Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » ned 04 led, 2015 6:25 pm

Bílé světlo se vyskytuje:
- klidné - na seřazovacích a sloučených návěstidlech jako návěst posun povolen
- kmitavé - na vjezdových a cestových návěstidlech jako přivolávací návěst, vždy svítí současně s červenou!!!, její význam je, že se jede podle rozhledu, tj. max. 30 km/h s pohotovostí zastavit.
Z toho vyplyne, kdy bílou potřebuješ a kdy ne.

Edit: Ještě jsem zapomněl na bílou na opakovacích návěstidlech, ale ta se v modelu nejspíš opravdu neuplatní, ledaže bys stavěl trenažer pro nějakou železniční školu... 8)

Asi by bylo nejlepší, kdybys nakoukl sem

http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvo ... od-2-7.htm

Tomáš Lajbl má jedny z nejlepších webových stránek, které znám, vysvětlujících přijatelně a jednoduše principy návěstění u Č(S)D. Myslím, že většinu odpovědí na své otázky tam najdeš.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » pon 05 led, 2015 8:01 pm

Takže jsem si vzal vaše rady k srdci a ještě si prostudoval nějaké ty dokumenty ohledně návěstidel v různých dobách a jestli jsem tomu dobře rozuměl, mám prakticky dvě možnosti pro odjezdová návěstidla. Použít "vzor SSSR". Tedy
http://www.modelymodra.inshop.cz/navest ... ?ItemIdx=4

s tím, že buď svítí červená pro stůj či posun a nebo pro odjezd zelená vždy kombinaci ze žlutou (mimo kolej 1).
Stavění výhybek bych musel myslet ze stavědel ( musel bych dodělat domky) a pak ale můžu mít výhybky naprosto nezávisle na návěstech.

Ale pak je mi divné, že tuto variantu vůbec nemají v prodeji a musel bych koupit vzjedové návěstidlo Z, Č, Ž a vydávat ho za odjezdové, a proč tam nemůže být bílé světlo.

http://www.modelymodra.inshop.cz/navest ... ?ItemIdx=3

A nebo varianta 2:

Použít toto

http://www.itvlaky.cz/TT-Navestidlo-AZD ... -d4203.htm
+
http://www.itvlaky.cz/TT-Navestidlo-AZD ... -d1135.htm

to uz je releove, ale musel bych myslet na polohy výhybek a návěstidel. To je ale pro analog dost složité zapojování..

JE TO TEDY TAK? MOHU SE PUSTIT DO VARIANTY 1. Zapomněl jsem dodat že vjezdová návěstidla zatím nebudou, protože pravá strana je nejasná a na levé je vjezdová návěst myšlena před tunelem.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » pon 05 led, 2015 9:55 pm

Kajinek11:
Tak si to nekomplikuj a návěstidla zapoj nezávisle na výhybkách. Ovládej oboje ručně. Stejně, pokud nebude posun řízen návěstidly, tak výhybky během posunu budeš (muset) ovládat zvlášť.

Jen poznámka s tou žlutou. Vlevo, to máš pravdu, by žlutá všude svítila vždy se zelenou, ale na pravém zhlaví u prostředních kolejí (1 a 2) by svítila, jen pokud by kolejová spojka byla do odbočky. Ovšem to může zajistit samočinně jediné relé zapojené k výhybkám ve spojce (jedné jednoduché i stávající dvojité). Šlo by o jedinou automatickou závislost, zbytek by byl na obsluze.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Morris Zapp » úte 06 led, 2015 10:30 am

Nebo si to nemusí komplikovat rychlostní návěstní soustavou a v klidu může odjíždět na čisté zelené ze všech kolejí všemi směry. Takové stanice dodnes existují.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » úte 06 led, 2015 1:50 pm

S těmi světly je mi to jasné, Díky. Ale pořád nechápu proč na všech E-shopech se dají koupit odjezdová návěstidla vzor CCCP pouze s bílou barvou, kdežto troj návěstidlo odjezdové se dá kopit pouze s barvou
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » úte 06 led, 2015 2:49 pm

Kajinek11:
Špatně jsi pochopil, jak to oni nabízejí. Návěstidla v nabídce se liší jen šířkou červeno-bílých pruhů na sloupu návěstidla:
  • Stejně široké pruhy - návěstidlo slouží jen pro jízdu - to potřebuješ
    (v nabídce označená jako vjezdová)
  • Červené pruhy širší - návěstidlo slouží pro jízdu i pro posun
    (v nabídce označená jako odjezdová)

Takže budeš do mého návrhu potřebovat vjezdové (3 sv.) a vjezdové (2 sv.). U tebe však budou sloužit jako odjezdová.

(Pokud prodávají odjezdové návěstidlo s širšími červenými pruhy, pak to znamená, že takové návěstidlo posun řídí a logicky musí obsahovat bílé světlo.)
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » úte 06 led, 2015 4:59 pm

Já jsem se taky možná nechal zbytečně ovlivnit tou fotkou z Jaroměře, kde byly klacky u všech kolejí. Kdybych řešil tuhle stanici já, udělal bych to asi formou skupinových návěstidel, na levém zhlaví by bylo jediné skupinové (= pro všechny koleje) sloučené (= pro jízdu i posun) 4světlové zelená-bílá-červená-žlutá, napravo bych dal dvě (pro lichou a pro sudou skupinu zvlášť), když bude zabzař umožňovat současný odjezd na obě trati, jinak taky jen jedno, v obou případech stejná 4světlová jako nalevo. A kdyby ta stanice měla místní ruční stavění výměn nezávislé na poloze návěstidel, tak by se přes zhlaví jezdilo 40 km/h bez ohledu na polohy výměn a pak by stačilo mít na obou zhlavích po jednom návěstidle dvousvětlovém zelená-červená. Příslušná vjezdová návěstidla pak budou v prvním případě 5světlová žlutá-zelená-bílá-červená-žlutá, ve druhém případě dvousvětlová zelená-červená s rychlostníkem 40. Možné jsou i varianty - např. kdyby všechny vlaky z vedlejší trati musely ve stanici zastavit, stačilo by v prvním případě na vjezdu z vedlejší trati trojsvětlo bílá-červená-žlutá nebo ve druhém případě dvousvětlo červená-žlutá. A kdyby v prvním případě byl odjezd na vedlejší trať s max. traťovou rychlostí 40 km/h, tak by skupinové návěstidlo pro sudou skupinu (nebo pro všechny koleje, když tam bude jen to jedno) mohlo být pětisvětlové a odjezd na lokálku by se mohl návěstit kombinací blikavá žlutá-žlutá. Mimochodem, takhle "redukovaná" rychlostní soustava byla v 70. a 80. letech i na ramzovské dráze (např. žst Jindřichov na Moravě), kde tehdy byla traťová rychlost od Jindřichova až po Horní Lipovou 40 km/h. I když to bylo z hlediska rychlosti jedno, tak se důsledně rozlišovaly vjezdy přímo (zelená při průjezdu stanicí, žlutá při zastavení) a odbočkou (žlutá s doplněním druhou žlutou, klidnou nebo blikavou podle toho, jestli bylo ve stanici zastavení nebo průjezd). A přitom hned v sousední Branné za úplně stejných podmínek nebyla odjezdová návěstidla vůbec...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » úte 06 led, 2015 8:38 pm

Takže to bude nakonec takto jednoduché? :D Myšleno při Hankově variantě : "stanice měla místní ruční stavění výměn nezávislé na poloze návěstidel, tak se přes zhlaví jezdilo 40 km/h bez ohledu na polohy výměn

ScreenHunter_04 Jan. 06 21.31.jpg


A nebo je reálnější (častější) varianta od "D" ?

odjezdove navesti.jpg


TAK KTEROU VARIANTU ZVOLIT? Rad bych zvolil tu realnejsi (castejsi).
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod D » úte 06 led, 2015 9:19 pm

Kajinek11:
Zvol variantu, jaká se ti líbí. Obě jsou teoreticky reálné.

Není nic užitečnějšího, než se kouknout na reálné stanice. Zběžně jsem projel seznam dopraven, abych si potvrdil, že takto zabezpečené stanice v reálu existují. Jel jsem podle abecedy a k D jsem se už nedostal, všechny varianty jsem našel (jen nejsou odbočnou stanicí):

skupinová návěstidla z+č (Hank) (40 km/h)
Bezděz

skupinová návěstidla z+č+ž
Červený Potok

návěstidla u každé koleje z+č (40 km/h)
Čermná nad Orlicí

návěstidla u každé koleje z+č+ž (D)
Březno u Postoloprt
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » úte 06 led, 2015 10:46 pm

Zkusil jsem v rychlosti načrtnout několik možných variant osazení návěstidly. I když už toho většinu srozumitelně řekl Hank. :)

1) Zabezpečovací zařízení 1. kategorie - návěstidla nezávislá na výměnách, ruční stavění výměn, klíčové zabezpečení; přimlouval bych se za alespoň simulaci přivolávací návěsti (vjezdové návěstidlo z-č-b), ve větších stanicích to tak bylo, aby výhybkář nemusel běhat s ruční přivolávací návěstí z výhybkářského stanoviště až k vjezdovému návěstidlu v případě poruchy. V celé stanici je rychlostníky omezena rychlost na 40 km/h.
2) Zabezpečovací zařízení 2. kategorie - závislá návěstidla bez rychlostní návěstní soustavy, znak vjezdového návěstidla je závislý na tvaru vlakové cesty (vjezd/průjezd přímo/do odbočky) a návěsti odjezdového návěstidla v pokračování vlakové cesty, tj. vjezd přímo je možný traťovou rychlostí.
3) Zabezpečovací zařízení 2. kategorie - závislá návěstidla s rychlostní návěstní soustavou, skupinová odjezdová návěstidla. Odjezdová návěstidla nemusí mít návěsti pro posun (typicky pokud je ve stanici osazeno ZZ TEST10 s ručním stavěním výměn), tedy nemusí mít bílé světlo.

Varianta 2 a 3 může mít stále ručně stavěné výměny s uzamykáním výměnovými či elektrickými zámky (Bakov nad Jizerou, Česká Lípa hl. n.). Stejně tak může být na místě světelných odjezdových návěstidel použito jednoramenných mechanických návěstidel u variant 1 a 2. Jediné, co by mělo zůstat, jsou alespoň dvě odjezdová návěstidla na pravém zhlaví (pro každou traťovou kolej zvlášť). Tato skupinová návěstidla nemusí stát tam, kde je nakresleno, mohou být dokonce až ZA dvojitou kolejovou spojkou (a to mechanická i světelná).

4) Zabezpečovací zařízení 2. (už nakreslil kolega D) nebo 3. kategorie - závislá návěstidla s rychlostní návěstní soustavou u každé dopravní koleje; u ZZ 3. kategorie pak ještě seřaďovací návěstidla kryjící všechny výměny ze směrů a kolejí, kde nejsou kryty odjezdovými návěstidly; odjezdová návěstidla u 3. kategorie jsou vždy sloučená, tj. mají bílé světlo pro dovolení posunu.

Aby tohle všechno ovšem odpovídalo skutečnosti, musí u ZZ 2. a vyšší kategorie platit spousta pravidel a závislostí, které není úplně jednoduché v modelu ošetřit (v analogu spousta drátů/relé):
- všechna návěstidla jsou závislá na poloze výměn, tj. není možné povolit vjezd nebo odjezd z/na kolej, kam není postavená vlaková cesta. I kdyby měl výhybkář "pytel klíčů", stejně je nakonec musí zamknout do řídícího přístroje v DK nebo alespoň do ústředního zámku, aby šlo postavit jen jedno konkrétní návěstidlo pro daný směr vjezdu nebo odjezdu.
- pokud mají návěstidla rychlostní návěstní soustavu, je jejich návěst závislá na tvaru vlakové cesty a návěsti dalšího návěstidla

ZZ 3. kategorie kromě toho nedovolí vjezd na obsazenou kolej (jen na přivolávací návěst - i když dneska už je to trochu jinak :) ).

ZZ 1 .kategorie - tabule na zavěšování klíčů v DK
ZZ 2 .kategorie - ústřední zámek, elektromechanika, elektrodynamika, TEST
ZZ 3. kategorie - reléovka, ESA

Fuj, to jsem se zase rozkecal. :)
Přílohy
test.jpg
test.jpg (21.54 KiB) Zobrazeno 7000 krát
test2.jpg
test2.jpg (22.4 KiB) Zobrazeno 7000 krát
test3.jpg
test3.jpg (22.09 KiB) Zobrazeno 7000 krát
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » stř 07 led, 2015 3:15 pm

Kajinek11: Tak, a teď už je to jen na tobě. Já k tomu jenom ještě dodám, že lajbltovu (i moji) variantu 1 doporučuje v prastaré knize (1977) o návěstění na modelových kolejištích jako úspornou (a levnou) variantu osazení světelnými návěstidly i pan učitel Zuska...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Petr S. » stř 07 led, 2015 6:51 pm

Zdarec vespolek ,
je vidět , že existuje mnoho variant . Já bych ještě doplnil : vjezd z leva ( žlutá-červená-žlutá + bílá v samostatném štítu ). Tady bych se doporučil návěstidlo AEG-elektrosignál ( takto to bylo v Mladé Boleslavi od Prahy ) . Na odjezdu bych dal nějakou kombinaci systémů . Mluvil jsi o M.Boleslavi , zajdi se tam podívat , tam je to taky zajímavé . Tuším , že od Skalska jsou stále ty Elektrosignály - hranatá předvěst a oblý vjezd . Vysloveně z legrace bych doporučil inspirovat se Sokolovem . Tam byl levostranný provoz , skupinová návěstidla a kolejové uzávěry ve směru na Sedlo , vložená návěstidla a čtyřznaký autoblok na Citice . Při průjezdu Sokolovem si člověk zopakoval D1 ( návěstní předpis ) od A. do Z. Současnou situaci neznám , ale ještě v roce 2004 jsem vždycky trnul při jízdě z Chebu do Sedla . Ve 3 hodiny ráno , v mlze , na mě mžourala ospalá uzávěra viditelná až 100 metrů před ní , přede mnou červená a někde vpravo ( hodně vpravo ) zelená na skupinovém odjezdovém ( přejížděl jsem z levé do pravé traťové ) .
Když jsi zmínil tu Jaroměř , tak tam je situace taky kombinovaná . Tuším nějakou poznámku ve sloupci 2 SJ5 ( sešitového jízdního řádu ) .
Mluvil jsi o 70 letech , tak neváhej a dej dohromady nějakou zvláštnost ! 5 sv. AŽD a pseudoreleovku má na kolejišti kde kdo .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lujicek » stř 07 led, 2015 8:08 pm

Přijde mi, že se to tady zbytečně zkomplikovalo sněním a mírou nastudovaností patřičných předpisů. Hlavně si je potřeba říct, co jsi schopný zapojit a jak velkou míru paskvilu jsi ochotný akceptovat. Pokud zapojíš závislosti světel na postavení výměn apod, pak jsem pro použití návěstidel i pro posun apod. Jinak si myslím že je varianta se skupinovými návěstidly ideální. A pokud budeš volit návěst na návěstidle ručně podle toho kam jsi postavil, pak je to uplně jedno co tam bude za druh návěstidla. Tady bych řekl že je to opravdu jen na tobě, příp. se to doladí aby to nebylo scifi vůči reálnému použití. Pokud platí, že je předloha foto na začátku vlákna, pak u každé dopravní koleje třísvětelné návěstidlo na výpravu vlaku, posun je domlouvám se signalistou "ručně" a doplnil bych teda stavědla na obě zhlaví. Výjezd z depa stačí výkolejka. Jo a prosim vás, nepiště tu blbosti typu že jízda podle rozhledu je max 30 km/h s pohotovostí zastavit...pak si ostatní myslí buhví co..
lujicek
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 22 čer, 2011 11:11 am

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » stř 07 led, 2015 9:26 pm

Všem moc děkuji!!! Alespoň je mi trošku jasno. Asi pro začátek a na této již spackané stanici zvolím variantu 1 od Lajblta, ( tu nejjedosužší :lol: ) Jen se zeptám jestli ta bílá na vjezdovém znamená toto?

"Bílé světlo na vjezdovém návěstidle je "Přivolávací návěst". Používá se v případech, kdy není možné dát jiným způsobem návěst dovolující jízdu vlaku (např. při poruše zabezpečovacího zařízení) nebo v případě, kdy je potřeba povolit vjezd na obsazenou kolej"

Pak by to znamenalo, že tu bílou budu zapínat pouze s červenou, pokud povedu vlak na obsazenou kolej?

A pak se ještě zeptám jestli máte někdo zkušenosti s těmito výrobky popřípadě kterou z firem vybrat..

http://www.masinky.cz/produkt/2823-TT-S ... /index.htm

http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=3302


Díky moc všem!!! posunuli jste mě zase o kus dál..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod lajblt » stř 07 led, 2015 11:07 pm

Návěst "Přivolávací návěst" (dříve "Opatrně na přivolávací návěst") se na světelných návěstidlech návěstí buď červeným a pod ním pomalu blikajícím bílým světlem nebo jen bílým pomalu blikajícím světlem. Ovládání této návěsti je řešeno tak, že lze postavit jen jedinou přivolávací návěst současně v celém obvodu stanice a výpravčí nebo signalista musí ovládací tlačítko držet ručně celou dobu trvání návěsti. Ostatní návěstidla jsou při této návěsti v základní poloze, tj. ukazují "Stůj".

Takže v modelu stačí ve tvém případě jedno tlačítko, protože máš jen jedno viditelné vjezdové návěstidlo a abys to měl ještě jednodušší, nechej svítit červenou společně s blikající bílou. :)

To první návěstidlo mám, funguje bez problémů. Co se týká provedení, mě se osobně víc líbí varianta první - svítilnová deska zezadu vypadá mnohem líp, u ES Pečky se mi nelíbí ty vývody LEDek na způsob žebříku. I když ta deska s červenobílými pruhy tam nemá co dělat. U návěstidel AŽD65 jsou pruhy přímo na stožáru, což je zase správně u druhého návěstidla...
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků