Kolejivo TT

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod hank » pon 01 pro, 2014 3:23 pm

Milan F.: Ty to máš ode mě z první ruky, takže víš, ale pro ostatní tedy ještě jednou bližší vysvětlení. Já už jsem tu přece psal, že jsem to původně navrhl ze standardních poloměrů a délek kvůli tomu, že můj plánovací SW neměl v knihovně kühnovské flexy. Většina oblouků v širé trati má ale R=267 mm, což je pro změnu tilligovský poloměr. S kühnovskými oblouky (ani 321 mm, natož 365 mm) bych se ani náhodou nevytočil, proto R=267 mm. A když už jsem si s tím dal tu plánovací práci, tak už se mi to nechtělo měnit a délky i poloměry jsem nechal tak i v reálu, ale širá trať je celá položená z flex. Ve stanici to zřejmě nakombinuju z obojího stylem "co dům dá", aby mi v šuplíku nezbylo zbytečně moc kolejiva. Rozumné se mi zdá použít kusové kolejivo na zhlavích (tj. R=365/20° a k tomu vyrovnávací koleje délky 121 mm), aby lícovaly konce přímých úseků na všech kolejích, a na ty přímé úseky použít flexy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod mizl » pon 01 pro, 2014 3:59 pm

To Hank:

Já kolejové spojky používám jen pro dodržení geometrie. Jsem původně povoláním elektrikář a pájení drátů (pro jistotu) na vyhybky je dán asi profesionální deformací. Jak se v oboru říká : každý spoj je potenciální zdroj poruchy. A hledat na kolejišti přechodové odpory vytvořené kolejovou spojkou v budoucnu nehodlám. Toť můj pohled na věc. Každopádně každý si to může udělat dle svého vědomí, svědomí a umu. Nikomu tím nechci cpát striktně můj názor na danou problematiku.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » úte 02 pro, 2014 4:59 pm

Vidím že se debata rozjela :-)takže když si tu sadu koupím. nic tím nezkazím a do budoucna to kolejivo stejně můžu použít....jsem elektrikář taky, ale s flexi kolejivem nemám zkušenost takže nemůžu říct....děkuji Vám za rady a připomínky....
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » pát 05 pro, 2014 3:44 pm

Ještě se zeptám...možná blbě ale nemám koho se zeptat a v obchodě to řešit nechci :-D........

Co kdyby místo té sady si koupil stavebnici rovného kolejiva? -> kolejový prut -> http://www.hobby-shop.cz/masinky/tt-mod ... -(83500-11)

pražce jsou nejdelší 220mm? nejsou delší? -> http://www.hobby-shop.cz/masinky/tt-mod ... -(83034-11)

+ stavebnice vyhýbky.....ze začátku budou stačit ty obyč EW1 levá - výhybka levá-pravá 15°......
Nebudu počítat kolejové spojky.......

Bude lepší si to postavit sám než kupovat tu sadu atd atd atd.... :-D
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod rawen » pát 05 pro, 2014 4:53 pm

Mě např. došlo před týdnem třicet metrových prutů a stovka těch pražcových polí :D :D
To víš, že to vyjde levněji, akorát si musíš hlídat geometrii. Při větších obloucích postačí prohnout pruty před nasunutím v ruce, pro malé poloměry to bude chtít samodomo ohýbačku (odkazy zde na fóru). Navíc jsem si nechal vypálit plechové šablony používaných oblouků a mám 12mm taženku, kterou při pokládání / lepení kolejiva dám mezi pruty.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod vobabaz » pát 05 pro, 2014 7:31 pm

jeniksk píše:pražce jsou nejdelší 220mm? nejsou delší?

Naopak bych doporučil koupit kratší :D , které nejsou flexi, a flexi si z nich udělat. Někde se tady o tom zmiňoval Martin Pinta a článek je o tom taky na http://www.trainmania.info/udelatka/13-flexi-podlozi.pdf Při pokládání flexi pražců jsem měl stále problém s tím, aby pražce nebyly cik-cak - to je tím, že spojky mezi pražci jsou přerušené střídavě na obou stranách a funguje to jako harmonika. U pevných pražců jsem spojky přeřezal jen na jedné straně, nejlépe na vnější, a pokládka byla o 100% jednodušší.
Mirek
Uživatelský avatar
vobabaz
 
Příspěvky: 98
Registrován: pon 19 kvě, 2008 8:25 pm
Bydliště: Střední Čechy

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Ivan » sob 06 pro, 2014 6:07 pm

Jen doplním, že flexi kolejivo Kuehn má pražce přerušované jen na jedné straně.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod hank » sob 06 pro, 2014 9:46 pm

Ivan: Úplně přesně řečeno, kühnovská flexa dlouhá 640 mm má pražcový rošt přerušovaný pod jednou kolejnicí za každým druhým pražcem, zatímco na druhé straně jsou 3 přerušení vždy po 30 pražcích - celý rošt má 120 pražců.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » sob 27 pro, 2014 1:17 pm

Tak jsem si dal inzerát na kolejivo na modelbazar a ozval se mi nějáký hodný pán kousek ode mě, a že mi klejivo prodá levněji tak bych si pro něj měl jet ještě před silvestrem a po novém roce začneme tvořit něco :-D
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » úte 06 led, 2015 6:22 pm

Mám dotaz potřebuji radu!!!

Stavěl někdo stavebnici vyhýbky od tilligu ale obloukovou... mám dvě levé a dvě pravé a přijde mi ta stavebnice taková pofidérní...našel jsem odkaz na stavení normální vyhýbky a podle fotek mi přišla ta stavebnice od výroby lepší než ty co mám doma.....klidně nafotím a přidám foto co se mi nelíbí nebo nezdá.....nebo jestli je tu někdo kdo stavil tady tyhle vyhýbky a mohl by mi něco k tomu napsat popř měl fotodokumentaci byla by to paráda....děkuji
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod chameleon » úte 06 led, 2015 7:45 pm

viewtopic.php?f=43&t=8928
http://lokopin.wz.cz/kolejivo/stavba1.htm
Nebo pošli fotku, též jsem jich pár postavil.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Lasoft » stř 07 led, 2015 12:45 pm

Jak to tady vidím tak bych měl k kolejivu TT taky jeden dotaz. Nakoupil jsem taky spoustu prutů a pražců samostatně. Jak to nastrkujete do sebe? Mě to jde děsivě blbě a jediné na co jsem přišel, aby to šlo trošku lépe je zbrousit si do špičky okraj koleje. Jinak se občas stalo, že jsem vynechal pražec nebo ho dokonce zničil v tom místě co to má držet. Máte na to nějaký fígl? :D A strkáte oba pruty najednou nebo nějak postupně? Ono naráz narvat metrový prut je teda makačka :)
Jedu v TT (DCC). Vypadá to na ČSD :)
Lasoft
 
Příspěvky: 119
Registrován: pát 28 srp, 2009 12:17 pm
Bydliště: Budišov u Třebíče

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod rawen » stř 07 led, 2015 1:08 pm

No, já zatím nasunul jen cca 10m na modulovku, ale dělám to tak, jak píšeš.
Zbrousit a začistit špičky prutů, podloží na dokonale rovnou podložku a střídavě nasunuju jeden a druhý prut po cca 4cm. A to tak, že spíš odsunuju a natahuju už hotová pražcová pole než bych tlačil do samotného prutu. A vyskočí nanejvýš jeden úchyt - což hlídám, vysunu zpátky a opravím.
Důležité je udržovat hotová pole na rovném podkladu, protože při jakémkoliv krutu to začne vyskakovat a oprava je prakticky nemožná. jedině zmuchlané capky odříznout a oželet.

A samozřejmě odřezávám a zahazuju krajní pražce bez úchytů (teoreticky jsou tam kvůli kolejovým spojkám).

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod mpinta » stř 07 led, 2015 1:10 pm

Lasoft píše:Jak to tady vidím tak bych měl k kolejivu TT taky jeden dotaz. Nakoupil jsem taky spoustu prutů a pražců samostatně. Jak to nastrkujete do sebe? Mě to jde děsivě blbě a jediné na co jsem přišel, aby to šlo trošku lépe je zbrousit si do špičky okraj koleje. Jinak se občas stalo, že jsem vynechal pražec nebo ho dokonce zničil v tom místě co to má držet. Máte na to nějaký fígl? :D A strkáte oba pruty najednou nebo nějak postupně? Ono naráz narvat metrový prut je teda makačka :)

Výňatek z mého článku http://lokopin.wz.cz/body.php/stavba/sp ... pirala.htm
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pražcová pole (podloží) lze koupit rovná i oblouková. Ta rovná jdou nařezat (na jedné straně), a tak získat oblouková. Většinou jsem použil ta oblouková, ale asi na dva průměry se mi nedostávalo, tak jsem vyzkoušel i úpravu těch rovných. Bez problémů se na jedné straně přeštípnou pražce a je hotové flexi podloží. Samozřejmě použitelné i pro jiné aplikace. Kolejnice se pro snazší nasouvání na konci lehce vezmou pilníkem a předem jsem je upravoval (protažením v ruce, lépe ještě v hadru) do přibližně požadovaného poloměru. Tuto metodu (zvlášť podloží a kolejnice) považuji při stavbě kolejí za nejlepší. Je to nejlevnější a docílí se mnohem menšího počtu spojek. Všechny spoje letuji. Pokud by někde u delších úseků vadila teplotní roztažnost, vždycky se dá kolejnice napilovat a vytvořit dilatační mezera. Ještě bych poznamenal, že podloží i kolejnice jsem měl z několika různých dodávek. Někde šly pruty do podloží zcela lehce, někde dost ztuha. Obojí má své výhody. Horší instalace, lepší držení polohy atd. Rozteč kolejnic je třeba rozhodně kontrolovat. Tahem na jednu a tlakem na druhou stranu se lze v oblouku dostat i za požadovanou toleranci rozteče kolejnic. Takže pozor, kontrolovat!!! Ale jediný problém, se kterým jsem se setkal, bylo zúžení rozteče v místě letování. Tady pomůže podložka z kovu nebo nějakého termosetu (zlatý bakelit), vložená při letování mezi kolejnice.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ještě dodám...
1. Kolejnici lze namazat, jde to pak nasouvat mnohem lépe (pak ale nejde zalepit, pokud je to zapotřebí např. při nevodivém předělu), stačí i voda či sliny, neboť vyschnou a případné přilepení je pak možné.
2. Kolejnice vždy předem vytvaruju do požadovaného tvaru, poloměru, aspoň přibližně. Rovněž podloží, je-li to oblouk, nejprve po jedné straně naštípám, a pak teprve nasunuji ohnutou kolejnici. Jednu, pak druhou.

Další detaily, konzultace rád poskytnu Skype mpomys
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Tillig EW1

Příspěvekod belgarat » ned 28 úno, 2016 1:56 pm

Omlouvam se ze tisickrat omilane tema - stejne bych se chtel zeptat na jednu drobnost. Rikal jsem si, ze kdyz uz 'standardne' menim kridlove kolejnice u EW1, tak vymenim i jazyk - zpusobem jak je popsany na Trainmainii (obrousit plast, pribrousit patku atd). Nicmene - pro dolehaji jazyku k opornici je v podstate nutne ubrousit i vnitrni stranu upevnovadel opornic ... nevim jestli se do toho pustit, aby vyhybka zachovala rozumne geometrii kdyz prut na cca 4 prazcich nebude z vnitrni strany vlastne nic drzet. Nebo se to vyresi nakonec zakapanim vterinakem ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků