Stránka 1 z 2

Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 02 lis, 2014 2:26 pm
od Rocky_MK
Zdravím.
V pájení sice nejsem začátečník (osadil jsem několik fungujících DPS apod.), ale s pájením plechového kolejiva mám docela problém. V minulosti jsem nikdy nepotřeboval žádný přípravek na pájení, ale teď to bude asi potřeba, máte někdo nějaký tip? Vím, že existuje řada pájecích vodiček, ale nevím, kterou použít (pro který materiál).
Cín mi na kolejnice nechce moc přilnout, sice jsem rozběhal vratnou smyčku, ale potřeboval bych propájet kolejové spojky a tímhle tempem bych to dělal do Vánoc.
Díky za rady. Podotýkám, že kolejnice jsou očištěné gumou a tech.lihem.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 02 lis, 2014 3:07 pm
od BohousP
Neutrální pájecí kapalina (ElchemCo, GME, GES). Někdo používá i pájecí kapalinu na nikl.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 02 lis, 2014 3:16 pm
od Rocky_MK
Díky, pořídím, vyzkouším :)

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: čtv 06 lis, 2014 9:02 pm
od Lišák
Funguje ta neutrální pájecí kapalina i na profilové kolejivo? Nebo co jiného používáte?
Díky za info.
L.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: pát 07 lis, 2014 9:24 am
od BohousP
Lišák píše:Funguje ta neutrální pájecí kapalina i na profilové kolejivo? Nebo co jiného používáte?
Díky za info.
L.

Ano, používám.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: pát 07 lis, 2014 9:04 pm
od Rocky_MK
Velice děkuju za radu s tou pájecí kapalinou; právě jsem to zkoušel a je to paráda.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2014 3:12 pm
od stafflik
Mohli by jste mi to tu, prosím, trošku osvětlit? To jako pájíte jednotlivé díly kolejí k sobě? To kvůli elektrice, nebo co to má za význam?

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2014 5:06 pm
od BohousP
stafflik píše:Mohli by jste mi to tu, prosím, trošku osvětlit? To jako pájíte jednotlivé díly kolejí k sobě? To kvůli elektrice, nebo co to má za význam?


Ano, je to kvůli přechodovému odporu mezi spojkami a kolejnicí. Samotné spojky nejsou dostatečně spolehlivé, zejména, pokud má proud téct přes několik spojek. Buď se pájí kolej-spojka-kolej, nebo se dostatečně hustě připájí napájecí vodiče na kolejnice a pospojují se pod kolejištěm. Univerzální rada neexistuje. Obvykle však kolejiště dělíme na vzájemně oddělené úseky (bloky) a minimálně každý úsek by měl mít vlastní přívod napájení.
Pozor u DCC - zejména větší kolejiště. Není vhodné, aby koleje tvořily uzavřené okruhy (ovály, smyčky). Napájení by mělo být větveno stromovitě.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2014 6:04 pm
od stafflik
Děkuji za odpověď.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2014 7:34 pm
od Jirka_US
U domaciho kolejiste bezne velikosti staci dodrzovat jednoduche pravidlo a sice napajet kazdy usek mezi 2 vyhybkama, rovnez je dulezite upravit kolejnice tak, aby sly zasouvat do sebe "ztuha",
U DCC kolejist at uz velkych domacich nebo modulovych neni duvod vytvaret "myty" o nejakem vhodnem tvaru. Tvar kolejiste (at uz uzavreny oval nebo smycka) nema na funkcnost DCC kolejiste vliv, pokud je instalace DCC provedena spravne (napr. spravne prumery vodicu, proudove jisteni, pouziti modulu pro smycku atd.) a podle pravidel vyrobce DCC systemu. Informace o "nevhodnosti" je zavadejici a zbytecne matouci zejmena pro zacatecniky.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2014 8:53 pm
od BohousP
Jirka_US píše:...
U DCC kolejist at uz velkych domacich nebo modulovych neni duvod vytvaret "myty" o nejakem vhodnem tvaru...

Nejsou to mýty, ale dobrá praxe.
U běžných domácích kolejišť to tak kritické není, ale pokud popropojujeme koleje křížem-krážem, tak se špatně hledá případná závada (není na první pohled jasné, odkud nám přitéká proud). Pokud napájení příchází jen do jednoho bodu v úseku, stačí při hledání chyby tyto úseky postupně odpojovat. A u velkých kolejišť mohou nastat další problémy, které zde nebudu rozebírat do detailu. Jsme ve vlákně pro začátečníky.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 16 lis, 2014 2:33 pm
od Jirka_US
BohousP píše:Pozor u DCC - zejména větší kolejiště. Není vhodné, aby koleje tvořily uzavřené okruhy (ovály, smyčky).....

Nerad bych zde debatoval co a jak bylo mysleno, ale ma poznamka se tykala vyhradne tvaru kolejiste, coz ve vlakne pro zacatecnika je preci jen zavadejici informace. Vetsina kolejist (vcetne velkych klubovych) smycku nebo oval tvori, protoze jinak by nebylo jak otacet soupravy bez rozpojeni soupravy.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 16 lis, 2014 5:06 pm
od BohousP
Jirka_US píše:
BohousP píše:Pozor u DCC - zejména větší kolejiště. Není vhodné, aby koleje tvořily uzavřené okruhy (ovály, smyčky).....

Nerad bych zde debatoval co a jak bylo mysleno, ale ma poznamka se tykala vyhradne tvaru kolejiste, coz ve vlakne pro zacatecnika je preci jen zavadejici informace. Vetsina kolejist (vcetne velkych klubovych) smycku nebo oval tvori, protoze jinak by nebylo jak otacet soupravy bez rozpojeni soupravy.


Pro ty, kteří to nepochopili, zdůrazňuji, že jsem měl na mysli ELEKTRICKÉ PROPOJENÍ kolejí, ne jejich geometrické uspořádání. Pokud to někomu bylo nesrozumitelné, omlouvám se. Snad tím zamezím další jalové diskuzi. Zde je citace nevytržená z kontextu:
BohousP píše:... minimálně každý úsek by měl mít vlastní přívod napájení. Pozor u DCC - zejména větší kolejiště. Není vhodné, aby koleje tvořily uzavřené okruhy (ovály, smyčky). Napájení by mělo být větveno stromovitě.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 16 lis, 2014 6:36 pm
od Jirka_US
Asi bych navrhnul poznamku o DCC smazat, protoze z hlediska elektrickeho je uplne jedno jestli je smycka nebo oval tvoren vodicem nebo kolejnici, protoze samotna kolejnice je rovnez vodicem a elektrony nerozlisuje mezi vodicem a kolejnici. Navic pojem oval se v teto souvislosti vubec v elektrotechnice nepouziva.
Pravdepodobne doslo k zamene pojmu. Pravidlo o tom, ze sbernice nema tvorit "oval/smycku" se vztahuje ke sbernici LcoNet nikoliv k DCC.

Re: Pájení plechových kolejí - profil U

PříspěvekNapsal: ned 16 lis, 2014 7:00 pm
od JanoW
Jirka_US píše: Pravidlo o tom, ze sbernice nema tvorit "oval/smycku" se vztahuje ke sbernici LcoNet nikoliv k DCC.


Loconet is part of a DCC train control system designed by Digitrax. http://www.dccwiki.com/LocoNet