Pripevneni koleji

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Pripevneni koleji

Příspěvekod belgarat » pon 22 pro, 2014 10:35 pm

Ahoj,

mel jsem napad nasledovat Mr. Houmra s polystyrenovou (v mem pripade XPS) zakladni deskou a penovymi pasky pod koleje ... a ted nevim: jak pridelat koleje tak, aby se zejm. vyhybky daly v pripade nezbytnosti (opravy) rozumne vyndat ? Na preklizce bych zrejme koleje pripevnil hrebicky, mate nekdo reseni pro XPS podklad ?

Dik.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod mizl » úte 23 pro, 2014 12:35 am

Oboustranná lepící páska ??

Trochu mimo ....
Myslím, že je zbytečné řešit takové témata. Osobně jsem lepil veškeré kolejivo na pěnovou podložku pod plovoucí podlahy naředěným disperzním lepidlem v poměru 1:1 a drželo to dobře. Po zaštěrkování a prolití naředěným disperzním lepidlem se kolejivo vůbec nehlo.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod belgarat » úte 23 pro, 2014 9:26 am

mizl píše:Oboustranná lepící páska ??

Trochu mimo ....
Myslím, že je zbytečné řešit takové témata. Osobně jsem lepil veškeré kolejivo na pěnovou podložku pod plovoucí podlahy naředěným disperzním lepidlem v poměru 1:1 a drželo to dobře. Po zaštěrkování a prolití naředěným disperzním lepidlem se kolejivo vůbec nehlo.

Michal


Chapu, ze se Ti/vam takove dotazy zdaji pitome :) ale nechci si 'nabit usta' na necem ocividnem; prosim tedy o shovivavost a trpelivost (konec koncu jsme v zacatecnickych dotazech). Ja jsem prozatim 'vlackar-teoretik', zacinam teprve sestavovat ram, prakticke zkusenosti 0, matne vzpominky na BTTB z detstvi - nepouzitelne.

Zeptam se malinko jinak:
1/ jak byste doporucili upevnit/pospojovat koleje tak, aby se daly (jasne, za cenu zniceni naspu a casti okoli) treba vyjmout vyhybky nebo casti zhlavi ? Napr. spojky kolejovych prutu jsou relativne dlouhe navic u kusovych kolej napevno (?) - nepresuvne. Puvodne jsem myslel, ze spojku pouziji jako "presuvku" a uplne oddelim napojenou cast kolej - jasne, naivni, ale prvni dodavku kolejiva jsem dostal pred par dny. Tzn jaky je pak postup pri oprave/vyjmuti ? Je obvykly postup rozbit/oddelit od podkladu takovou cast trate kolem, abych ziskal vuli cca 10mm na kazde strane na vytazeni spojek ? Odriznout (tentyz problem pak s dopojenim zpet).

2/ prozatim mam koupene prakticky jen vyhybky a flexi koleje. Neni vhodnejsi zhlavi sestavit z kusovek, nebo se i z flexi da rozumne 'zit' a dodrzet geometrii ? Tzn vezmu-li jako pevne dane umisteni jednotlivych vymen je realne dopojit kousky mezi nimi z flexi materialu ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod JanoH0e » úte 23 pro, 2014 10:01 am

Predpokladám, že si chceš postaviť "cvičné" koľajisko, ktoré by si potom mohol demontovať. Koľaje môžeš lepiť disperzným lepidlom - Herkules, Duvilax atď. Uvoľniť ich môžeš navlhčením. To isté so zalepením štrku, tam potom sa používa riedené lepidlo. Výhybky by som riešil nalepením na preglejku aj s prestavovaním, buď jednotlivo a pokiaľ ich máš viac tak celý blok. To potom zapustiť do zakl. dosky nech je z hocičoho. Na napájanie nepoužívať spojky ale kabeláž. Spojky iba na geometrickú polohu koľaje, rozhodne by som tak urobil aspoň na časti výhybka - trať. Pri demontáži by som spojky prepiloval Tiger pilkou - žiletka s zúbkami. Cena spojky je zanedbateľná s cenou koľajnice. Druhá možnosť je odstrániť prekážky - uchytenie koľajnice na koľaji, nie výhybke, tak aby sa spojky mohli posunúť smerom do trati o tú dĺžku, aby nebránili vyzdvihnutiu výhybky. Ale to je už zásah do koľajnice nevratný, u flexi koľají ale to nie je až taký problém, podložia je relatívne dosť, aby sa to dalo napraviť v prípade znovupoužitia. Len si treba odkladať odrezky, popr. kúpiť podložie. Sú aj niekoľko cm dlhé určené na nastavovanie. Toľko vo všeobecnosti z mojich skúsenosti. Sú aj iné postupy. Konkrétne zapojenia a postup potom podľa konkrétnych podmienok.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod belgarat » úte 23 pro, 2014 10:18 am

JanoH0e píše:Predpokladám, že si chceš postaviť "cvičné" koľajisko, ktoré by si potom mohol demontovať.

Aano, cvicne na natrenovani postupu s nekolikerym moznym vyvojem: bude bavit mne + deti => rozebrat a zbudovat vetsi na kterem se nepotluce vice 'operatoru'. Bude bavit jenom mne - dodelat a blbnout na detailech. A nebo nebude bavit nikoho (i pres historickou zatez z detstvi) -> uskladnit. Demontaz kvuli oprave je dalsi duvod proc mit aspon zhlavi rozebiratelne. Na dopravnich kolejich a volne trati je toho k pokazeni malo.

Dekuji za tipy; mne teda mne napadlo trochu zkratit/preriznout ty kolejove spojky :) aby se daly presunout / zasunout. Otazka je jestl by pak vubec neco udrzely.

Nekdo dalsi se prida s radami greenhornovi ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod michal.kubista » úte 23 pro, 2014 1:14 pm

Ahoj. Nevím, zda cesta rozebíratelného kolejiště je ta ideální. Já postupuji tak, že koleje položím a přilepím jen částečně, aby v případě vykolejování či jiných problémů bylo možné dělat úpravy. Takto to nechám několik dní/týdnů a zkouším projíždět a sleduji, jak se mi to líbí. Pak zaštěrkuji a zalepím a počítám, že s tím již nebudu muset "nic" dělat.
A co se týče oprav přestavníků, tak ty mám osazené tak, aby se daly opravovat bez demontáže kolejiva - někde přístupné zespoda a jinde jsem použil bewdeny a přestavník je bokem. Ostatní konstrukce jsou tak robustní a zároveň jednoduché, že nepředpokládám poruchy. Vím, Murphi funguje, ale tam nezbude nic jiného, než násilný zásah.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod Miloš_P » úte 23 pro, 2014 2:10 pm

Pokud jsou koleje zaštěrkované a zalité disperzním lepidlem, tak v případě opravy (třeba výměna výhybky) stačí štěrk namočit vodou (třeba obyčejným štětcem) a během pár minut zaštěrkování povolí a dá se s kolejema v pohodě hýbat.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod MIKO-VLAKY » úte 23 pro, 2014 2:12 pm

Ahoj!
Pro lepení a následné štěrkování kolejí je optimální Herkules – a ještě lepší – o něco dražší – Pattex Wood (při štěrkování ředěno s vodou 1: 1). Tyto materiály mají pro nás obrovskou výhodu v tom,
že po namočení lze s kolejemi znovu manipulovat, nebo je úplně odejmout.
Jestliže ses rozhodl pro podklad z XPS, tak ti stejně jiná možnost než lepení nezbývá…
Zde výše zmiňovaný Duvilax je výborné řešení pro ostatní lepení, ale neumožňuje už tak dobře uvolnění koleje při opětovném namočení. Používám ho na větší plochy (krajina, foliáže apod.) pro jeho příznivou pořizovací cenu.
Oboustranná lepící páska je podle mého názoru pro zafixování flexikolejí nedostatečné řešení.
Jestliže chceš zatím jenom experimentovat a ve hře je i myšlenka, že se vše rozebere a uloží do krabic, bylo by lepší udělat podklad dřevěný (já používám překližku 8 mm) , na to nalepit podloží ve tvaru náspu (používám karimatku a zvukový útlum je dobrý). K ukotvení kolejí pak stačí vruty s podložkou mezi pražci. Takto zafixované koleje se mohou průběžně dotvarovávat a po úplném uspokojení se s geometrií kdykoliv později zaštěrkovat a zakapat lepidlem. (Anebo rovnou odšroubovat a uklidit).
Používám výhradně flexikoleje a to i v malých spojkách a propojeních ve zhlaví. Flexi umožňuje větší kreativitu a odpadá omezení kusovkami od výrobce.

Výhybky můžeš spojkami propojit s kolejivem pouze z jedné strany a druhou nechat bez spojek. Elektricky se stejně budou propojovat pro napájení srdcovek. Při demontáži potom stačí volnou stranu mírně přizvednout a vytáhnout ze spojek na straně opačné…
MK
Milan Kovářík
HO (III. epocha)
http://www.miko-vlaky.cz
Uživatelský avatar
MIKO-VLAKY
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01 kvě, 2014 10:26 am
Bydliště: Husinec

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod belgarat » úte 23 pro, 2014 3:38 pm

michal.kubista píše:Ahoj. Nevím, zda cesta rozebíratelného kolejiště je ta ideální [...]
A co se týče oprav přestavníků [...]


Ad rozebiratelne: nechapej mne zle: pokud se kolejiste rozebere za ucelem pouziti jinde, tak pocitam prakticky jen se znovupouzitim vyhybek; ciste rozebirat a pak znovu pouzivat na miru rezane kusy je myslim dost narocne; s odepsanim casti kolejiva jsem't smiren.

Ad prestavniky: pocitam s tim (viz Houmr), ze v miste prestavniku podlozim koleje nikoliv penovkou ale 3mm plastem, drzak prestavniku prisroubuji k nemu a pripadne odejmu. Slo mi budto o mechanickou opravu vymen nebo znovupouziti na Velkem Kolejisti (bude-li nejake).
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod JanoH0e » úte 23 pro, 2014 3:43 pm

belgarat píše:
Dekuji za tipy; mne teda mne napadlo trochu zkratit/preriznout ty kolejove spojky :) aby se daly presunout / zasunout. Otazka je jestl by pak vubec neco udrzely.

?


Niečo vydržia. Mám s tím prax :D . Ale samozrejme odporúčam nespojkový spoj. A ak bude za výhybkou hneď oblúk, odporúčam tam namiesto flexi továrenský oblúk - oblúkovú koľaj, flexa je "zákerná", nemuselo by ti to vyjsť (na prvý krát). Všetko chce svoju prax. Ale to už patrí k detailom podľa konkrétneho návrhu.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod mlha » úte 23 pro, 2014 5:33 pm

belgarat píše:
michal.kubista píše:Ahoj. Nevím, zda cesta rozebíratelného kolejiště je ta ideální [...]
A co se týče oprav přestavníků [...]


Ad rozebiratelne: nechapej mne zle: pokud se kolejiste rozebere za ucelem pouziti jinde, tak pocitam prakticky jen se znovupouzitim vyhybek; ciste rozebirat a pak znovu pouzivat na miru rezane kusy je myslim dost narocne; s odepsanim casti kolejiva jsem't smiren.

Ad prestavniky: pocitam s tim (viz Houmr), ze v miste prestavniku podlozim koleje nikoliv penovkou ale 3mm plastem, drzak prestavniku prisroubuji k nemu a pripadne odejmu. Slo mi budto o mechanickou opravu vymen nebo znovupouziti na Velkem Kolejisti (bude-li nejake).

Tak v tom případě pro fixaci kolejiva použij nějak disperzní lepidlo.Žádné kolejivo nebudeš muset odepisovat.I to zalepené disperzí jde znovu použít...
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod belgarat » stř 24 pro, 2014 11:09 am

Dotaz: vazne je u tovarne vyrabenych kusovych koleji resp. vyhybek (ne stavebnic) kolejova spojka napevno na kolejnici ? Nerad bych vyhybku pri lehkem nasili rozlomil... resp. jakym druhem nasili spojku odstranit - je jen vic smacknuta, priletovana, ... ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod JanoH0e » stř 24 pro, 2014 11:33 am

Väčšinou je "zmačknuta". U Roca som ich vyťahoval plochými kliešťami. Záleží od konkrétneho výrobcu. Každý má svoj patent.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod mizl » stř 24 pro, 2014 2:41 pm

U Tilligu mi přijde, že spojky bodují svářením. Osobně radši používám stavebnice, ale jednu jsem měl v ruce a spojku jsem z ní vytahoval. Musím říct, že to není žádná sranda. Chvílemi jsem měl pocit, že výhybku zničím. Po vytažení se spojka nedala použít. Byla celá deformovaná a narovnání do původního stavu nebylo reálné.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Pripevneni koleji

Příspěvekod Myšpulín » stř 24 pro, 2014 3:38 pm

mizl píše:U Tilligu mi přijde, že spojky bodují svářením. Osobně radši používám stavebnice, ale jednu jsem měl v ruce a spojku jsem z ní vytahoval. Musím říct, že to není žádná sranda. Chvílemi jsem měl pocit, že výhybku zničím. Po vytažení se spojka nedala použít. Byla celá deformovaná a narovnání do původního stavu nebylo reálné.

Michal

Ano, Tillig spojky boduje. Pokud se chce odstranit, nejlépe spojku odehnout svrchu od stojiny na obou stranách, buď se ulomí sama nebo ji kleštičkami nakonec odlomit a svár zabrousit. Po takovéto demontáži je spojka nepoužitelná. Nic však nebrání zakoupit sáček nových.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků