Úplná hovadina to není, skoro všechno, co si modelář vymyslí a někdo "od dráhy" zkritizuje jako hovadinu, se už někdy někde realizovalo, nicméně jako rarita a často za použití výjimek z předpisů nebo organizačních opatření, které to tak komplikovaly, že se nakonec dráha ráda vracela k "normálu".
Když se podíváš na drážní mapu, tak několik okruhů, které takový provoz umožňují, tam je k nalezení.
Např. z České Třebové v 80. letech každý den vyjížděl sólo motor M 240.0 přes Mor. Třebovou do Chornice a Skalice n. Sv. a zpátky se vracel přes Letovice a Svitavy. (No jo, sakra - a nebylo ono to náhodou naopak?
Ale určitě se jezdilo jen jedním směrem a jen jednou denně.)
Často se méně zatížené tratě souběžné s hlavními tahy používaly pro odklony ucelených vyrovnávkových souprav od hromadných substrátů. Někdy to bylo i tak, že se některá stanice na odklonové trase využila jako vlakotvorná a ucelenka se řadila až tam, přičemž jednotlivé vozy se tam navezly manipuláky. Takových případů bylo víc. Např. v 70. a 80. letech byly hlavní trasy v okolí Prahy přetížené kvůli navážení stavebních materiálů, především kamene a písku, na stavby Jižního města a Pražského okruhu, a to většinou ze severních Čech. Proto se jako odklonových tras pro prázdné soupravy zpět na sever používalo podřipských lokálek, zejména trasy Vraňany - Straškov - Libochovice - Louny. Podobně se na sever občas vracely i ucelenky cisteren.
Byly ale i méně nápadné pravidelné vyrovnávkové odklony, např. v 70. letech se sypáky od sklářských písků vracely jednou denně ze severní Moravy do Mladějova přes Hanušovice a Dolní Lipku.
Když ještě existovala lokálka Svor - Jablonné v Podještědí, byla v 50. letech obsluhována jednosměrným okružním manipulákem Č. Lípa - Svor - Cvikov - Jablonné - Mimoň - Č. Lípa, takže vlastně přes Cvikov (jedinou nácestnou stanici mezi Svorem a Jablonným) jezdil Mn vlak vždy jen jedním směrem. Vozily to "heligóny" řady 414.0.
Všelijaké varianty okružních jízd předměstských panťáků se vymýšlely po elektrifikaci koncem 60. let na Ostravsku, šlo hlavně o úsek Ostrava-Poruba (dnes Svinov) - Č. Těšín, kde je těch možných tras a kombinací víc, ale k tomu ať se radši vyjádří Milan Ferdián, který to jako místní zná určitě líp než já. Dokonce se tehdy uvažovalo o organizaci jednosměrné okružní vozby ve směru Bohumín - Hranice - Půchov - Žilina - Bohumín, ale co z toho bylo nakonec realizováno, opravdu nevím. Některé záměry z té doby (třeba vytvoření páteřní trasy Opava - Český Těšín s uvažovanou novostavbou úseku přes Hlučín) se neuskutečnily dodnes.
Možná by se toho našlo víc, takže když si na kolejišti vymyslíš rozumné zdůvodnění, asi by to šlo. Nejjednodušší ale asi je opravdu varianta "tam uhlí - zpět uhláky" nebo "tam písek - zpět sypáky". A to se vyskytovalo i na lokálkách, kde byly třeba větší uhelné kotelny (napadá mě třeba Smržovka). A typická byla na lokálkách i vozba řepy, i když jen v kampaních, ale nebyla snad lokálka, kde by jedním směrem nejezdila řepa a druhým příslušná vyrovnávka prázdných vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.