Údržba a mazání lokomotiv

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Ruda72 » pon 09 bře, 2020 6:23 pm

Zdravím modeláře, má někdo zkušenosti s mazáním lokomotiv Teflonovým mazivem https://www.ben-zerba.cz/e-shop/cz/detail/udrzba-a-cisteni/170488-faller-teflonove-mazivo-25-ml.html ? Lze obecně na mazání lokomotiv doporučit teflonové mazivo? V popisu výrobku se udává, že jde o trvalé promazání. I když bych nebyl takový optimista, tak by snad mohlo vydržet déle než namazání normálním olejem na lokomotivy. Díky za názor
Ruda72
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 14 led, 2018 10:11 pm

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Highway » úte 26 led, 2021 7:30 pm

Prosím zkušenější provozní modeláře o radu:

je nutno mazat zcela nové tovární modely před prvním spuštěním?
Nebo je zvykem mazání vždy před prním alespoň zkontrolovat i když v návodu uvedeno není?

Z několika modelů od těchto výrobců (Brava 422, Roco brejlovec, G10 a M162, Trix párovka) má pouze němka 555 od ROCO v návodu popsáno mazání před prvním zpuštěním! ostatní až po 30-40 hodinách provozu.

Cituji z návodu Němky: Vybalení modelu: Poté co jste odstranili des-tičky chránící lokomotivu před nárazy, vytáhněte, prosím, lokomotivu opatrně z obalu prostřednict-vím fólie (vyobrazení. 1).

Důležitý pokyn!Před prvním uvedením modelu do provozu je třeba naolejovat spojovací ložisko, abyste pře-dešli špatným provozním vlastnostem nebo poš-kozením (viz vyobrazení 9+10).
(což dle obrázku 9 a 10 znamená třeba z tendru sundání vršku a mazání šneků u motoru, což jako technik chápu, ale z továrny není namazáno? jako fakt?)

viz https://www.roco.cc/doc/an/1/de/8072226920.pdf
Pavel, H0, začátečník podruhé po 20ti letech
Uživatelský avatar
Highway
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 14 lis, 2018 9:50 pm
Bydliště: Kladno, Doksy u Kladna

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod imodry » stř 27 led, 2021 8:14 am

Nové lokomotivy obecně většinou bývají promazány až příliš. Rozhodně nevyžadují preventivní promazání. Pokud se jedná o upozornění na promazání ložiska, jedná se o spoj mezi lokomotivou a tendrem, rozhodně to nevyzývá k nějakému rozebírání lokomotivy a promazání. Prostě na ten spoj kápni malinkou kapku a spoj lokomotivu s tendrem. Pak si užívej tu krásu na kolejích, nic víc. Lokomotivy než promazávat je lépe udržovat v čistotě a neumaštěné, toť vše.
imodry
 
Příspěvky: 22
Registrován: čtv 09 srp, 2012 4:27 pm
Bydliště: Plzeňsko

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Střelec » ned 14 bře, 2021 2:07 pm

Nevím, kam s tím, tak se ptám tady:
Mám malou zdigitalizovanou malou H0e páru Roco (Br99, krátká tříspřežka - nízký kotel výměnné komíny, vysoká budka) a zjistil jsem u ní problém. při stání delším jak dvě minuty "zatuhne" a nechce se rozjet. Pokud ji ale chvíli strkám jiným strojem, pěkně se rozběhá a plynule reaguje na ovladač (Multimaus). Jakmile ale na chvíli zastaví, zase ztuhne a nechce se rozhýbat. Stroje jiných typů se tak nechovají. Zaběhaná kdysi byla, pár let ležela v krabici a teď si řadu "zahřívacích" kol dala zase, přesto tuhne. Co by jí pomohlo? V dekodéru patrně problém nebude, může to být mazání? Osobně jsem ji nemazal, takže by to muselo být staré mazivo od výrobce.
Koleje jsem před jízdou čistil - jiné stroje problémy neměly.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Radek Strnad » ned 14 bře, 2021 3:24 pm

Tento typ závady se vyskytuje u zadřených pouzder. Nevím, jak je to u vel. H0e, ale v TT tím trpěly některé lokomotivy od Kuehna. Vypadalo to tak, že mašinka se ztuha rozjela ze studeného stavu, pak jezdila lépe a lépe do té doby, než zůstala stát a vychladla. Plastové pouzdro, které se jízdou ohřálo a změklo nebo se o nějakou setinu roztáhlo a dovolilo tak šneku se otáčet. Zchladnutím pak zmenšilo průměr a mašina už se nehnula. Chce to zjistit, co tuhý chod způsobuje a pak buď namazat nebo lehce zvětšit průměr toho, co lehkému chodu brání.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod PepinTt » ned 14 bře, 2021 5:46 pm

Možná za těch pár let jen vyschlo mazivo, před nějakými většími rozborkami bych zkusil do převodů dostat pár kapek oleje.
Já modelařím jen pro radost,dokonalé modely by měli dělat ti co se tím živí
PepinTt
 
Příspěvky: 142
Registrován: sob 28 říj, 2017 8:58 pm
Bydliště: Olomoucký kraj

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Střelec » ned 14 bře, 2021 8:13 pm

Vyschlé mazivo by asi po deseti minutách kroužení tam a stejné době zpátky povolilo trvale. Prubnu na mini, so to udělá v analogovém režimu a pak si nasmlouvám rozhýbání u profíků. WD-40 by tomu mohla ublížit stejně, jako oleje na zbraně (obecně se nesnáší s plasty) a nic lepšího doma nenajdu.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Pavel 152 » ned 14 bře, 2021 9:25 pm

Na šneky i osy doporučuji toto
https://www.dh-loko.cz/1141-oilofkola.html
a nenarušuje plasty. Je určeno na výpočetní techniku, tiskárny apod.

Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 420
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Dovi » pon 15 bře, 2021 9:18 am

 
Držím palce, ať na to rychle přijdeš a závadu odstraníš.

Takže něco pozitivního a motivačního... :-)

Loni v létě a na podzim jsem koupil/sehnal poslední 2 kusy dostupné v okruhu 100 km, konkrétně dvě nové nepoužité funglovky v Brně - první u manželů Berových (Vláčky BEKR) a druhou u pana Kratochvíla (MORAVIA model). Myslím, že oba je měli koupené od Roco už v tom roce, kdy byly vyrobené.

Doma jsem je vyzkoušel s těmito výsledky:

- Obě tendrovky fungovaly krásně hned napoprvé, i bez zabíhání vše perfektní, jezdí plynule vpřed i vzad, velmi tiše a "nekvedlají"

- Mohou jet prakticky krokem (modelovým) už při napětí 2,35 voltu (jednoduchý základní analog bez pulzně šířkové modulace)

- Rozjezdy u obou kusů jsou vždy spolehlivé i při malém počátečním napětí
  (čili nepotřebují žádný proudový kopanec, natož nějaké fyzické postrčení třeba rukou nebo druhým strojem)

 
P.S.
Aby se případně nepátralo špatným směrem a bezpečně se vyloučil vliv digitálního dekodéru a spol., v prvním kroku bych dekodér vyndal (asi to máš také v plánu), nasadil "analogovou propojku" a mašinku klasicky připojil na čistě stejnosměrné malé napětí (3 - 4 volty).

Samotného mě taky zajímá, k jakému závěru dospěješ.
Pro jistotu - je to tato?
 
Přílohy
Roco_H0e_BR99xxx_(pojezd-C).jpg
Roco_H0e_BR99xxx_(pojezd-C).jpg (15.96 KiB) Zobrazeno 5727 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Střelec » pon 15 bře, 2021 3:44 pm

To je ona, jen jsem instaloval kuželový komín - počítal jsem s ní na pilu. Jako nová jezdila bez problémů jak v digitálu, tak v analogu. Bohužel se jí ze začátku nechce ani v analogu, ale proti digitálu se chytá rychleji (při regulátoru na doraz). Ale než se rozhýbe na provozní rychlost, uplazí několik metrů ztuha. Bojím se, aby nebyly věkem deformované vnitřní plasty, jako se mi to stalo u jednoho TT dieselu, kde se po letech v krabici zkroutilo uložení části převodovky (materiál vypadal na silonový blok). Stroj jsem pak prodal na součástky.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod tygr.lev » sob 07 led, 2023 8:04 pm

Zdravím, zeptám se zkušenějších, lze mazat lokomotivy touto vazelínkou?? Je to na mechaniky audio, video, takže plasty nepoškozuje, nevysychá, atd...
https://www.kondik.cz/vazelina-univerzalni-g-1-3--25g-/
tygr.lev
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 06 led, 2023 5:39 am

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Pater » ned 08 led, 2023 11:11 am

G-1/3 zajišťuje vysokou ochranu proti otěru a snižuje tření. Obsahuje totiž syntetickou organickou sloučeninu molybdenu s vysokou tepelnou stabilitou, která po aktivaci tvoří chemický mono-molekulární mazací film. Tento film omezuje tření a opotřebení, neboť separuje protilehlé kovové povrchy. Aplikace: audio-elektronická zařízení, textilní průmysl, ložiska větráků a dmychadel , pekárenské vybavení, pečicí trouby, vakuum ( 10E-2), ozubené převody, OEM miniaturních ložisek a uložení. Zajišťuje dlouhodobé mazání v intervalu pracovních teplot -23 °C až 177 °C. NLGI 2. Netaví se, nemá bod skápnutí. Vodoodolná.Vazelina G-1/3 má máslovitou konzistenci a pumpovatelnost skupiny NLGI#1 a vlastnosti a tepelnou odolnost skupiny NLGI#3. Výrobce The Orelube .

Podle popisu od výrobce (viz. výše) nevidím v jejím použití problém.
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod tygr.lev » ned 15 led, 2023 10:42 pm

Pater.. díky moc! :-)
tygr.lev
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 06 led, 2023 5:39 am

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod HonzaV » ned 13 srp, 2023 7:40 pm

ták jo, tohle mi přijde jako fajn místo pro můj první příspěvek:
Zdědil jsem krabici BTTB strojů, cca 10 mašin a 50 vagonků. Moře plechového kolejiva. Naposledy jsem to viděl jezdit cca před 40 lety. když mi bylo tak pět. od té doby vše leží v krabici.
příkladem budiž třebas tahle zaprášená
https://www.rajce.idnes.cz/album/3UXU6R ... 1603994223


Po první rekognozkaci to vše vypadá, jako by to naposledy jelo včera. Co jsem vyndal z krabice a postavil na TableTop ovál, tak jede.
https://www.rajce.idnes.cz/album/3UXU6R ... 1603994236

- vagonky jedou jako by těch 40 let nebylo. lehké strčení a setrvačně zastaví až po dlouhém dojezdu.
- mašiny:
-- některé jedou hned, potřebují třeba jen postrčit v nízkém napětí, krok jim moc nejde. ale po dvou, třech oválech se to lepší.
-- některé mění během jízdy samovolně rychlost.
- plechové kolejivo:
-- jsem překvapen, že oxidace je zřejmě malá až žádná, viz chování mašin.
-- výhybky - tady mi mašiny krokem prostě neprojedou. větší rychlost zřejmě setrvačností překonají nějaké "hluché" místo (tyhle to jsou: https://www.bazarvlacky.cz/tt-vyhybka-p ... -mm-bttb24)

teď k otázkám - čísluji, abych se neztratil v případných odpovědích
1. Na vagony nešahat, že?
2. Mašiny, očistit kola, mosazné snímače?
2a. čím ideálně?
2b. rozebrat mašinu, nebo nějakým udělátkem? četl jsem tu někde o krátké koleji, která roztočí motor a dají se utřít zbylá kola.
3. Mašiny motor a převody: Motor vyfoukat?
3a. převody vymít a znovu namazat? nebo jen domazat?
4. koleje: zatím jsme v režimu "hračka TableTop" sestavit, jezdit, uklidit do krabice. Nemám tedy zatím v plánu kkupovat nové koleje, dokud bych se nepřesunul do režimu: modelařím si na dlouhé zimní večery. takže jak očistit/renovovat staré plechové koleje?
4a. a co s výhybkami?
Zdědil krabici BTTB (co pamatuje, když Žižka měl obě oči) a snaží se to rozhýbat
HonzaV
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm

Re: Údržba a mazání lokomotiv

Příspěvekod Zlámalík » ned 13 srp, 2023 9:42 pm

Hohoho, vítej v klubu. Já to všechno časem prodal, ale tos slyšet nechtěl. Takže:
1 - zatím ne. Můžeš umýt kolečka - mají osku s hroty, které zapadají do rozsoch. Dvojkolí můžeš opatrným tlakem do strany a zatažením na straně druhé vyjmout. Naházet do lihu, vrátit zpět. Nebo jen otřít "uchošťourem". Čím - viz dále.
2 - ano, tady nejlíp uchošťourem. Máš mladého pomocníka, tak si vezmi krátkou kolej, na ni připájej/připoj vodiče od trafa. Mašinu otoč na záda (do lůžka z molitanu nebo z rozříznuté izolace na topení například), pomocník podrží kolej přiloženou ke kolečkům a pomalu to spusť a otírej. Některé mašiny sbírají z jízdních ploch, většinou ale z vnitřní strany okolků, tak to otři vše. Pod sběrači proudu, které jsou zezadu koleček protáhni piják/tenčí karton napuštěný lihem.
2a - izopropylalkoholem (IPA), případně i běžným lihem. IPA se líp odpařuje, nenechá stopy. Líh na většinu věcí stačí. IPA je i ve spreji (viz třeba GM electronic)
3 - vyfoukat není tyhle motory jak (bez demontáže). Pokud to dlouho leželo, očistil bych kolečka a sběrače viz výše a nechal hodinu kroužit.
3a - jen bych domazal, ideálně bílou vazelinou (prodává se modelářská vazelina Tillig, já mám Molykote DX Paste, to je jemná vazelina na spotřební elektroniku - kazeťáky, CD mechaniky apod.)
4 - to je předmětem plamenných diskuzí (i zde). Odmastit lihem/IPA, jezdit. Někdo to gumuje tvrdou gumou (šedou). Koleje jsou ocelové povrchově upravené, když to odřeš, bude to horší.
4a - viz bod 4, k tomu poznámka - ta středová část s jazyky by měla dostávat proud přes kontakty, které vidíš na pražci u špiček jazyků. Jenže - ty kontakty jsou jen přiložené ke kolejnici a jazyky se o ně tím výstupkem taky jen opřou. Takže už z principu nic moc. Tyhle výhybky jsou z mnohých bohužel nejméně spolehlivé. Zatím očistit styčné plochy a doufat. Řešení není snadné - tedy ve fázi, ve které jsi.

Každopádně přeju hodně radosti, užívejte si ježdění. I pomocí ovládacího "klavírku" se dá spínat pár kolejí na stole a hru si dobře užít. My jsme dlouho vozili dinosaury a bylo to bezva.
Pozor pak na přechod k modelaření - nutno zachovat prvek hry, jinak se to zvrhne a děti to přestane bavit (vím, o čem mluvím).

DSC04834_m.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1821
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků

cron