Stránka 29 z 37

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:41 pm
od hank
Nějaké obrázky z té dráhy Bk.G.V. jsem našel tady:
https://www.youtube.com/watch?v=IV8CwPfuClk
Většinu jich sice nafotil strojvedoucí Ráby Mk 48.2020 při jízdě vlaku, takže pocházejí z dob gulášového socialismu, ale o charakteru té dráhy dávají potenciálním stavitelům jejích modelů dost dobrou představu. Jestli tomu správně rozumím, tak dráha na maďarském území ukončila provoz 31. 12. 1976. Což vyvolává další otázku: Kdy skončil její slovenský úsek? Tipuju rok 1919 a ukončení bojů prvorepublikové armády s Maďarskou a Slovenskou republikou rad, ale mohu se samozřejmě mýlit, i když vzhledem ke vztahu I. republiky a horthyovského Maďarska bych se dost divil, kdyby takový podnik přežil rok 1920... (Bude to asi něco podobného jako těšínské tramvaje nebo v pozdější době uhranská električka. :( )

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 2:50 pm
od hank
Milan F.: Děkuji.

Podle tohoto zdroje
http://lacacseke.hupont.hu/31/a-bodrogk ... sagi-vasut
dráha Bk.G.V. měla 4 motorové, 9 osobních a 130 (!) nákladních vozů a taky dvě "tüzes mozdonya", překladač mi vnucuje "ohnivé lokomotivy", takže těžko říct, jestli šlo o páry (vždycky jsem si myslel, že parní lokomotiva je gözmozdony... :roll: ).

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:09 pm
od hank
Na facebooku jsem našel tento obrázek ze Sátoraljaújhely roku 1941:

m2_bkgv.jpg


Text u něj praví, že jde o motorový vůz M2 dráhy Bk.G.V. vyrobený v r. 1912 u Ganzů s benzínovým pohonným agregátem Marta-Westinghouse Arad, 60 k, zřejmě jde tedy o elektrický přenos výkonu.

Je všeobecně známo, že zalitavské železnice byly v té době mnohem pokrokovější ve věci zavádění nových trakcí, o čemž mj. svědčí i dobové nářky v českém tisku, které si v tomto ohledu stěžují na konzervativismus kkStB stran úrovně provozu na předlitavských lokálkách. Takže kdo chce věrohodně modelovat I. a II. epochu bez parní trakce, hurá do Uher! :lol:

Napsal jsem si do vyhledávače maďarsky "Keskeny nyomtávú motorvonatok", tj. úzkorozchodné motorové vlaky, a vypadlo na mě asi 250 obrázků na FB, některé stejné jako sem dal Milan, takže zřejmě lovíme ve stejných vodách. Zase už se v tom přehrabuju, místo abych dělal něco pořádného... :oops:

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:24 pm
od JanoH0e
Ono to Hanku bolo ešte komplikovanejšie ako si myslíš. Povedal by som, že nemáš toľko fantázie. :D Ono sa nejedná o 1 či 2 železnice, ale o 4 alebo 5, ako to berieš vlastnícky, technický o 6 . Pričom v rôznom období mali spoločnú prevádzku. Ako bonus možno uviesť električku Nyíregyhaze , ktorej časť vozidiel boli "bastardi", schopný byť napojený na trolej a mali aj spaľovací motor. Keď si všimneš obrázok od Milana, je tam "bastard", pričom sa dostal až niekde k Pribeníku. Ďalej mala železnica ( teda spoločnosť) rýchlikové motorové vozy, ktoré dosahovali až 60 km/h, jazdiace medzi Nyíregyhazov a Sarospatakom. Koncesne mala BkGV vo vlastníctve pri založení : 3 parné lokomotívy pre nákladnú dopravu,2 prídavne tendry, 4 osobné motorové vozy, nie typ "bastard", 7 osobných vozov a 2 vozne poštovo osobné. Potom pribudli ešte 2 motorové lokomotívy, ale to už bol Trust - združenie tratí. Taktiež úsek do K.CH. mal zaujímavú históriu. K.CH. nemal byť koncovou stanicou ale trať mala pokračovať do Veľkých Kapušian. Po roku 1919 prebrala trať Sarospatak - Príbeník ČS armáda. Po roku 1920 bola zastavena doprava do K.CH, 1925 zastavená doprava do Príbeniku a znesená trať do K.CH. a Príbeniku. Obnova trate do Príbeniku bola ukončená v 8. oktobrá 1938 po pripojení územia k Maďarsku. Znovu zrušený po roku 1945. Celá história tratí v oblasti je v Dráhe 4 a 5 /2005.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:36 pm
od hank
JanoH0e píše:...


Děkuji.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 3:52 pm
od hank
Pro zájemce odkaz na FB:
https://www.facebook.com/pg/Hungarian-l ... 0407958754
je to tam i anglicky, takže enjoy!

(A já čučím jako puk na motorové jednotky řady 801 Jugoslávských železnic... Tehdy tam na rozchodu 760 mm jezdily i dálkové rychlíky... :mrgreen: )

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 6:20 pm
od milan ferdián
Opouštím velmi zajímavé místo a dívám se na seznam kam pokračovat.Nejblíže mám Bardejov a jeho trať,pak to střihnout přes Mníšek nad Hnilcom, Gemerské spojky a rovnou do Blavy.
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 10:13 pm
od Michal Vaniš
Dobrou, nekodrcavou jízdu Milane :mrgreen:

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 7:38 am
od milan ferdián
Michal Vaniš píše:Dobrou, nekodrcavou jízdu Milane :mrgreen:

Díky.Dajací chlapi z východné mne privítali :wink: .
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 9:04 am
od milan ferdián
Mezitím co jsem v Bardějové máte čas na kvíz.Kterou volbu zvolit :?:
Bratislava
1 - 1898
2 - 1934
3 - 1936
4 - 2019
:wink:
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:00 pm
od milan ferdián
"...a my sme čo ? ",pýtá se ma pán Hančok

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:07 pm
od JanoH0e
To vyzerá na Štiavnicku Anču.

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:18 pm
od milan ferdián
JanoH0e píše:To vyzerá na Štiavnicku Anču.

...a kdo uhádne co to je nad vláčkem :?: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Milan

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:23 pm
od JanoH0e
Vodovod, ale nie pre ľudí. :mrgreen:

Re: IV.SLOVENSKO /ex VI.díl Plány koľajísk

PříspěvekNapsal: pát 22 bře, 2019 5:28 pm
od milan ferdián
JanoH0e píše:Vodovod, ale nie pre ľudí. :mrgreen:

No pro tebe to bylo lehký.Jano já mám ale dvě Anče,kterou chceš vidět?
Milan

edit: 3 (tři)