Micro, standart, mega nebo modul ?

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod milan ferdián » úte 04 dub, 2023 8:10 am

Včera jsem tady zahlédl vlákno o trendu stavby kolejiště podle velikosti prostorových možností. Já, souhlasím s MirekTT, že trend kvůli financím a prostoru směřuje k těm menším až micro. Trochu se rozepíší ohledně praxe, které jsem byl součástí, kam vlastně tento trend se vyvíjí.

Micro, mini, kapesní
Zde spatřují ohromný nastupující, ba i vzestupný trend modelářů. Důvody jsou šetření prostorem, financí a časem. I na tak malém prostoru lze představit jednoduchý a zajímavý provoz, dokonce bez výhybek (viz český carendt, VI.díl, odkazy od hanka). Výhoda, rychle se staví, údržba snadná a rychle přístupná. Vozový park může být pestrý, ikdyž v reálném provozu se uplatňovali u turnusech stejné lokomotivní řady parních lokomotiv, motorových vozů a motorových lokomotiv.
Příklad
- nákladní/osobní pára 310.0/osobní motorový vůz věžák - 120.4 -
- nákladní/osobní pára 423.0/osobní M131.1
- motorová lokomotiva T466.0 jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu -
- nákladní motorová lokomotiva 742/osobní 810
atd.

Standart
Většinou běžný prostorový rozměr rámu kolejiště 2,0 x 1,0 (až 1,3) m. Stav je stagnující, ikdyž řada modelářů se neustále snaží získat tento prostor. Bohužel, podle toho co vidím, tak vše končí u oválu nebo osmičky nebo obou kombinací.

Mega
Tyto kolejiště se staví už málo. Důvodem je prostor, finanční náročnost, čas a potřeby většího vozového parku. Každý nemá samostatnou místnost, sklep nebo jiné větší prostory jako přístavba a zahradní domek. Trend 50% hluboko stagnující, jsem svědkem, kdy modelář hledá dlouho námět a časově uběhne i dva, tři roky než je projekt kolejiště dokončen a to nemluvíme o stavbě. Druhá část 50% je klesající trend a patří mezi výjimky modeláři, kdy mají splněné všechny podmínky pro stavbu mega kolejiště. Vím o projektech Karlovy Vary horní nádraží H0/1:87 10,2 x 2,5 (4,5) m /stavba kolejiště započala/, Češkovice TT/1:120 5,0 x 3,5 m /jen projekt/, Gotthardbahn N/1:160 4,2 x 2,3 m /jen sen, ikdyž projektů bylo dost zveřejněných/.
Drtivá většina těchto mega projektů po prvotním nadšení, rychle aktivita a dech klesá aniž by se koplo do základního kamene nebo je neúsně dlouhodobě rozestavěné, až projekt končí a zmizí z očí veřejnosti, viz naše témata.

Moduly
Ano je pravda, že modul se dá rychle postavit a doma uschovat. Ale záleží co stavíte, zda traťový modul nebo stanici. A musíte splňovat jednu důležitou podmínku a to dostat svůj vypiplaný modul na místo setkání a zpátky. Nevěřte hláškám, že se nějak přeprava vašeho modulu domluví, vyřeší. Prostě vy co nemáte zajištěnou dopravu svým autem, moduly lepší nestavte, ale na modulových setkání jsou i tito lidé vítání. Pomohou se stavbou a bourání layoutu, v provozu. Po covidové ráně se modulová setkání opět obnovují a vstoupili do velké finanční náročností. Pronájmy hal, salónku nebo i školních prostor něco stojí.
Jenže s modulem se můžete pochlubit tak dvakrát do roka. Na domácí ježdění není. Výjimkou je Mcx, který skutečně v domácích podmínkách provozuje modulový provoz (silně zredukovaný počet modulů, má výhodu, že je schopen moduly doma, obměňovat za jiné).

Jestli se rozpoutá diskuse, nevím. Možná vlákno zapadne mezi všední až nudné témata.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod hank61 » úte 04 dub, 2023 8:53 am

Milane. Myslím, že jsi to shrnul pěkně. Já bych k tomu chtěl jen doplnit, že bychom coby zájemci o modelovou železnici měli na tomto DF ctít různé cesty a být tolerantní i k projektům, které bychom sami z různých důvodů nikdy nestavěli - ať jsou to již tebou zmiňované micro, standard, mega, nebo moduly. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2491
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod hopeter » úte 04 dub, 2023 9:17 am

Milane. Mám stejné poznatky. Někdo má rád holky a jiný vdolky... někdo obojí. :)
I Honza ( hank61 ) mě mluví z duše. Prostě náš koníček má spoustu oborů a každý si vybere co mu vyhovuje. Když někdo vysloví co se mu líbí a proč tak považuju za hrubé "fó-pá" nátlak , že to není to pravé a musí dělat něco jiného.
Na zahradě ( Géčko ) si pustím mašinku dokolečka a čumím na její "puf,puf,..." dokud sedím u pivka nebo kafe a doma zase vytáhnu minikolejiště a pošupuju vagóny dokud je všechny několikrát nepřerovnám. A může někdo zkusit mě říkat, že toho mám nechat a dělat to jinak... :evil:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod StandaR » úte 04 dub, 2023 9:22 am

Já věřím, že kdyby mohli tak všichni staví mega věci.. Tohle by byl ideální svět bez problémů prostoru, peněz a času. Ale žijeme v reálném světě a tak každý staví to co může, už jen to že se něco staví je přece paráda.

Osobně jsem vždycky chtěl Mega nádraží a jedině v H0. Na co mi přece bude lokálka, a k tomu bez velké seřaďovací stanice :!: :twisted: Myslím že za to může hlavně to, že jsem vyrostl u sledování posunu v Brně Maloměřicích, ještě i na Dolním nádraží. Život se ale prostě nějak vyvíjel a tak mi tahle možnost není dopřána. S tím souviselo asi i moje odpoutání od tohoto koníčku tak na 10-12 let. Plánek je stále připraven v soukromé sbírce, že možná jednou, coby kdyby.

S návratem jsem ale získal nový pohled na věc, trošku dospělejší. Na Mikro projekty se dívám spíš s obdivem a okoukávám co bych mohl na malých rozměrech postavit i já abych k tomu příležitostně přicvakl modulovou stanici nebo její část, podobně jako Mcx.

Vůbec se nedivím že je relativně slušný Mikro-boom. Radost je i z okruhu kde krouží 810, tak pochopitelně i mikro s pár vyhýbkami a pěknou scénou bude dělat radost. Hlavně jak už se tu psalo - Je to postavené za chvilku a za málo, dívá se na to krásně, a když se to postaví chytře má to nekonečné možnosti.

Momentálně teda patřím do skupin Mikro + Modul :D což je od Mega slušná otočka

Rozhodně bych ale nikdy neodsuzoval že někdo staví jedno nebo druhé, někomu se prostě líbí 20ks Ypsilonek za sebou a moderní provoz "příjezd - odjezd", někdo zase postaví dvacet továren a bude si vůz po vozu přesouvat. Je škoda snažit se někomu vnucovat co se jak má a co je jak správně. Každý máme na železnici to svoje.
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod HonzaM » úte 04 dub, 2023 9:30 am

Myslím že to Milan vidí zbytečně černě, uvádí hlavně negativa. Také místo nadpisu než mega bych raději použil větší nebo velká kolejiště nebo projekty. Řada Milanových projektů patŕi právě do této kategorie. Na prostoru pro mini projekt H0 lze postavit velmi pěkné a provozně zajímavé kolejiště v N-ku a dnešní nabídka vozidel je velmi slušná. Kolejiště v N-ku se krásně vejde třeba do nábytkové stěny. S Milanem se znám už řadu let a vźdy jsem mu vyčítal, že se tomuto rozměru věnuje málo.
Je pravda, že větší modulová setkání jsou jen několikrát do roka, ale kdo se jednou zúčastnil, potvrdí, že stojí za to se tomu věnovat. Ani s dopravou to není tak hrozné.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod StandaR » úte 04 dub, 2023 9:32 am

Označení Mega je podle mě na místě, když se to všechno sečte a ceny půjdou pořád nahoru, tak to bude průměrná investice do těch projektů :D
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod rawen » úte 04 dub, 2023 10:13 am

U modulů Milan vynechal možnost přidružení se k místnímu klubu, kde lze jezdit podstatně častěji a levněji, byť v omezenějším měřítku. Mluvím nejen o nás v Prostějově, ale třeba i vedle v Hlubočkách nebo Mohelnici to není tak černé a většinu času nějaký ten layout stojí a jezdí se. Vzpomeňte na dílo pana Zusky - i GVD o třech, čtyřech stanicích má smysl a lze ho naplánovat na hodinovou klubovou schůzku...

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod HonzaM » úte 04 dub, 2023 10:16 am

Abe Simpson píše:Označení Mega je podle mě na místě, když se to všechno sečte a ceny půjdou pořád nahoru, tak to bude průměrná investice do těch projektů :D

Je to věc názoru, ale označovat třeba kolejiště marvinova hlavní trať nebo Kolibov termínem “mega” by bylo značně přehnané.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod HonzaM » úte 04 dub, 2023 10:20 am

rawen píše:U modulů Milan vynechal možnost přidružení se k místnímu klubu, kde lze jezdit podstatně častěji a levněji, byť v omezenějším měřítku. Mluvím nejen o nás v Prostějově, ale třeba i vedle v Hlubočkách nebo Mohelnici to není tak černé a většinu času nějaký ten layout stojí a jezdí se. Vzpomeňte na dílo pana Zusky - i GVD o třech, čtyřech stanicích má smysl a lze ho naplánovat na hodinovou klubovou schůzku...

Radek

Ano, Milanův příspěvek působí spíš jako odrazení od modulů, uvádí jen negativa.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod StandaR » úte 04 dub, 2023 11:00 am

Každý to má ale s klady a zápory trochu jinak.

Já to mám asi takto
Mikro
+ Cenová nenáročnost (V porovnání s ostatními)
+ Rychlost stavby
+ Skladnost
+ Možnost odzkoušet na každém mini projektu něco jiného, tudíž třeba rychle najít to co člověka doopravdy baví a přitahuje(může jít o roční dobu, epochu i provoz)
- Veliké kompromisy
- Spíš pro fanoušky starších epoch (subjektivní pohled na věc :wink: , i když třeba Zlámalík a jeho parapety tento můj pohled přetváří)

Standart
+ Na relativně malém prostoru postavíte hodně "muziky"
- Stále je to o velkých kompromisech ve většině ohledů

Velké projekty
+ Většinou obsahují opravdu vše po čem člověk touží
+ Pokud se naplánuje dobře, stačí jeden za život :D
+ Vozový park se nemusí moc omezovat
- Délka a cenová náročnost stavby
- Pokud člověk změní názor, většinou není moc cesty zpět
- Prakticky na ty velké projekty má místo jen vybrané procento modelářů

Moduly
+ Možnost stavět rychle
+ Tvoří se v podstatě obraz skutečné železnice
+/- Do určité míry skladnost, ale věřím že na velké počty modulů a větší stanice už pak je potřeba taky samostatná místnost/sklad
- Pokud není doma místo, člověk si zajezdí jen na tom setkání
- Rozhodně to není disciplína pro "modeláře samotáře"


Učitě jsem jich spousty zapomněl nebo špatně formuloval, ale mohli by jsme se tu klidně rozepsat jak to všichni vidíme :wink:

edit: Ještě teda dodám, tohle jsou věci z pohledu zarytého H0kaře :D
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod HonzaM » úte 04 dub, 2023 11:12 am

Abe Simpson píše:Každý to má ale s klady a zápory trochu jinak.

Já to mám asi takto
Mikro
+ Cenová nenáročnost (V porovnání s ostatními)
+ Rychlost stavby
+ Skladnost
+ Možnost odzkoušet na každém mini projektu něco jiného, tudíž třeba rychle najít to co člověka doopravdy baví a přitahuje(může jít o roční dobu, epochu i provoz)
- Veliké kompromisy
- Spíš pro fanoušky starších epoch (subjektivní pohled na věc :wink: , i když třeba Zlámalík a jeho parapety tento můj pohled přetváří)

Standart
+ Na relativně malém prostoru postavíte hodně "muziky"
- Stále je to o velkých kompromisech ve většině ohledů

Velké projekty
+ Většinou obsahují opravdu vše po čem člověk touží
+ Pokud se naplánuje dobře, stačí jeden za život :D
+ Vozový park se nemusí moc omezovat
- Délka a cenová náročnost stavby
- Pokud člověk změní názor, většinou není moc cesty zpět
- Prakticky na ty velké projekty má místo jen vybrané procento modelářů

Moduly
+ Možnost stavět rychle
+ Tvoří se v podstatě obraz skutečné železnice
+/- Do určité míry skladnost, ale věřím že na velké počty modulů a větší stanice už pak je potřeba taky samostatná místnost/sklad
- Pokud není doma místo, člověk si zajezdí jen na tom setkání
- Rozhodně to není disciplína pro "modeláře samotáře"


Určitě jsem jich spousty zapomněl nebo špatně formuloval, ale mohli by jsme se tu klidně rozepsat jak to všichni vidíme :wink:


Tohle je rozhodně přesnější a pravdivější než to napsal Milan
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod MirekTT » úte 04 dub, 2023 12:47 pm

Je to jen vyjádření názorů, mnohdy na základě vlastních zkušeností, sledování trendů atd. Určitě bych zde psané bral jako postoje jednotlivců a nedogmatizoval je.
V žádném případě zde nepozoruji odrazování, nebo pesimismus.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod Zlámalík » úte 04 dub, 2023 12:57 pm

Abe to vystihl asi nejlíp.
Ale přidám jeden pohled na mini/střední/mega: projekty, které se musí vejít na omezený prostor, dávají lepší výsledky. Když víte, že můžete přidat 10 cm tam a 20 cm tady a pak zase, nemáte takovou motivaci věci promýšlet. Výsledkem je, že velké věci jsou často bez nápadu a roztahané - kolikrát je vidět, že je to vyloženě plýtvání místem. Zato u menších věcí autor soustředí svoji energii (+ čas a peníze) na tu malou plochu a tím ji dotáhne do dokonalosti. Neplatí to univerzálně, ale příkladů jsem už viděl dost. Udělat velkou věc tak dobře, aby byla na úrovni těch malých, je náročné na čas, peníze i vytrvalost - a to se ne vždy podaří. Za dobu stavby většího projektu člověk taky zestárne, zmoudří a pak si nadává, do čeho se to dal :-D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod hank » úte 04 dub, 2023 1:00 pm

Já už jsem se k věci ve zdejší diskusi vyžvejkal víckrát v minulosti, tak se mi to nechce znovu opisovat. Dodám k tomu jenom dvě poznámky, ke kterým jsem se dopracoval dodatečně, po přečtení stovek stran z britských, amerických a německých zdrojů.

1. Kolejiště typu cameo. Račte si vyhledat příklady třeba na RM webu, kde mají vlastní sekci. Technicky vzato patří mezi mini-, mikro- a jiná pidikolejiště, ale zaslouží si samostatnou kategorii, protože jejich jevištní pojetí umožňuje nasimulovat výřez z mnohem většího celku. A tak si mohou na formátu minikolejiště přijít na své i příznivci dvacetivozových rychlíků nebo uhelných ucelenek složených ze 60 wapek. (Přeháním, samozřejmě. Ale viděl jsem příklad minikolejiště na téma pohled do nástupištní dvorany velkoměstského nádraží, kde se třemi čtyřosáky, poštovním vozem a dvěma lokomotivami bylo možno nasimulovat frekvenci provozu jako v Praze na Masně.)

2. Vnucená perspektiva. (Pro mě osobně nedostižný vzor, protože mi chybí přirozený smysl pro prostorové vnímání.) Existují i minikolejiště, kde bylo např. průhledem do ulice mezi domy dosaženo dokonalé iluze téměř nekonečné prostorové hloubky. Efektu lze dosáhnout nejen šikovným použitím fotografií, ale třeba i použitím kulis v různých měřítcích. Výtvarníci, fotografové, filmaři, scénografové, počítačoví grafici (především tvůrci 3D-modelů, herní návrháři a specialisté pro virtuální realitu) a architekti mají výhodu, protože přesně s těmito efekty umějí pracovat. Mně osobně pro takovou práci chybí více praktických návodů "pro blbé", a to i ve většině zahraničních zdrojů.

Edit: K té práci s perspektivou přidám odkaz na článek britského autora jménem Paul A. Lunn, který vyšel pod názvem A Break from the Norm v časopisu Model Rail ze srpna 2018 na str. 78 ad. (Kopii v pdf lze legálně stáhnout z downmagaz.net.) Tentýž autor své poznatky zpracoval i do monografie nazvané Building Micro-Layouts: Design Tips, Techniques and Project Plans z roku 2009, kterou lze se slevou získat např. v Amazonu nebo přímo u vydavatele zde: https://www.booklaw.co.uk/booklaw-publi ... youts.html
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro, standart, mega nebo modul ?

Příspěvekod Petr S. » úte 04 dub, 2023 7:28 pm

Ahoj vespolek ,
Mikro jsem měl v 8mi letech v podobě Piko BR80 na baterii a 2 uhláky na poloměru r380 .
Standart jsem taky posléze zažil .
Mega I. v podobě U s vnějšími rozměry 2 / 4 metry bylo sjízdné a dokonce jsem ho i prodal . ( psal se rok 1976)
Mega II. mělo být 9.2 / 2 okolo místnosti , uprostřed pracovní stůl a dílna , ve sklepě rodinného domu . ( po 1985)
Přišla doba modulů a konec naštěstí jen projektu Mega II.
Doly Hrabová je vlastně taky Mega , ale v modulech jsou někdy jiná měřítka . Moduly mi dávají možnost setkat se s ostatními modeláři . Nejsem dobře jazykově vybavený , ale setkání s ostatními modeláři , byť mluvících jinou řečí než je čeština , tváří v tvář na společném ježdění je - v našem přetechnizovaném světě plným SMS , Facebooků a jiných dorozumívacích systémů - vysloveně srdeční záležitost .
Ano , hodně je o financích . Jsou ovšem věci , na které budu šetřit RÁD .
Za mě moduly . A nemusí být Mega , mohou být i Mini .
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Další

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků