Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Radek Strnad » pon 15 čer, 2015 12:56 pm

Jedna byla v Kolíně ještě v 80-tých letech na koleji u IV. nebo V.nástupiště. Právě kvůli posunu lokomotiv končících vlaků od K.Hory a Nymburka. Pamatuju si to jen mlhavě, ale byla tam určitě. Třeba ví někdo z kolegů víc.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Petr S. » úte 16 čer, 2015 8:05 pm

Byly v Žatec záp. , Sokolov , Most staré n. , Děčín , Liberec .
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » stř 17 čer, 2015 2:22 pm

A byly teda použita i jako seřazovací návěstidlo? Někde na výjezdu z depa, či tak něco?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » stř 17 čer, 2015 4:49 pm

Kajínek11: Na to není jednoznačná odpověď.

Ustanovení předpisu D1, vydání 1960, ve znění platném (s opravami a doplňky) až do r. 1997:

Čl. 128. Uzávěry koleje chrání jízdu vlaku proti ohrožení z boku jízdou druhého vlaku nebo posunem, označují místo, kam až nejdále smí dojet vlak nebo posunující díl, a oznamují, je-li z koleje postavena vlaková cesta pro odjezd, popř. je-li dovolen posun.
Čl. 129. Uzávěry koleje platí pro vlaky i pro posun.
Čl. 130. Uzávěr koleje se používá někdy také na kolejových váhách, točnách, výkolejkách, na kolejových zábranách, a tam, kde není cestové návěstidlo, i na konci kusých kolejí pro vjezdy vlaků. Ale k tomu říká čl. 139: Návěstidlo uzávěry koleje na točnách, kolejových vahách, výkolejkách a kolejových zábranách nemá zásadně návěst "Uzavření koleje zrušeno".
A ještě
Čl. 135. Návěst "Uzavření koleje zrušeno" nenahrazuje nikdy rozkaz k odjezdu vlaku. Ve stanicích, v nichž to dovoluje dodatek, může se však dát touto návěstí příkaz vlakvedoucímu, aby po přestavení odjezdového návěstidla na návěst dovolující jízdu dal rozkaz k odjezdu sám. (Poznámka moje: Tj. bez výpravčího.)

No ale tisíciletá říše přinesla do Sudet ještě taky vyčkávací návěstidla, tzn. ta modrá véčka.
Čl. 488. Vyčkávací návěstidla nahrazují v některých stanicích návěstidla seřaďovací.
Měla dvě varianty, buď jako pevnou návěst "Posun zakázán" (ano, to jsou ta véčka známá z dep nebo staničních kolejí určených pro odstavování a ošetřování lokomotiv - jinde se v tomto provedení jako pevná návěst nepoužívala, viz. čl. 496), ale především se třemi bílými světly, která umožňovala postavit i návěst "Posun dovolen".

A aby se to ještě trochu zkomplikovalo, tak znovu
Čl. 139. Nelze-li někde použít návěsti "Uzavření koleje zrušeno" pro svolení k posunu, spojí se uzávěra koleje s vyčkávacím návěstidlem. U takové uzávěry koleje je návěst "Uzavření koleje zrušeno" svolením k posunu teprve ve spojení s návěstí "Posun dovolen".

Takže suma sumárum, uzávěry koleje nahrazovaly u (většinou) dopravních kolejí návěstidla - jak kdy - seřazovací a/nebo vložená resp. cestová a tam, kde bylo nutno přesněji rozlišit návěsti pro vlak a posun, se ještě přidávala na uzávěry ta véčka, takže bylo možno oba druhy návěstí dávat zvlášť, uzávěrou se návěstilo pro vlak a uzávěrou spolu s vyčkávacím návěstidlem pro posun.

A úplně nakonec, já bych výjezd z depa označil vyčkávacím návěstidlem, zatímco uzávěry bych umístil u kolejí staničních, především (ne ale výhradně) dopravních.

Jak už bylo řečeno, tento způsob návěstění je německého původu a u nás byl - dnes bychom řekli - nesystémový, ale protože dráha u nás od r. 1945 nejmíň 50 let žila z podstaty, poslední uzávěry koleje byly zrušeny až v roce 2009 v Sokolově.

Nějaké další dotazy? 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod hank » stř 17 čer, 2015 6:42 pm

Ještě jsem vlastně zapomněl dodat, že výjezd z depa do stanice se tam, kde byla vyčkávací návěstidla jen s pevnou návěstí "Posun zakázán", povoloval buď ruční návěstí (většinou "Přiblížit") přímo z obvodu stanice nebo osobním převzetím hnacího vozidla, tj. posunovačem ve funkci průvodce lokomotiv, který dával příslušné návěsti pro posun ze stupátka lokomotivy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kdo pomuze rozmistit navestidla?

Příspěvekod Kajinek11 » sob 20 čer, 2015 7:57 am

Hmm dost dobrý... díky za pořádý výklad. Myslím, že s instalací toho návěstidla ještě teda počkám :-) A najdu nepší místo :)
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků