Ruční stavění výhybek TT?

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod hank » sob 19 dub, 2014 1:36 pm

Přátelé, jinde už jsem se zmínil, že po mnoha létech zvažuji svůj x-tý kolejišťový začátek a čím víc toho mám načteno, tím větší mám pocit, že nic nevím. A tak, abych se vyhnul všeobecnému posměchu a opovržení starých mazáků, dávám tento dotaz do začátečnických. Protože mně nasadila celé hejno brouků do hlavy už třeba jenom taková základní věc jako je kolejivo. Naposledy (ještě celkem nedávno - 2007) jsem před stěhováním rušil sice nedokončené, ale už průjezdné a zcela ovladatelné kolejiště TT s "klasickým" kolejivem, jehož rozměry a strukturu si pamatuju dodnes nazpaměť. Dnes se v TTčku perou o přízeň nejméně dva výrobci (Tillig vs. Kuehn) a v jejich systémech resp. rozdílech mezi nimi aby se s prominutím prase vyznalo, natož věčný mašinkářský začátečník... :roll: Ale budiž. Zaujala mě jedna konkrétní věc, kterou jsem tady v diskusích našel jen zcela okrajově, a zajímá mě váš názor na ni: Možnost ručního ovládání výhybek. Kromě jinde popsaných úletů do velikostí Ze a T přemýšlím o analogovém pidikolejišti TT na ploše 115x70 cm, inspiraci beru z Milanových enkařských variací na téma "sólo pro 810" a nejmenších šuplíkových HO segmentů typu Otovice zastávka, a ptám se: Je rozumné ovládat na takovém výtvoru výhybky jen ručně? Které - Tillig versus Kühn - jsou pro tento způsob vhodnější? Existují pro tento účel nějaká udělátka (přestavovací páky? dokonce se závažími? a s výměnovými návěstidly?), která snesou manipulace třesoucí se rukou čekatele na důchod? :mrgreen: A opravdu s velkým zájmem se těším na vaše názory a rady a vůbec...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod JanoH0e » sob 19 dub, 2014 2:21 pm

V podstate môžeš ovládať ručne všetky výhybky, ktoré sú "neperové". Staré BTTB môžeš, nový Tillig už nie, ten potrebuje už motorický prestavník.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod Ferda » sob 19 dub, 2014 3:21 pm

Nepleťte Hankovi hlavu "ZARUČENÝMA PRAVDAMA"!

Ovládat ručně lze jakoukoliv výhybku! Třeba i pěticestnou. Jen je třeba použít odpovídající mechanismus a nezapomenout při tom na případné přepínání srdcovky.
Jeden z příkladů mechanického ovládání (EW3 Tillig H0) je zde:
cca 10 obrázků...
http://davasek.rajce.idnes.cz/Moduly_ro ... vrt142.jpg

Výměnové návěstidlo se většinou dělá jen maketa.
Pohyblivé dělá pro některé výhybky pan Berka a jsou poháněny od spojnice jazyků (kostí). Čili výhybka pohybuje návěstidlem a né opačně jako v reálu.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod MirekTT » sob 19 dub, 2014 3:22 pm

Asi nejlepší k debatě je osobní zkušenost. V mém případě několik modulových setkání a nějaký ten rok :wink:
uhlazeně: http://www.modulybrno.cz/mechanicke-ovladani-vymen
na hrubo (nutno listovat v galerii): http://mirektt.rajce.idnes.cz/Pavlovice ... C01365.jpg
a kde co koupit: viewtopic.php?p=93685#p93685
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod Rocky_MK » sob 19 dub, 2014 5:16 pm

Já na svém N kolejišti plánuju také ruční stavění výhybek, a to s magnetickou aretací poloh:
Obrázek
Jednodušší řešení, jak aretovat polohy bez přestavníku mě nenapadá. Pokud existuje, rád si nechám poradit.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod hank » sob 19 dub, 2014 5:32 pm

MirekTT: Tvoje mechanické řešení je levné a pokud to moje ubohá hlava dokáže pozřít, zdá se i vtipné. A ještě jeden možná hloupej dotaz, jenže jako nedouk přes vše, co souvisí s elektrikou, ho položit musím: Ten přepínač hlásí polohu výměny a má vliv na nějaké funkce, které s ní mohou souviset? Jestliže nebudu potřebovat signalizaci na "stavědlo" ani žádné vazby čehokoli na polohu výměn a naopak, tj. u velké dráhy by se řeklo, že se bude jezdit podle D3 bez návěstidel a s místní ruční obsluhou výměn, k čemu ten přepínač bude potřeba?

Na klubových stránkách píšeš: "...přímočarý pohyb kolmý na osu modulu, tzv. fotbálek, je nevýhodný...", což možná platí při provozu pospojených modulů, kdy se ovládají veksle na několika místech a celkově se přitom dá očekávat značný rachot, ale moje pidikolejiště sestávající z jednoho rámu má mít tak asi 4 - 6 výhybek a nebudu ho každý víkend někam vozit, takže bych se možná rád dověděl něco i o této "fotbálkové koncepci", případně jestli ji někdo vyzkoušel v praxi a s jakým výsledkem...

Teď už je datum o dva roky vyšší než když jsi to vymýšlel a montoval, jak se to osvědčilo v praxi?
Naposledy upravil hank dne sob 19 dub, 2014 5:34 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod bluflam » sob 19 dub, 2014 5:33 pm

Rocky_MK píše:Já na svém N kolejišti plánuju také ruční stavění výhybek, a to s magnetickou aretací poloh:
Jednodušší řešení, jak aretovat polohy bez přestavníku mě nenapadá. Pokud existuje, rád si nechám poradit.


http://tt120.webnode.cz/products/cast-prvni-zaciname/
http://tt120.webnode.cz/products/cast-d ... instalace/
bluflam
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 05 úno, 2011 6:58 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod MirekTT » sob 19 dub, 2014 6:02 pm

Hank: ten přepínač slouží k napájení jazyků a srdcovky dle polohy přehození výměny. Je třeba vždy. Ponechat napájení jazyků jen dotekem o opornici je nespolehlivé. Eketriku kolem toho mají dobře popsanou na railnetu: http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006051602 , já bych je jen už opakoval.

Ten systém fotbálek je jen druh počátečního pohybu ovladače a jeho následné přenesení na pohyb výměny.
Já mám pohyb rotační, který páčkou na hřídeli měním v posuvný a bovdenem jej přenáším na jazyky výměny. Vložený přepínač mimo jiné slouží i jako aretace poloh výměny.
Fotbálek (myšlena stolní hra s panáčky na táhlech) by mohl ušetřit páčku na hřídeli. Hřídelí by se v tomto případě neotáčelo, ale vysouvala by se a zasouvala. U "výhodně" položených výměn by se mohl pohyb z hřídele, která by v tomto případě byla jen táhlem, přenášet přímo. U výměn ležících jinak by se z táhla musel pohyb na jazyky výměny pravděpodobně opět přenést např zase bovdenem. Tento systém tuším provozuje někdo u Zababova, ale nemohu teď narychlo najít fotky.

Dále ovladačem nemusí být jen táhlo, nebo točítko. Existují i systémy napodobující pákové přestavovače, nebo aspoň závaží výměnových těles. V zásadě je jedno, čím to budeš ovládat. To co potřebuješ je posuvný aretovaný pohyb a ten dělá ten přepínač, který navíc slouží i k vybavení jazyků a srdcovky, čím do něj budeš "šťouchat", závisí už jen na tvé technické zručnosti a nápadu.

Můj systém se praxi osvědčil a nedělal bych to dnes jinak. Stanice je navržena tak, aby se dala ovládat z jedné židle celá i s vlečkou, tedy deset výměn, výkolejka a vlečková vrata. A kdybych neměl obavy přenášet pohyb mechanicky i v rozpojovacích místech mezi moduly, udělal bych tak i ovládání vjezdových mech. návěstidel.
Na základě zkušeností mohu tento systém pro menší stanice a kolejišťata vřele doporučit.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod hank » sob 19 dub, 2014 7:15 pm

Ano, děkuji, takhle si představuju, že by tato diskuse měla fungovat... :wink: Snad dá pámbu a budu ti to moci nějak oplatit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod hank » sob 19 dub, 2014 7:32 pm

Přece jen ještě jeden dotaz k tématu: tady
viewtopic.php?f=16&t=5069&start=120
zazněl názor, že u výhybek Kühn se srdcovky (kovové, jestli tomu správně rozumím...) nemusí napájet a jazyky že drží ve správné poloze a tudíž i ve vodivém kotaktu pružinky. Takže... :?:

Edit: Ta pérka jsou asi hovadina :?: Teď jsem našel, že jsou v tzv. ručním přestavníku Tillig, což je - jestli tomu správně rozumím - bazmek, jehož funkce mi připomíná staré plechové kolejivo... Ale pokud jde o ty srdcovky, docela mě zajímá porovnání průjezdů krátkých vozidel (typicky rosnička, V36...) oběma systémy kolejiva.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod MirekTT » sob 19 dub, 2014 8:18 pm

hank píše:......a budu ti to moci nějak oplatit.

To nemusíš, rád jsem byl užitečný. Určitě si počkej i na další náměty od jiných kolegů :wink: .
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod Rocky_MK » pon 09 čer, 2014 3:27 pm

Trochu jsem si hrál s neodymovými magnety a výhybkou a zjistil jsem, že vyhýbka jde s dvěma zaaretovat naprosto spolehlivě - stačí je dát zespoda, pod pražce (jak ukazuje náčrtek). Celé jsem to zkoušel na plechovém N kolejivu piko a v pohodě. Zkoušel jsem takto mj. přes 2 výhybky couvat se sunutým vlakem loko+3 ypsilony a 2 kloubové patráky (každý má 6 náprav). Bez vykolejení. Jednoduché jak facka a levné. Nevýhodou je, že člověk musí výhybky ovládat přímo na trati, což mně ale nevadí, na svém budoucím kolejišti budu mít všechny veksle na kraji u sebe; jak ve stanici, tak i na vlečce a ve skryté výhybně.

EDIT: ještě pevnější aretace je možno docílit magnety na vnějších stranách kolejnic, to ale dost ovlivňuje projíždějící soupravu s kovovými podvozky :D
Přílohy
aretace vyhybek.png
aretace vyhybek.png (1.5 KiB) Zobrazeno 11593 krát
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod Tomáš » pon 09 čer, 2014 5:49 pm

Znovu jsem si četl Rocky_MK tvoje příspěvky a prohlížel obrázek a moc tomu nerozumím. Proč to aretovat magnety? Píšeš sice o Nku, ale ta výhybky na obrázku mi silně připomíná Kuhna, kde už aretace pužinkou je. Takže buď mě mate jen ten obrázek,nebo nechápu proč tak složitě. Můžeš to líp přiblížit? V každém případě jsem rád za každý nápad,protože stále ještě nejsem rozhodnut jaký typ "přestavníku" použít
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod Rocky_MK » pon 09 čer, 2014 6:00 pm

Omlouvám se za zmatek. Výhybka, kterou jsem postoval výš, je na obrázku jen pro ilustraci, aby bylo zřejmé, z jakého pohledu je ten můj nákres.
Aretaci magnety hodlám použít u výhybek bez přestavníků, pružinek, čehokoliv. Moje výhybky jsou Nkové staré Pika s rozbitými, nefunkčními přestavníky, které odstraním (u některých jsem už odstranil pro experimentování).
Proč magnety? Protože je to velmi jednoduché a levné, o což mi jde především. Spolehlivost je zcela dostačující. Jediná nevýhoda je v tom, že musíš pro přestavění sahat přímo na výhybku / případně na malý drátek, který připevníš na jazyk výhybky a spodem vyvedeš vedle tratě. To ale není neřešitelné. Když si natáhneš např. bowden k výhybce, můžeš to ovládat od okraje kolejiště.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Ruční stavění výhybek TT?

Příspěvekod fruafru » úte 01 lis, 2016 10:07 am

Mám sice s příspěvkem zpoždění, tak to třeba přinese inspiraci někomu jinému. Řešil jsem stejné dilema čím ovládat vyhybky, nakonec zvítězila kombinace všeho na co jsem kde narazil a za vydatné spolupráce malé železnice, na laseru mi nařezali díly doma jsem to zkompletoval a vzniklo tohle... :lol: Video že se jedná o funkční vzorek, omlouvám se za kvalitu https://ulozto.cz/live/!JiesCGtQwNYs/vi ... 170107-mp4
Přílohy
SZZ02.jpg
SZZ01.jpg
fruafru
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků