PUBLIKACE PLÁNKY_KOLEJIŠŤ

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejové plánky-modelová velikost

HO
59
37%
TT
67
42%
N
9
6%
Z
1
1%
HOe
4
3%
TTe
1
1%
HOm/TTm/Nm-tramvaj
1
1%
HOe/TTe/Ne-tramvaj
1
1%
HO/PILZ-ELITE-GLEISSYSTEM
9
6%
HO/PECO-CODE75
8
5%
 
Celkem hlasů : 160

PUBLIKACE PLÁNKY_KOLEJIŠŤ

Příspěvekod milan ferdián » čtv 03 pro, 2009 8:23 pm

Vážení železniční modeláři,jak jistě víte ,připravovala se publikace s názvem„PLÁNY_KOLEJIŠŤ“.Po delší odmlce z důvodů plnění jiných povinnosti vůči Vám se opětovně rozebíhají přípravné práce a vyvstala otázka nejen pro nás ,ale i pro Vás.Tato připravovaná publikace má být především určená Vám,kteří milujete fascinující pohled na svůj modelový vlak ,jak uhání krajinou na Vašem kolejišti do další stanice.Prostřednictvím tohoto DF ,by jsme rádi slyšeli od Vás ,vaše reálná přání o obsahu této publikace.Ne ,že by jsme nevěděli nic o daném obsahu,ale přiblížit se co nejvíc k Vám.
V anketě zvolena otázka o modelové velikosti je též důležitá ,protože řada kolejišť jsou navrhovaná v určitých modelových měřítcích. My se procentuálně dozvíme ,jak kdo preferuje své modelové měřítko.První konzultace již jsem učinil s Jardou H. a ten navrhuje i přepočítávající tabulku.Je tu i přímluva za kolejové plánky od Michala Šuhajdy.Tyto plánky bych ,ale musel ,byť od Michala jsou navrhovány barevně,překreslit z důvodu podkladového papíru ,který použil a geometrie kolejiva,jestli se nepletu je jen v daných modelových velikostech jen orientační.K tomuto by se měl vyjádřit i samotný Michal Šuhajda.
Co se geometrie kolejiva u velikosti TT to absolutně vyhrává kolejivo PILZ-TT-MODELLGLEISSYSTEM -15°.U velikosti HO přichází v úvahu kolejivo též od PILZ-HO-ELITE-GLEISSYSTEM 15° .Vámi oblíbené kolejivo PECO/CODE75 bohužel s absenci vytyčovacích schémat výhybek,by bylo sázkou do loterie,protože by musel modelář individuálně doladit dosazení těchto výhybek při stavbě kolejiště.Tady by záleželo na Vás pro které kolejivo by jste se rozhodli a proto jsem ji přidal otázku pro HO do ankety ,poslední řádky.Velikost N,stejná situace jak u HO,ale tady bych zde riskoval PECO/CODE55 i za cenu určité nepřesnosti.Velikost Z a ostatní ,jsou dány průmyslovými výrobci kolejiva.

Vážení železniční modeláři a modelářky,máte slovo….
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: PUBLIKACE PLÁNKY_KOLEJIŠŤ

Příspěvekod Jarda H. » čtv 03 pro, 2009 8:53 pm

milan ferdián píše: ..... V anketě zvolena otázka o modelové velikosti je též důležitá ,protože řada kolejišť jsou navrhovaná v určitých modelových měřítcích. My se procentuálně dozvíme ,jak kdo preferuje své modelové měřítko. ..... navrhuje i přepočítávající tabulku. ......[/b]


Neznám předpokládaný rozsah publikace, na kterou se řada z nás těší :lol: , prot jsem předpokládal v publikaci směsici měřítek ?! A k tomu by se právě hodila přepočítávací tabulka H0-TT-N, když například někoho zaujme plánek v H0 a sám má TT, základní rozměry tj. dělka a šířka pro "své" měřítko je jasná.
Je mi jasné, že s těmi plánky bude mít Milan mnoho mnoho práce, tak držím palec, ať vše vyjde :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Rudolf » čtv 03 pro, 2009 9:10 pm

Preferoval bych spíše menší kolejiště, využije je více lidí...
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod kvasha » čtv 03 pro, 2009 10:05 pm

hlas jsem odevzdal a pokud mám možnost komentáře, tak si dovoluji navrhnout:

Z mého pohledu by bylo přijatelnější než celé plánky, tak jen určité části kolejišť. Např. kapitoly: Koncová nádraží, Úvraťová stanice, Pravidla odbočování/slučování na širé trati, Pravidla napojení točny na koleje depa/nádraží, apod. Z takové mozaiky by každý měl být schopen postavit vlastně cokoliv. Udělat to třeba jako epilog celé publikace. Samozřejmě otázkou zůstává celkový rozsah a to, zda-li budou plánky doplňovány nějakými obsáhlejšími komentáři.

. . .
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod MirekTT » pát 04 pro, 2009 4:26 am

Vydej Milane jednoduše všechno, co jsi doposud nakreslil a basta.
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Myšpulín » pát 04 pro, 2009 7:00 am

Každý máme nějakou představu o svém kolejišti. Někdo je víc na krajinky, někdo na městskou zástavbu, jiný na průmyslový podnik, někdo se rád kochá tím, jak mu to krásně samo krouží dokola, jiný posunuje jak barevný, někdo rád dispečeří, ..., no prostě každý něco malinko jiné. A tomu taky odpovídá provedení kolejiště.

Dále taky záleží na tom, jakou má kdo představivost a schopnost nějaký svůj nápad nějak zreálnit, aby mohl být nějak objektivně posouzen. Někdo navrhne, nakreslí, poměří, poupraví, jiný chce na plochu 1 x 1 m kolejiště s odbočnou stanici s hlavní dvojkolejnou tratí v H0 a diví se, že to nejde.

A teď si řekněme, co si kdo od publikace slibuje.
Ti s představivostí nepotřebují konkrétní typ kolejiva, jen uvedené měřítko, sami si to překreslí pro svou potřebu. Pro ně to bude jen jakási studnice toho, jak se co reálně budovalo a jako zdroj nápadů a inspirací. A své představy s tímto skorigují a budou mít to, co si představovali.
Druhá skupina má nějaké představy, ale není schopna si je moc reálně nakreslit. Zde nastává otázka, zda se v publikaci najde něco přesně pro ně nebo nikoliv. Pokud ano, pak to postaví a budou spokojeni, pokud ne, začnou upravovat a může (ale nemusí) to končit jejich rozčarováním.
Pak je tu ještě třetí skupina, která by k plánkům z publikace potřebovala i nákres řídícího pultu, schéma celého zapojení každého z uvedených kolejišť, ... .

Takže pokud to schrnu. Těm, co se zařadili do první skupiny, je úplně jedno, pro jaký typ kolejiva a jakou velikost je plán určen. Ti druzí by radši měli plánek přímo pro své vyhlédnuté kolejivo, ale přepočítávací tabulka by jim mohla dost reálně pomoci (možná, že krom rozměrů celého kolejiště v jednotlivých měřítkách i orientační míry některých důležitých věcí, jako např. délka nejdelší staniční koleje apod.). Třetí skupina bude naopak preferovat co nejdelší popisky a příběhy, protože to pro ni bude kniha pohádek o nádražíčkách a mašinkách.

Na druhé straně toho všeho je ale ekonomické hledisko. Přidání čehokoliv dalšího bude publikaci zdražovat a bojím se, aby to nedopadlo tak, že cena stoupne natolik, že první skupina prohlásí "za tu cenu málo inspirace", třetí "za tu cenu málo pohádek", no a druhá "za tu cenu jeden plánek"...

Milane, asi jsem ti nepomohl. A ani jsem nehlasoval. Ale už se těším!
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod juroH0 » pát 04 pro, 2009 7:38 am

No myslím, že by najvhodnejšie boli menšie plány poprípade niečo ako domáca modulovka, proste z viac dielov a lepšie skladné. Alebo koľajiská okolo stien. Pri každom tabuľka na prepočet do iných veľkostí a uvedené najvhodnejšie koľajivo, teda to čo má najpodobnejšiu geometriu. Na konci by som to videl na niekoľko málo úzkorozchodných koľajísk, taktiež s tabuľkou. Toť môj názor ale na knihu sa každopádne teším... :D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Jarda H. » pát 04 pro, 2009 9:54 am

Jak jinak - co člověk, to jiný názor :D ! Vůbec Milanovi nezávidím jeho práci, zvolit koncepci a vybrat do knihy právě "TO", co zaujme většinu :!: Přesto si myslím, že až publikace vyjde, bude přínosem - třebaže ne každý si tam najde své, ale zdrojem inspirace plánky budou :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod kubulak » pát 04 pro, 2009 10:43 am

Muj nazor - nepotrebuju planek pouzivajici jedno konkretni kolejivo, hodiny vytvareny ve WinTracku a spocitany na milimetr. Me osobne staci planek pro inspiraci - zpusob provedeni zhlavi ve stanici, depo, zapojeni vlecky, vedeni trate sirou krajinou. Konkretni typ vyhybky, delku stanicnich koleji a polomer zatacky na trati uz si pak rozhodnu sam podle prostoru ktery mam k dispozici. Cili ramcovy nacrt a kratky slovni popis jake soupravy na tu trat "pasuji", to by mi bohate stacilo...

Aspon si myslim, ze takhle Milanovy planky pouziva vetsina z nas i v soucasnosti. Z tohohle planku pouzije tenhle napad, z tamtoho tenhle... neverim ze by to nekdo okopiroval 1:1 na milimetr...
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod kecu.p » pát 04 pro, 2009 10:53 am

kubulak píše:Muj nazor - nepotrebuju planek pouzivajici jedno konkretni kolejivo, hodiny vytvareny ve WinTracku a spocitany na milimetr. Me osobne staci planek pro inspiraci - zpusob provedeni zhlavi ve stanici, depo, zapojeni vlecky, vedeni trate sirou krajinou. Konkretni typ vyhybky, delku stanicnich koleji a polomer zatacky na trati uz si pak rozhodnu sam podle prostoru ktery mam k dispozici. Cili ramcovy nacrt a kratky slovni popis jake soupravy na tu trat "pasuji", to by mi bohate stacilo...

Aspon si myslim, ze takhle Milanovy planky pouziva vetsina z nas i v soucasnosti. Z tohohle planku pouzije tenhle napad, z tamtoho tenhle... neverim ze by to nekdo okopiroval 1:1 na milimetr...



nechci nic říkát, ale to co myslíš by ti stačili dosud vydane publikace ... například Železniční provoz v modelu a nebo Lokomotivní depa a jejich modely ... (nevím přesné názvy knížek ... nemam je teď právě u sebe) ... Ale i tak si myslím že je tu dost lidí co se ptají jak to mají provést ... Ja bych to udělal ve formě kapitol ... stacionární kolejiště / modulové kolejiště / diorama s konkretním námětem (lesní železnice, průmysl atd ...)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

plany

Příspěvekod andrejH0 » pát 04 pro, 2009 11:56 am

suhlasim s nazorom kubulaka.
Sice som zahlasoval za H0 ale aj tak tie plany podl amna maju byt len vizualne a teda vlastne vsetko co napisal kubulak

kto ma alebo chce velke kolajisko si moze aj s tych malych brat inspiraciu a poskladat velke kolajisko s kuskov (par uprav na nich) a ma co chce.
sice tiez by sa mohli tam hodit planky nie velkych kolajisk ale skor stanic a prislusenstva ako depa, odstavne kolaje, vlecky toto budu planky daleko vacsie rozsiahle, lebo nie vsetci sme tu odbornici na zeleznice a projektovanie zeleznicnych stavieb.
velky planik kde bude jazdit vlak to si kazdy spravi sam podla mna
H0, ČSD, IV 1985 - 1990, digital
andrejH0
 
Příspěvky: 77
Registrován: úte 27 led, 2009 7:34 pm
Bydliště: SR Sekule

Příspěvekod JBr » pát 04 pro, 2009 12:26 pm

Ja si myslim, ze prinos toho co Milan dela spociva v tom, ze se na kolejiste snazi vnest rad a priblizit ho nasi realite. O to vic to plati u tech mini kolejist.

Na netu se da inspirace najit spousty, ale kdyz se podivate na planky nebo na skutecna kolejiste treba z Nemecka na tt-board.de, tak zjistite, ze spousta lidi dela vlakodromy jako z planku BTTB. Anglicke a hlavne americke planky uz maji zase sva mistni specifika a hlavne v pripade tech americkych se neda moc adaptovat na nase podminky, protoze jsou sama vlecka atp. Na druhou stranu v zahranici se zase v zeleznicnim modelarstvi venuji vecem, ktere jsou u nas imho prehlizeny, nebo se na ne obcas lidi koukaji spis s despektem. Hodne tam frci ruzna mini a mikro kolejiste urcena treba jen na posun (ruzne seradiste prumyslovych podniku, vleckoviste atp.).

Co se tyce Milanovy knihy, tak hodne bude zalezet na tom, zda se bude jednat jen o publikaci obsahujici planky nebo i nejake texty s provozni nebo modelarskou tematikou. Od toho by se odvijel i pripadny obsah. Kazdopadne co se tyce planku, ja osobne bych volil kombinaci prvku, ktere zminuji nekteri kolegove vyse...

Na zacatek bych urcite hodil jedno dve (tri ctyri :)) kolejiste pro uplne novacky, treba jednoduche se dvema koncovymi stanicemi (tzn. jen trat mezi body A a B), nejaky oval s odbocnou stanici. K temhle kolejistim bych pridal i konkretni rozmery pro vsechna meritka, vcetne soupisu potrebnych dilu daneho kolejiva. Mozna by se sem hodily i schematicke planky v kazdem meritku, ciste jen pro orientaci v rozmisteni dilu. Pokud prijde uplny novacek, ziska plan jednoducheho a nepreplacaneho funkcniho kolejiste, vcetne predstavy o tom, kolik toho bude muset nakoupit (a kolik ho to bude stat).

Dalsi cast uz bych venoval spis plankum ktere by byly tematicke, ale delane uz obecneji - pro pokrocilejsi modelare. Bez seznamu kolejiva, ale s prepoctem priblizne velikosti ve vsech meritcich (tak jak to je treba v nemeckych plancich, ktere tu vysly v knizkach Zeleznicniho magazinu). Velikostne bych sel urcite od nejmensich na zacatek ke slozitejsim a rozmernejsim. Dost mozna bych nezustal i u klasickych kolejist, ale uspech by mohlo mit treba i samostatne znazorneni velkeho depa (se skrytou vratnou smyckou pro zajisteni pocitu odjezdu a navratu lokomotiv z vykonu) nebo nejakeho vleckoviste ve velkem prumyslovem podniku.

Behem par dni ci tydnu (zalezi jak to bude zdrzovat posta) by mi mela prijit plankova knizka z USA, tak sem pak treba hodim nejaky popis toho, jak to delaji za velkou louzi.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod jirikejzar » pát 04 pro, 2009 12:44 pm

Můj názor je, že opravdu nejde o přesná měřítka a přepočty. Milanovi plánky jsou natolik unikátní, že už jen možnost si je prohlížet a porovnávat a snažit se pochopit práci s prostorem a omezením, kdy se výsledek přibližuje skutečnosti. A že méně znamená více. Tak jako dobrou fotku nebo si můžete prohlížet znova a znova a nacházíte v něm stále něco nového, tak v pláncích (a milanových) obzvlášť je to samé. Je to insiprace pro vlastní tvorbu, jiný pohled na ty samé věci.
jirikejzar
 
Příspěvky: 68
Registrován: úte 22 dub, 2008 2:21 pm

Příspěvekod Martin HO » pát 04 pro, 2009 5:23 pm

Všechno.
Martin HO
 

Příspěvekod diego.dan » pát 04 pro, 2009 8:43 pm

I já přispěji svou troškou do mlýna či spíše mlýnice :D
Osobně si myslím,že hlasování je rozdrobené,nechal bych jen základní velikosti resp.měřítka.Pokud Milan např.preferuje v HO Tilliga tak si myslím,že díky námětu ,prostorovému uspořádání a typu krajiny a zástavby pro většinu není problém si upravit "layout" vedení trati pro své kolejivo.Tím chci říci,že Milanovo plány nám všem prostě dají ten "mustr" a stejně je zbytak na nás všech jak to provedem.
Tady jde prostě o to,že se máme čeho chytit a stavět krásná kolejiště podle Milana návrhů.A když k tomu je ještě to jeho "povídání" tak to nemá chybu.Uplně se v tom vlaku vidím.

Hlasuji pro čisté HO.
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Další

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků