od RSC » pát 20 pro, 2019 11:41 am
Přidám svůj lehce kontroverzní názor k pokládce kolejí. Nikdy jsem "nepochopil" používání vrutů a podložek z jednoduchého důvodu a to je mít koleje v perfektní rovině směrové i výškové. Vruty je to lehce "kozí dráha" a logicky to určitý vliv na bezpečnější jízdní vlastnosti u delších souprav má (TT, H0 to tolik nevadí). Navíc někteří výrobci jako třeba Tillig rovná podloží úplně ideálně rovná nemá, nechci polemizovat o tom, jak je to ve skutečnosti. Když se dívám často na nějaká kolejiště, hned mne to uhodí do očí a říkám si, jak je to nerovné, hmm vruty... hmm potencionální problém s některými lokomotivami. Tím metodu neodsuzuji, jen říkám, co mi lehce vadí. Kdysi dávno jsem to také v modelářském klubu dělali.
Já lepím z mnoha důvodů herkulesem na korek jako podloží a ten je na deskách z překližky nebo "papírových deskách větších tlouštěk". Něco mám i na plechu, ve skrytých částech a to nejen z důvodu podjezdné výšky a tím menších sklonů, ale i proto, že z onoho širšího plechu lze podjezné místo natvarovat tak, že zároveň může sloužit jako ochrana sběračů elektrických lokomotiv, takže jako snížená trolej, když by se náhodou samovolně zvedly, ať je neurazím.
Směrově koleje ladím do roviny špendlíky s plastovým uchycením na konci, zejména rovné úseky, flexi koleje a vyhybky a výškově určitě zatížit přes delší plochu, jako jsou třeba desky a na ně teprve závaží. Těžké bodové předměty přímo na koleje z toho paradoxně často udělají zmiňovanou slušnou kozí dráhu, byť si můžeme říkak, takto to se ten prut nemůže přiohnout - právě že může, zejména, pokud se takto používají kovová závaží.
Když chci něco poopravit, stačí místo zalít vodou na určitou dobu, lepidlo zbělá a lze jej upravovat, opravovat, posouvat, celkem bez problému měnit vyhybky, což jsem občas dělal a ve vlákně to mám, jde to i se štěrkem.
Pokládka koleji vypadá jednoduše, ale není tomu tak, velmi se podceňuje. Preciznost se sakra vyplatí, člověk si o to méně stěžuje na problémy s jízdou vozidel všeho druhu.