Zkusil jsem v rychlosti načrtnout několik možných variant osazení návěstidly. I když už toho většinu srozumitelně řekl Hank.
1) Zabezpečovací zařízení 1. kategorie - návěstidla nezávislá na výměnách, ruční stavění výměn, klíčové zabezpečení; přimlouval bych se za alespoň simulaci přivolávací návěsti (vjezdové návěstidlo z-č-b), ve větších stanicích to tak bylo, aby výhybkář nemusel běhat s ruční přivolávací návěstí z výhybkářského stanoviště až k vjezdovému návěstidlu v případě poruchy. V celé stanici je rychlostníky omezena rychlost na 40 km/h.
2) Zabezpečovací zařízení 2. kategorie - závislá návěstidla bez rychlostní návěstní soustavy, znak vjezdového návěstidla je závislý na tvaru vlakové cesty (vjezd/průjezd přímo/do odbočky) a návěsti odjezdového návěstidla v pokračování vlakové cesty, tj. vjezd přímo je možný traťovou rychlostí.
3) Zabezpečovací zařízení 2. kategorie - závislá návěstidla s rychlostní návěstní soustavou, skupinová odjezdová návěstidla. Odjezdová návěstidla nemusí mít návěsti pro posun (typicky pokud je ve stanici osazeno ZZ TEST10 s ručním stavěním výměn), tedy nemusí mít bílé světlo.
Varianta 2 a 3 může mít stále ručně stavěné výměny s uzamykáním výměnovými či elektrickými zámky (Bakov nad Jizerou, Česká Lípa hl. n.). Stejně tak může být na místě světelných odjezdových návěstidel použito jednoramenných mechanických návěstidel u variant 1 a 2. Jediné, co by mělo zůstat, jsou alespoň dvě odjezdová návěstidla na pravém zhlaví (pro každou traťovou kolej zvlášť). Tato skupinová návěstidla nemusí stát tam, kde je nakresleno, mohou být dokonce až ZA dvojitou kolejovou spojkou (a to mechanická i světelná).
4) Zabezpečovací zařízení 2. (už nakreslil kolega D) nebo 3. kategorie - závislá návěstidla s rychlostní návěstní soustavou u každé dopravní koleje; u ZZ 3. kategorie pak ještě seřaďovací návěstidla kryjící všechny výměny ze směrů a kolejí, kde nejsou kryty odjezdovými návěstidly; odjezdová návěstidla u 3. kategorie jsou vždy sloučená, tj. mají bílé světlo pro dovolení posunu.
Aby tohle všechno ovšem odpovídalo skutečnosti, musí u ZZ 2. a vyšší kategorie platit spousta pravidel a závislostí, které není úplně jednoduché v modelu ošetřit (v analogu spousta drátů/relé):
- všechna návěstidla jsou závislá na poloze výměn, tj. není možné povolit vjezd nebo odjezd z/na kolej, kam není postavená vlaková cesta. I kdyby měl výhybkář "pytel klíčů", stejně je nakonec musí zamknout do řídícího přístroje v DK nebo alespoň do ústředního zámku, aby šlo postavit jen jedno konkrétní návěstidlo pro daný směr vjezdu nebo odjezdu.
- pokud mají návěstidla rychlostní návěstní soustavu, je jejich návěst závislá na tvaru vlakové cesty a návěsti dalšího návěstidla
ZZ 3. kategorie kromě toho nedovolí vjezd na obsazenou kolej (jen na přivolávací návěst - i když dneska už je to trochu jinak
).
ZZ 1 .kategorie - tabule na zavěšování klíčů v DK
ZZ 2 .kategorie - ústřední zámek, elektromechanika, elektrodynamika, TEST
ZZ 3. kategorie - reléovka, ESA
Fuj, to jsem se zase rozkecal.