Stránka 1 z 3

Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 8:56 am
od Rocky_MK
Zdravím,

zanedlouho mě čeká nákup kolejiva na mé minikolejiště, a tak se chci zeptat, jak to vlastně funguje s flexikolejí. Protože rád ušetřím, chci si koupit pruty, dřevěné flexi podloží a pár (taky dřevěných) podloží R310/30°. Chápu to dobře, že na prutu pouze trošku srazim hrany, nasunu to do pražců a šlus, můžu vesele tvarovat? Docela mám respekt z toho, abych předem ohýbal pruty v nějaké ohýbačce, tváří se to náročně na přesnost...Na srozuměnou, pro R310 použiju to R310 podloží a pro zbytek, tj. větší poloměry, flexi podloží.
Na stavebnice IBW si moc netroufám (už jsem viděl pár návodů), ale asi si jednu koupím, zkusím to, a když se to podaří, přikoupím dalších 5 a ušetřím celkově asi 360Kč oproti hotovým vekslím. Že to bude trvat trochu dýl mi nevadí - stejně přes týden bydlím v Brně, zatímco kolejiště mám doma v Hodoníně - aspoň se budu mít čím bavit po večerech. Stejně jsem se vesměs dočetl, že první výhybka šla ztuha za mnoha nadávek a stavba dalších už byla pohoda.
Jo, a bavíme se o TT - Tillig kolejích.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 9:24 am
od mlha
Pokud suneš nový neřezaný prut do podloží tak není potřeba srážet hrany.Hodně pomáhá sunout na delší rovné ploše,na stole,dodržíš tak rovinu prutu proti podloží.Samozdřejmě druhý konec prutu je potřeba držet trochu nahoře podle výšky podloží.U prutů,které už jsou řezané je dobré srazit otřepy po řezání.Nevím,co si mám představit pod pojmem větší rádiusy,já pruty do flexi podloží neohýbám,tvaruju až na místě samém.
Stavby vexlí ze stavebnic se neboj,je to v pohodě...

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 9:44 am
od Rocky_MK
Takže asi i tady bude platit, že co člověk, to názor. Většími poloměry jsem měl na mysli poloměry >R310, tj. v mém případě R380, R400, R420 apod. I když zrovna pro R400 bych mohl použít podloží R396.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:15 am
od mlha
Tak už mám nějaké navlékání prutů zasebou....

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:17 am
od Rocky_MK
O tom nepochybuju, jen jsem měl starost, aby to bez ohnutí před navlečením nedělalo problémy. Ale když říkáš, že to je v pohodě, tak není co řešit, díky :)

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:49 am
od michal.kubista
Přidám taky svou zkušenost.
Předem pruty neohýbám, na podloží si nakreslím přesné vedení kolejiva a flexi koleje do tohoto tvaruju. Já ještě podlepuju korkovým podložím a již několik let bez problémů. Je to rychlé a jednoduché.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:56 am
od Rocky_MK
michal.kubista píše:Přidám taky svou zkušenost.
Předem pruty neohýbám, na podloží si nakreslím přesné vedení kolejiva a flexi koleje do tohoto tvaruju. Já ještě podlepuju korkovým podložím a již několik let bez problémů. Je to rychlé a jednoduché.

Přesně takhle jsem to chtěl dělat. Taky díky! :)

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 11:01 am
od Barbucha
Dělám to stejně, z flexi dělám úplně všechno, nemám jedinou "tovární" kolej. V oblouku to chytám v neviditelné části hřebíky, kdybych s tím musel třeba pohnout, ve viditelné části to chytám pomocí tavné pistole v místě, kde bude štěrk. Drží to dostatečně a naopak, když je potřeba s tím ještě nějak pohnout před štěrkováním, tak to nedělá problémy a tavné lepidlo jde odstranit z pražců bez problémů.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 11:31 am
od MIKO-VLAKY
Tovární obloukové koleje - kusovky - zásadně nepoužívám a vše dělám z flexikolejí. Má to totiž jednu obrovskou a často opomíjenou výhodu. Mohu vytvořit přechodové oblouky -tedy postupné - od přímky k postupnému změnšování poloměru tak, jak to správně na dopravních stavbách je. (Tohle Wintrack asi neumí...?).
Nezapomínej na definici přímky: "přímka je kružnice o nekonečném poloměru".
Flexikoleje nejprve fixuji k podkladu přerušovaně kousíčky oboustranné lepící pásky a teprve po definitivním a odzkoušeném položení štěrkuji a zakapávám, přičemž ta páska tam zůstává...
V neviditelných částech - vruty (ale to záleží, jaké budeš mít podloží)..

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 12:34 pm
od Beda
Tohle právě umí program SCARM docela dobře...
Obrázek

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 12:50 pm
od Dusan
Ve WT se dá vložit flexi "od ruky" a při jejím pokládání lze při držení levého tlačítka myši, točením kolečka ji jakžtakž natvarovat. Ale není to úplně ono.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 1:19 pm
od MIKO-VLAKY
Ale kluci, tady přeci nejde o výhody a nevýhody nějakého SW, ale o realizaci.
Chtěl jsem jen Rockymu říct, že s hotovou kusovou obloukovou kolejí nelze udělat přechodové oblouky.
Jo, a ještě k té fixaci: lepenku lze opakovaně nožíkem uvolnit od podložky, opravit trasování koleje a znovu přilepit.
Mějte se všichni fajn a ať se dílo daří!

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 3:36 pm
od Beda
No jasne, reagoval sem na tohle:
"(Tohle Wintrack asi neumí...?)"
Muzes tu "multiflexi" trat vytisknout 1:1 a pokladat, to se muze nekomu hodit...

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 5:48 pm
od sidlo
XTrackCad umí přechodnici kubickou parabolu http://www.xtrkcad.org/Wikka/XTrkCad
Tisk 1:1 také.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 7:18 pm
od BohousP
K "předohýbání" kolejových prutů: Pokud ho děláte v nějakém trochu stabilním přípravku, není důvod se ho bát. Já mám udělátko vlastní výroby a kolejnice před nasouváním do pražců tvaruji. Ne přesně na potřebný poloměr, ale začínám na menším zakřivení a prut přiohýbám tak 2x -3x, ale pořád na maličko větší poloměr, než je požadovaný výsledek. Výhodou je že kolejnice klade menší odpor vůči vytvarovaným pražcům, tedy má menší sílu, kterou se je snaží narovnat. A také se do pražců lépe nasouvá. Jednoduchý návod na ohýbačku mám na svém webu http://www.masinky.info/2013/05/ohybacka-hitech/.