Cipísku, chvályhodný čin, ale na nic, protože každý modelář hlavně začínající si neprojde základní normy a natož proč by měl číst toto vlákno. Pokusím se i já tobě odpovědět, nejdříve odkaz na příspěvek, který jsem vložil v "Komunitě H0", který prošel bez povšimnutí.
viewtopic.php?f=15&t=13056&start=151 - dosahová vzdálenost, kluci ji zde zevrubně popsali a vždy jako upozornění je vloženo uživatelům, kteří začínají s projekty svých kolejišť. D.vz. je cca 70,0 až 75,0 cm, jenže nedá se uplatnit u všech kolejišť. To už víme zde všichni.
2 - staří pardové doporučovali u všech modelových velikostí 10,0 cm od kraje kolejiště a to z důvodu vypadnutí vlakové soupravy na bok. Já uplatňují u svých návrzích tyto rozměry u H0 - 60 nebo 50 mm, TT - 40 mm a u N - 30 mm. U té zdi, ty narážíš na svůj projekt, hledáš a chceš odpověď. Ta není, protože na mikrokolejištích vidíš až kam jsou posunuté hranice. To znamená, jakou hloubku dáš své kulise nebo pozadí na kolejišti. Když tak mrkni na stránky Renauda Yvera. H0 - nulkář každým coulem a jeho vtipné řešení pozadí v podobě obrázků tě dostane.
3 - to je individuální, jen dodržet NEM
4 - oblouky
4a - buď použiješ klasické oblouky vyráběné v sortimentu výrobce
4b - složíš postupně od velkého poloměru po minimální poloměr, který potřebuješ
4c - vytvoříš pomocí flexi koleje přechodnici, studie pomocí výpočtů je I.díle Železničního modelářství, str.70, 71 a 72 (poznámka první přechodnice byly složeny z kolejiva PIKO o poloměrech R380 a R440 mm)
Přechodové stoupání - dobrá poznámka, protože na tento důležitý bod modeláři při projektování svého kolejiště rádi zapomínají a pak se diví. Přechodový oblouk se stanovuje o velkém poloměru až R2000 mm. Popíší svůj postup například u H0.
základní rovina - +-/0
přechod - 100 mm - +1
přechod - 100 mm - +3
následuje plynule stoupání
Hodnota 100 se mění podle charakteru tratě, zda se jedna buď o hlavní trať nebo lokálku (u lokálky volím 59 mm)
5 - Stoupání jsem popsal viz odkaz
6 - viz odkaz
charakter nebo třída tratě......min.viditelná...... min.skrytá
hlavní H0...........................R 484 mm.............R 425 mm
vedlejší/lokálka H0...............R 425 mm............R 425 mm
hlavní TT...........................R 353 mm.............R 310 mm
vedlejší/lokálka TT..............R310 mm...............R 310 mm
hlavní N............................R 305 mm..............R228,2mm
vedlejší/lokálka N................R 228,2/192mm.......R228,2/R192 mm
7 - u skutečné trati v protiobloucích je dána minimální vložená přímá kolej o délce 4,0 m
H0 - 46 mm
TT - 33,5 mm
N - 25 mm
Z - 18 mm
Poznámka: Samozřejmě u skutečných kolejích na železnici v protioblouku je stanoven minimálně R150,0 m při povolené šroubovce, což při našich prostorových možnostech v domácím prostředí je nerealizovatelné.
Doporučuji složit z kusového kolejiva protioblouky a vložit ten nejkratší díl od výrobce a vyzkoušet průjezd po tomto úseku s nejdelšími vozidly, které plánujeme v provozu na svém domácím kolejišti.
Upozorňuji, že se jedná o doporučení né dogma, ale platí, kdo nedodržuje základní NEM, ten pohoří.
Není důvod vlákno přemísťovat jinam. Mě to nevadí a aspoň na chvíli bude pro začátečníky a další modeláře na očích.
-m-