Plan kolajiska II

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Plan kolajiska II

Příspěvekod milan ferdián » ned 08 čer, 2008 4:01 pm

Úvraťová_stanice aneb žst.Žleby trochu jinak:TT/1000*1000/Robot

http://milanf.rajce.idnes.cz/modelybiz3/

Přemýšlel jsem,co navrhnout na tak malém prostoru,majiteli.JBr již zde prezentuje ovál s dvěma stanicemi,přeloženou osmičku,tu snad znáte všichni.A tak při čtení těchto stránek ,jsem narazil na návrh kolejiště RadkaKrupky ,kde kolega Michal navrhl do jeho kolejiště úvraťovou stanici.Takže proč ne.Hůř už to bylo s realizací.Všichni víme co se děje s vozy v oblouku ,když potřebujeme posunovat,ale jiné zbytí nebylo.
Nyní k popisu kolejiště.Úvraťová stanice má dvě dopravní koleje,jednu man./skládkovou a vlevo nahoře je situována malá remíza se základním vybavením pro zbrojení parní lokomotivy,i když bych se přimlouval ,aby zde nocoval motoráček a místo uhelné skládky bych zde nainstaloval,jak by podotkl Vlasta,těch pár sudů s naftou pod stříškou s čerpadlem.Je zde ještě vodárna,kůlna na koleji popelová jáma s vodním jeřábem.
Přijímací budovu i skladiště jsem výjimečně umístil do dolního levého rohu a to z důvodu ,aby se nám krásně otevřela krajina s bublajícím potůčkem a louka vonící tisíce bylin.Hlavní větev trati míjí malou vlečku ,zařezává se do svahu,vnoří se do hustého ,vysokého,smrkového lesa ,aby zmizela v tunelovém ústí,které nelze spatřit z pohledu od stanice .Vedlejší větev trati se nám stačí okolo prokvetlé louky ,překračuje mostkem před přejezdem polní cesty,malý potůček a též mizí ve viditelném ústí tunelu.Zcela záměrně jsem vložil mezi obě tunelové ústí tratě ,přepážku ve formě oboustranné kulisy.Takže při pohledu vidíme jen to ,co jsem už výše popsal.Mezi koncovou/výtažnou kolejí stanice a tunelovými ústí je zde menší terénní hřbet,porostlým uvedeném smrkovým lesem.
Skrytá stanice tvoří základ okruh,v němž jsou dvě dopravní koleje pro manipulační vlaky a dvě odstavné koleje pro osobní motorové vlaky.Je zde ještě odstavná kolej s nákladní zátěží.Obě větve lokálky jsou zde spojeny a ústí do okruhu.
Nyní popíši provoz .Manipulační vlak I je připraven k odjezdu,to znamená ,když se dispečer podívá doprava,vidí lokomotivu ,služební vůz(dnes není třeba) a několik kusů nákladních vozů.Dispečer postaví vlakovou cestu ,dává pokyn k odjezdu.Mn se rozjíždí,přes anglickou a levou výhybku se blíži ke spojení fiktivních konců lokálky.Zvolenou cestou,tj na hlavní,stoupá ,vyjíždí z tunelu a z hustého smrkového lesa do prosluněné krajiny ,po levé ruce nechává vlečku,vjíždí do stanice.Zde provede posun,jak ve stanici ,tak i obslouží vlečku.Souprava úvratí pokračuje do fiktivní koncové stanice.Mn je již ve skrytém prostoru,vjíždí opět na volnou dopravní kolej skryté stanice na okruhu,lokomotiva se buď automaticky rozpojí nebo se úkon provede kolejovým rozpojovačem,samotná lokomotiva obkrouží kolej ,aby z druhé strany najela na soupravu,kterou dovezla.Zde se rozhodne, co se dle GVD ,podnikne.
Osobní dopravu tvoří sólo motorové vozy a v úvraťové stanici se míjí takto:
1)Z hlavní větve tratě ,přijede k nástupišti ,MOs I a zastaví dále od staniční budovy a čeká na druhý MOs II.Ten přijede na shodnou kolej z vedlejší větve tratě,po výstupu a nástupu cestujících MOs II odjíždí na hlavní větev a po postavení vlakové cesty MOs I taktéž na vedlejší větev trati lokálky.
2)MOs I ,provede stejný provozní úkon,ale už může zastavit kde potřebuje.MOs II vjede na druhou kolej stanice.Výstup,nástup cestujících.MOs I odjíždí.MOs II zacouvá až na výtažnou kolej stanice (nebo do šturcu) a přes první kolej zpět pokračuje dál ve své jízdě.
3)V případě ,že máme v soupravě i přívěsný vůz (Blm,010 atd…)Musíme před příjezdem druhého vlaku ,provést objetí přívěsného vozu a pak můžeme vpustit druhý vlak,ale ten musí vjet již na druhou kolej stanice,jestliže má i on přívěsný vůz.
Naposledy upravil milan ferdián dne čtv 08 led, 2009 12:02 pm, celkově upraveno 2
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 09 čer, 2008 8:47 am

Pěkný návrh (jako obvykle :D ) na minimální ploše maximum. Vynikající je fígl s otáčením, resp. s objetím nákladní soupravy lokomotivou ve SN po okruhu. Ještě lepší než smyčka, protože vlak se nevrecí ve stejném řazení (i když u Mn se předpokládá kompletní výměna vozů). V kombinaci s automatickým rozpojením na vzdálenějším zhlaví to může skvěle fungovat i třeba u rychlíků na větším kolejišti (akorát to chce posunovače do SN :)) .
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod milan ferdián » pon 09 čer, 2008 12:39 pm

Michal Šuhajda píše: Vynikající je fígl s otáčením, resp. s objetím nákladní soupravy lokomotivou ve SN po okruhu. Ještě lepší než smyčka, protože vlak se nevrecí ve stejném řazení (i když u Mn se předpokládá kompletní výměna vozů). V kombinaci s automatickým rozpojením na vzdálenějším zhlaví to může skvěle fungovat i třeba u rychlíků na větším kolejišti (akorát to chce posunovače do SN :)) .


To není můj nápad.Zdroj-Die Modell eisenbahn 3/GerhardTrost/siete 161/bild 8.73-8.74
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod mat.mt » pon 09 čer, 2008 4:44 pm

Na můj vkus je malý výškový rozdíl mezi úvraťovou a skrytou stanicí, protože by se tam nevešli mé oblíbení motorické přestavníky tilig
mat.mt
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 29 kvě, 2008 6:37 pm
Bydliště: Třebová Moravská

Příspěvekod milan ferdián » pon 09 čer, 2008 5:39 pm

Nedalo mi to a ještě připravuji jedno pidi-mini kolejiště ve velikosti TT/1000*1000/tentokrát kolejivo PILZ-TT-15°.
Co se týká umístění motorických přestavníků,vím, že to bude obtížně je zabudovat pod stanici,ale šikovný modelář si s tím poradí.Stačí si vytisknout viditelnou a skrytou část kolejiště,přeložit přes sebe,prosvítit a modelář okamžitě vidí ,jak je to s tím prostorem pro umístění přestavniků.Zde se jedná jen o pěti kusů a vlečka může být přestavována ručně,ale i ta též jde zapojit na přestavníky.Zvětšit světlost na úkor většího stoupání, by bylo už na hranicích únosnoti možnosti jízdních vlastností hnacího vozidla,nemluvě kde má ještě plus ty vozy.1:25/40 promile,si myslím je až dost.Světlost skrytého prostoru je počítán takto:
T.K. +/- 0 mm
NEM102-písmeno H4- 43 mm
síla materiálu stropu-cca 3-5mm
NEM122-jen písmeno h-8 mm
celkově horní kolej T.K.- +54 až 56 mm
Když vezmu to co doporučuje modelářská literatůra ,tak minimum by mělo stačit T.K. + 51 mm
Jestli potom nestačí tato světlost pro modeláře,musí zvětšit plochu budoucího kolejiště a znovu vše propočítat .To už ,ale záleží na případném staviteli a navrhovateli v jedné osobě,jak se s tím vypořádá.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Myšpulín » pon 09 čer, 2008 6:01 pm

mat.mt píše:Na můj vkus je malý výškový rozdíl mezi úvraťovou a skrytou stanicí, protože by se tam nevešli mé oblíbení motorické přestavníky tilig


Před časem jsem taktéž řešil problém, jak ovládat 4 výhybky DKS jedním přestavníkem. U modeláře letadýlkáře jsem objevil jakési úhlové páky, které se přišroubují pod výhybku, do otvoru v jedné páce se našroubuje nová jehla a do druhé se uchytí táhlo, které se vede mimo stísněný prostor. Prodávají k tomu i spojky, na kterých je možné měnit i délku táhla a tudíž přesně nastavit délku táhla. Zřejmě se to používá mezi servy a křidélky.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Koncová stanice lokálky

Příspěvekod milan ferdián » čtv 12 čer, 2008 8:15 pm

Kolejiště-TT/1000*1000/PILZ-TT

http://milanf.rajce.idnes.cz/modelybiz3/

Brumlající Hurvínek zdolává táhle stoupání a manšifíra spolu s průvodčím již se těší až se zchladí v tunelu.I když je už konec srpna ,léto jakoby chtělo napravit pokaženou sezónu ,tak se snaží aspoň ty poslední dny dotáhnout teplotní rekordy.Teplota kolem 30° je prostě samozřejmostí.Mašinfíra se snaží propoceným kapesníkem utírat neustálý pot na tváři,v duchu děkuje ,že dnes mají jen připojenou prázdnou zetku pro porcelánku.Kupodivu motoráček v tom vedru byl plně obsazen.Mimo místních zde plno výletníku s dětmi.Mechanická předvěst v poloze výstraha a za chvíli hlavní návěstidlo v poloze volno do odbočky.Konečně tunel.Sice na chvíli tma ,ale ten chládek se nedá popsat.Ale ta chvilka v tunelu utíká ,jak splašený kůň.Hurvínek přejíždí výhybky v odbočce a s radostným zabubláním tatrováckého motoru,ví že zbývají poslední kilometry dlouhého stoupání a na konci odpočinek.Ještě průjezd lesem ,a již jsme na první výhybce této malebné staničky.Koutkem oka zahlédneme porcelánku,projíždíme kolejištěm a Hurvínek za chvíli s uspokojením dobré vykonané práce zastavuje před malou staniční budovou,kde je vítá výpravčí,který výjimečně zde bydlí se svou rodinou v horních patrech staniční budovy.Výletníci s radostí vystupují z motoráčku a jejich první kroky vedou naproti do vyhlášené výletní restaurace s vyhlášeným jídelníčkem,nemluvě o správném vychlazeném zlatavém moku.Manšifíra po domluvě s výpravčím jdou ještě přistavit do porcelánky prázdnou zetku,odstavují Hurvínka do remízy,kde ještě provedou základní prohlídku a přípravu na zítřejší jízdu.Dnes už mají padla.Já zapomněl ,že je neděle a doprava v této době není příliš hustá.Zatímco manšifíra jde domů,je místní,průvodčí neodolá pozvání výpravčího,
které mu též padla,na místní vyhlášenou specialitu.My se porozhlédneme po staničce.Je to malá koncová stanice o dvou dopravních kolejí.Skladiště, které je přistaveno ke staniční budově a vedle volná skládka.Zde jsou koleje tak krátké ,že se zde vejdou akorát dva nákladní vozy na výkladku uhlí nebo nějaké kusovky do skladiště.Vedle odstavná kolej ,která slouží k odstavování přívěsného vozu,který vypomáhá hlavně přes pracovní týden.Z této odstavné odbočuje kolej do remízy,kde místo zrušené uhelné skládky je postaven přístřešek pro tankování nafty pro našeho Hurvínka.K remíze je přistavěna vodárna s malou dílnou.Když se podíváme ještě po okolí,tak nalevo nás zdraví další začínající smrkový les ,vedle restaurace je ovocný sad a spatříme dále malebné údolí s potokem v dáli železniční kamenné mosty,které jsme projeli.Tak jsme skončili s prohlídkou místního kouzelného nádražíčka a naše kroky míří do stejné vyhlášené výletní restaurace,abychom uhasili žízeň a hlad i zvědavost na některé vyhlášené historky o tomto nádražíčku.

Základ celého kolejiště je kruh se skrytou stanici o dvou dopravních kolejí průjezdných,dvou kolejí kusých dopravních a dvěma kusými odstavnými kolejemi se zátěží.Na okruhu leží odbočka .Téma tratí je rozdvojení místní lokálky na dvě větve.První větev fiktivní ,druhá větev s viditelnou koncovou stanicí.Hlavní provoz ,ale probíhá mezi fiktivní (skrytou) stanici a koncovou stanici na lokálce.Pro provoz bohatě stačí dva malé osobní motorové vozy (M131.1/M152.0) s možností pro nákladní dopravu na druhé větvi lokálky ,malá rosnička T334.0.Jeden motoráček vždy nocuje v remíze koncové stanice,kde má možnost natankovat a provést i potřebnou drobnou údržbu.Vodu se odebírá z hydrantu ,který nahradil starý vodní jeřáb.Záleží na modeláři ,jak si zorganizuje provoz osobní a nákladní dopravy.Může použít stejný trik,který byl popsán u návrhu kolejiště s „ Úvraťovou stanicí“.
Naposledy upravil milan ferdián dne čtv 08 led, 2009 12:04 pm, celkově upraveno 2
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

pidi kolejiště H0

Příspěvekod Irudzi » pát 13 čer, 2008 2:23 pm

Mě se tato malinkátá kolejiště velice líbí, metr na metr je uplně paráda hlavně pro modeláře s minimálním prostorem, jako já v paneláku. Jen TT prostě už dlouho nedělám. Chtěl bych tě tedy Milane a samozřejmě i Vás kolegové modeláři poprosit...máte někdo k dispozici podobný plánek ve velikosti H0, nejlépe Peco Code 100??? :(
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 čer, 2008 2:45 pm

A já naivka si myslel :shock: ,že ten kdo vlastní větší velikost,tím má více prostoru k dispozice a ejhle :D :D :D Otázkou je ,co se na metr krát metr,vejde ve velikosti H0 :?: Nejde nabídnout více centimetrů navíc :?:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

pidi HO

Příspěvekod Irudzi » pát 13 čer, 2008 2:53 pm

Místa fakt moc není Milane, ale skoro každé kolejiště se dá udělat rozkládací, že? Jinak hraničící rozměry max 1,5x1,5.
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: pidi HO

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 čer, 2008 3:06 pm

Irudzi píše:Místa fakt moc není Milane, ale skoro každé kolejiště se dá udělat rozkládací, že? Jinak hraničící rozměry max 1,5x1,5.


To už je lepší :D ,zkusím se podívat do archívu :wink: Už se dívám,listuju,hledám,hledám............. á mám 1500 krát 1200 mm (1500 využijem navíc :wink: ) . Nejsem ,ale autorem a musel bych to překreslit do přijatelné formy,samozřejmě se zdrojem.Je to staré 38 let.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

pidi H0

Příspěvekod Irudzi » pát 13 čer, 2008 3:14 pm

Kamaráde tak rozměry této postarší dámy 1500x1200 jsou uplně geniální. :D Mohu tě tedy poprosit o trochu tvého času a překreslení plánku? Prosííím prosííím :wink:
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: pidi H0

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 čer, 2008 3:20 pm

Irudzi píše:Kamaráde tak rozměry této postarší dámy 1500x1200 jsou uplně geniální. :D Mohu tě tedy poprosit o trochu tvého času a překreslení plánku? Prosííím prosííím :wink:


No já nevím,nevím,počkej nejbližší termín, volné v roce 2010 ,šlo by to :?:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

pidi H0

Příspěvekod Irudzi » pát 13 čer, 2008 3:24 pm

:shock: :D tak to je mazec pane, tolik práce mi neposkytuje ani můj zaměstnavatel. A bylo by možné mi ten starší plánek poslat per email?
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Koncová stanice lokálky,ale ještě menší

Příspěvekod milan ferdián » stř 18 čer, 2008 5:04 pm

Kolejiště-H0/1500*1200/PECO-CODE100

http://milanf.rajce.idnes.cz/modelybiz3/

Do tohoto minimalizovaném prostoru v dané velikosti,zde nešlo rozvinout lokální trať do délky a i stanice je ,jak na dlani.Kolejiště představuje koncovou stanici v malém podhůří českých hor.Stanička má dvě dopravní koleje,jednu man./skládkovou a jednu pro remízování motorového vozu.Do této staničky zajíždí motorový vůz ,který zajišťuje nejen osobní ,ale i nákladní dopravu na této lokální tratě.Motorový vůz zde nocuje a obden se střídá z druhým motorovým vozem.Staniční budova odpovídá stavebnímu výkresu LVI/H .Skladiště má d*š /6,0*6,0m a spolu s částečně zastřešenou rampou,má celkovou délku 15,0m.Záchod pro cestující s podružnou budovou je dle výkresu 19/H.Jednomístná remíza má délku 14,3m ,na šířku 7,0m.Při remíze je jen stříška pro tankování pohonných hmot a místo vodního jeřábu stojí hydrant (H).Jsou zde mechanické závory se svým stanovištěm (strážní domek LXXXVII/H ).Je možné je nahradit jen výstražnými kříži.
Skrytá část kolejiště tvoří smyčku s dvěma průjezdnými kolejemi, dvěma kusými dopravními koleji pro motorové soupravy.Zde jsme se již museli poradit s panem Ing.Bedřichem Vlčkem ,jak vyřešit na tak malém prostoru ,vratné esíčko smyčky.


Dle pořadníku, jsou rozpracovaná kolejiště pro scout/TELČ II a charlie/půdní prostor.Vše ve velikosti H0/H0e.
Naposledy upravil milan ferdián dne čtv 08 led, 2009 10:59 am, celkově upraveno 1
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Další

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků