Ja si myslim, ze prinos toho co Milan dela spociva v tom, ze se na kolejiste snazi vnest rad a priblizit ho nasi realite. O to vic to plati u tech mini kolejist.
Na netu se da inspirace najit spousty, ale kdyz se podivate na planky nebo na skutecna kolejiste treba z Nemecka na tt-board.de, tak zjistite, ze spousta lidi dela vlakodromy jako z planku BTTB. Anglicke a hlavne americke planky uz maji zase sva mistni specifika a hlavne v pripade tech americkych se neda moc adaptovat na nase podminky, protoze jsou sama vlecka atp. Na druhou stranu v zahranici se zase v zeleznicnim modelarstvi venuji vecem, ktere jsou u nas imho prehlizeny, nebo se na ne obcas lidi koukaji spis s despektem. Hodne tam frci ruzna mini a mikro kolejiste urcena treba jen na posun (ruzne seradiste prumyslovych podniku, vleckoviste atp.).
Co se tyce Milanovy knihy, tak hodne bude zalezet na tom, zda se bude jednat jen o publikaci obsahujici planky nebo i nejake texty s provozni nebo modelarskou tematikou. Od toho by se odvijel i pripadny obsah. Kazdopadne co se tyce planku, ja osobne bych volil kombinaci prvku, ktere zminuji nekteri kolegove vyse...
Na zacatek bych urcite hodil jedno dve (tri ctyri
) kolejiste pro uplne novacky, treba jednoduche se dvema koncovymi stanicemi (tzn. jen trat mezi body A a B), nejaky oval s odbocnou stanici. K temhle kolejistim bych pridal i konkretni rozmery pro vsechna meritka, vcetne soupisu potrebnych dilu daneho kolejiva. Mozna by se sem hodily i schematicke planky v kazdem meritku, ciste jen pro orientaci v rozmisteni dilu. Pokud prijde uplny novacek, ziska plan jednoducheho a nepreplacaneho funkcniho kolejiste, vcetne predstavy o tom, kolik toho bude muset nakoupit (a kolik ho to bude stat).
Dalsi cast uz bych venoval spis plankum ktere by byly tematicke, ale delane uz obecneji - pro pokrocilejsi modelare. Bez seznamu kolejiva, ale s prepoctem priblizne velikosti ve vsech meritcich (tak jak to je treba v nemeckych plancich, ktere tu vysly v knizkach Zeleznicniho magazinu). Velikostne bych sel urcite od nejmensich na zacatek ke slozitejsim a rozmernejsim. Dost mozna bych nezustal i u klasickych kolejist, ale uspech by mohlo mit treba i samostatne znazorneni velkeho depa (se skrytou vratnou smyckou pro zajisteni pocitu odjezdu a navratu lokomotiv z vykonu) nebo nejakeho vleckoviste ve velkem prumyslovem podniku.
Behem par dni ci tydnu (zalezi jak to bude zdrzovat posta) by mi mela prijit plankova knizka z USA, tak sem pak treba hodim nejaky popis toho, jak to delaji za velkou louzi.
TT/D V/VI.