Popojedem.
Dnešní menu: písek-štěrkopísek-štěrk, aneb surovina bez které by se dráha ani žádná stavba s. a míru neobešla!
Těžbu odstřelem, či bagrováním ze dna přeskočíme a vrhneme se na nakládku. I když takový plovoucí ssací bagér by mohl býti taky pěkný...
Nakládka bývá buď pásovým dopravníkem, nebo nakladačem, příp. obé. Nakládati budeme např. přímo v/na okraji lomu (z.B.S. Marien Stein, Aussig), na vlečce, která je vzdálena od lomu - doprava pásovými dopravníky (Libochovany), nebo můžeme nakládati ve stanici na rampě (Mladotice, štěrk, vozba Tatrankami, příp. něčím novějším; Kaznějov, písek, III.ep., přísun úzkou, posléze nahrazeno pásovým dopravníkem). Další možnosti pochopitelně možné.
Většinou je jedno nakládací místo a s vz. se musí tedy proto
posunovati:
a) animálně (dobytek, lidi), traktory, nákladní auta, vrátek
b) lokomotivně
Ve III. a IV. epoše vítězil vrátek a vlečková mašina (T211.0...) většinou vlečkaře, příp. pronajata od ČSD->Jestřebí. V epochách následujících při nakládce štěrku pro koridor většinou asistují mašiny, které ty sypáky přitáhly (v případě velkého obratu extra loko na posun)-Mladotice, Krhanice; v Jestřebí (písek) posunuje loko ČD Cargo, v "sousední" Libuni vozí z pískovny vz. taky Cargo; Skašov, Donbas štěrko(písky) taky obsluhuje Cargo. Ten štěrk může být také vápencový (pro V. a VI. epochu na odsíření) - a už všici víte kam mířím - ano, jsou to Nučice a zbytky KND. Posun na vlečce posunovadlo z 726
a doprava do Nučic po KND dvojče 740 (Sasky, Wapky) ... a ještě mě napadla jedna zajímá vozba vápencové drtě (štěrku). Byla to relace Velkolom Čertovy schody - Králův dvůr (III.-IV. epocha, T436.15). V Králově dvoře se Sa vozy vysypávaly v této hale
http://www.mapy.cz/#x=14.052166&y=49.94 ... 17&l=3&c=h . V ní jezdil mostový jeřáb s drapákem a nakládal vápenec na pásový dopravník, který vedl nejprve do drtiče a pak dalším pásovým dopravníkem přes trať Böhmische Westbahn do vlastní cementárny. Provoz, resp. převoz skončil s ukončením výroby. Tento drtič byl také konečnou stanicí malodráhy Králův Dvůr-Beroun-Koněprusy...
Krhanice
http://www.mapy.cz/#x=14.546570&y=49.85 ... 16&l=3&c=h Mladotice
http://www.mapy.cz/#x=13.366515&y=49.98 ... 17&l=3&c=h (dřevěné skladiště nalevo vyhlazeno z povrchu zemského
) Marien Stein, Aussig
http://www.mapy.cz/#x=14.055915&y=50.66 ... 16&l=3&c=h Libochovany
http://www.mapy.cz/#x=14.044597&y=50.58 ... 15&l=3&c=h Jestřebí
http://www.mapy.cz/#x=14.593759&y=50.61 ... 16&l=3&c=h Libuň
http://www.mapy.cz/#x=15.252499&y=50.49 ... 16&l=3&c=h Skašov
http://www.mapy.cz/#x=17.305926&y=49.41 ... 16&l=3&c=h Plešovice
http://www.mapy.cz/#x=14.346615&y=48.86 ... 15&l=3&c=h Újezd u Sv. Kříže
http://www.mapy.cz/#x=12.751669&y=49.57 ... 16&l=3&c=h šturcy vlevo byly předávácí a nakládalo se zhruba uprostřed, šturc pokračuje doprava. Votice
http://www.mapy.cz/#x=14.616329&y=49.63 ... 16&l=3&c=h lomem (okrajem) dnes vede přeložka tratě 220. Taky nesmíme zapomenout na jihočeská ložiska písku a vozbu štokry z Veselí na Louží: Majdalena
http://www.mapy.cz/#x=14.874853&y=48.94 ... 16&l=3&c=h Nová Ves pro změnu nad Louží
http://www.mapy.cz/#x=14.924751&y=48.81 ... 16&l=3&c=h (Lasselsberger tam má pěkné děti
Ráje
https://picasaweb.google.com/pepa.kox/N ... 1714027074)
A nakonec taková malá
jedovatá slina (zadejte do youtube schválně
)
Když se podívám na plánek Menhartice, od nejmenovaného Pána M.F., tak na té vlečce bysme naložili jednu Sasku bez posunu do stanice
. Pro nakládku dalších vz. bysme si museli domlouvat posun do stanice (D3) a ukončovat ho před každým odjezdem vlaku ze sousední dopravny (tzv. rušící posun).
A nakonec II. pár informací ke keramičce Hlubokodol, která měla 600mm vlečku na 760mm dráhu státní
http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=15331
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)