Výzva_téma "VLEČKY"

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Vladimír_B » pon 17 říj, 2011 7:53 pm

Já si nedam pokoj, resp. Vám. :D http://www.youtube.com/watch?v=-9Zw2ftY5qQ takhle se vykládá uhlí v elektrárně Chvaletice. Takový to rotační výklopník býval na každé šachtě (ale pochopitelně v malém)... zajímavý je také ten posunovací mechanizmus...

Jinak pro inspiraci plavírna kaolinu (1.+2. epocha):
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... f=28/20169 obrázek historický
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2293430 popis plavírny
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... f=28/20169 obrázek trasy vlečky z "kontaminaček"
Samotná vlečka měla dvě kusé koleje, na jedné se nakládal písek (z úzkorozchodky) , na druhé vylisovaný kaolín. Na place před plavírnou se dosušuje vylisovaný kaolín.
Až to spadne za nějakou dobu do archivu a odkazy budou nefunkční, tak je to v Tratě KV, archiv po archivu do 11.10.11
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod radekkrupka » sob 26 lis, 2011 12:19 pm

Narazil jsem na zajímavý motiv vlečky z místa svého rodiště, vlečka areálu Svit Zlín (dřívě Svit Gottwaldov, Baťa).

Budova centrálního skladu, alias expediční hala, byly napojeny do kolejiště, díky stísněným podmínkám tak, že několik kolejí uvnitř budovy byly přístupné přes přesuvnu, napojenou do koleje vedoucí podél této budovy. Muselo to být trochu složité pro manipulaci s vozy. Dočetl jsem se na K-reportu, že posun realizovaly lokomotivy BN 30 R, upravené pro normální rozchod :!:

Přesuvna, jak se zdá z fotomapy, je již asi minulostí. Na starší fotomapě je ještě vidět - považte jak je dráha přesuvny dlouhá .

Pár fotek tady:
http://railways.pjp.cz/galerie.php?kodrailways=1168
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1315765
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod radekkrupka » úte 06 pro, 2011 12:28 pm

Práce mě zavála na sever do Jizerek, kde jsem narazil na zajímavé vlečky, napojené (v podstatě) na širé trati.

http://mapy.cz/#x=15.193630&y=50.954316 ... 28-29-27-h
poblíž Horní Řasnice, celkem rozvětvená vlečka panelárny zaústěná přes úvrať přímo na trať

http://mapy.cz/#x=15.197291&y=50.928721 ... -29-27-h-f
v zastávce Hajniště je odbočka na zřejmě bývalou vojenskou vlečku, která má tříkolejné předávací koleje a tři koleje v místě nakládky a vykládky - asi techniky?

Mimochodem, potkat na lokálce do Bílého Potoka nový Stadler byl celkem zážitek :)
Naposledy upravil radekkrupka dne úte 06 pro, 2011 1:12 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Jeňa Sova » úte 06 pro, 2011 12:40 pm

Přidám něco z mého okolí na podobné téma. Vlečka do Letu v Kunovicích taky vychází ze širé trati. Je to na zast. Kunovice zastávka. Zajímavé je, že na vlečkové koleji je další nástupiště. Dřív po vlečce prý jezdila 820, co vozila zaměstnance do jiné části podniku. Dnes, aspon podle fotek, by nemělo smysl po vlečce jet. Kolejiště vypadá dost očesané...

http://mapy.cz/#x=17.461618&y=49.039034 ... .928925_17
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod jirikejzar » úte 06 pro, 2011 1:04 pm

První je bývalá panelárna v Horní Řasnici
a druhé je vojenský prostor.

radekkrupka píše:Práce mě zavála na sever do Jizerek, kde jsem narazil na zajímavé vlečky, napojené (v podstatě) na širé trati.

http://mapy.cz/#x=15.193630&y=50.954316 ... 28-29-27-h
poblíž Horní Řasnice, celkem rozvětvená vlečka (cihelny?) zaústěná přes úvrať přímo na trať

http://mapy.cz/#x=15.197291&y=50.928721 ... -29-27-h-f
v zastávce Hajniště je odbočka na zřejmě bývalou vojenskou vlečku, která má tříkolejné předávací koleje a tři koleje v místě nakládky a vykládky - asi techniky?

Mimochodem, potkat na lokálce do Bílého Potoka nový Stadler byl celkem zážitek :)
jirikejzar
 
Příspěvky: 68
Registrován: úte 22 dub, 2008 2:21 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod jirikejzar » úte 06 pro, 2011 3:39 pm

Jinak malá vlečka bývala do Elitexu v Chrastavě - dnes již zrušeno, a druhá vedla do bývalé fabriky. směrem na Liberec. ale co víc mě zajímá, je zrušená vlečka do bývalé uhelné elektrárny Andělská Hora.

Chrastava - http://mapy.cz/#x=14.955746&y=50.808908 ... 28-29-27-h
Chrastava ELITEX - http://mapy.cz/#x=14.952990&y=50.811798 ... 28-29-27-h
Andělská Hora - http://mapy.cz/#x=14.965611&y=50.788740 ... 28-29-27-h - pozústatek výsypek dvě koleje
jirikejzar
 
Příspěvky: 68
Registrován: úte 22 dub, 2008 2:21 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod uherjara » pon 12 pro, 2011 3:27 pm

Vlečka do TOS Kuřim, dnes již jen zbytky v , který zaměstnával 5000 lidí a denně odjíždělo několik frézek a obráběcích center po celém východním bloku (bohužel po revoluci se zaspalo hlavně co se týče marketingu). Dnes už je vytrhaná větší část kolejí (2 odstavné koleje před areaálem na místě současného sběrného dvora, některá napojení do montážních hal - kolej vedla po celé délce hal a malými točnami byly obslouženy odbočky do jednotlivých výrobních lodí)

http://mapy.cz/#x=16.528018&y=49.301600 ... .042098_17
uherjara
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 29 dub, 2010 5:50 am

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod radekkrupka » čtv 15 pro, 2011 7:31 am

V Jindřichovicích pod Smrkem jsem narazil na zajímavou relikvii u manipulační koleje (volná skládka, rampa...). V trávě tam je dodnes tohle:

Předpokládám, že jsou to kladky pro posun vozů navijákem. Na jednom konci jsou kladky dvě, na druhé jedna... vím, že se to používalo ve starších epochách na vlečkách, např. u točen. Ve stanici jsem to ještě neviděl. Nejvíc mě překvapilo, že dodnes se tím dá krásně točit. Asi dobrá konstrukce :)

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Jarda H. » čtv 15 pro, 2011 8:56 am

radekkrupka píše: ..... Předpokládám, že jsou to kladky pro posun vozů navijákem. ..... vím, že se to používalo ve starších epochách na vlečkách, např. u točen. Ve stanici jsem to ještě neviděl. .....


Torzo respektive kladka je zatím v žst. Podbořany, u koleje, kde se občas nakládá kaolin. Ale je to dlouhá léta mimo provoz ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 20 pro, 2011 12:19 pm

Nejen ve starších epochách. Ve firmě MOVO (modernizace, opravy a repase os. žel. vozů) je posun rozdělený. Před přesuvnou jezdí lokomotiva (T211) a za přesuvnou (v halách i venku) už se posunuje pouze za pomocí vrátků a kladek, případně pomocí nekonečného řetězu v podlaze.
Zejména natahování vozů na / z přesuvny se děje za pomoci lan a navijáků a kladek přímo na přesuvně. Největší rachot je u vnitřních přesuven, které jsou cca 20 cm nad úrovní podlahy resp. kolejí a vozy na ně najíždějí po sklopných jazycích. Pří sjíždění z přesuvny se musí vozy pomocí hlavně brzdit - též pomocí lan a navijáků.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Vladimír_B » pon 02 led, 2012 6:50 pm

V některých provozech se dosud posunuje s traktorem a s pomocí volské síly. Páč nad kanál ti traktor nevjede - užší rozchod předních kol a on by prohučel dolů. :lol: Příp. někteří se nedají nakuplovat. Tak se jednoduše svolají dělníci a na pohnutí +/-10tunama stačí 4 + další za volantem - po rovině, na překonání stoupání je pochopitelně potřeba více "volů" a také je celkem prča odhadnout, kdy přestat tlačit, když posunovaný nemá naboucháno, aby sme neprojeli vraty...
V jiném nejmenovaném závodě se též používá posun lanem, ale také se posunují vozy kolejové vozy jež mají svoji dráhu souběžnou s vlečkou. Dále se posunuje pomocí mostového jeřábu, ale to musí být výslovně povoleno v "provozním řádu" páč to běžně dovoleno není. Co oči nevidí... :wink:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod jafobe » pon 05 bře, 2012 9:13 pm

radekkrupka píše:V Jindřichovicích pod Smrkem jsem narazil na zajímavou relikvii u manipulační koleje (volná skládka, rampa...). V trávě tam je dodnes tohle:

Předpokládám, že jsou to kladky pro posun vozů navijákem. Na jednom konci jsou kladky dvě, na druhé jedna... vím, že se to používalo ve starších epochách na vlečkách, např. u točen. Ve stanici jsem to ještě neviděl. Nejvíc mě překvapilo, že dodnes se tím dá krásně točit. Asi dobrá konstrukce :)

U nás na trati ve stanici Jesenný podobné kladky jsou, jen trochu jiné konstrukce a ne z tak robusních kladek a v kovovém bloku, viz foto toho co zbylo, ta kdysi žlutá kostka na rohu kamenné rampy u skladu ve které byli kladky (lepší foto jsem nenašel)
navijak.jpg

dokonce tak matně vzpomínám i na naviják který u nich byl, z tohodle pohledu by byl schovaný za skladem (ale to tak asi před 15-20 lety), jen ono tažné zařízení bylo na vrchchu rampy, narozdíl od těchto téměř na úrovni kolejí
tak jsem ještě udělal i detailnější foto kladky od nás, je to ale spíš skoro domácí výroba
navij02.jpg
navij02.jpg (86.59 KiB) Zobrazeno 7300 krát

navij01.jpg
navij01.jpg (93.49 KiB) Zobrazeno 7300 krát

jinak tam co byly kladky dvě byl patrně i naviják, a lano protažené mezi kladkami aby se dalo tahat z obou stran a nemuselo se to nijak přehazovat, u té kladky co je na druhé straně rampy mě napadají dvě možnosti, první kvůli ochraně lana aby se nedřelo o kamennou rampu, druhá pokud by vagón tahali až od mezníku u vyhybky tak pro vyrovnání směru tahu, ale to by se asi dalo odvodit od toho jak budou vůči rampě umístěné.

Taky něco málo k vlečkám, jedna kratší už nějakých pár let zrušená je u Železného Brodu která vedla do bývalého areálu textilky (původně firma Johann Leibieg & Co. později Kolora) a z vlečky odbočovala i jedna kolej do areálu bývalého ŽBS které tam vzniklo později než textilka. Zaústěné byla do trati ze Želežného Brodu asi 1,7 km od nádraží směrem na Turnovu. Dnes tam po vlečce zbyl víceméně jen most přes řeku a torzo domku (stavědla) poblíž místa zaústění do hlavní tratě, zkusil jsem na mapě vyznačit kam zhruba trať byla zavedená v areálu fabriky, přepravovala se tam dřív bavlna do textilky a nejspíš hotové výrobky z ní, dále uhlí do kotelny, a později i křemičitý písek do ŽBS. Někjakou fotku mostu i některých budov bych asi doma našel. Z jedny budovy skrz kterou trať vedla je dnes "galerie Libeňský Brychtová". Jinak přikládám odkaz na mapu, snad to zůstane i s vyznačenou tratí (spíš odhadem kudy asi vedla). Na fotomapě je vidět dobře most přes řeku a trochu náznak kudy vedla trať po okraji náhonu.
http://mapy.cz/#x=15.244700&y=50.640141 ... dWBH.&l=15
Něco málo o vlečce i s fotkami jsem nakonec našel i na stránce:
http://www.vlakregion.cz/trate/030/vlec ... liebig.htm
Jsou tam fotky od hlavní trati k mostu, ale dnes by měla být přístupná i strana v místech kudy vedla vlečka fabrikou od druhé strany mostu, už i z důvodu že z jedné stavby vlečky je dnes Galerie, a ona textilka jako spousta dalších po okolí nefunguje. Pokud by byl zájem asi by se dalo zjistit případně i nafotit víc.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod Vladimír_B » ned 22 dub, 2012 10:29 am

Ahoj, zaujala mě Fosfa Poštorná
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... f=28/73872
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... f=28/73872
Teda dokaď jsem se nepodíval na mapy :D Dlouhé ohnisko hodně zkresluje. Tak aspoň pro inspiraci.
http://www.mapy.cz/#x=16.869884&y=48.738674&z=17
To by bylo delší než FnO...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod radekkrupka » pon 04 čer, 2012 12:32 pm

Velmi zajímavé věci jsou k vidění na vlečkách stanice Praha - Zlíčín (alias Řepy). Mám vše nafoceno a až to zpracuju, tak toho bude víc.

Kromě toho tam na vlečku do bývalého Siemensu přetahují vagony RegoJetu :)
Přílohy
zlicin - vlecka 2.jpg
zlicin - vlecka1.jpg
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Výzva_téma "VLEČKY"

Příspěvekod jirikejzar » čtv 04 črc, 2013 8:58 pm

Našel jsem vlečku v Andělské Hoře u Chrastavy do elektrárny. Odbočka z širé tratě, vedla nad výsypku. Nenašel by někdo staré foto či zákres. Místo je dost zarostlé a nedá se rozpoznat skoro nic. Děkuji
http://uzka.webnode.cz/fotogalerie/#andelska-hora-jpg
jirikejzar
 
Příspěvky: 68
Registrován: úte 22 dub, 2008 2:21 pm

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků