny vytáhnou, taky bych ozubnici asi nepotřeboval.....ale láká mě, takže půjdu cca na 10cm/m a v tu chvíli se už začne hodit :mrgreen:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 878
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 28 lis, 2020 4:46 pm

10 cm/m je masakr a tam už to asi bude potřeba. Jen si nedokážu představit, jak to bude vypadat. Pohrával jsem si původně s myšlenkou u sebe udělat 6 cm/m, ale ono už těch 5 vypadá jako silně nakloněná rovina. Nedovedu si představit, jak by vypadalo větší stoupání. Aby to zase nepřipomínalo spíše lanovku na Petřín :lol:
TT - ČSD, 70. léta, DCC
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 124
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Zubačka Abt v TT

Příspěvekod fíha » sob 28 lis, 2020 6:53 pm

Jak vypadá nakloněná rovina je docela dobře vidět na Rübelandbahn v německu.Mraky fotek a video záznamů.Když jsem tam byl poprvé v 1991,tak jsem na to koukal jak puk.Na 60 promilích (+/-) adhezně. 30 promil je víceméně rovina.Vlaky 20x wap a pod.Kdysi tam bývala zubačka.(ale třeba znáš)
fíha
 
Příspěvky: 28
Registrován: pát 02 pro, 2011 6:18 pm


Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků