Stránka 29 z 32

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 9:59 am
od hank
milan ferdián píše:Aby toho nebylo málo,při stanici Velký Horeš jsem narazil na další ouzkou (rozchod neznámý) do kamenolomu do Svätuše.


No však to je ta elektrická úzkorozchodka grófa Majlátha. Někde ve zdejších diskusích by měla být fotka její mašiny - nepříliš kvalitní kopie z maďarské publikace o dějinách fy Ganz.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 10:17 am
od JanoH0e
Tak nejak "klasicky" mohlo to prekladisko vyzerať. Čo sa týka úzkej V. Gýreš -Horeš do Szentes -Svätuše bola to elektrifikovaná železnička do kameňolomu pri obci. Rozchod asi 600 mm ? Je aj fotka niekde na k reporte. Ďalej bola úzkokoľajka 760 mm v Strede nad Bodrogom. Tiež do kameňolomu. Ta je už prestavaná na 1435 -1928 roku. Niektorí tvrdia, že vozila aj repu, čo sa zase nevylučuje. Bol tam kapitalovo silný a prosperujúci štátny majer. Aj keď pestovanie repy sa v danom období nespomína. Vlastne vôbec :D .

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:08 pm
od hank
A neměli byste někdo nějaké obrázky nebo dokonce plán kolejiště té konečné stanice Királyhelmec/Kráľovský Chlmec?

Jo a v těch Svätuších (prý to je plurál...) u hraběte Majlátha Jószefa to bylo 600 mm, délka trati Nagygéres - Bodrogszentés 5,2 km.

Halelujá! Našel jsem v archlívu i obrázek té mašinky od Ganzů. :lol: Byla dodána v březnu 1914. Fotka je z maďarské knihy o historii fy Ganz, z jejího I. dílu, který popisuje léta 1868 - 1919.

majlath.jpg

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:35 pm
od milan ferdián
Jindřichu.. :wink: .Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:41 pm
od hank
Nějaké obrázky z té dráhy Bk.G.V. jsem našel tady:
https://www.youtube.com/watch?v=IV8CwPfuClk
Většinu jich sice nafotil strojvedoucí Ráby Mk 48.2020 při jízdě vlaku, takže pocházejí z dob gulášového socialismu, ale o charakteru té dráhy dávají potenciálním stavitelům jejích modelů dost dobrou představu. Jestli tomu správně rozumím, tak dráha na maďarském území ukončila provoz 31. 12. 1976. Což vyvolává další otázku: Kdy skončil její slovenský úsek? Tipuju rok 1919 a ukončení bojů prvorepublikové armády s Maďarskou a Slovenskou republikou rad, ale mohu se samozřejmě mýlit, i když vzhledem ke vztahu I. republiky a horthyovského Maďarska bych se dost divil, kdyby takový podnik přežil rok 1920... (Bude to asi něco podobného jako těšínské tramvaje nebo v pozdější době uhranská električka. :( )

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:50 pm
od hank
Milan F.: Děkuji.

Podle tohoto zdroje
http://lacacseke.hupont.hu/31/a-bodrogk ... sagi-vasut
dráha Bk.G.V. měla 4 motorové, 9 osobních a 130 (!) nákladních vozů a taky dvě "tüzes mozdonya", překladač mi vnucuje "ohnivé lokomotivy", takže těžko říct, jestli šlo o páry (vždycky jsem si myslel, že parní lokomotiva je gözmozdony... :roll: ).

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:09 pm
od hank
Na facebooku jsem našel tento obrázek ze Sátoraljaújhely roku 1941:

m2_bkgv.jpg


Text u něj praví, že jde o motorový vůz M2 dráhy Bk.G.V. vyrobený v r. 1912 u Ganzů s benzínovým pohonným agregátem Marta-Westinghouse Arad, 60 k, zřejmě jde tedy o elektrický přenos výkonu.

Je všeobecně známo, že zalitavské železnice byly v té době mnohem pokrokovější ve věci zavádění nových trakcí, o čemž mj. svědčí i dobové nářky v českém tisku, které si v tomto ohledu stěžují na konzervativismus kkStB stran úrovně provozu na předlitavských lokálkách. Takže kdo chce věrohodně modelovat I. a II. epochu bez parní trakce, hurá do Uher! :lol:

Napsal jsem si do vyhledávače maďarsky "Keskeny nyomtávú motorvonatok", tj. úzkorozchodné motorové vlaky, a vypadlo na mě asi 250 obrázků na FB, některé stejné jako sem dal Milan, takže zřejmě lovíme ve stejných vodách. Zase už se v tom přehrabuju, místo abych dělal něco pořádného... :oops:

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:24 pm
od JanoH0e
Ono to Hanku bolo ešte komplikovanejšie ako si myslíš. Povedal by som, že nemáš toľko fantázie. :D Ono sa nejedná o 1 či 2 železnice, ale o 4 alebo 5, ako to berieš vlastnícky, technický o 6 . Pričom v rôznom období mali spoločnú prevádzku. Ako bonus možno uviesť električku Nyíregyhaze , ktorej časť vozidiel boli "bastardi", schopný byť napojený na trolej a mali aj spaľovací motor. Keď si všimneš obrázok od Milana, je tam "bastard", pričom sa dostal až niekde k Pribeníku. Ďalej mala železnica ( teda spoločnosť) rýchlikové motorové vozy, ktoré dosahovali až 60 km/h, jazdiace medzi Nyíregyhazov a Sarospatakom. Koncesne mala BkGV vo vlastníctve pri založení : 3 parné lokomotívy pre nákladnú dopravu,2 prídavne tendry, 4 osobné motorové vozy, nie typ "bastard", 7 osobných vozov a 2 vozne poštovo osobné. Potom pribudli ešte 2 motorové lokomotívy, ale to už bol Trust - združenie tratí. Taktiež úsek do K.CH. mal zaujímavú históriu. K.CH. nemal byť koncovou stanicou ale trať mala pokračovať do Veľkých Kapušian. Po roku 1919 prebrala trať Sarospatak - Príbeník ČS armáda. Po roku 1920 bola zastavena doprava do K.CH, 1925 zastavená doprava do Príbeniku a znesená trať do K.CH. a Príbeniku. Obnova trate do Príbeniku bola ukončená v 8. oktobrá 1938 po pripojení územia k Maďarsku. Znovu zrušený po roku 1945. Celá história tratí v oblasti je v Dráhe 4 a 5 /2005.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:36 pm
od hank
JanoH0e píše:...


Děkuji.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:52 pm
od hank
Pro zájemce odkaz na FB:
https://www.facebook.com/pg/Hungarian-l ... 0407958754
je to tam i anglicky, takže enjoy!

(A já čučím jako puk na motorové jednotky řady 801 Jugoslávských železnic... Tehdy tam na rozchodu 760 mm jezdily i dálkové rychlíky... :mrgreen: )

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 6:20 pm
od milan ferdián
Opouštím velmi zajímavé místo a dívám se na seznam kam pokračovat.Nejblíže mám Bardejov a jeho trať,pak to střihnout přes Mníšek nad Hnilcom, Gemerské spojky a rovnou do Blavy.
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 10:13 pm
od Michal Vaniš
Dobrou, nekodrcavou jízdu Milane :mrgreen:

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 7:38 am
od milan ferdián
Michal Vaniš píše:Dobrou, nekodrcavou jízdu Milane :mrgreen:

Díky.Dajací chlapi z východné mne privítali :wink: .
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 9:04 am
od milan ferdián
Mezitím co jsem v Bardějové máte čas na kvíz.Kterou volbu zvolit :?:
Bratislava
1 - 1898
2 - 1934
3 - 1936
4 - 2019
:wink:
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:00 pm
od milan ferdián
"...a my sme čo ? ",pýtá se ma pán Hančok