Dlouhé vozy a krátké poloměry

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » stř 22 črc, 2020 4:51 pm

Tak jsem se vrátil né z hradu, ale ze Stránčic. Stanice má i měla čtyři dopravní koleje. Zajímavá část je od Čerčan nalevo. V minulosti zde byla pátá průjezdná manipulační kolej. Zde stála nebo stojí skladiště s rampou. První kusá kolej od skladiště, vede na volnou skládku, kde byla velmi silná výkladka uhlí nebo-li "Uhelné sklady". Hned naproti další kolej (druhá kusá kolej, ale začíná před skladištěm) a zde dnes stojí opravené silo ZZN. Charakteristickou dominantou ve stanici je nadchod pro pěší, dnes propojen s nástupišti.Za nadchodem výpravní budova. Celá stanice od v. budovy vede v hlubokém zářezu a z dopravní koleje nalevo vede železniční vlečka do měníren a do slavného pivovaru Velkých Popovic. Napravo vlečka do nových ZZN.
No jsem fakt zvědavý jak na ten tvůj vymezený prostor, tu dvojkolejku poskládaš :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Trixt » stř 22 črc, 2020 4:58 pm

workous píše:Ahoj, celková konstrukce vypadá slabě, jak to vypadá když se o to opřeš... a to se stane při stavbě běžně.Chtělo by to vynést třeba jeklem nebo silnější matroš. Jinak držím palce do stavby... Workous.

No nevím, zda je konstrukce slabá, ale dá se to snadno ověřit. Až Luftak položí desky, pak si stačí sednout doprostřed přední strany. Pokud to konstrukce zvládne, ničeho bych se nebál. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod luftak » stř 22 črc, 2020 6:40 pm

workous píše:Ahoj, celková konstrukce vypadá slabě, jak to vypadá když se o to opřeš... a to se stane při stavbě běžně.Chtělo by to vynést třeba jeklem nebo silnější matroš. Jinak držím palce do stavby...
Workous.


Počítám ještě s 5 podpůrnýma nohama, ale ne doprostřed té přístupové strany, tam jen na konce. To bude trošku slabina... :oops: Když to prkno bude praskat, fakt asi někam půjdu pro jekl 40x20x3.
Naposledy upravil luftak dne stř 22 črc, 2020 7:35 pm, celkově upraveno 1
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

Dlouhé vozy a krátké poloměry / kolejiště 185×111-141 Stranč

Příspěvekod luftak » stř 22 črc, 2020 7:10 pm

milan ferdián píše:Tak jsem se vrátil né z hradu, ale ze Stránčic. Stanice má i měla čtyři dopravní koleje. Zajímavá část je od Čerčan nalevo. V minulosti zde byla pátá průjezdná manipulační kolej. Zde stála nebo stojí skladiště s rampou. První kusá kolej od skladiště, vede na volnou skládku, kde byla velmi silná výkladka uhlí nebo-li "Uhelné sklady". Hned naproti další kolej (druhá kusá kolej, ale začíná před skladištěm) a zde dnes stojí opravené silo ZZN. Charakteristickou dominantou ve stanici je nadchod pro pěší, dnes propojen s nástupišti.Za nadchodem výpravní budova. Celá stanice od v. budovy vede v hlubokém zářezu a z dopravní koleje nalevo vede železniční vlečka do měníren a do slavného pivovaru Velkých Popovic. Napravo vlečka do nových ZZN.


Na https://mapy.cz/letecka-2003?x=14.68058 ... 3&z=18&l=0 nečekaně dobře vyšla fotka těsně před koridorizací, leskne se tam totiž hodně kolejnic ve slunci! Už tam ale nestojí prkenné skladiště, co určitě pamatovalo stařičkého mocnáře. Při srovnání se začátkem videa Masarykovy návštěvy ve Stránčicích ("Strančice 1925" na youtube) je vidět, že se v tom intervalu žádná velká reforma kolejiště nekonala. Prý se hlavně vylepšovalo na stávající nebo hodně podobné geometrii plus doplňovaly kolejové spojky. V mé době elektromechanika se světlama vzor CCCP, včetně přejezdu se závorama s břevnem vzor "posázavská souška".

Mmch, ten zářez je hlavně na pražské straně. Na senohrabském/čerčanském konci je pak svah, kdysi do rybníka nebo podmáčené louky, dnes čističky. Vůbec celé to nádaží je podmáčené, bývalá sypaná nástupiště byla napůl utopená. Ovšem pro vodní jeřáb to byla jistě výhoda.

Dále jsem kdysi sehnal postarší schéma žst. Strančice v excelu, které vypadá skoro oficiálně, kdyby tam nebyly chyby co vidím i já - úplně špatně umístěný přejezd. Excel mi potvrzuje, co pamatuju. Pátá kolej u skladiště v částečné délce a malá vlečka k uhlí za ní. To tam rozhodně chci! Před skladištěm váha na vagony nevím jestli se vejde. Vedle toho zemědělská vlečka, její konec ale patřil Stavebninám (nebo obráceně) - pochybuju že bych to tam vecpal. Proti výpravní budově ještě další krátká vlečka k fabrice (cihelna? keramička?), na jejímž konci se kdysi rozpadal nějaký starý vagón (asi hytlák s kamnama jako útulek drážních ztroskotanců?) a parní sněžná fréza. kdoví, možná to fungovalo i jako odvrat pod "stránčickým kopcem". Výhybku to mělo u lávky pro pěší. To tam budu mít, ale spíš někde na senohrabském konci.

No a na pražské straně je na straně VB za zamykanou výhybkou č. 13 předlouhá vlečka k dálnici a Velkopopovického pivovaru. A také směrem ke staré Ringhofferce, kde se dělaly kotle k parním mašinám, hlavní inženýr se určitě jmenoval Zababa. :lol: Ta vlečka má zřejmě lepší zabezpečení než nějaká lokálka, kdesi tam svítil seřaďovák nebo co. Na tom byly navěšené ještě dvě blízké vlečky, ta pro Elektrizaci železnic a ještě cosi. No tak tuhle celou nádheru budu muset zřejmě oželet. :(

A pak na pražské straně proti VB ale hodně daleko mimo dohled je rozsáhlá vlečka s obřím silem ZZN, betonárkou a milionem dalších věcí - tu chci aspoň částečně, z jejího napojení asi udělám něco jako 5. kolej od VB (podle ajznboňáckého počítání tuším 6.) místo té vlečky s frézou a dostanu nějaký posun. Tady maximálně využiju lichoběžník, severní strana stanice (proti VB) bude právě téměř podél jeho nejdelší, přístupné hrany a "velká" vlečka vyjde do toho ostrého cípu. Silo namaluju na tapetu.

milan ferdián píše:No jsem fakt zvědavý jak na ten tvůj vymezený prostor, tu dvojkolejku poskládaš :wink: .
-m-


No to já právě taky. :oops: Zatím to vypadá, že by to za těhle kompromisů nějak zkroutit snad i šlo, jen budu muset asi zažádat o nějakou výjimku z fyzikálních zákonů. A určitě zkrátit staniční koleje aspoň na šestinu a všechno hnát až do krajnosti. Fakt nevím kam zapíchnu námezníky a návěstidla. Tabu na IBW a r310 i v tunelu mi rozhodně nepomohlo. :evil:
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod HonzaM » čtv 23 črc, 2020 5:00 am

Stanin píše:HonzaM: V domácích podmínkách se člověk nevyhne skládacímu metru v žádném měřítku. Pokud teda neschová oblouky do tunelů nebo za kulisu. Samozřejmě že čím větší poloměr, tím ten skládací metr bije míň do očí a dá se líp snášet.

Samozřejmě, musíme se smiřovat s kompromisy. Na nádraží va Wörglu jsem včera viděl dva kontejnerové vlaky s 35 vozy (jeden se dvěma Taurusy vpředu, druhý s jedním Taurusem vpředu a s druhým vzadu), na modelovém kolejišti se mnoho modelářů spokojí s nádražím s maximální délkou vlaku dvě Y, přitom ale mají budovy s kompletním vnitřním vybavením nábytkem. Já mám všechny oblouky s menším poloměrem v tunelech, naštěstí mám dost místa na dlouhé viditelné úseky dvojkolejné tratě. Kompromisem je velikost N, takže se musím smířit s menším množstvím detailů a menší nabídkou vozidel než v H0.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry / kolejiště 185×111-141 St

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 črc, 2020 6:30 am

luftak píše:
Na https://mapy.cz/letecka-2003?x=14.68058 ... 3&z=18&l=0 nečekaně dobře vyšla fotka těsně před koridorizací, leskne se tam totiž hodně kolejnic ve slunci! Už tam ale nestojí prkenné skladiště, co určitě pamatovalo stařičkého mocnáře. Při srovnání se začátkem videa Masarykovy návštěvy ve Stránčicích ("Strančice 1925" na youtube) je vidět, že se v tom intervalu žádná velká reforma kolejiště nekonala. Prý se hlavně vylepšovalo na stávající nebo hodně podobné geometrii plus doplňovaly kolejové spojky. V mé době elektromechanika se světlama vzor CCCP, včetně přejezdu se závorama s břevnem vzor "posázavská souška".

Mmch, ten zářez je hlavně na pražské straně. Na senohrabském/čerčanském konci je pak svah, kdysi do rybníka nebo podmáčené louky, dnes čističky. Vůbec celé to nádaží je podmáčené, bývalá sypaná nástupiště byla napůl utopená. Ovšem pro vodní jeřáb to byla jistě výhoda.

Dále jsem kdysi sehnal postarší schéma žst. Strančice v excelu, které vypadá skoro oficiálně, kdyby tam nebyly chyby co vidím i já - úplně špatně umístěný přejezd. Excel mi potvrzuje, co pamatuju. Pátá kolej u skladiště v částečné délce a malá vlečka k uhlí za ní. To tam rozhodně chci! Před skladištěm váha na vagony nevím jestli se vejde. Vedle toho zemědělská vlečka, její konec ale patřil Stavebninám (nebo obráceně) - pochybuju že bych to tam vecpal. Proti výpravní budově ještě další krátká vlečka k fabrice (cihelna? keramička?), na jejímž konci se kdysi rozpadal nějaký starý vagón (asi hytlák s kamnama jako útulek drážních ztroskotanců?) a parní sněžná fréza. kdoví, možná to fungovalo i jako odvrat pod "stránčickým kopcem". Výhybku to mělo u lávky pro pěší. To tam budu mít, ale spíš někde na senohrabském konci.

No a na pražské straně je na straně VB za zamykanou výhybkou č. 13 předlouhá vlečka k dálnici a Velkopopovického pivovaru. A také směrem ke staré Ringhofferce, kde se dělaly kotle k parním mašinám, hlavní inženýr se určitě jmenoval Zababa. :lol: Ta vlečka má zřejmě lepší zabezpečení než nějaká lokálka, kdesi tam svítil seřaďovák nebo co. Na tom byly navěšené ještě dvě blízké vlečky, ta pro Elektrizaci železnic a ještě cosi. No tak tuhle celou nádheru budu muset zřejmě oželet. :(

A pak na pražské straně proti VB ale hodně daleko mimo dohled je rozsáhlá vlečka s obřím silem ZZN, betonárkou a milionem dalších věcí - tu chci aspoň částečně, z jejího napojení asi udělám něco jako 5. kolej od VB (podle ajznboňáckého počítání tuším 6.) místo té vlečky s frézou a dostanu nějaký posun. Tady maximálně využiju lichoběžník, severní strana stanice (proti VB) bude právě téměř podél jeho nejdelší, přístupné hrany a "velká" vlečka vyjde do toho ostrého cípu. Silo namaluju na tapetu.


A to si jako fakt myslíš, to co jsi zde popisoval, že umístíš na ten malý skromný prostor co máš :?: O to jsem ještě více zvědavější.
Ani jsi nenapsal jaké vlaky budou ve stanici zastavovat. Projíždějící známe a propo na tolik vlaků potřebuješ kapacitní skryťák :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Ivan » čtv 23 črc, 2020 9:46 am

Milane, snad už tě nesvrbí tužka :D.
Osobně bych pojal stanici jen jako inspiraci, udělal trikolejnou, do oblouku a perony na délku jednoho elefantu plus kousek. Ostatní vlaky jen projíždí. Vlečka do pivovaru musí být :mrgreen:.
Kapacitní skrytak taky bude trochu problém, takže udělat co se vejde...
Poloměry bych zkusil 330 a 373 z flexi a uvidíš jak to vyjde. Že to bude skládací metr, s tím se nic moc nedá dělat, buď to akceptujes jako kompromis a nebo postav lokalku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » čtv 23 črc, 2020 12:20 pm

Ivan píše:Milane, snad už tě nesvrbí tužka :D.

:lol: :lol: :lol: , ta mě svrbí furt, ale mě zaujaly "Metrovky" v H0. Vložil jsem další kousek.
Ivan píše:Osobně bych pojal stanici jen jako inspiraci, udělal trikolejnou, do oblouku a perony na délku jednoho elefantu plus kousek. Ostatní vlaky jen projíždí. Vlečka do pivovaru musí být :mrgreen:.

Asi to tak dopadne, jak situaci popisuješ. Zajímavé co kolega zvolí, okruh, falešnou dvojkolejku. Uprostřed je fakt prázdná plocha, ale jak tam dostat vlečku pivovaru :?:
Ivan píše:Kapacitní skrytak taky bude trochu problém, takže udělat co se vejde...
Poloměry bych zkusil 330 a 373 z flexi a uvidíš jak to vyjde. Že to bude skládací metr, s tím se nic moc nedá dělat, buď to akceptujes jako kompromis a nebo postav lokalku.

Skryťák je další oříšek, píše o servisním otvoru.
Necháme se překvapit :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod luftak » čtv 23 črc, 2020 5:34 pm

Kapacitní skryťák je nejmenší ze všech problémů. V nejhorším se udělají dvě patra, jedna smyčka v horním a jedna v dolním.
A ano, to by samozřejmě taky šlo, udělat víceméně klasické schéma, "odbočnou" stanici na hlavní dvoukolejce a místo lokálky esíčko vlečky pro pivo, po cestě EŽ...
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod luftak » čtv 23 črc, 2020 5:48 pm

Ivan píše:Poloměry bych zkusil 330 a 373 z flexi a uvidíš jak to vyjde. Že to bude skládací metr, s tím se nic moc nedá dělat, buď to akceptujes jako kompromis a nebo postav lokalku.

To ale jednak překračuje tabu minimálního r353, jednak to není potřeba. Hlavní stanice se zhlavími ohnutými do C co má aspoň 1. nebo 1. a 2. kolej s užitečnou délkou dejme tomu 85 cm se prostě vejde, pokud bych na 3. a 4. kolej už epochu IV (céčkovou skříň) nepustil. Problém je udělat do toho esíčko a horní smyčku v dvoukolejce. Začíná mi vycházet jako řešitelná, pokud se smířím s cca půl metrem estakády, co budu vydávat za ten velmi známý posázavský most, co je tam v originále jen kvůli skalám a co vždycky zapomenuju jak se jmenuje. Onu hromadu uhlí za skladištěm mu strčím mezi pilíře, gumokolní přístup k ní z druhé strany mostu, silnici protáhnu vlevo přes známý stránčický přejezd a asi mám hotovo...
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Stanin » čtv 23 črc, 2020 9:24 pm

HonzaM píše:Samozřejmě, musíme se smiřovat s kompromisy. Na nádraží va Wörglu jsem včera viděl dva kontejnerové vlaky s 35 vozy (jeden se dvěma Taurusy vpředu, druhý s jedním Taurusem vpředu a s druhým vzadu), na modelovém kolejišti se mnoho modelářů spokojí s nádražím s maximální délkou vlaku dvě Y, přitom ale mají budovy s kompletním vnitřním vybavením nábytkem. Já mám všechny oblouky s menším poloměrem v tunelech, naštěstí mám dost místa na dlouhé viditelné úseky dvojkolejné tratě. Kompromisem je velikost N, takže se musím smířit s menším množstvím detailů a menší nabídkou vozidel než v H0.

OT
35 vozů by v modelu stálo hodně peněz, takže jsem rád, že na to nemám místo. :) Jinak máš pravdu. Je to něco za něco. Ze zvědavosti jsem koukal, jaký poloměr by v N musel mít oblouk na trati pro rychlost 230 km/h. Bylo by to 10 m pro naklápěcí soupravy. Takže je vážně lepší oblouky schovat a nechat si jen rovné úseky. :)
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod HonzaM » pát 24 črc, 2020 7:26 am

Ta zmínka o 35 vozech samozřejmě nebyla míněna jako přání pro model, jen mne zaujalo vidět v reálu takto dlouhé vlaky, doma na kolejišti tak nejvýš deset, víc se nevejde do nádraží. Pokud ale chce luftak provozovat vlaky jako zmíněný railjet, je potřeba kolejišti poskytnout delší misto, třeba využít zabudování do nábytkové stěny.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Ivan » pát 24 črc, 2020 10:24 am

luftak píše:
Ivan píše:Poloměry bych zkusil 330 a 373 z flexi a uvidíš jak to vyjde. Že to bude skládací metr, s tím se nic moc nedá dělat, buď to akceptujes jako kompromis a nebo postav lokalku.

To ale jednak překračuje tabu minimálního r353, jednak to není potřeba. Hlavní stanice se zhlavími ohnutými do C co má aspoň 1. nebo 1. a 2. kolej s užitečnou délkou dejme tomu 85 cm se prostě vejde, pokud bych na 3. a 4. kolej už epochu IV (céčkovou skříň) nepustil. Problém je udělat do toho esíčko a horní smyčku v dvoukolejce. Začíná mi vycházet jako řešitelná, pokud se smířím s cca půl metrem estakády, co budu vydávat za ten velmi známý posázavský most, co je tam v originále jen kvůli skalám a co vždycky zapomenuju jak se jmenuje. Onu hromadu uhlí za skladištěm mu strčím mezi pilíře, gumokolní přístup k ní z druhé strany mostu, silnici protáhnu vlevo přes známý stránčický přejezd a asi mám hotovo...


A máš už něco nakresleno? Sem s tím :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod luftak » pát 24 črc, 2020 8:04 pm

Ivan píše:A máš už něco nakresleno? Sem s tím :wink:

Zatím nic co by skutečně sneslo zveřejňování. Ale 'dočasně' jsem teda přidal nesmělou a nefunkční mazaninu - jenom pro hrubou představu.
https://sluftak.rajce.idnes.cz/Masinkarium
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry / kolejiště 185×111-141 St

Příspěvekod luftak » pát 24 črc, 2020 10:02 pm

milan ferdián píše:Ani jsi nenapsal jaké vlaky budou ve stanici zastavovat. Projíždějící známe a propo na tolik vlaků potřebuješ kapacitní skryťák :wink: .
-m-

Rád bych to namaloval tak, aby na hlavních stránčických kolejích dokázal zastavit přinejmenším Delfín (82 cm), i když třeba za cenu nulové rezervy před návěstidlem a pečlivé práce s digitálem. Delších vlaků tam moc nebude, a když tak jen o málo. Výjimku nevylučuju, pokud se mi tam dole podaří dlouhý šturc (něco jako nahoře šturc "Vídeň" - viz provizorní schéma na rajčeti), mohlo by se tam zjevovat projíždějící mírně "těžkotonážní" uhlí, jisté to není.

Suterénní skryťák se chystám mj. také "krmit" zvnějšku soupravami vyjíždějícími z přidržené vitrínové plexiroury. Bude se tak relativně snadno vyměňovat vozový park a některé vlaky se tak nebudou na kolejišti normálně ani potkávat. Např. Vindobona v Delfínovi, v Hydře a v Railjetu. Nebo cokoli ze VI. epochy s náklady v páře.
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků