Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » stř 07 led, 2015 11:43 pm

Takže by u toho prvního měla jít ta deska zbrousit a namalovat stožár ne? Takže tím by to bylo úplně správně. Vzhledem k tomu že je o 130 levnější je to asi jasná volba..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » čtv 08 led, 2015 9:47 am

Jo, tahle úprava bude stačit. :)

Co se týká stavědel a drátovodů k výhybkám, máš dvě možnosti.

1) Pojmout stanici jako vybavenou SZZ I. kategorie, tj. namísto stavědel jen výhybkářská stanoviště http://www.masinky.cz/produkt/4489-TT-Vyhybkarska-bouda-hneda/index.htm a výhybky stavěné ručně, tj. bez drátovodných tras (výhybková závaží jsou bíločerná). Ušetříš na ovládání a bižuterii (drátovodné trasy, makety přestavníků výhybek). A nemusíš řešit závislost vjezdového návěstidla na odjezdovém ani závislost vjezdového návěstidla na výhybkách. :)

2) Zmiňovaná varianta s drátovody, ale pak bych se přimlouval za vjezdové návěstidlo ve vícesvětlové variantě závislé na výhybkách (ž-x-č-b-ž), případně i na odjezdovém návěstidle (ž-z-č-b-ž), protože omezení rychlosti na 40 km/h spolu s vjezdem nezávislým na výměnách a drátovodné stavění výměn se zřejmě nevyskytuje. Ono to má svůj důvod - pokud jsou výhybky stavěny přes drátovody, je na stavědle i závislý výhybkářský přístroj. Ten pak řídí vjezdové návěstidlo - podle závislostí v pravítkové skříni návěstidlo ukáže dovolenou rychlost.

Ono to zapojení závislostí na výhybkách není zas tak těžké, protože stačí kontrolovat polohu výhybek na hlavní koleji (tedy jen dvě výhybky). Pokud bude aspoň jedna do odbočky, rozsvítí se na návěstidle "rychlost 40 km/h a výstraha" (dvě žlutá světla), pokud budou obě přímo, pak jen "Výstraha" (horní žluté světlo). Pokud bude navíc vjezdové návěstidlo závislé na odjezdovém, pak stačí, když se bude řídit návěstí toho odjezdového návěstidla, které platí pro hlavní kolej (tj. ve tvém případě to vpravo nahoře). Když bude na odjezdu "Stůj" (červené světlo) a vjezd bude na hlavní (1.) kolej, pak bude na vjezdu "Výstraha" (žluté světlo). Když bude na odjezdu "Volno" (zelená) a bude se tedy po hlavní koleji projíždět, bude na vjezdu také "Volno".
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod sidlo » čtv 08 led, 2015 4:54 pm

Rozhodně bych tuto stanici nenazýval zpackanou. Každý preferuje něco jiného, tak je normální, že k tomu bude spoustu připomínek. Podle mě je to velmi dobře navržené.

Návěstidla (stavebnice) se dají také pořídit tady http://www.kmz-brno.cz/search.php?rstex ... &rstema=25 Nabízí vzor СССР, AŽD 65 i AŽD 70. Je to ekonomická varianta. Výhodou je možnost sestavit si libovolnou kombinaci světel a modelovat širokou škálu epoch.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3609
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod pekl024 » čtv 08 led, 2015 6:10 pm

Nedokážu posoudit kvalitu, ale ještě http://www.navestidla.cz/.

Petr
Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » čtv 08 led, 2015 7:31 pm

Odkaz je na návěstidla AŽD71 od firmy MTB - pan Báňa. Provedení špičkové, kvalita vysoká. Sám jich doma pár mám a jsem opravdu spokojen. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod mlha » pát 09 led, 2015 9:15 am

H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » pát 09 led, 2015 2:03 pm

Zdravím,

Ve chvíli kdy jsem už rozhodnut pro tu či onu variantu, chci poděkovat a začít nakupovat materiál, přijde nějaký příspěvek, který to zpochybní :D

Rád bych to, co nejreálnější, tedy asi co nejjednodušší. Proto jsem přistoupil k variantě Z.1, ale vzhledem k tomu, že je to kolejiště, na kterém si chce člověk trošku zajezdit a vyblbnout, tak se spíše bude simulovat silnější provoz.

Já totiž asi úplně nevím jak je to s tím přehazováním výhybek, rozhodil mě poslední příspěvek od Lajblta, že u SSZ I. kat., kde jsou nezávislé výměny na návěstidlech musí běhat výhybkář s klíčema od výhybek a nosit je do Dopravní kanceláře, Tak to skutečně je?? To ale asi v roce 1980 mohlo být maximálně na nějakých lokálních stanicích, ale ne na stanicích uzlových, která navíc byla vybavena návěstidly. To k sobě nějak nesedí. :cry:

Takže pokud potřebuju aby se výhybky ovládaly těmi velkými pákami z dopravní kanceláře nebo stavědla, tak potřebuju nutně mít SSZ 2. kat. ???

A když už jsme u těch drátovodů opravdu musí vést po celé délce vzdálenosti od výhybky až ke stavědlu nebo DK, nebo to může vést někde čistě pod zemí bez viditelnosti shora. Právě, že jsem viděl na spoustě fotek z té doby, že tam žádné drátovody nejsou a to byly fotky spíše z větších nádraží, kde určitě klíčních neběhal. :?:

Díky moc za objasnění ještě těchto věcí..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » pát 09 led, 2015 3:31 pm

SZZ I. kategorie se dodnes vyskytuje i v poměrně velkých stanicích, přestože při větším provozu je velkou brzdou propustnosti. Na neelektrifikovaných tratích se klidně mohlo stát, že ve staničce o třech kolejích byla reléovka a kus dál v uzlové stanici běhali výhybkáři s klíči. Ruční stavění výhybek bez drátovodů probíhá zhruba stylem "vezmu v boudě klíč (buď z ústředního zámku nebo z tabule pro zavěšování klíčů), přijdu k výhybce, odemknu jeden zámek, přestavím, zamknu druhý zámek a klíč z něj přinesu zpátky". :)

Třeba v Bakově nad Jizerou - tam jsou stále "návěstidla nezávislá na výměnách". Světelná skupinová odjezdová návěstidla (na boleslavském zhlaví tři, na lipsko-turnovském jen dvě), na vjezdu taktéž světelná. Na každém zhlaví je výhybkářské stanoviště a když se staví vlaková cesta, vezme výhybkář klíče z ústředního zámku, přestaví výhybky výše popsaným způsobem a poté přinese zpátky jiné klíče, které zase pozamyká zpátky na příslušná místa v onom ústředním zámku. Tudíž žádné drátovody. :) A není tam zas tak malý provoz. Pamatuji si ještě matně, jak to tam vypadalo v polovině 80. let, když jsem tam jezdil na tábor. To byl "hukot" - jeden nákladní vlak za druhým a do toho osobáky ze čtyř směrů (Praha, Nymburk, Turnov, Česká Lípa).

Další stanicí, která není z nejmenších a přesto na jednom zhlaví má dodnes ruční stavění výhybek, je o kousek dál Česká Lípa hl. n. Je to sice už SZZ II. kategorie, protože jsou návěstidla závislá na výhybkách přes klíče ve výhybkářském přístroji a DVĚ výhybky v nejfrekventovanější kolejové spojce mají ovládání pákou (tudíž přes drátovod), ale zbylých asi dvacet je jen a jen "na ruku". :)

Turnov je na tom zrovna tak - na pražsko libereckém zhlaví proběhla v polovině 80. let rekonstrukce a někeré výhybky dostaly motorické přestavníky a vyrostla (skupinová) světelná odjezdová návěstidla. Ovšem na opačné straně (Železný Brod/Jičín) je stavěna motorem jedna dvojice výhybek, zbylé jsou zase "na ruku" a pro všechny koleje je jediné odjezdové návěstidlo "zelená-červená". Klíče od výhybek se tady zavěšují na St. 1 jen na tabuli s klíči, čili zabezpečení provozu veškeré žádně. :(

Snad největší stanicí, kde se výhybkáři docela naběhali, byla (kupodivu) Plzeň hl. n. (tehdy ještě Gottwaldovo). Střední a západní část nádraží měla už tehdy elektromotorické přestavníky díky rekonstrukci úseku Plzeň-Cheb na dálkové řízení z Plzně. Na pražsko-budějovickém zhlaví ale zůstala velká část výhybek v nákladních kolejích stavěná ručně (St. 3, 4, VII, XI, XIII a XXX). A tenhle stav přetrval prakticky dodneška (až loni začala částečná rekonstrukce spojená se stavbou tunelu do Rokycan).

A napadají mě další "velké" stanice, které mají dodnes SZZ I. kategorie - Trutnov hl. n., Tanvald, Louny předměstí,...

Drátovodné trasy jsou všude vedené v podzemních žlabech, zakrytých shora betonovými deskami (při průchodu pod kolejemi je tam krycí plech), protože musí být po celé délce přístupné pro údržbu (mazání a čištění kladek, kontrola nebo výměna drátů...). Tam, kde na fotkách drátovody nevidíš a výhybky mají přesto jednobarevná závaží, jsou už elektromotorické přestavníky. V 80. letech žádná horká novinka.
Třeba v Rakovníku měli dlouho - až někdy do poloviny 90. let na jednom zhlaví kombinaci elektromotoricky stavěných výhybek s mechanickými návěstidly (dokonce tam byla i seřaďovací mechanická návěstidla) a na druhém zhlaví byla mechanická odjezdová návěstidla, světelná seřaďovací a výhybky stavěné pákami přes drátovody. Zkrátka co stanice, to unikát. Dneska už to začíná být nuda, skoro všude ESA. :)

Jinak SZZ II. kategorie znamená, že návěstidla jsou nějakým způsobem závislá na postavení výhybek a navíc jsou vyloučeny protisměrné jízdní cesty na tutéž dopravní kolej. Tudíž není možné dovolit vjezd vlaku na manipulační kolej stejně jako nelze postavit návěst dovolující jízdu na návěstidle, které patří ke koleji, kam nejsou postavené výhybky.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Výhybková návěstidla

Příspěvekod sidlo » pát 09 led, 2015 5:10 pm

Měl bych dva dotazy na výhybková návěstidla http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvo ... la-2-9.htm

  • Od kdy se používá žlutá barva na závaží ústředně stavěných výměn?
  • U obloukové výhybky může být hlavní směr i ten s menším poloměrem. Jak bude vypadat návěst do vedlejšího směru? Např u pravé obloukové výhybky:
    • bude do vedlejšího směru srp návěstidla ukazovat doprava, protože je výhybka pravá?
    • nebo bude srp návěstidla ukazovat doleva, protože je to nalevo od hlavního směru?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3609
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » pát 09 led, 2015 5:21 pm

Kajinek11: Tomáš to pojal vyčerpávajícím způsobem, já k tomu jen pro dokreslení dodám, jak to v reálu vypadá, když (tvými slovy řečeno) "musí běhat výhybkář s klíčema od výhybek". Např. ve stanici Branná na ramzovské dráze byl v 80. letech na 7 místně stavěných výhybek na obou zhlavích (3 dopravní + 1 manipulační kolej + 1 šturc) jeden výpravčí a jeden výhybkář a protože mezi krajními výhybkami to tam je přesně 360 m, tak výhybkář měl jako služební pomůcku přiděleno postarší jízdní kolo... :lol: V Branné se tehdy plánovaně křižovalo v průměru 10x za 24 hodin, takže za 12hodinovou směnu výhybkář nachodil/najezdil na kole v průměru nejmíň 4 kilometry... :) Na jindřichovské zhaví to tam je z dopravy co by kamenem dohodil, ale na zhlaví směr Ostružná lán světa, takže tam úplně na konci stanice bývala dřevěná výhybkářská boudička, kam se vešel akorát tak stolek s telefonem a zápisníkem, židle a kamna... :D Nejhorší to bývalo v zimě, když nasněžilo, kolo nebylo nic platné a hlavní činností výhybkáře bývalo odmetání sněhu z výměn a zapichování březových košťat do sněhu na místa námezníků, které pod tím sněhem pravidelně mizely, někdy i nepřetržitě na několik týdnů do příští oblevy... :mrgreen: Ještě snad zbývá podotknout, že odjezdová návěstidla tehdy v Branné nebyla vůbec a vjezdová byla klasická pětisvětla vzor SSSR.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6126
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » pát 09 led, 2015 6:07 pm

2 sidlo: Srp návěsti ukazuje ve směru zakřivení výhybky, tj. u pravé doprava ("C"), u levé naopak.
2 hank: To s těma košťatama je dobrý. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » pát 09 led, 2015 6:27 pm

lajblt: Jo jo, ještě v roce 1990 Hospodářská ústředna železnic řešila závažný probém: Kde nakoupit na zimu několik tisíc březových košťat pro označování námezníků a odmetání sněhu z výměn... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6126
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » pát 09 led, 2015 6:52 pm

2 hank: Je docela zajímavé, že se za tu dobu neobjevila v D1 nějaká důstojná náhrada toho koštěte, třeba černobíle pruhovaná obdélníková tabulka na tyči potřebné délky nebo tak něco. ;)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 29 led, 2015 8:40 am

Zdravím, přijde mi zbytečné zakládat pro svůj dotaz nové vlákno a u sebe bych se taky asi neptal, když to patří sem...
Mám dotaz k navěstidlům na mém plánovaném kolejišti. (kdyby měl někdo výhrady k čemukoli jinému než k návěstidlům, tak sem, prosím - ať v tom není bordel).

Předpokládám, že u tak malé, v reálu stopadesátimetrové staničky na lokálce to nebude s návěstidly nějak horké (dle V.Zusky byly "nedávno" lokálky téměř bez návěstidel). Na vjezdu by jistě stačila lichoběžníková tabulka (bílý kůl s modrou hlavicí coby konec posun.obvodu asi není třeba, že?), ale co pro odjezd? Není mi moc jasné, jestli je obvyklá kombinace lichoběžníková tabulka a odjezdové návěstidlo, ale (teď mě asi utlučete :D) rád bych měl na kolejišti ,,nějaký ten semafor" :D, i kdyby to měly být jen dvě odjezdová návěstidla Z-Č. Bílá je asi taky zbytečná - s posunem to zas tak frekventované nebude, tak stačí zelená...omlouvám se, jestli kecám blbosti, jen přemýšlím nahlas a rád bych, aby mi k tomu, pokud možno bez despektu, řekl svoje někdo, kdo tomu rozumí. Děkuji! :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod JanoH0e » čtv 29 led, 2015 9:19 am

U D3 - lichobežníková tabuľka sa návestidla - ani pre posun (mimo pevných posun zakázaný - štvorce), ani pre odjazd nepoužívajú. Ak chceš silo mocou návestidlo, tak vjazdové, namiesto predzvestí tabuľka s krížom.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník