Stránka 1 z 2

Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 1:36 pm
od hank
Přátelé, jinde už jsem se zmínil, že po mnoha létech zvažuji svůj x-tý kolejišťový začátek a čím víc toho mám načteno, tím větší mám pocit, že nic nevím. A tak, abych se vyhnul všeobecnému posměchu a opovržení starých mazáků, dávám tento dotaz do začátečnických. Protože mně nasadila celé hejno brouků do hlavy už třeba jenom taková základní věc jako je kolejivo. Naposledy (ještě celkem nedávno - 2007) jsem před stěhováním rušil sice nedokončené, ale už průjezdné a zcela ovladatelné kolejiště TT s "klasickým" kolejivem, jehož rozměry a strukturu si pamatuju dodnes nazpaměť. Dnes se v TTčku perou o přízeň nejméně dva výrobci (Tillig vs. Kuehn) a v jejich systémech resp. rozdílech mezi nimi aby se s prominutím prase vyznalo, natož věčný mašinkářský začátečník... :roll: Ale budiž. Zaujala mě jedna konkrétní věc, kterou jsem tady v diskusích našel jen zcela okrajově, a zajímá mě váš názor na ni: Možnost ručního ovládání výhybek. Kromě jinde popsaných úletů do velikostí Ze a T přemýšlím o analogovém pidikolejišti TT na ploše 115x70 cm, inspiraci beru z Milanových enkařských variací na téma "sólo pro 810" a nejmenších šuplíkových HO segmentů typu Otovice zastávka, a ptám se: Je rozumné ovládat na takovém výtvoru výhybky jen ručně? Které - Tillig versus Kühn - jsou pro tento způsob vhodnější? Existují pro tento účel nějaká udělátka (přestavovací páky? dokonce se závažími? a s výměnovými návěstidly?), která snesou manipulace třesoucí se rukou čekatele na důchod? :mrgreen: A opravdu s velkým zájmem se těším na vaše názory a rady a vůbec...

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 2:21 pm
od JanoH0e
V podstate môžeš ovládať ručne všetky výhybky, ktoré sú "neperové". Staré BTTB môžeš, nový Tillig už nie, ten potrebuje už motorický prestavník.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 3:21 pm
od Ferda
Nepleťte Hankovi hlavu "ZARUČENÝMA PRAVDAMA"!

Ovládat ručně lze jakoukoliv výhybku! Třeba i pěticestnou. Jen je třeba použít odpovídající mechanismus a nezapomenout při tom na případné přepínání srdcovky.
Jeden z příkladů mechanického ovládání (EW3 Tillig H0) je zde:
cca 10 obrázků...
http://davasek.rajce.idnes.cz/Moduly_ro ... vrt142.jpg

Výměnové návěstidlo se většinou dělá jen maketa.
Pohyblivé dělá pro některé výhybky pan Berka a jsou poháněny od spojnice jazyků (kostí). Čili výhybka pohybuje návěstidlem a né opačně jako v reálu.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 3:22 pm
od MirekTT
Asi nejlepší k debatě je osobní zkušenost. V mém případě několik modulových setkání a nějaký ten rok :wink:
uhlazeně: http://www.modulybrno.cz/mechanicke-ovladani-vymen
na hrubo (nutno listovat v galerii): http://mirektt.rajce.idnes.cz/Pavlovice ... C01365.jpg
a kde co koupit: viewtopic.php?p=93685#p93685

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 5:16 pm
od Rocky_MK
Já na svém N kolejišti plánuju také ruční stavění výhybek, a to s magnetickou aretací poloh:
Obrázek
Jednodušší řešení, jak aretovat polohy bez přestavníku mě nenapadá. Pokud existuje, rád si nechám poradit.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 5:32 pm
od hank
MirekTT: Tvoje mechanické řešení je levné a pokud to moje ubohá hlava dokáže pozřít, zdá se i vtipné. A ještě jeden možná hloupej dotaz, jenže jako nedouk přes vše, co souvisí s elektrikou, ho položit musím: Ten přepínač hlásí polohu výměny a má vliv na nějaké funkce, které s ní mohou souviset? Jestliže nebudu potřebovat signalizaci na "stavědlo" ani žádné vazby čehokoli na polohu výměn a naopak, tj. u velké dráhy by se řeklo, že se bude jezdit podle D3 bez návěstidel a s místní ruční obsluhou výměn, k čemu ten přepínač bude potřeba?

Na klubových stránkách píšeš: "...přímočarý pohyb kolmý na osu modulu, tzv. fotbálek, je nevýhodný...", což možná platí při provozu pospojených modulů, kdy se ovládají veksle na několika místech a celkově se přitom dá očekávat značný rachot, ale moje pidikolejiště sestávající z jednoho rámu má mít tak asi 4 - 6 výhybek a nebudu ho každý víkend někam vozit, takže bych se možná rád dověděl něco i o této "fotbálkové koncepci", případně jestli ji někdo vyzkoušel v praxi a s jakým výsledkem...

Teď už je datum o dva roky vyšší než když jsi to vymýšlel a montoval, jak se to osvědčilo v praxi?

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 5:33 pm
od bluflam
Rocky_MK píše:Já na svém N kolejišti plánuju také ruční stavění výhybek, a to s magnetickou aretací poloh:
Jednodušší řešení, jak aretovat polohy bez přestavníku mě nenapadá. Pokud existuje, rád si nechám poradit.


http://tt120.webnode.cz/products/cast-prvni-zaciname/
http://tt120.webnode.cz/products/cast-d ... instalace/

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 6:02 pm
od MirekTT
Hank: ten přepínač slouží k napájení jazyků a srdcovky dle polohy přehození výměny. Je třeba vždy. Ponechat napájení jazyků jen dotekem o opornici je nespolehlivé. Eketriku kolem toho mají dobře popsanou na railnetu: http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006051602 , já bych je jen už opakoval.

Ten systém fotbálek je jen druh počátečního pohybu ovladače a jeho následné přenesení na pohyb výměny.
Já mám pohyb rotační, který páčkou na hřídeli měním v posuvný a bovdenem jej přenáším na jazyky výměny. Vložený přepínač mimo jiné slouží i jako aretace poloh výměny.
Fotbálek (myšlena stolní hra s panáčky na táhlech) by mohl ušetřit páčku na hřídeli. Hřídelí by se v tomto případě neotáčelo, ale vysouvala by se a zasouvala. U "výhodně" položených výměn by se mohl pohyb z hřídele, která by v tomto případě byla jen táhlem, přenášet přímo. U výměn ležících jinak by se z táhla musel pohyb na jazyky výměny pravděpodobně opět přenést např zase bovdenem. Tento systém tuším provozuje někdo u Zababova, ale nemohu teď narychlo najít fotky.

Dále ovladačem nemusí být jen táhlo, nebo točítko. Existují i systémy napodobující pákové přestavovače, nebo aspoň závaží výměnových těles. V zásadě je jedno, čím to budeš ovládat. To co potřebuješ je posuvný aretovaný pohyb a ten dělá ten přepínač, který navíc slouží i k vybavení jazyků a srdcovky, čím do něj budeš "šťouchat", závisí už jen na tvé technické zručnosti a nápadu.

Můj systém se praxi osvědčil a nedělal bych to dnes jinak. Stanice je navržena tak, aby se dala ovládat z jedné židle celá i s vlečkou, tedy deset výměn, výkolejka a vlečková vrata. A kdybych neměl obavy přenášet pohyb mechanicky i v rozpojovacích místech mezi moduly, udělal bych tak i ovládání vjezdových mech. návěstidel.
Na základě zkušeností mohu tento systém pro menší stanice a kolejišťata vřele doporučit.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 7:15 pm
od hank
Ano, děkuji, takhle si představuju, že by tato diskuse měla fungovat... :wink: Snad dá pámbu a budu ti to moci nějak oplatit.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 7:32 pm
od hank
Přece jen ještě jeden dotaz k tématu: tady
viewtopic.php?f=16&t=5069&start=120
zazněl názor, že u výhybek Kühn se srdcovky (kovové, jestli tomu správně rozumím...) nemusí napájet a jazyky že drží ve správné poloze a tudíž i ve vodivém kotaktu pružinky. Takže... :?:

Edit: Ta pérka jsou asi hovadina :?: Teď jsem našel, že jsou v tzv. ručním přestavníku Tillig, což je - jestli tomu správně rozumím - bazmek, jehož funkce mi připomíná staré plechové kolejivo... Ale pokud jde o ty srdcovky, docela mě zajímá porovnání průjezdů krátkých vozidel (typicky rosnička, V36...) oběma systémy kolejiva.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: sob 19 dub, 2014 8:18 pm
od MirekTT
hank píše:......a budu ti to moci nějak oplatit.

To nemusíš, rád jsem byl užitečný. Určitě si počkej i na další náměty od jiných kolegů :wink: .

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: pon 09 čer, 2014 3:27 pm
od Rocky_MK
Trochu jsem si hrál s neodymovými magnety a výhybkou a zjistil jsem, že vyhýbka jde s dvěma zaaretovat naprosto spolehlivě - stačí je dát zespoda, pod pražce (jak ukazuje náčrtek). Celé jsem to zkoušel na plechovém N kolejivu piko a v pohodě. Zkoušel jsem takto mj. přes 2 výhybky couvat se sunutým vlakem loko+3 ypsilony a 2 kloubové patráky (každý má 6 náprav). Bez vykolejení. Jednoduché jak facka a levné. Nevýhodou je, že člověk musí výhybky ovládat přímo na trati, což mně ale nevadí, na svém budoucím kolejišti budu mít všechny veksle na kraji u sebe; jak ve stanici, tak i na vlečce a ve skryté výhybně.

EDIT: ještě pevnější aretace je možno docílit magnety na vnějších stranách kolejnic, to ale dost ovlivňuje projíždějící soupravu s kovovými podvozky :D

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: pon 09 čer, 2014 5:49 pm
od Tomáš
Znovu jsem si četl Rocky_MK tvoje příspěvky a prohlížel obrázek a moc tomu nerozumím. Proč to aretovat magnety? Píšeš sice o Nku, ale ta výhybky na obrázku mi silně připomíná Kuhna, kde už aretace pužinkou je. Takže buď mě mate jen ten obrázek,nebo nechápu proč tak složitě. Můžeš to líp přiblížit? V každém případě jsem rád za každý nápad,protože stále ještě nejsem rozhodnut jaký typ "přestavníku" použít

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: pon 09 čer, 2014 6:00 pm
od Rocky_MK
Omlouvám se za zmatek. Výhybka, kterou jsem postoval výš, je na obrázku jen pro ilustraci, aby bylo zřejmé, z jakého pohledu je ten můj nákres.
Aretaci magnety hodlám použít u výhybek bez přestavníků, pružinek, čehokoliv. Moje výhybky jsou Nkové staré Pika s rozbitými, nefunkčními přestavníky, které odstraním (u některých jsem už odstranil pro experimentování).
Proč magnety? Protože je to velmi jednoduché a levné, o což mi jde především. Spolehlivost je zcela dostačující. Jediná nevýhoda je v tom, že musíš pro přestavění sahat přímo na výhybku / případně na malý drátek, který připevníš na jazyk výhybky a spodem vyvedeš vedle tratě. To ale není neřešitelné. Když si natáhneš např. bowden k výhybce, můžeš to ovládat od okraje kolejiště.

Re: Ruční stavění výhybek TT?

PříspěvekNapsal: úte 01 lis, 2016 10:07 am
od fruafru
Mám sice s příspěvkem zpoždění, tak to třeba přinese inspiraci někomu jinému. Řešil jsem stejné dilema čím ovládat vyhybky, nakonec zvítězila kombinace všeho na co jsem kde narazil a za vydatné spolupráce malé železnice, na laseru mi nařezali díly doma jsem to zkompletoval a vzniklo tohle... :lol: Video že se jedná o funkční vzorek, omlouvám se za kvalitu https://ulozto.cz/live/!JiesCGtQwNYs/vi ... 170107-mp4