Stránka 1 z 7

Naše sny I.

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2023 7:13 pm
od milan ferdián
Ikdyž jsem chtěl skončit s kreslením a na čas jsem skutečně skončil, nešlo to. Nějaký čas nekreslení mi šlo, no ale přesto mi navrhování chybělo, takže učiním ještě jeden pokus pro vás modeláře. Protože moje plánky kolejišť už nejsou tak zajímavé, jak v minulosti, pokusím se pár plánků vytvořit, které by vás mohli zaujmout. Prosím o střízlivou a konstruktivní kritiku v případě, že se vám plánky už nebudou líbit nebo nesplňuji vaše nároky. Uvědomte si, že většina plánků kolejišť se navrhovala a kreslila dle požadavků zájemců/modelářů. Taky už nejsem vázán podmínkami nakladatelství Model Scene.
-m-

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2023 8:00 pm
od marian_r
Ja by som poprosil kufríkové Z. 8)

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2023 8:13 pm
od jirikejzar
Mám hluchý prostor v pracovně 250x50 cm. Libilo by se mi šíniště s námětem FOD? :-) Děkuji

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: stř 22 lis, 2023 8:44 pm
od IvanK
co třeba patrové kolejiště u stěny? když to člověk vidí někde na fotkách vypadá to docela zajímavě

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: čtv 23 lis, 2023 7:53 am
od Fox
Milane, Tvoje rozhodnutí zcela jistě všechny potěšilo. Já bych to viděl tak: kresli co Tě napadne a co Tě bude bavit. Každý si tam najde to svoje a pokud ne, určitě to bude aspoň pěkné pokoukání.

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: čtv 23 lis, 2023 8:49 am
od alexander
Milan, len do toho! Mne Tvoje kreslenie chýba! A mohol by si skúsiť aj niečo v Géčku? :D

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: čtv 23 lis, 2023 10:13 am
od Bobo
Všechny plány, které namaluješ mají v této komunitě neocenitelnou hodnotu. Ať už jen inspirativní a nebo uměleckou. Přesně jak to napsal Fox.
Pokud bych měl říct svůj názor, který tě ale nemá ovlivnit, tak osobně bych ocenil nějaké malé formáty. Předpokládám, že každý má své velké kolejiště postavené a nebo rozestavěné a může si na něm dosytosti zajezdit. Ale takovéto svrbění postavit si něco nového nebo se jen věnovat modelařině a přitom to nezabíralo půl místnosti má touhu asi každý z nás. Já už dnes taky nosím v hlavě do čeho jít dál až dodělám to své a vím že to nebude už nic velkýho, protože to nemám kam dát. Chápu, že na malém protostoru se toho nedá moc vymyslet. Ale ten dar, který máš ty, vidět ten železnicní život už rovnou na papíře každý z nás nemá. Pokud si vezmu byť jen základní ovál a zvolím výšku kolejí od základní roviny tak jednou ten vlak jede polma,jednou udolím s řekou nebo v horách. atd.. Nebo nějaký policovky, šoupaliště. Prostě kusovky co udělají radost a co pak třeba člověk předá dál a může si postavit něco dalšího, tak aby to mělo hlavu a patu a hlavně nápad.
Né nadarmo se říká, že v jednoduchosti je krása.

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2023 10:23 am
od 987mis
Sice asi nepřinesu žádný konstruktivní nápad, ale s jistotou mohu říct, že budu rád za jakékoli další plánky. Tak jako Vás baví to kreslení, tak mě osobně baví těmito plánky si listovat. A ten styl, kterým jsou kresleny, je prostě boží. O to více mě mrzí, že jsem propásl publikace I-III. Takže za mě třikrát ANO a už se těším na další tvorbu :)

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2023 12:02 pm
od Zlámalík
Milane, neuvažuješ o reedici prvních svazků Plánů kolejišť? Nebo aspoň jedničky? Myslím by se po ní (nich) zaprášilo.

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2023 12:53 pm
od 987mis
Zlámalík píše:Milane, neuvažuješ o reedici prvních svazků Plánů kolejišť? Nebo aspoň jedničky? Myslím by se po ní (nich) zaprášilo.

Také bych se hlásil. Šance na reedici knih je asi rovna nule, nicméně jsem tu zahlédl nějaké reedice v takové řekněme "home made" podobě.

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2023 12:53 pm
od hank
Zlámalík píše:Milane, neuvažuješ o reedici prvních svazků Plánů kolejišť? Nebo aspoň jedničky? Myslím by se po ní (nich) zaprášilo.

Milan není vydavatel. Sice nevím, jak mají s vydavatelem rozdané karty, ale přinejmenším takové rozhodnutí nemá v rukách sám, pokud vůbec.

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 23 pro, 2023 3:24 pm
od milan ferdián
Ve svém archívu jsem našel plánek malého kolejiště s vánočním tématem podobnému kolejišti Malešice zima, jen je zrcadlově otočené. Kolejiště má atypické poloměry a to R250, protože bylo navrhováno do prosklené skříňky s danými rozměry. Provoz zajišťuje motorová lokomotiva "LEGO". Obstarává jak nákladní, tak i osobní dopravu. Právě přijela mikro nákladní souprava a zahájí posun ve stanici. Napravo na kusé koleji stojí odstavený přípojný vůz řady 010 (ex Blm). Na kolejišti máme dvě vlečky. První do malé továrničky a druhá vede pod násypku černého uhlí z nedalekého dolu. Kusá kolej uprostřed smyčky slouží, buď k odstavení přípojného vozu 010 nebo si můžeme vypomáhat při posunu na vlečce k násypce uhlí nebo k odstavení nákladních vozů podle potřeby.
-m-

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: sob 23 pro, 2023 3:28 pm
od milan ferdián
Malešice II.epocha TT/1:120 1350 x 800 TILLIG/15°

Hustě sněží. Sníh nám pod nohama křupe až vrže a přitom je mírně pod nulou. Vychutnáváme se tyto okamžiky v hustém smrkovém lese. Scházíme dolů k zasněžené zastávce „Plošná“. V duchu se přenášíme do minulosti prvorepublikového provozu ČSD. Představujeme si jak na zastávce zastavuje věžák M120.4. Nastupujeme, po chvíli zazní houkačka a my se rozjíždíme. Míjíme železniční vlečku „PILA“, kde zrovna pomoci jeřábu překládají kmeny stromů na vozíky drážky. Po překládce kmenů, se naloží přistavený nákladní vůz řezivem. Zachumlání v bundě se noříme do krátkého tunelu, odbočka „Skály“, vyjíždíme z tunelu. Krátký můstek přes zamrznutý potok a končíme v úvraťové stanici „Malešice“. Tato stanice je opět z kategorie kapesních, přesto je stanice důležitá, protože dvakrát denně zde zajíždí nákladní motorový vůz M134.0 ze stanice „Hájku“, kde leží významná mlékárna. Sváží mléko v konvích od okolních sedláků, přiváží noviny a drobné kusové zásilky, které veze i na zpáteční cestu. Osobní dopravu tvoří náš věžák M 120.4, který pokryje obě větve tratí. První kratší větev do stanice „Hájek“ a druhou větev na přípojnou stanici „Dubeč“.
Nákladní doprava je tu čilejší. Vládne tu hlavně přeprava kmenů ze železniční vlečky „LESY“ na železniční vlečku „PILA“. Metrové dříví míří do uhelných skladů v Dubči. Z Malešic proudí hlavně cukrovinky z továrny „ŠPALEK“ do velkoobchodu v Hájku a opačným směrem suroviny pro výrobu cukrovinek, bonbónů a čokolád. Potřebné uhlí vykládané ve stanici Malešice dodávají uhelné „DOLY“ též v Hájku. Železniční vlečka „PILA“, jak už jsme se zmínili, odebírá kmeny ze železniční vlečky „LESY“ a řezivo, trámy a prkna odesílá do stavebnin v Dubči. Osobní zastávka „Plošná“ slouží pro dopravu zaměstnanců pily a příležitostných turistů. Nákladní dopravu na tratích a železničních vleček zajišťuje zbrusu nová motorová lokomotiva T202.0.
Vystoupili jsme z osobního věžáku a první co nás do nosů udeří, je vůně svařovaného vína a grogu. Skromný vánoční strom, ale obrovskou radost způsobuje místním dětem, kluci by rádi dřevěného koníka s mečem, děvčátka aspoň tu hadrovou panenku. Vánoční trh nebo jarmark je v plném proudu. I za malý peníz si můžete ledacos nakoupit, ochutnat nebo okoštovat. Jedlé kaštany, turecký sladký med, cukrkandl, ale i vařečky, hrnky, hrníčky, krajky, drobný textil. Vůně masných uzenin se line okolím a přitahuje doslova magnetickým způsobem. Nesmíme zapomenout i na prodej kaprů a jiných ryb. Děti rádi postávají okolo kádí a sleduji s otevřenýma očima nákupní šrumec. Nedaleko zazní rolničky. Sněhový povoz tažený párem koní odváží některé movité cestující do nedalekých penziónů, aby mohli prožít v teple a v radostné náladě veselé a šťastné vánoce.
Hospoda naproti výpravní budově je doslova a do písmene narvána. Inu, když je ten trh nebo-li jarmark.
Celou zasněženou krajinu doplňuje zamrzlý potůček s přítokem též na zamrzlý místní rybník. Děti se kloužou ostošest. Někteří se pokoušejí bruslit na jedné noze. Ale to není brusle, jak my ji známe. Jedná se o nabroušené ostří nože vložené do špalíku dřeva. Připevňuje se na „boty/dřeváky“ koženými řemínky.

Ze sna nás probudí zatroubení 810 a za neustávajícího sněžení odjíždíme do vyhřátého domova. Veselé Vánoce a šťastný Nový rok 2024.
-m-

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: ned 24 pro, 2023 9:46 am
od Dusan
Milane, díky za Tvoje, již tradiční vánoční přispění :-) S přáním hezkých Vánoc a zdraví, štěstí do dalšího roku Dušan

Re: Naše sny I.

PříspěvekNapsal: pon 25 bře, 2024 3:43 pm
od milan ferdián
Bor TT/1:120 2500 x 1500 TILLIG/15°
Je hluboká tmavá noc. Noční flamendr singrovka, tiše spí svým snem ve stanici „Bor“ a nechává se ukolébávat nočním tichem. Za to ve stanici „Blatná“ je naopak čilý ruch. Bejček 1 posunuje s pivovarskými vozy, aby je obměnil v místním pivovaru. Prázdný uhlák v pivovaru ponechává manipulačnímu vlaku. Má na starost jen obsluhu vlečky pivovaru. Před lokomotivní remízou a u uhelné skládky se svítí. Bejček číslo 2 se chystá na ranní jízdu dělnického vlaku. Není snadné ložené koše s uhlím, vysypat do uhláku z dřevěné rampy, následují další úkony, jako promazat stroj, mít dostatečný tlak páry, zkontrolovat ojnice. Však u zdi pivovaru na kusé koleji čeká malý služební vůz s dvěma osobními vozy na svoji šichtu. Jakmile pivovarský vlak odjede, bejček 2 najede na soupravu a přistaví ji k výpravní budově. Služební vůz je třeba naložit různými drobnými zásilkami teď, abychom nezdržovali ráno odjezd našeho vlaku, než nastoupí cestující. Všichni převážně jezdí do nedalekých továren ve Svoru.
Ale trochu časově předbíháme a změníme se na nočního ptáka, výra velkého. Noční vládce , postrach všeho drobného zvířectva co žije na polích a lukách. S pomocí jeho křídel vzlétáme do noční oblohy, abychom v záři měsíce viděli přes jeho bystrými očima stříbrné linky kolejí v krajině. Hned za stanici se naše koleje stáčejí doprava do delšího tunelu a klesáme okolo strážního domku k vysokému ocelovému železničnímu mostu s horní mostovkou, která se klene přes hluboké údolí a zaslechneme jen šumot vodních říček. Tmavý, hustý smrkový les, v něm ukrytá železniční zastávka „Na Vorech“. Následuje další železniční ocelový most a vidíme z mostu dole v údolí mezilehlou stanici „Bor“. Krátký tunel, nadále klesáme mezi loukami, po obloukovém kamenném mostě se dostáváme do stanice „Bor“. Zde nám podřimuje „Singrovka“ z nočního flamendru, zahlédneme u skal vodní mlýn. Stříbrné linky nám mizí v tunelu a následuje skrytá stanice „Svor“, která se představuje v podobě vratné smyčky. Máme zde tři průjezdné koleje pro pivovarský, manipulační, osobní vlaky a dvě kusé pro dvě motorové osobní soupravy. Není problém napojit na zhlaví stanice „Svor“ další čtvrtou průjezdnou kolej, v případě zvýšeného provozu na kolejišti.
-m-