Obeh vozidel / jizdni rad

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod belgarat » stř 05 srp, 2015 1:28 pm

Ahoj,

zjistil jsem ze tapu, tak chci pozadat o pomoc ci nakopnuti ... nevyrobil by nekdo priklad "hezkeho" (= aspon trochu smysluplneho) "jizdniho radu" pro kolejiste typu Odbocna z Planu Kolejist I ? "Typu" znamena, ze viditelna cast ma byt prakticky shodna, chtel jsem pridat 2 kratke (40cm ?) kuse koleje do odbocne stanice. Ve skrytem nadrazi mohu jeste pridat +1-2 kuse koleje uzitne delky cca 70cm ... a kolik jich pridam predevsim do skrytaku prave asi dost zavisi na tom, jak moc souprav se bude "schovavat").

A protoze vubec nevim odkud a jak bych mel ten obeh zacit vytvaret :) a odbocna stanice je docela obvykle tema -- nema nekdo po ruce jiz neco sestaveneho pro inspiraci ? Kolejiste je male, uzitne delky koleji jsou min 80 cm.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod JanoH0e » stř 05 srp, 2015 6:50 pm

Vyrobiť nie je problém, len akosi chýbajú údaje k nemu. V podstate epocha, resp. približný časový úsek v ktorom sa jazdí, trieda tratí, hospodárske pomery ale aj ovládanie, možnosti koľajiska atď. Chce to upresnenie. Najlepšie je si naštudovať literatúru, podľa čoho sa robí a vyrobiť si na mieru vlastný grafikon. Napr. Knihy od V. Zusky atd.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod belgarat » stř 05 srp, 2015 8:37 pm

JanoH0e píše:Vyrobiť nie je problém, len akosi chýbajú údaje k nemu. V podstate epocha, resp. približný časový úsek v ktorom sa jazdí, trieda tratí, hospodárske pomery ale aj ovládanie, možnosti koľajiska atď. Chce to upresnenie. Najlepšie je si naštudovať literatúru, podľa čoho sa robí a vyrobiť si na mieru vlastný grafikon. Napr. Knihy od V. Zusky atd.


Rozumim ... jinak jakykoliv nastrel jiz pouzivany na obdobnem kolejisti postaci, jak rikam - pro inspiraci, nerad bych aby nekdo dalsi nad mym problemem travil zbytecne vecery :) vzdyt ja ani nevim zda mam treba nechat lokalni "rychlik" projet "hlavni" (mistni) trati v intervalu treba hodinu nebo delsim. Z vyse uvedeneho je asi zrejme ze nejsem zdaleka modelar - studium si prubezne doplnim, ale nastrel potrebuju proto, abych se pak nemlatil do hlavy ze mam malou variabilitu.

Takze - epocha IV, perioda a-b cca rok 1975-80. Tratova trida - nemam predstavu. Charakterem se jedna o vedlejsi trat s odbockou - lokalkou. V koncovem nadrazi predpokladam nejakou malou fabricku, zrejme pouze naznacenou kulisou + nakladiste. Mozna svoz drivi z lesa / pily. U odbocne stanice by mohlo byt skladiste s rampou - pripadni odberatele mimo kolejiste (silnice vede smerem k predni casti). Ovladani: plne digitalni, s predpokladanou automatizaci provozu.
Trakce: prevazne motorova, sem-tam dosluhujici para. Zadna elektrika, leda ze bych se dopustil "anachronismu" kvuli detem, ale troleje nebudou (neni misto). Soucasny vozovy park je stary BTTB, osobni mam nejake M152 a budu doplnovat.

Ad knihy -- muzete mi prosim hodit konkretni tituly ? Oblezu mistni knihovny...
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod JanoH0e » čtv 06 srp, 2015 6:13 am

Knihy - Malá železnice - A4 plánky kolejišť pro začínající modeláře, Vladimír Zuska - Modely železnice v terénu, Šváb J. a Z. Železniční provoz v modelu : příručka pro železniční modeláře. Stačí v podstate jedna z nich. Sú tam uvádzané aj konkrétne grafikony a vlakotvorba, ale hlavne logika ich tvorby.

K vlastnému koľajisku - dôležité je, aká je predstava o prevádzke celej trate. To jest vlaky vychádzajú z nejakej stanice, v modeli skrytej a v nejakej končia, v modeli skrytej. Z toho sa potom odvíja vlakotvorba a grafikon. Takže stanica "Odbočná" môže ležať od koridoru až po významnejšiu lokálku. Asi najvhodnejší námet by bola regionálna významnejšia trať s 1-2 pármi rýchlikov do krajského mesta (pokiaľ musí byť rýchlik, ak nemusí, stačia motoráky ako os. a trať pojať ako vedľajšiu), 6 párov os. vlakov a 2 manipuláky, 1 priebežny v nočných hodinách. Na odbočnej lokálke potom 4-6 párov os. motorových, 1-2 manipuláky. Z toho by sa odvíjala vlastná vlakotvorba, potreba vozidiel, ich radenie, ale aj traťové zabezpečenie ("semafory" - návestidla, zabezpečenie prejazdov atď). V nákladnej doprave by bolo dobre si ujasniť nakládku vozidiel v koncovej stanici. Ak by sa napr. nakladalo drevo, je nezmysel, aby do koncovej stanice šli vozne naložené drevom. Potom je otázne, ako nasimulovať nakládku dreva, zase sa to dá vlakotvorbou alebo ručným zásahom, ale najjednoduchšie je používať zakryté vagóny. Drevo a uhlie iba naznačiť, že sa nakladá - vykladá napr. kopov uhlia - dreva pri manipulačnej koľaji. Podľa toho potom urobiť vlakotvorbu.
Čo sa variability týka, ta je obmedzená skrytou stanicou. V podstate môžem mať "Parížsky expres" ktorý sa nevojde do stanice Odbočná, ale tam ani nestojí, takže iba prefrčí do diaľav, ale pokiaľ sa nevojde do skrytej stanice, tak je to problém.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod belgarat » čtv 06 srp, 2015 7:55 am

JanoH0e píše:Knihy - Malá železnice - A4 plánky kolejišť pro začínající modeláře, Vladimír Zuska - Modely železnice v terénu, Šváb J. a Z. Železniční provoz v modelu : příručka pro železniční modeláře. Stačí v podstate jedna z nich. Sú tam uvádzané aj konkrétne grafikony a vlakotvorba, ale hlavne logika ich tvorby.


OK; dik. Hm, mestska knihovna vede jen Modely zeleznice v terenu.

JanoH0e píše:Čo sa variability týka, ta je obmedzená skrytou stanicou. V podstate môžem mať "Parížsky expres" ktorý sa nevojde do stanice Odbočná, ale tam ani nestojí, takže iba prefrčí do diaľav, ale pokiaľ sa nevojde do skrytej stanice, tak je to problém.

Ano ;) a protoze v zime bych rad pokrocil do viditelnych casti :) budu mit jeste na posledni chvili prilezitost bez vetsiho opruzu pozmenit podzemi prave pro pripad odstaveni vice souprav. Ale zas to nechci zbytecne predimenzovat (vyhybky a elektronika nejsou zadarmo :)) proto se zajimam o alespon nejaky nastrel provozu.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod hank » čtv 06 srp, 2015 3:04 pm

Pan učitel Zuska, dej mu pámbu věčnou slávu, ti tady před 40 lety něco přichystal, asi tušil, že se budeš ptát... :mrgreen:

A4_str0054.JPG


A4_str0055.JPG


A4_str0056.JPG
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod hank » čtv 06 srp, 2015 3:06 pm

.. ještě poslední stránku:

A4_str0057.JPG
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod belgarat » čtv 06 srp, 2015 7:14 pm

hank píše:Pan učitel Zuska, dej mu pámbu věčnou slávu, ti tady před 40 lety něco přichystal, asi tušil, že se budeš ptát... :mrgreen:

Dekuji velmi ... sesit A4 jsem mezitim vygooglil v antikvariatu a nakonec nasel i tady na foru - diky. Prisahal bych ze ho mam nekde v krabici po stehovani ... ale ve ktere se dozvim az konecne koupime poradnou knihovnu a krabice od bananu vydaji vsechna sva tajemstvi.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod belgarat » čtv 24 zář, 2015 2:52 pm

Panove, pitomy dotaz: zkousel jsem si prekreslit a "probehat" grafikon, ktery sem zkopiroval Hank - castecne abych si nejak 'zviditelnil' provoz na jednotlivych stanicich a nejsou mi jasne poznamky u predavani nakladu. Samozrejme ze muzu zit bez toho (nebo upravit - ale nejak smysluplne) ;) ale kdyz ty posunovaci hratky vypadaji hezky.

Co mi neni jasne je manipulace se zatezi pro "drevnici" (koncove nadrazi). Nejprve 7111+7113 odveze zatez do Drevnice (zatez uz je pripravena z predch. modeloveho dne ?) a v podstate vzapeti pristavi 8050 dalsi tovar pro Drevnici ? Nepovedlo se mi sparovat to s necim co jede do Drevnice a zase zpatky tak, abych dopravil vagony k c. 8004 (souprava 8050 dalsi den).
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod hank » čtv 24 zář, 2015 3:45 pm

Od sudých nákladních vlaků se asi s přechodem zátěže na tu odbočující trať nepočítá. Pro vlaky 7111 a 7113 si zátěž přiveze vlak 7101, koneckonců jde o tytéž náležitosti. Když v přípojné stanici takové lokálky čeká nějaké zátěž na další vlak třeba půl dne, tak se z toho určitě věda nedělá. Nebo aspoň nedělala v dobách, o kterých je řeč, tj. ve III. a IV. epoše. Ale ta pomyslná síť koncové lokálky s další odbočující koncovou lokálkou je vymyšlená tak, že z obou větví směřují vlaky ke hlavní trati a naopak a mezi oběma koncovými stanicemi zřejmě bude zátěž přecházet jen minimálně. Takhle to bývalo třeba na Javornicku a Vidnavsku. Z Javorníka do Vidnavy a zpět zátěž určitě nepřecházela.
Naposledy upravil hank dne čtv 24 zář, 2015 6:31 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod JanoH0e » čtv 24 zář, 2015 3:48 pm

Neviem či som ťa pochopil. 8050 končí v Odbočnej a ďalej pokračuje ako 8002 do Velkej a 7115 do Dřevnice. A tie sú už spárované. Aspoň to tak vidím ja. Ešte si pozri obehy lokomotív, lokomotíva od 8050 nevezie vlak 7115, tá ide od iného manipuláku. Takže iba odstaví vozne a pokračuje smer V, vozne potom berie loko od manipuláku 8001 z V do Ž, ktorá po obsluhe D pokračuje do V ako 8051.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod Rocky_MK » sob 21 lis, 2015 3:49 pm

S dovolením si půjčím toto téma. Zajímalo by mě: do jaké míry lze na kolejišti s vlakem kroužit, aniž by to byl nesmysl a aniž by byly třeba 2 stejné soupravy, které by kroužily proti sobě?
Napadají mě pouze ucelené nákladní vlaky, kdy v jednom směru se vozí např. uhlí a v druhém dřevo. Příp. prázdné, vyrovnávací vlaky. Ale předpokládám, že např. s osobními vlaky je kroužení pitomost, aby např. v jednom směru jezdil vlak s 3xY a v druhém směru jen MOs s dvěma přívěsy.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod JanoH0e » sob 21 lis, 2015 3:55 pm

Záleží od grafikonu. Ak chceš krúžiť, napr. s osobákmi, urob si grafikon tak, aby si mal čo najviac krúženia, podľa typu trate. Ale zase to nepreháňaj. 3 vlaky je tak akurát.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod hank » sob 21 lis, 2015 4:46 pm

Úplná hovadina to není, skoro všechno, co si modelář vymyslí a někdo "od dráhy" zkritizuje jako hovadinu, se už někdy někde realizovalo, nicméně jako rarita a často za použití výjimek z předpisů nebo organizačních opatření, které to tak komplikovaly, že se nakonec dráha ráda vracela k "normálu".

Když se podíváš na drážní mapu, tak několik okruhů, které takový provoz umožňují, tam je k nalezení.

Např. z České Třebové v 80. letech každý den vyjížděl sólo motor M 240.0 přes Mor. Třebovou do Chornice a Skalice n. Sv. a zpátky se vracel přes Letovice a Svitavy. (No jo, sakra - a nebylo ono to náhodou naopak? :mrgreen: Ale určitě se jezdilo jen jedním směrem a jen jednou denně.)

Často se méně zatížené tratě souběžné s hlavními tahy používaly pro odklony ucelených vyrovnávkových souprav od hromadných substrátů. Někdy to bylo i tak, že se některá stanice na odklonové trase využila jako vlakotvorná a ucelenka se řadila až tam, přičemž jednotlivé vozy se tam navezly manipuláky. Takových případů bylo víc. Např. v 70. a 80. letech byly hlavní trasy v okolí Prahy přetížené kvůli navážení stavebních materiálů, především kamene a písku, na stavby Jižního města a Pražského okruhu, a to většinou ze severních Čech. Proto se jako odklonových tras pro prázdné soupravy zpět na sever používalo podřipských lokálek, zejména trasy Vraňany - Straškov - Libochovice - Louny. Podobně se na sever občas vracely i ucelenky cisteren.

Byly ale i méně nápadné pravidelné vyrovnávkové odklony, např. v 70. letech se sypáky od sklářských písků vracely jednou denně ze severní Moravy do Mladějova přes Hanušovice a Dolní Lipku.

Když ještě existovala lokálka Svor - Jablonné v Podještědí, byla v 50. letech obsluhována jednosměrným okružním manipulákem Č. Lípa - Svor - Cvikov - Jablonné - Mimoň - Č. Lípa, takže vlastně přes Cvikov (jedinou nácestnou stanici mezi Svorem a Jablonným) jezdil Mn vlak vždy jen jedním směrem. Vozily to "heligóny" řady 414.0.

Všelijaké varianty okružních jízd předměstských panťáků se vymýšlely po elektrifikaci koncem 60. let na Ostravsku, šlo hlavně o úsek Ostrava-Poruba (dnes Svinov) - Č. Těšín, kde je těch možných tras a kombinací víc, ale k tomu ať se radši vyjádří Milan Ferdián, který to jako místní zná určitě líp než já. Dokonce se tehdy uvažovalo o organizaci jednosměrné okružní vozby ve směru Bohumín - Hranice - Půchov - Žilina - Bohumín, ale co z toho bylo nakonec realizováno, opravdu nevím. Některé záměry z té doby (třeba vytvoření páteřní trasy Opava - Český Těšín s uvažovanou novostavbou úseku přes Hlučín) se neuskutečnily dodnes.

Možná by se toho našlo víc, takže když si na kolejišti vymyslíš rozumné zdůvodnění, asi by to šlo. Nejjednodušší ale asi je opravdu varianta "tam uhlí - zpět uhláky" nebo "tam písek - zpět sypáky". A to se vyskytovalo i na lokálkách, kde byly třeba větší uhelné kotelny (napadá mě třeba Smržovka). A typická byla na lokálkách i vozba řepy, i když jen v kampaních, ale nebyla snad lokálka, kde by jedním směrem nejezdila řepa a druhým příslušná vyrovnávka prázdných vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Obeh vozidel / jizdni rad

Příspěvekod Rocky_MK » sob 21 lis, 2015 5:06 pm

Fíha, děkuji pěkně za elaborát. Vím, co jsem chtěl vědět :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků