Stránka 1 z 2

vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: ned 22 úno, 2015 7:20 pm
od John
Zdravím, potřebuji radu
Dělám kolejiště pro mojí dceru (6 let)
Jak udělat automaticky změnu vyhýbky před výjezdem ze smyčky?
Situace:
Kolejivo GeoLine H0 , vratná smyčka oboustranná (myslím, že se tomu říká psí kost)
Výhybka do vratné smyčky osazená Univerzálním přestavníkem Roco 61195 a řízená digitálním dekodérem do podloží výhybek GeoLine 61196. Situace ve smyčce řízená pomocí DCC-Reverz STE 023 (asi chyba, ale již bylo zakoupeno)
Vjezd do smyčky bez problému, ale při výjezdu dojde k říznutí výhybky a logicky ke zkratu.
Byl použit start set s lokomotivou s dekodérem 10884, takže zastavení pomocí ABC signálu nejde.
A spoléhat na to, že se jí pokaždé podaří přehodit výhybku myší ......
Děkuji.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: ned 22 úno, 2015 7:44 pm
od fulda
Geoline v digitálu není přizpůsobené na řezání výhybek.

Té vratce se často říká bublinová vratka. Pro její řízení se nepotřebuje modul vratné smyčky vůbec.
Úplně autonomní řešení jsem popsal TADY.
To ale nepočítá s Roco dekodérem a pochopitelně to nefunguje na koberci, je to moc kabelů.

Podívej se spíš na TOHLE, jestli by s tím nedokázala tu výhybku přehazovat.
Nebo jestli stavíš kolejiště na nějakém prkně, tak možná TOHLE a udělat tomu nějaké nášlapné kontakty místo tlačítek, aby jí to samo přehazovalo tu výhybku.

Pro pobavení - vratka přímo v GeoLine ZDE, ale jak jsem napsal, pro bublinu není potřeba.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2015 1:23 pm
od John
Děkuji.
1/ Nášlapné kontakty ?? tak třeba něco takového? "Jazýčkový spínač vhodný pod koleje GeoLine/ ROCO 61193" ?
2/ A kde je možné tyhle super věci koupit? (http://www.fucik.name/masinky/XbusSW/ver2.html popř. http://www.fucik.name/masinky/XbusSW/ )
popř. pod jakým názvem, nenašel jsem ani přes google :(
Jinak zkratuje to jen při výše uvedených vnitřnostech, pokud dám manulální ovládání (tj. původní vnitřnosti výhybky), tak to řízne bez zkratu :shock:, ale ten "koberec" co plánoval ježíšek, se trochu vymknul kontrole, tak je to na prkně, či spíš na 5 cm polystyrenu ve stolové verzi :) a výhybka je na druhé straně stolu, takže manuálně to ovládat moc nejde.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2015 3:12 pm
od fulda
1/ Třeba takový kontakt. Nebo nějakej jinej snímač, třeba tento, nebo podobnej. Nemám u nich vyzkoušenou spolehlivost.
2/ Normálně prodej zajišťuje digi-cz, ale co je na novém webu, tak zadávání produktů do systému trochu vázne, tak použij kontaktní mail.

To že to zkratuje jen při osazení přestavníku je jasné, protože ruční nemá zapíchnutej ten trojdrát (žlutá, modrá, oranžová) - teda jde jenom o modrej drát, to je napájení srdcovky. Odšroubuj ten šroubek, kam je modrej drát připojenej a uvidíš.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2015 5:50 pm
od jirkan
A co jenom odpojit polarizaci srdcovky? Pak by s řezáním neměl být problém.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2015 6:10 pm
od fulda
Myslíš tak, že se odšroubuje ten šroubek u modrého drátku? Jak jsem psal o řádku nad tebou?

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2015 6:35 pm
od workous
Pokud jde o kontakt do geolinů je tam drážka kam perfektně pasuje jazýčkový skleněný kontakt za pár korun mám to vyzkoušené chytne se vteřiňákem. Horší je to s umístěním magnetu na loko, ale prodávají se parádní cca 2mm tenké a silné spínají dobře, lepil jsem je také vteřiňákem a drželo to dobře asi pro kobercáky dobré - já jsem rád, že jsem přešel na detektory obsazení je to uživatelský luxus :D zase se najdou odpůrci, ale to je vždy...

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: úte 24 úno, 2015 5:04 pm
od jirkan
To Fulda:
Ano, přesně to jsem myslel, akorát jsem tvůj příspěvek nečetl pořádně :| , takže omluva....

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 7:11 pm
od John
od fulda
Normálně prodej zajišťuje digi-cz, ale co je na novém webu, tak zadávání produktů do systému trochu vázne, tak použij kontaktní mail.


Vázne jim nejen zadávání produktů, ale i komunikace :cry:
Jinak bez modrého drátku to řeže pěkně (děkuji za radu :D ), ale chci jít dál. Magnety a čidla již mám doma, z digi-cz žádná reakce. Obojí jsem řešil současně, na digi byl zatím jen dotaz na dostupnost a cenu a stále nic nevím :cry:

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: sob 28 úno, 2015 10:41 am
od BohousP
John píše:Vázne jim nejen zadávání produktů, ale i komunikace :cry:
Jinak bez modrého drátku to řeže pěkně (děkuji za radu :D ), ale chci jít dál. Magnety a čidla již mám doma, z digi-cz žádná reakce. Obojí jsem řešil současně, na digi byl zatím jen dotaz na dostupnost a cenu a stále nic nevím :cry:


Dobrý den,
pokud jste nedostali odpověď na mailový dotaz, omlouvám se. Na jeden dotaz ohledně tohoto produktu z 25. února 2015 23:50 jsem odpovídal 26. února 2015 14:14, další podobný z 26. února 2015 16:36 jsem zodpověděl 28. února 2015 11:32.
Bohužel, nedovedu posoudit, ke kterému mailu přiřadit váš anonymní nick ... Pokud to nebyl žádný z nich, ozvěte se ještě jednou, prosím (info@digi-cz.info). Odpověď posílám také přes SZ.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 7:31 pm
od John
Narazil jsem na informaci, že drátky k napájení kolejí mají být silné cca jako k reprákům, žádný zvonkový drát. Možná mám u repráků něco více silného, než má na mysli autor, jinak si nedovedu vysvětlit průměr originálních napájecích drátů. :?:
http://frytom.rajce.idnes.cz/draty/
Bude vhodný ten originální průměr?

Jinak uvažuji, co dál, byl mě zasazen brouk do hlavy ohledně detektorů obsazení, zpětného hlášení, počítačového řízení s alternativou manuálu. Budu rád za každou věcnou radu.
1/ Mám objednán DIGI-CZ 025 Mini TCO pro GeoDec, který chci použít viz příspěvky výše.
Uvažoval jsem o následujícím:
2/ Modul zpětného hlášení S88N s detektory obsazení
3/ Připojení k počítači : a/ GenLI Bluetooth nebo b/ Gen-LI USB – maxi ?? :?:
4/ Dekodéry přestavníku pro GeoLine ( DIGI-CZ 024-H0)
5/ Program TC
6/ Časem určitě "semafory" a chráněný přejezd na budoucí silnici


a/ Je to použitelná kombinace?
b/ Přerušení koleje jen před a za vyhýbkama?
c/ Jak optimálně zapojit modul(y) zpětného hlášení S88N s detektory obsazení (dle situace na kolejišti viz foto)
d/ U úseků ve vratné smyčce se přivádí k modulu "J" z modulu pro přehazování JK?
e/ V rámci izolovaného úseku (blok s detektorem obsazení)(v případě dlouhého úseku po nějaké vzdálenosti- např. 1 m) naletovat i na druhou kolejnici drát(lanko) s napájením?
f/ U vlakodromu této velikosti nemusím dodržet stromovou strukturu napájení? Ten detektor stejně asi stromově nefunguje. :?: :)
g/ Jaké kabely budu potřebovat dokoupit k propojení? (ty s konektorama, ne lanka) Nebo jsou u modulů?
h/ Je nějaká aplikace jako u Z21? Tj. ovládání vlaku dotykem na páky v kabině http://www.z21.eu/en/What-is-Z21/Driver-s-cabs


Jinak system je Roco multiMAUS. Pár fotek rozdělaného "vlakodromu" pro představu jsem hodil na http://frytom.rajce.idnes.cz/vlakodraha/
( nejsem modelář, celé této problematice se věnuji od těchto vánoc, není to model, je to hračka, tak se prosím nevysmívat)
(elektronice moc nerozumím, je hodně vzdálená mému oboru, prosím nekamenovat a neposílat do blázince. :) )

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 9:33 pm
od fulda
John píše:Narazil jsem na informaci, že drátky k napájení kolejí mají být silné cca jako k reprákům, žádný zvonkový drát. Možná mám u repráků něco více silného, než má na mysli autor, jinak si nedovedu vysvětlit průměr originálních napájecích drátů. :?:
http://frytom.rajce.idnes.cz/draty/
Bude vhodný ten originální průměr?

Orifinální drát má průřez kolem 0,75mm, ten je dostatečný pro kolejiště tak s jedním vlakem.
Pokud budeš dělat připojení na několika místech, tak je v pohodě, z místa kde se ti takovéto dráty sejdou tak přejdi na drát s průřezem 1,25mm - ten je o trochu tlustší, ale né o moc.

To co máš od repráků to bude odhadem 3~4mm, špatně se to odhaduje když je to zdeformované, ale na první pohled je to pro kolejiště gigantické.

John píše:... kráceno ...
a/ Je to použitelná kombinace?
Celá řada lidí to používá. Je to taková jednodušší kombinace

John píše:b/ Přerušení koleje jen před a za vyhýbkama?
Zhruba. Někdy se podle potřeby přidává i do dlouhých úseků

John píše:c/ Jak optimálně zapojit modul(y) zpětného hlášení S88N s detektory obsazení (dle situace na kolejišti viz foto)
Spíš než foto dej nějakej plánek.

John píše:d/ U úseků ve vratné smyčce se přivádí k modulu "J" z modulu pro přehazování JK?
Ano, proto je na modulu takovej camprdlík na oddělení jednoho kousku.

John píše:e/ V rámci izolovaného úseku (blok s detektorem obsazení)(v případě dlouhého úseku po nějaké vzdálenosti- např. 1 m) naletovat i na druhou kolejnici drát(lanko) s napájením?
Já říkám že určitě. Ty používáš kusové kolejivo, tak klidně i mnohem častěji. (BTW: někdy jsem rozdával ty Háčka do kolejí, ale to je informace která má cenu zlata když už je nerozdávám)

John píše:f/ U vlakodromu této velikosti nemusím dodržet stromovou strukturu napájení? Ten detektor stejně asi stromově nefunguje. :?: :)
Pokud se v tom vyznáš, tak si používej strukturu jaká se ti hodí. Odhaduju že jsi na velikosti "postel" (2x1m) a tam se vyznáš skoro ve všem.

John píše:g/ Jaké kabely budu potřebovat dokoupit k propojení? (ty s konektorama, ne lanka) Nebo jsou u modulů?
U modulů nebejvají. Lanka ke kolejím tam určitě nejsou, ty si kup v elektře (já je nakupuju TADY, bo mají hezké barvy)

John píše:h/ Je nějaká aplikace jako u Z21? Tj. ovládání vlaku dotykem na páky v kabině http://www.z21.eu/en/What-is-Z21/Driver-s-cabs
Tohle nevím


John píše:Jinak system je Roco multiMAUS. Pár fotek rozdělaného "vlakodromu" pro představu jsem hodil na http://frytom.rajce.idnes.cz/vlakodraha/
[i]( nejsem modelář, celé této problematice se věnuji od těchto vánoc, není to model, je to hračka, tak se prosím nevysmívat)
Na hračku to není špatné

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 1:05 am
od John
Děkuji
:) ne lanka myslel jsem to s telefonním nebo Lan konektorem či co tam je - "do "Slave" konektoru na Roco 10764"
:idea: RJ45 ethernetový kabel ?? :?:
bude zapotřebí rozdvojka tohoto kabelu?

plánek je dělán v demu, takže se nevešel do limitu dema. Nádraží je samostatně. Návěstidla (semafory) by měla být na nádraží, a i vjezdová před tunelem. Jo a předpokládám 2 vlakové soupravy (max 3)
http://frytom.rajce.idnes.cz/vlakodraha#celek1.jpg
http://frytom.rajce.idnes.cz/vlakodraha#celek2.jpg

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 7:36 am
od fulda
John píše:Děkuji
:) ne lanka myslel jsem to s telefonním nebo Lan konektorem či co tam je - "do "Slave" konektoru na Roco 10764"
:idea: RJ45 ethernetový kabel ?? :?:
bude zapotřebí rozdvojka tohoto kabelu?

To je telefonní kabel.
Ten se většinou kupuje "na míru", aby jsi pod stolem nevytvářel klubka drátu a nebo naopak ti cenťák nescházel.
Většinou v mstní prodejně s počítačovým a telefonnm příslušenstvím.
Na rozdvojku si leckdo odpov sám když se rozhodne do jedné zásuvky zapojit PC rozhraní Gen LI a zároveň ovládací pultík mini TCO.
Tu rozdvojku ti prodají ve stejném obchodě.

Re: vratná smyčka - Geo Line

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 8:10 am
od BohousP
K těm kabelům doplním, že na zpětnou vazbu S88 (informace o obsazených úsecích, příp. poloze výhybek) se používají skutečně 8 vodičové počítačové kabely s konektory RJ45. Ty se nesmí rozbočovat, ale lineárně za sebou spojit jednotlivé moduly. První propoj je od centrály, do konektoru S88 OUT prvního enkodéru. Pak z konektoru IN tohoto dekodéru do konektoru OUT dalšího enkodéru. A tak dále ... Kabely je lépe koupit, prodávají se v délkách od 25/50/75/100/200 cm do desítek metrů. Dají se i vyrobit,ale je potřeba to umět a mít speciální kleště.
Na sběrnici XpressNET, kam se připojují všechna zařízení posílající příkazy do centrály (nebo je čtoucí), se používá to, co se většinou označuje telefonní kabel. Je to konektor RJ 11 nebo RJ12, označovaný také 6P4C (6pinů, 4 zapojené), nebo 6P6C, využité jsou vždy jen 4 prostřední vodiče. Tento se může větvit a rozbočovat dle libosti, jen žádná větev nesmí vytvářet uzavřený okruh.
Obě tyto sběrnice jsou datové, netečou tam nijaké velké proudy (na rozdíl od napájecích vodičů trakce).
Jednoduchý obrázek - viz http://www.masinky.info/2014/01/zakladni-schema-dcc/