Stránka 1 z 5

Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: úte 21 črc, 2020 8:07 pm
od luftak
Vážení kolegové, všechny vás zdravím! Vrátil jsem se k této ušlechtilé oblasti lidského počínání kvůli synovi (tedy je to samozřejmě spíš výmluva :D ) a snažím se probírat jak se to za ty roky změnilo. Nehledě k tomu, že jsem vlastně pořád spíš začátečníkem a snažím se honem dohnat vědomosti co jsem nikdy ani neměl. No a chci postavit kolejiště. Pro dokreslení, chystám se postupně zahodit staré BTTB koleje a pořídit Tillig-modelové. A minimálně pro jízdu přejít na digitál, ozvučené mašiny nás oba totiž úplně dostaly. A tak mám pár "zásadních" dotazů.

Předně, bez ohledu na to co se líbí mě, synovo dětství probíhá právě teď a tak samozřejmě chce (a nafurt už bude chtít :D ) mít na kolejišti vlaky jako CityElefant, railjet, RegioJet, no prostě dlouhé předlouhé vozy kategorie C podle NEM 111. A to vypadá na docela potíž na malých poloměrech oblouků. Zatímco podle staré NEM 112 (1975) co je vidět na parostroj.net mě ta céčková skříň nutí do odstupu mezi kolejemi na doukolejce 46 mm nebo aspoň 45,5 mm, což je víc než u starých BTTB kolejí, natož u nových Tillig modelových, koukám jak vrána na novou verzi norem na morop.eu. Tam pro céčkové vozy vypadá poloměr 310 podle NEM 111 už jako úplně nepoužitelný! Poloměr 350 (dovolím si ho chápat i jako 353) je podle nich za hranou taky, ale aspoň jako "pro interpolaci" tam mají už odstup kolejí tilligáckých 43 mm.

To by ale znamenalo nejen nemožnost použít r310 v obloucích na skrytém nádraží, ale kompletně to znemožňuje i standardní obloukové výhybky, o kterých jsem docela uvažoval. Ohledně r353 už panikařit nehodlám, budu ho mít asi leckde. Takže se ptám, jestli odpovídá vaší zkušenosti s céčkovými vozy, že r310 i oblouková výhybka pro ně není spolehlivá?

Díky moc!

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 5:02 am
od milan ferdián
Mezní hranice pro poloměry na dvojkolejné trati v TT jsou skutečně R353/R396. Tvoje zmiňované vozy vypadají na trati jak zalomená pravítka.
Ujasni se nejdříve hloubku panelu 111,0 nebo 141,0 cm. Délka taky není oslnivá 185,0 cm. Osobní vůz Regiojet délka cca 220 mm. Když budu skromný tak souprava o čtyřech vozech s lokomotivou cca 1,1 m. Existuje plánek kolejiště a to ve II.díl/12 Vinohrady/160,0 x 96,0/str.34,35.
Námětem stanice je jako hlavová, ale soupravy krouží po falešné dvojkolejce. Tím, že máš k dispozici delší délku panelu, můžeš kolejiště natáhnout i malinko rozšířit. Nemusíš řešit vratné smyčky. Kolejiště musí být přístupné z obou delších stran. Je určeno pro provoz na dvě osoby, ikdyž jedna osoba by provoz taky zvládla.
-m-

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 5:54 am
od milan ferdián
A z dávného pravěku. Falešná dvokolejka. Pozor, vozy Regiojet neprojedou :mrgreen: :wink: .
-m-

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 6:08 am
od HonzaM
Ale vlak bude vypadat jak skládací metr.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 7:24 am
od look23
HonzaM píše:Ale vlak bude vypadat jak skládací metr.


Ve skutečnosti vlak nevypadá jako skládací metr? Např. zde odkaz
Stačí se podívat, když přejíždí vozy Bdmtee (honekry) z jedné koleje v nádraží na druhou. Stačí si všimnout, jak se pomalu prodlužují vozy od typu Y až vozy X. Rozdíl je 1,9 metru a je to už poznat.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 8:20 am
od Stanin
HonzaM: V domácích podmínkách se člověk nevyhne skládacímu metru v žádném měřítku. Pokud teda neschová oblouky do tunelů nebo za kulisu. Samozřejmě že čím větší poloměr, tím ten skládací metr bije míň do očí a dá se líp snášet.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 10:38 am
od luftak
Lidičky, díky moc za reakce! :)

milan ferdián píše:Mezní hranice pro poloměry na dvojkolejné trati v TT jsou skutečně R353/R396.

Tušil jsem to... Takže budu muset asi opustit ideu, že bych ve skryťáku měl něco jako r310/r404 flexi. A taky sbohem, obloukové výhybky. Budu si muset smotat vlastní z flexi 15°, zřejmě r353/něco a r396/něco. Mimochodem, neumíte někdo spočítat, jaké ty větší poloměry z toho pak při dané srdcovce a pražcích vylezou? Do takových vod jsem se zatím nikdy nepouštěl, brr...

milan ferdián píše:Tvoje zmiňované vozy vypadají na trati jak zalomená pravítka.

To bohužel ano. :( Jsem smířen s tím, že v VI. epoše (dětský provoz) budou jezdit skládací metry a v epoše IVa to s Y budu mít jen o málo lepší. Zatím se zbavuji nejhoršího - odstranil jsem výhybková esíčka ze zhlaví nádraží a to jediné esíčko v krajině bude s vloženou rovnou nebo s kouskem s velkými poloměry (zatím nevím co je lepší).

milan ferdián píše:Ujasni se nejdříve hloubku panelu 111,0 nebo 141,0 cm. Délka taky není oslnivá 185,0 cm. ... Kolejiště musí být přístupné z obou delších stran.

Je to ve skutečnosti lichoběžník přístupný jen z nejdelší strany. 111 je levá strana, 141 pravá. Vpředu je ještě 1 cm rezerva na nějaké plexi, takže půdorys je nepatrně větší. Upřesnil jsem podpis. Chtěl jsem se ptát jen na detaily a s celým kolejištěm nevylejzat dokud si to víc neujasním a nepokročím, ale asi to jinak nejde. Foto podpůrné konstrukce je tady: https://sluftak.rajce.idnes.cz/Masinkarium

milan ferdián píše:Existuje plánek kolejiště a to ve II.díl/12 Vinohrady/160,0 x 96,0/str.34,35.

Je to krásný a inspirativní plánek jako mnohé ferdiánovské, co jsem měl možnost vidět. :idea:

Jenže já mám problém - nechystám se na krásné ale náhodné kolejiště (i když supr, je to Hlavák s jakousi možnou připomínkou bývalé z. Vinohrady! a Hrabovky), ale na vzpomínkové. Má to být žst. Strančice a okolí, cca 1973. Základ provozu z té doby snad jednou bude čtyřčlánkový Delfín a Hydra (obé na Vindoboně), čtyřčlánkový Žabotlam nebo osobák v páře, táborský rychlík s párou nebo Brejlovcem se třemi Y, Štokr/Sergej, Bardotka nebo Bobina se štěrkem (Sas) nebo cementem (Raj) do místní vlečky na stavbu začátku dálnice, občas se protáhne velké uhlí se Štokrem/Sergejem, potom Mn nebo Hurvínek, Kredenc či malá pára do Posázaví. Ve stanici byla vždycky mašina pro mě naprosto ikonická - Čtyřkolák Dvojka z Vršovic jako postrk a záloha, později vystřídaná tuším Hektorem, Bangládou nebo něčím podobným. Jenže postrky se mi zřejmě zrealizovat nepodaří.

O kolejišti mám hrubou představu, ale nemám to ještě namalované a dořešené. Zkusím pak dát do placu rozpracovaný stav.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 10:52 am
od luftak
Mimochodem, vím že v kolejišti budu muset jít do nepříjemných kompromisů, ale tím se budu jen držet stránčické tradice! To je totiž stanice postavená do esíčka, takže když chtěl výpravčí zkontrolovat co opravdu na návěstidlech svítí, musel si popoběhnout skoro až ke třetí koleji... :mrgreen:

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 11:24 am
od luftak
look23 píše:Ve skutečnosti vlak nevypadá jako skládací metr? ... Stačí si všimnout, jak se pomalu prodlužují vozy od typu Y až vozy X. Rozdíl je 1,9 metru a je to už poznat.

V těchto menších úhlech a pomalé rychlosti je v tom i určitá poetika. :wink: Chybí už jen chvějící se vzduch horkého letního odpoledne...
Pokud ale v esíčku kinematika vystrčí celé čelo vagónu, je po poezii. :lol:

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 12:27 pm
od Trixt
luftak píše:Foto podpůrné konstrukce je tady: https://sluftak.rajce.idnes.cz/Masinkarium

Ahoj, jen mysli na to, jak se dostaneš do zadních rohů. Možná obrázky zkreslují, ale vypadá to, že z čela do pravého zadního rohu je hodně daleko. ;)

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 2:10 pm
od luftak
Trixt píše:Ahoj, jen mysli na to, jak se dostaneš do zadních rohů. Možná obrázky zkreslují, ale vypadá to, že z čela do pravého zadního rohu je hodně daleko. ;)

Přesně tak, hlavně ten vzdálenější roh je úplně bez šance. Přitom zastropení nebude dělané tak, aby bez protestů uneslo metrák jen tak navíc, kdybych se ho chtěl chytat. Mám to rozmyšlené tak, že smyčky ve skryťáku jsou téměř soustředné s oblouky viditelného esíčka, takže žádné koleje nebrání tam vyříznout "montážní šachty" o půlmetrovém průměru (jedna nebo dvě). Tím se zespodu protáhnu. Nahoře bude víceméně kulatý poklop s krajinkou, který bude mít uprostřed schovaný háček (možná zasouvací na osičce kvůli těžišti) a za ten háček se to před akcí zvedne a pověsí pod zastropení kolejiště. Toť teorie. Budu mít i zkrácenou židli, která se bude moct pod kolejištěm volně pohybovat a já budu moct v šachtě vysedávat. A když to nebude stačit, udělám si placku na kolečkách. Světlá výška konstrukce je dole 80 cm.

Bohužel se tím vzdávám vratných kolejí uvnitř smyček.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 2:33 pm
od Ivan
Vidím, že před masinkarnou vpravo je prostor (dveře, chodba?). Co udělat kolejiště na kolejnickach výsuvné? Posouval bys potřebnou část k otvoru... Ale nevím, kolik ho pojde vysunout... :roll:

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 2:59 pm
od luftak
milan ferdián píše:012 Vinohrady skrytá stanice _I

Ještě koukám na ten čtvrtkruh vpravo nahoře, jaký je tam ten menší poloměr? Smrtící dávka promilí je samozřejmě také důležité téma. :lol: Zatím jen tak teoreticky doufám, že s délkou vlaků co chystám snad nějakých 40-45 %ₒ ustojím. Chabou Rosničku pořizovat nehodlám, ve Stránčicích ji napamatuju. Kromě toho tam nebudou ani staré zasloužilé BTTB co by nezvládly digitalizaci, i když je mi jich dost líto. Čeká je vitrínový důchod...

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 3:14 pm
od luftak
Ivan píše:Vidím, že před masinkarnou vpravo je prostor (dveře, chodba?). Co udělat kolejiště na kolejnickach výsuvné? Posouval bys potřebnou část k otvoru... Ale nevím, kolik ho pojde vysunout... :roll:

To by bohužel nešlo. Dveře jsou na obou stranách, vpravo pokoj, vlevo chodba se dveřmi otvíranými dovnitř(!) a vzadu za fotícím mobilem další dveře. Při tom za chodbou jsou další místnosti, hlavně WC. S procházením do chodby se tedy musí počítat vzásadě nepřetržitě :lol: . Přitom daný prostor je už využitý až k oběma dveřím na rozumné maximum. Navíc jakékoli popojíždění by znamenalo jednak podstatně robustnější konstrukci, jednak zúžení už tak malé plochy (futra, stojny, rezervy na pohyb) - a to by hodně bolelo.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

PříspěvekNapsal: stř 22 črc, 2020 4:08 pm
od workous
Ahoj, celková konstrukce vypadá slabě, jak to vypadá když se o to opřeš... a to se stane při stavbě běžně.Chtělo by to vynést třeba jeklem nebo silnější matroš. Jinak držím palce do stavby...
Workous.