PUBLIKACE PLÁNKY_KOLEJIŠŤ

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejové plánky-modelová velikost

HO
59
37%
TT
67
42%
N
9
6%
Z
1
1%
HOe
4
3%
TTe
1
1%
HOm/TTm/Nm-tramvaj
1
1%
HOe/TTe/Ne-tramvaj
1
1%
HO/PILZ-ELITE-GLEISSYSTEM
9
6%
HO/PECO-CODE75
8
5%
 
Celkem hlasů : 160

Příspěvekod michal_n_cz » sob 05 pro, 2009 2:08 am

diego.dan píše:I já přispěji svou troškou do mlýna či spíše mlýnice :D
Osobně si myslím,že hlasování je rozdrobené,nechal bych jen základní velikosti resp.měřítka.Pokud Milan např.preferuje v HO Tilliga tak si myslím,že díky námětu ,prostorovému uspořádání a typu krajiny a zástavby pro většinu není problém si upravit "layout" vedení trati pro své kolejivo.Tím chci říci,že Milanovo plány nám všem prostě dají ten "mustr" a stejně je zbytak na nás všech jak to provedem.
Tady jde prostě o to,že se máme čeho chytit a stavět krásná kolejiště podle Milana návrhů.A když k tomu je ještě to jeho "povídání" tak to nemá chybu.Uplně se v tom vlaku vidím.

Hlasuji pro čisté HO.

Ano souhlas, anketa má špatně nastavené volby - dohromady je konkrétní kolejový systém s dalšími velikostmi obecně - objektivnějšíá by byla anketa na jednotlivé modelové velikosti a další anketa pro konkrétní velikost a tam rozdělit na jednotlivé kolejové systémy. Ještě by to šlo dát dohromady ale ty velikosti by tam musely být např. takto:
H0 - Piko U plech - retro DDR betlém :-)
H0 - Piko A-Gleis
H0 - Fleischmann Profi
H0 - Roco Code 100 staré
H0 - Roco-line Code83
H0 - Roco-Geoline
H0 - Tillig Elite Code 83
H0 - Tillig/starý Pilz Code 100
H0 - Peco - Code100 i 75 muže být dohromady jelikož mají až na trojcestnou stenou geometrii .
H0 - Maerklin/Trix C-Gleis
TT - Tillig
TT - BTTB
N - Roco
N - Fleischmann
N - Peco Code55

A než se taková anketa spustí, tak ještě dotaz na co jsem to zapomněl? - Pak to bude dobře vyhodnotitelné.
Ale jak čtu výše příspěvky napadá mě takové schéma:
Úvod do projektování ala např. R. Knipper Miba special 9,
Menší kolejitě jednoduché pro začátečníka - konkrétní kolejový systém
Větší kolejiště - úvest např 15° / 12° / 10° geometrie vyhýbek - osová vzdálenost tady tolik, tady tolik. Pro další velikosti jen přepočet koeficientem.
Možná pořidat nějaký úvod do projektování ala např. R. Knipper Miba special 9 ...
Michal N.
P.S. HO nebo H0 ?
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod milan ferdián » sob 05 pro, 2009 8:19 am

michal_n_cz píše:H0 - Piko U plech - retro DDR betlém :-)
H0 - Piko A-Gleis
H0 - Fleischmann Profi
H0 - Roco Code 100 staré
H0 - Roco-line Code83
H0 - Roco-Geoline
H0 - Tillig Elite Code 83
H0 - Tillig/starý Pilz Code 100
H0 - Peco - Code100 i 75 muže být dohromady jelikož mají až na trojcestnou stenou geometrii .
H0 - Maerklin/Trix C-Gleis
TT - Tillig
TT - BTTB
N - Roco
N - Fleischmann
N - Peco Code55



A toho jsem se chtěl vyvarovat,protože ani tento obsah druhů kolejiva není všechen.Důvodem je navrhování kolejišť v určité geometrie kolejiva daného výrobce a z toho případní zájemci by si měli,dodatečně odvodit v případě použití jiné druhu kolejiva.Musím ,ale upozornit,že né zcela náhodou ,jsem vybral jen určitý typ.Zdůvodněním je různost druhů výhybek a jejich vzájemná kombinace při vytváření daných zhlaví ve stanicích,která mi umožňují šetřit cenný prostor.Některé druhy kolejiva nejsou příliš vhodné .Například geometrie kolejiva má základní koncepci,výhybka-protioblouk-vyrovnávací přímý úsek,jestliže mám volnou ruku při navržení zhlaví tímto druhem kolejiva a vidím ,že lze sestavit co ptřebuji,není co řešit.Ale jsou druhy kolejiva ,které mají přímo danou koncepci od výrobce a tou je jen výhybka-protioblouk-přímý úsek ,ale jen v přímem směru.Pro modeláře jednoduchá sestava,pro navrhovatele kolejišť, někdy neřešitelný problém.A to se nechci vyjadřovat o pseudoobloukových výhybek,které nejdou použít s kombinaci s ostaními výhybkami od stejného výrobce.Dále si modelář musí dávat pozor právě při výběru kolejiva,protože stejné zhlaví u různých úhlů a délek výhybek spolu doplňkovými kolejí ve zhlaví,budou mít rozdílnou délku celého zhlaví.To z mé strany na vysvětlenou pro HO(H0) :wink:
Rozlišením měřítek sledujeme něco jiného,já vím ,že to je trochu zavádějící,ale pro nás to jsou důležité informace.
Velmi pečlivě sledujeme tuto anketu a děkujeme všem co se zde vyjádřili,doufám,že se ozvou i další diskutující.Pro nás jsou důležité otázky a doporučení nejen od profesionálů,ale taky očekáváme,že se zde vyjádří i naše železničářská drobotina.

Těšíme se na další doporučení od Vás....
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Pája » sob 05 pro, 2009 8:58 am

Bych se taky vyjádřil,jako 90-kilová drobotina,anketa jasně ukazuje,jak je o co zájem a zároveň jaké je rozložení modelářů napříč měřítky.
Nepochybuji,že publikace bude skvělá a už se na ni těším,myslím si,že pokud tam bude od všeho trochu,bude to OK a hlavně jedna z mála ryze Českých záležitostí.Držím palec a předem dík za námahu.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod rawen » sob 05 pro, 2009 10:08 am

Hlasoval jsem pro H0e/TTe - ačkoliv stavím zahradní, tak stavím úzkou (600mm), takže tento typ je pro mě nejinspirativnější.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod kvasha » sob 05 pro, 2009 1:11 pm

no a když už se začalo anketou, co takhle navrhnout třeba 30 nějakých motivů kolejišť a nechat každého hlasovat třeba pro max. 3 a z toho poté podle zájmu do publikace zařadit těch třeba 15 nejžádanějších?! ... Měřítka by už poté nebyla důležitá, šlo by hlavně o motiv/námět ...
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Martin HO » sob 05 pro, 2009 1:39 pm

Myslím si, že publikace bude pro menší část modelářů sloužit jako "návod" na stavbu kolejiště, pro větší část zkušenějších kolegů spíš jako inspirace a potvrzení železničářsky realistických a správných řešení.

Přiznám se že jsem spíše příznivec 2. skupiny a proto bych preferoval co nejširší rozsah publikace (v předchozím příspěvku jsem to lakonicky nazval "vše").

Myslím, že by se rozsah publikace neměl omezovat finančními ohledy. Mám za to, že nejen pro mne je tato publikace přitažlivější, než obsáhlá monografie o jedné lokomotivní řadě. A i tyto publikace s nemalou cenou nachází své kupce.

Když naprostá většina z nás dokáže kupovat modely v řádově tisíců Kč, nebude pro nás asi problém sáhnout hlouběji do kapsy pro získání takovéto ojedinělé publikace.
Martin HO
 

Příspěvekod kvasha » sob 05 pro, 2009 2:25 pm

Martin HO píše:Když naprostá většina z nás dokáže kupovat modely v řádově tisíců Kč, nebude pro nás asi problém sáhnout hlouběji do kapsy pro získání takovéto ojedinělé publikace.


I já (za sebe) s tímhle souhlasím ...
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod MirekTT » sob 05 pro, 2009 6:25 pm

Položte si otázku!
Kdo z vás postavil kolejiště zcela striktně podle nějakého návrhu a při tom nic neupravoval? Deset? Pět? Méně než jeden modelář? Pokud na kteroukoliv z těchto otázek odpovíte ANO, je to pořád málo na to, aby mělo smysl publikaci pasovat na určitý "druh lidí". Znovu opakuji: Milane, plácni tam co chceš, v jakémkoliv měřítku, stejně vím, že od tebe to bude super!

PS: Asi před rokem jsem se zde holedbal, že budu první, kdo si publikaci od Milana koupí. Vzhledem k projevenému zájmu nevím, zdali se mi to podaří :oops: (ale vadit mi to nebude 8) ).
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod petrh » sob 05 pro, 2009 6:32 pm

jsem pro, abychom udelali kompletni prurez milanovymi pracemi a to i treba temi mene oficialnimi, co se najendou ukazali a mnohdy nejsou ani treba v magazinu ale jen zde ve foru. urcite bude zajimave, pokud u kazdeho planku bude krasna milanova ci michalova legenda a zaroven pripadne par tipu nato jak to udelat jinak ci v jinem meritku, toto ocenim urcite:)a myslim, ze nejen ja...dalsi takovy maly postreh... urcite by stalo za to, udelat tam kratke povidani napr. z workshopu michala d. o foliazich, sterkovani atd... a kldine at ma knizka 250 stran a 399 Kc:D ja si ji urcite koupim...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod Ferda » sob 05 pro, 2009 10:00 pm

Plně souhlasím s těmi, co psali, že na velikosti nezáleží. I když nevím, co na to moje žena :oops: .

Myslím, že podstatou je námět a nádherné ruční zpracování. Tak, jak jsou plánky prezentovány tady na fóru mohou být i v knize. Většina plánků vznikala pro konkrétní prostor a konkrétní kolejivo dle přání zadavatele, ale to neznamená, že pro nás ostatní nemají význam! Z mého pohledu, modelová velikost ani typ použitého kolejiva není určujícím faktorem. U malých kolejišť pro začínající modeláře je snad šance, že mohou být stavěny podle těchto podkladů od A do Z, ale ve většině případů se využije základní námět a zbytek se přizpůsobí dle konkrétních možností a schopností každého jednotlivce. Proto se klidně podepíšu pod to co napsal "petrh". A kdyby snad 250 stran nestačilo, ochotně počkám na pokračování. Za tu inspiraci to určitě stojí.

Knihu i případná pokračování si určitě koupím!!! Už se těším, jak ji budu jednou ukazovat vnoučatům!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod maayaa » sob 05 pro, 2009 11:29 pm

Pro mě je důležitá inspirace,ani ne tak měřítko.Snažim se o TTe a TT a brácha o N vlaky a tramvaje.Takže rozptyl je dost velkej.
Co by možná nebylo na škodu,dát tam nějaký vzorový nádraží se zabezpečovacím zařízením a vysvětlivkami toho proč tam ten který prvek je.
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Houmr » ned 06 pro, 2009 9:59 am

Já mohu potrdit jen to, co bylo napsáno víše, sám už vlastně kolejiště naplánované a i z dost velké části hotové mám, ale velice rád si koupím tuto publikaci i se všemi měřítky. Skutečně jde hlavně o inspiraci a tu nám Michal nabízí v obrovském množství a hlavně kvalitě. Rozhodně nebudu litovat peněz a bud se jen těšit, aby publikace spatřila světlo světa. Čím více plánků v ní bude, tím lépe :lol:
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod štokr » ned 06 pro, 2009 3:23 pm

Chlapíci, jak již bylo výše řečeno, je nesmysl požadovat členění dle modelových měřítek a ještě podle typů kolejiva. To by se musel vydavatel opupínkovat. Opět cituji: nikdy nikdo nepostavil a ani nepostaví kolejiště striktně dle návrhu. Pokud ano, je to modelář bez fantazie. Myslím, že by stačili jenom obecné návrhy pro určité modelové měřítko a k tomu tabulka pro převod do jiných měřítek, spíš jenom takový námět na realizaci. Kdo navrhoval kolejiště Houmrovi, Šimimu a dalším lídrům naší modelářské scény?
Vždyť je nutné uvažovat i tak, že dle návrhu je nutné použít konkrétní budovu, konkrétního rozměru, konkrétní kolejivo, konkrétní rozměr panelu atd. ( to si můžeme koupit panel od Nocha a máme kolejiště za den hotový a nebudeme si hrát na modeláře) - což vede k univerzálnosti a nakonec budeme mít doma všichni stejné kjolejiště a budeme samozřejmě všichni šťastní........ :wink:
H0 DCC
II. - III. ep.
správa bez vyznání
www.stokr.cz
Uživatelský avatar
štokr
 
Příspěvky: 61
Registrován: čtv 27 bře, 2008 11:06 am

Příspěvekod TTmili » ned 06 pro, 2009 5:59 pm

Můj názor na věc je takový že bych to "rozsegmentoval". Jo možná na začátek pro takový ti začínající, třeba 12-ti letý modeláře nějaký menší kolejišťátko (v TT třeba 1x2m) a s přesným rozmístěním a seznamem kolejiva. U takovýhle kolejišť bych se asi i přimluvil za nějaký náčrtek krajiny budov, atd.
A pak už vplout čistě do těch "segmentů". Ty by mohli být klidně naprosto bez krajiny, jen s rozmístěním nějakých technologických a podobných staveb které mají nějakým zpúsobem pevné místo. A rozdělil bych to asi na podobné podkapitolky: 1) nádraží -a) průjezdná, b) koncová, c) úvraťová, d) nákladní, ..., 2) depa, tam bych to naflákal jednoduše za sebe podle složitosti, a třeba i napojení na stanici. 3) širá trať, tam bych to pojal jako různé způsoby jak zakroutit trať, jak napojit jednu na druhou, jak vést mosty, tunely, kam je vhodné vsadit autoblok atd. Pochopitelně by tam měli být i třeba dvojkolejné tratě a jejich různá omezení a tak.
Pak by mohli být třeba nějaký ty normovaný moduly, ale to jen pro úplnost.
Co se týče tý geometrie, neřešit, maximálně pro ty kolejišťátka pro začátečníky. Protože upřímě, o čem je modelařina? O kompromisech. Sám dobře vím kolikrát už jsem upravoval to svoje druhý zhlavý a na to první se už taky chystám takže geometrii neřešit, tu si každý nějak poupraví. Jen bych uvedl že je to třeba pro 20cm dlouhý vyhybky s odbočením 15° a poloměrem okolo 400mm (příklad pro TT).

Toť můj názor, nekamenujte mě :lol:
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Jarda H. » ned 06 pro, 2009 6:23 pm

Chudák Milan, plno práce a ještě co vybrat do zvažované publikace ?!

Bohužel (ale od toho je vlastně diskuze, takže nic :lol: ) zde zaznívají i názory o zařazení věcí, které se objevily už jinde a jindy, např. předchozí příspěvek :
TTmili píše: ......... A rozdělil bych to asi na podobné podkapitolky: 1) nádraží -a) průjezdná, b) koncová, c) úvraťová, d) nákladní, ..., 2) depa, tam bych to naflákal jednoduše za sebe podle složitosti, a třeba i napojení na stanici. 3) širá trať, tam bych to pojal jako různé způsoby jak zakroutit trať, jak napojit jednu na druhou, jak vést mosty, tunely, kam je vhodné vsadit autoblok atd. Pochopitelně by tam měli být i třeba dvojkolejné tratě a jejich různá omezení a tak. .....


Uvědomme si že, Milan (a další lidi) dělají publikaci o pláncích, pro naši inspiraci, zpestření, není to almanach od A do Z. Neměl by a dle mého nebude kopírovat věci, které jsou svým způsobem zakladem a hlavně už se objevily jinde :!: Taky neznám všechno, ale pokud řadu věcí dokážu nalézt jinde např. typy nádraží atd, proč se opakovat ? Existuje další modelářská literatura, plánky skutečných stanic, drážní předpisy .... buďme trochu samostatní a hledejme i sami !!

Jsem zvědav, jaký závěr vezme Milan z této diskuze, ale moc se těším na výsledek :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků