Výzva_téma "VLEČKY"

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » sob 21 pro, 2013 8:38 am

Tak pojďme kousek dál.

Jestli má někdo chuť modelovat vlečku s papírenským tématem a zároveň nemá moc místa a/nebo moc chuti přemýšlet o složitých technologiích a návaznostech toku materiálu, může volit kompromis - kartonážku. A jako typický příklad ze 70. - 80. let může posloužit dnes už neexistující kartonážka ve Šlapanicích u Brna, kdysi pobočný závod Brněnských papíren, a její vlečka.

Jak praví název, v kartonážce se vyrábí kartonáž = lepenkové obaly = krabice (ale ne jenom, sem patří třeba i vinutá kartonáž, tj. různé sudy, bubny a kbelíky, občas se sem počítají i dutinky a trubice na navíjení papíru, plastových fólií nebo textilních tkanin do kotoučů, různé obaly typu paletek např. na jogurty nebo prodejních displejů, výrobky na pomezí kartonáže, knihařiny a vůbec polygrafie jako třeba kazety na knihy, tetrapakové obaly na nápoje, taky některé kancelářské potřeby - těmi zvláštními případy se ale teď zabývat nechci). Zhruba řečeno známe dva základní druhy lepenek - plné a vlnité. Plné lepenky jsou strojní a jejich poddruh skládačkové (ty si necháme na jindy) a slepované, vlnité lepenky dvou-, tří-, pěti- až sedmivrstvé se skládají z hladkých krycích vrstev a odopovídajího počtu zvlněných vrstev.

Neodpustím si malý historicko-technologický úlet. Traduje se, že poprvé napadlo vyrobit vlnitý papír někoho v USA kolem roku 1860, a to na balení lahví, které se do té doby ukládaly do beden s dřevitou vlnou. Od americké armády koupil dvě vyřazené hlavně, nechal do nich vyfrézovat podélné drážky, nasadil je na hřídele, prohodil mezi nimi papír, který se převíjel z jednoho kotouče na druhý a pak je přitlačil k sobě. Později se vylepšovaly vlastnosti tohoto materiálu přilepováním nejdřív plochých krycích vrstev a potom i dalších vln. Ale princip zvlňování se používá dodnes, s tím rozdílem, že místo dělových hlavní se používají párou vytápěné válce, a geometrie těch podélných drážek je velká věda. A ještě jedna vychytávka - při přilepování krycí vrstvy na vlnu se nenatírá ta krycí vrstva, ale vrcholky vln zvlněné vrstvy, což je taky docela věda. Takže zvlňovací stroj je většinou desítky metrů dlouhý, na začátku jsou odvíjecí stojany na potřebný počet kotoučů papíru, za zvlňovacími jednotkami - obvykle jsou dvě, aby se dala vyrábět tří- nebo pětivrstvá lepenka (5 vrstev proto, že uprostřed mezi vlnami je ještě jedna plochá vrstva) - následuje dlouhý sušicí stůl a na konci je jedna nebo dvě archové řezačky, protože vlnité lepenky - s výjimkou dvouvstvé - nelze z pochopitelných důvodů navíjet do kotoučů. (Kdo nevěří nebo nechápe, ať si vezme jakoukoli krabici a zkusí vlnitou lepenku ohnout.)

Většina vlnitých lepenek se obvykle zpracuje na kartonáž ve stejných závodech, kde se vyrábějí, ale část tabulí se prodává jako polotovar do kartonážek, které vlastní zvlňovačky nemají, nebo přímo spotřebitelům, kteří si je při balení upraví sami. (Příklad: Výrobci nábytku.) Kartonáž se vyrábí na různě velkých a různě komplikovaných strojích a linkách, buď jednoúčelových nebo slučujících více výrobních operací, a tím se kartonážní výroba svým charakterem blíží spíše různým sériovým a hromadným strojním výrobám. Základní operace jsou řezání, plochý a rotační výsek, rýhování a ohýbání, šití a lepení, jednoduchý flexografický potisk, skládání, balení a paletizace. (Kdo chce vědět víc, ať mi napíše SZ, ať to tu moc neplevelím. Zpracování papíru a lepenek je samostatný a docela sofistikovaný obor, který se studuje na středních a vyšších odborných školách a dnes zahrnuje i takové věci jako pevnostní výpočty a CAD obalů, základy tiskařských technologií apod. Kromě toho do něj "kecají" největší spotřebitelé kartonáže, což jsou dnes - jak jinak - kupodivu automobilky a jejich dodavatelé, kteří z té pozice sesadily kdysi neotřesitelně vedoucí potravinářsko-nápojářskou branži, a své si k tomu také nahlas říkají odborníci na balení, dopravu a skladování a méně či více zlobbované orgány států a EU :mrgreen: , ale to už jsme OT.) Kartonážní dílny mají velice různou velikost, od "garáží" někde na vsi nebo technologicky primitivních přidružených výrob v zemědělských a potravinářských podnicích až po haly o ploše řádově tisíců m2 s plně automatizovanou výrobou a mezioperační manipulací.

(Tady to rozdělím, ať to není moc dlouhé.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » sob 21 pro, 2013 9:47 am

Takže pojďme do těch Šlapanic.

Kdysi v těch objektech býval cukrovar, později Dehtochema, tj. výroba dehtových střešních lepenek, po jejím zrušení v 60. letech v těch naprosto nevyhovujících halách z dob císaře pána zavedly Brněnské papírny nejdřív výrobu slepovaných lepenek, tj. slepování až 4 vrstev papíru na polotovar pro výrobu těžkých kartonážních a knihařských lepenek, a výrobu dvouvrstvé vlnité lepenky. Část materiálu se zpracovávala v kartonážkách přímo v rámci podniku v Brně na Křenové a na Dornychu. V 70. letech byla postavena tzv. nová hala se zvlňovačkou na 3- a 5vrstvou vlnitou lepenku a ve starých objektech se rozšířila kartonážní dílna. Nezbytnou součástí závodu byla kotelna, kde až do konce 80. let pracovaly dva uhelné kotle Tischbein zděděné po cukrovaru, ten starší byl z roku 1908, takže se v plné síle a v dokonalém stavu dožil 80 let plného provozního nasazení. (OT: A do posledka se do něj přikládalo ručně a odškvárovalo taky ručně.)

Vlečka byla zaústěna do stanice Šlapanice u Brna na vlárské dráze a byla dlouhá necelé 2 km. Byla celkem primitivní, z matečné koleje odbočovaly třemi výhybkami v jednoduchém stromkovém zhlaví 4 šturcy. Objíždět nešlo, takže lokomotiva byla pořád na "spodním" konci posunujícího dílu, tj. směrem ke stanici. Jeden šturc s krytou rampou sloužil k vykládce kotoučů papíru a částečně k nakládce výrobků, další k vykládce uhlí pro kotelnu, na jeden zastrčený mezi halami se odstavovala lokomotiva (nejdřív pod širým nebem, pak jsme si tam udělali mezi stěnami hal aspoň primitivní přístřešek) a ten poslední sloužil k řazení naložených vozů a částečně taky k nakládce - ze země vysokozdvižným vozíkem. Na tom všem se denně vyložilo v průměru 8 a naložilo v průměru 20 vozových jednotek (tehdy byl dvouosák jedna vozová jednotka, čtyřosák dvě). Šturcy byly krátké, skoro pořád se posunovalo, takže jsme měli jednu vlastní lokomotivu (východoněmeckou dieselhydraulickou V60, 4nápravovou s pohonem náprav jalovým hřídelem a spojnicí) a jako zálohu jsme si vypůjčovali z Maloměřic vždy některou z jedničkových karkulek. (Na čísla si teď nevzpomenu, jestli je tu nějaký Brňák, třeba mi pomůže - kdybych viděl jejich seznam z těch dob, určitě bych si vzpomněl, které jsem ve Šlapanicích zažil.) Vlečka měla omezenou přechodnost na 16 t na nápravu, takže když nám jednou v zimě zamrzly obě lokomotivy, museli jsme ukecat vlakovou četu manipuláku, aby nám udělali posun se čmelákem, který tam ovšem přechodnost neměl... tenkrát v r. 1987 to spravila stovka strojvedoucímu a flaška domácí slivovice vlakvedoucímu. Předávky v žst a obsluhy byly v časech po odjezdu Mn vlaků, podle doběhu zátěže a potřeby expedice většinou dvakrát denně.

Na vlečce se vykládaly především zetky s kotouči papíru pro výrobu lepenek (šířka 2,5 m, váha kolem 1200 kg - ručně!!!) a uhlí, nakládaly se zetky paletami lepenky a krabic. Občas se ložilo i do 20stopých kontejnerů, buďto byly dva na voze Res/Nas dveřmi k sobě a mezi nimi místo na manipulaci (šlo tam zajet i vysokodzvižným vozíkem, jenom se musel hlídat stav podlahy vozu) nebo se vozily po silnici na návěsech (tahač byl trambus Š 706) a na dráhu se nakládaly až na terminálu (tehdy ČSKD Intrans) v Modřicích u Brna. Občas přišly vagónem i jiné suroviny, především škrob v pytlích na paletách a vodní sklo v sudech, obojí na lepení, ale ty se vozily většinou už tehdy po silnici.

Ještě pro dokreslení vnitrozávodových manipulací: Nová hala byla vzdálena od kartonáže asi 100 m, palety s tabulemi lepenky se do kartonáže navážely buď traktorem s valníkovým vlekem bez bočnic nebo trambusem Š 706 se sníženým a prodlouženým valníkem, který měl taky odstrojené bočnice a už nesměl na silnici. Oba prostředky nejdřív najížděly vraty přímo do haly (k velké radosti obsluh, především v zimě...), později se zvenku přistavěla provizorní nakládková rampa.

Na vlečce sloužily ve dvousměnném provozu (směny se překrývaly) tři čety ve složení strojvedoucí - vedoucí posunu (jeden z nich měl i zkoušky na strojvedoucího) - posunovač, přičemž vedoucí posunu a posunovači se podíleli i na vykládce a nakládce vozů. Vlečka měla v kumulovaných funkcích správce a zástupce správce, oba jsme to dělali jako kumulované funkce vedle svých provozních funkcí ve fabrice a museli jsme mít zákonité zkoušky na úrovni vedoucího posunu/vlakvedoucího nákladních vlaků/tranzitéra-přípraváře. Náčelnice žst Šlapanice chodila v průměru jednou týdně pěšky po vlečkové koleji na předem neohlášené kontroly a jejich výsledky zapisovala do k tomu určené knihy, nedostatky červeně. Kniha se červenala jak panna před svatbou :mrgreen: , nejoblíbenější zápisy soudružky náčelnice se týkaly uhelného mouru ve výhybkách a nepředpisového dávání návěstí při posunu. Provokovat ji byl oblíbený sport posunovačů, takže jeden ze slavných zápisů zněl "Místo praporkem dává návěst 95 Vzdálit červenými trenýrkami". Samozřejmě vždy po takové provokaci následovalo přezkoušení a foukání do trubičky, ale fešáci vždy prošli... A ředitel závodu byl v podstatě hodný člověk, takže ani prémie se nekrátily...

Později - v 1. polovině 90. let - byla kartonážka zprivatizována a následně prodána jedné nadnárodní firmě, která ji po zjištění rozsahu starých ekologických zátěží ještě po Dehtochemě přestěhovala do Brna-Chrlic. Areál dodnes existuje http://www.icec.cz/cz/, je - pokud je mi známo - příležitostně pronajímán a je veden v databázi brownfieldů tady: http://www.brownfieldy-jmk.cz/detail/?id=3405.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Adam_B » sob 21 pro, 2013 10:01 am

Škoda, že nejsou fotky z doby kdy tam ta kartonážka byla. Teda určitě někde jsou, ale nejsou přímo tady k tomu povídání :-)

Jinak parádní počtení :!:
Adam_B
 
Příspěvky: 183
Registrován: pon 16 pro, 2013 9:29 am
Bydliště: Praha

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 21 pro, 2013 3:37 pm

Zajímavá vlečka s papírem je též v Malé Bělé - Bělá pod Bezdězem


http://www.mapy.cz/#!x=14.871970&y=50.5 ... 889_1&l=15
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » sob 21 pro, 2013 5:12 pm

Adam_B: Ty fotky, na které odkazuju, se od "živého" stavu v 80. letech zase až tak moc neliší... :mrgreen:

Šlapanice mívaly v rámci "velkých" Brněnských papíren dost špatnou pověst, mj. proto, že podnik do nich investoval jen minimálně a některé dílny připomínaly svou stavební zchátralostí, zastaralostí strojního zařízení i pracovními podmínkami spíš domy hrůzy... Pracovali tam - kromě Šlapaňáků, kterým se nechtělo dojíždět tu půlhodinu trolejbusem do Brna - často otrlí exoti a různí dobrodruzi nebo ztroskotanci, kteří už neměli kam jít. No a šéfíci tam většinou šli příkazem nebo stranickým úkolem. Taky jejich životnost ve funkcích byla většinou dost krátká... Není divu, že se tam chlastala první liga :twisted: a když někdo chyběl na pracovišti, mistr ho nejdřív hledal v jedné ze dvou přilehlých hospod :mrgreen: . První kotel s mechanizovaným zauhlováním přišel až ve 2. polovině 80. let po nástupu nového generálního ředitele Průmyslu papíru a celulózy, který - když poprvé viděl tu hrůzu v kotelně - si pozval na koberec ředitele podniku, seřval ho do krychličky, že to je poslední fabrika v rámci celého papírenského oboru, kde se hází do kotlů ručně, nařídil mu nápravu a taky - což tehdy nebylo samozřejmé - okamžitě uvolnil příslušné investiční peníze.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » sob 21 pro, 2013 5:18 pm

Jeff Hopper píše:Zajímavá vlečka s papírem je též v Malé Bělé - Bělá pod Bezdězem


Taky už má svoje nejlepší léta za sebou. Areál je obrovský, využívá se tak z desetiny, papírenská výroba už je několik let pryč a zbyla tam jen kartonáž s tiskárnou a výroba papírových tácků a talířů. Ještě celkem nedávno (2010) tam škváru z uhelné kotelny na skládku vyvážela úzkorozchodka 600 mm kiplórami (překlopnými vozíky) taženými důlní dieslovou lokomotivou. BTW, jde zřejmě o druhou nejstarší papírnu v ČR, kde se vyrábí nepřetržitě od r. 1696, přičemž nejstarší je ruční papírna ve Velkých Losinách (1596).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Adam_B » sob 21 pro, 2013 9:21 pm

No, většina kolejí už je vytrhaných a budovy myslím už vypadají taky trochu jinak než bývalo, takže s nějakou tou dobovou fotkou by to přeci jen bylo trochu lepší pro představu :)

Jinak doufám, že ještě není konec a ještě něco přibude :!: :?:
Adam_B
 
Příspěvky: 183
Registrován: pon 16 pro, 2013 9:29 am
Bydliště: Praha

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » čtv 26 pro, 2013 7:10 am

Dnes to bude jednoduché a rychlé.

Historii a provoz vlečky z Kájova do papíren ve Větřní zpracoval Karel Breiter, a to hned dvakrát:
Svět železnice 1(33)/2010, str. 52 - Historie vlečky Kájov - Pečkovský mlýn
Svět železnice - speciální tématické číslo S2/2010 ke 100. výročí završení výstavby železnic na Šumavě, str. 72 - Vlečky
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod kuTTil » čtv 26 pro, 2013 8:32 pm

mám takový dotaz, řeším co by šlo za podnik/vlečku udělat tady z té budovy ,jestli by to mohlo být i na tu papírnu,modelovál bych z papírny jen tu nakládku a vykládku na výrobní halu nemám už místo a tohle by mohl být sklad hotových výrobku, pokud to existovalo/existuje díky za radu
Přílohy
podnik.jpg
kuTTil
 
Příspěvky: 281
Registrován: ned 10 srp, 2008 11:23 pm
Bydliště: GB

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod fulda » čtv 26 pro, 2013 8:41 pm

hank píše:Dnes to bude jednoduché a rychlé.

Historii a provoz vlečky z Kájova do papíren ve Větřní zpracoval Karel Breiter, a to hned dvakrát:
Svět železnice 1(33)/2010, str. 52 - Historie vlečky Kájov - Pečkovský mlýn
Svět železnice - speciální tématické číslo S2/2010 ke 100. výročí završení výstavby železnic na Šumavě, str. 72 - Vlečky


Fíha, tolik pozornosti.
Tu trať mají rodiče "za humny", s babičkou jsme tam chodili spouštět závory.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod hank » pát 27 pro, 2013 10:03 pm

fulda: Není divu, ona ta vlečka je unikum nejmíň ze dvou důvodů, díky vražednému sklonu 38‰ a také díky úvraťové stanici. Kromě toho se ve fabrice ve Větřní jezdilo elektricky už dávno za císařpána a měli tam elektrickou úzkokolejku. Prostě samá atrakce, archivních dokumentů bylo zřejmě bohatě dost, tak se p. Breiter rozepsal...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod r.hahn » úte 14 říj, 2014 7:52 pm

Našel jsem fotku osobního vlaku do LETu Kunovice. Třeba se někomu bude hodit. :D
Kunovice vlečka.jpg
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Předchozí

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků