Ovládací panel

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Ovládací panel

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 zář, 2015 12:04 pm

Jenomže potřebuješ ty vlakové cesty stavět odněkud někam.Úprava.
Přílohy
21130706479_24a7d8af26_z.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Ovládací panel

Příspěvekod fulda » pát 11 zář, 2015 12:46 pm

milan ferdián píše:Jenomže potřebuješ ty vlakové cesty stavět odněkud někam.Úprava.

Milane, to je právě to co mi nikdy nikdo nevysvětlil.
Já to mám taky tak a opravdu mi nikdy nescházelo to mačkání "odkud" a přitom mi také několik nádražáků říkalo, že ho potřebuji.
Připravil jsem obrázek s písmeny.

Například pokud chci postavit cestu z koleje "L" na kolej "3", tak zmáčknu jediné tlačítko a to je tlačítko "C", protože odjinud se ta cesta prostě postavit nedá.
Pochopitelně stejné je to na pravé straně - cestu z koleje "P" na kolej "2", postavím tak, že zmáčknu jediné tlačítko a to je tlačítko "F".

Uznávám, že tento systém nefunguje na dvoukolejce, ale toto není dvoukolejka.

Takže za mne je koncepce panelu jak jí má "pcipov" dobrá.
Přílohy
21130706479_24a7d8af26_z.gif
21130706479_24a7d8af26_z.gif (25.16 KiB) Zobrazeno 6272 krát
Naposledy upravil fulda dne pát 11 zář, 2015 1:37 pm, celkově upraveno 1
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Ovládací panel

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 zář, 2015 12:54 pm

No dobře,ale co v případě jestli bude mít stanice v layoutu vjezdová návěstidla?To by stanice Muráň musela mít trvale lichoběžníkovou tabulku a jen by byla na D3.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Ovládací panel

Příspěvekod D » pát 11 zář, 2015 1:00 pm

belgarat:
Dal by se požadavek na buffer otočit: použít pomalé TCO a prodlužovat stisk jednotlivých tlačítek pomocí monostabilních klopných obvodů (časovačů) už na vstupu.


milan ferdián:
> Jenomže potřebuješ ty vlakové cesty stavět odněkud někam.
Vázat přestavování výhybek na dvě tlačítka, jako ve skutečné železnici, TCO samo o sobě neumí. Umí postavit výhybku nebo i několik najednou jedním stiskem jednoho tlačítka. Stejně v tomto případě není potřeba rozlišovat směr, na stavění cest nejsou navázaná návěstidla. Požadavek na dvoutlačítkové ovládání má zbytečně komplikované řešení.

> To by stanice Muráň musela mít trvale lichoběžníkovou tabulku a jen by byla na D3.
Návěstidla mohou být nezávislá, v případě dvou vjezdových není problém je stavět zvlášť. A máš svá dvě tlačítka. Shazování návěstidla může kromě tlačítka být ošetřeno i detektorem obsazení na zhlaví.


pcipov:
Můžeme vyjít z tvého schématu. Jak jsem psal dříve, tlačítka na kolejích 2a a 2b jsou zbytečná, na rovný směr staví spojku všechna ostatní tlačítka daného zhlaví (na 1., 3. i 5. koleji). Opravdu je tam chceš zachovat?

Pro návrh zapojení jsou podstatnou věcí, které koleje budou manipulační a které dopravní, dále bys mohl nadhodit nějaké výchozí číslování výhybek dle CV, abychom se měli od něčeho odpíchnout. Budou v nádraží nějaká návěstidla, třeba jen vjezdová?


fulda:
> Milane, to je právě to co mi nikdy nikdo nevysvětlil.
Na panelu skutečné železnice mají na každém kolejovém úseku jedno tlačítko (nebo dvě u sebe, viz níže). Stisknou odkud, stisknou kam - prakticky kterákoliv tlačítka na panelu. Inteligence systému zkontroluje, zda cesta může existovat, zda není trať mezi obsazená, poté přepíná jednotlivé výhybky po trase, zkontroluje, že jsou přehozeny, následně nastaví návěstidla a světelně vykreslí stopu na panelu, kudy vlak pojede včetně znázornění světel na návěstidlech. Krom toho může obsluha použít i více tlačítek pro jinou variantu cesty, má-li více možností. Další tlačítka jsou pro manuální shazování cesty. Na dopravních kolejích se rozlišují ještě dvě vstupní tlačítka - bílé a zelené - jestli jde o posun nebo jízdu. V rohu místnosti pak mají i nouzové přepínání jednotlivých výhybek, měřiče odběru a další kontrolní mechanismy. Víc k tomu někdo od dráhy, třeba Tomas_C., který mi to na exkurzi u nich na věži vysvětloval.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Ovládací panel

Příspěvekod HonzaM » pát 11 zář, 2015 1:17 pm

fulda píše:
milan ferdián píše:Jenomže potřebuješ ty vlakové cesty stavět odněkud někam.Úprava.

Milane, to je právě to co mi nikdy nikdo nevysvětlil.

Pokud vím, stavění systémem odkud-kam souvisí se současným stavěním návěstidel, je samozřejmě rozdíl jejich postavení, jestliže vlak pojede z trati do stanice nebo naopak bude ze stanice odjíždět. Také jsem ve svém minulém příspěvku uvedl, že použití způsobu ovládání odkud-kam odpovídá reálu a v případě modelu ho bude možné následně pro stavění návěstidel využít.
Pokud se ovládání návěstidel závislých na postavení vlakových cest nepředpokládá, stačí varianta kterou uvedl pcipov v posledním příspěvku. Doplnil bych pouze, že je na železnici zavedeno označování zhlaví L a S (lichá-sudá), tlačítka u kolejí bych pak označil L1, L2, L3, L5 a S1, S2, S3 a S5. Bude užitečné mít je označena i pro zpracování dokumentace k zapojení.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4077
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládací panel

Příspěvekod HonzaM » pát 11 zář, 2015 1:28 pm

D píše:belgarat:

pcipov:
Můžeme vyjít z tvého schématu. Jak jsem psal dříve, tlačítka na kolejích 2a a 2b jsou zbytečná, na rovný směr staví spojku všechna ostatní tlačítka daného zhlaví (na 1., 3. i 5. koleji). Opravdu je tam chceš zachovat?

Tlačítka 2a a 2b podle mého názoru zbytečná nejsou. Přijede-li lokomotiva nebo vlak na kolej 2 a bude chtít zajet na kolej 2a nebo 2b, nebude obsluha tu kolejovou spojku stavět do přímého směru tlačítkem volby koleje 1. Samozřejmě by k přestavení tímto způsobem došlo, ale připadalo by mi to trochu divné. Je samozřejmé, že se volbou přímého směru tlačítkem 2a nebo 2b musí přestavit do přímého směru i příslušná výhybka na koleji 1.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4077
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládací panel

Příspěvekod D » pát 11 zář, 2015 1:49 pm

HonzaM:
Tlačítka jsem označil za zbytečná ve smyslu zjednodušení panelu, zabezpečení a trochu i zapojení. O jejich funkci nepochybuji. Budou-li pro přehlednost obsluhy důležitá, nemám nic proti duplikování jejich funkce.

Vynechání tlačítek kusých kolejí totiž má jednu pozitivní vlastnost v zabezpečení - nemůže zůstat postavená cesta na dopravní kolej s ohrožením z manipulační. Buď je postaveno na dopravní a manipulační je odkloněna na kusou, nebo je postaveno na manipulační, víc možností nezbude. Ale to je jen takový provozní detail, který většina klubů asi ani nedodržuje.

Další možností je ponechat tlačítka na kusých kolejích s tím, že budou mít naprosto stejnou funkci, jako tlačítko na první koleji, tedy že kromě spojky přehodí i vjezdovou výhybku. Jednoduchost zapojení i zabezpečení stanice by tak zůstaly zachovány.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Ovládací panel

Příspěvekod Ferda » pát 11 zář, 2015 3:33 pm

Asi by tam byly správně né jen pro přehlednost, ale i z provozního hlediska.

Měly by ovládat pouze kolejové spojky mezi 1. a 2. kolejí.
Zároveň byto umožňovalo současnný provoz mezi tratí a 3., nebo 5. kolejí.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Ovládací panel

Příspěvekod HonzaM » pát 11 zář, 2015 3:44 pm

D píše:Vynechání tlačítek kusých kolejí totiž má jednu pozitivní vlastnost v zabezpečení - nemůže zůstat postavená cesta na dopravní kolej s ohrožením z manipulační. Buď je postaveno na dopravní a manipulační je odkloněna na kusou, nebo je postaveno na manipulační, víc možností nezbude. Ale to je jen takový provozní detail, který většina klubů asi ani nedodržuje.

Další možností je ponechat tlačítka na kusých kolejích s tím, že budou mít naprosto stejnou funkci, jako tlačítko na první koleji, tedy že kromě spojky přehodí i vjezdovou výhybku. Jednoduchost zapojení i zabezpečení stanice by tak zůstaly zachovány.

Pokud by tlačítka na kusých kolejích přestavovala i vjezdovou výhybku, nebylo by v případě postavení vyhybky na koleji 2 přímo možné nastavit vjezd nebo odjezd na kolejích 3 a 5. Tlačítka na kolejích 2a a 2b by ale měla umožňovat pouze volbu z polohy do odbočky do polohy přímo, postavení do odbočky by pak umožňovala pouze tlačítka pro volbu koleje 2.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4077
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládací panel

Příspěvekod D » pát 11 zář, 2015 3:54 pm

HonzaM:
> nebylo by v případě postavení vyhybky na koleji 2 přímo možné nastavit vjezd nebo odjezd na kolejích 3 a 5
Tato situace ale provozně nesmí nastat. Nevím, jak je tomu při posunu, ale vlakem nelze vjíždět nebo odjíždět z nádraží v tom směru, na kterém je manipulační kolej přestavena tak, že ohrožuje dopravní.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Ovládací panel

Příspěvekod HonzaM » pát 11 zář, 2015 4:29 pm

D píše:HonzaM:
> nebylo by v případě postavení vyhybky na koleji 2 přímo možné nastavit vjezd nebo odjezd na kolejích 3 a 5
Tato situace ale provozně nesmí nastat. Nevím, jak je tomu při posunu, ale vlakem nelze vjíždět nebo odjíždět z nádraží v tom směru, na kterém je manipulační kolej přestavena tak, že ohrožuje dopravní.

Podívej se dobře na tu moji větu kterou cituješ. Píšu tam jasně o stavu, kdy je výhybka na kusou kolej nastavena přímo. Jestliže je výhybka na manipulační koleji postavena přímo, není tím dopravní kolej nijak ohrožena. Jasně píšu, že tlačítka u výhybek 2a a 2b nesmí umožnit přestavení těchto výhybek do odbočky, protože to by dopravní kolej ohrozilo.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4077
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládací panel

Příspěvekod D » pát 11 zář, 2015 4:48 pm

HonzaM:
Pokud přehodím čímkoliv (3. nebo 5. kolej) vjezdovou výhybku do odbočky (dolů), automaticky se musí přestavit spojka na rovno, aby se zabránilo ohrožení dopravní koleje. Naopak vjezd na 2. kolej, tedy posun, narovná i vjezdovou výhybku. Takže k hypotetické situaci, že vjezdová výhybka je do odbočky a tlačítko kusé koleje jen narovná spojku, nemůže nikdy dojít.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Ovládací panel

Příspěvekod fulda » pát 11 zář, 2015 5:43 pm

já tedy zase přihodím něco z mého panelu - steskem tlačítka ovládám jen výhybky které potřebuji pro danou cestu, takže já ta tlačítka I a J používám.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Ovládací panel

Příspěvekod fulda » sob 12 zář, 2015 1:38 pm

pcipov píše:Jednému nerozumiem. Niektoré výhybky sa neprepínali podľa princípu rovno=+, odbočka=-, ale opačne. Tak som musel prehodiť pripojenie na tlačidlá. Nesúvisí to s orientáciou serva. Rovnako je to v aplikácii na tablete. Aj tam som u nich musel vymeniť polaritu.

A není to proto, že máš mechanicky obráceně našroubovanej přestavník?
Tak si otoč polaritu na dekodéru toho serva a je to.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků