Kolejivo TT

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod kubbajs » pon 25 bře, 2013 2:17 pm

milan ferdián píše:
kubbajs píše:Ahoj, nevím jestli se to tu už řešilo, ale zabere mi míň času se zeptat než to hledat. Můžu ve skryté části kolejiště na dvoukplejné trati použít poloměry 310mm a 353mm, nebudou mi proti sobě jedoucí vlaky se čtyřnápravovými vozy do sebe narážet? Díky za odpověď.

Ano šlo by to,ale musíš vyloučit z provozu vozy skupiny C a u B doporučuji nasucho vyzkoušet.

A co to je prosím tě za vozy?
TT, V.epocha ČD, asi digitál, (zatím jen v hlavě a teď už i v Milanově knize)
Uživatelský avatar
kubbajs
 
Příspěvky: 177
Registrován: stř 16 led, 2008 7:12 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod milan ferdián » pon 25 bře, 2013 2:43 pm

Kubo,Kubo...NEM112.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod radekkrupka » úte 26 bře, 2013 5:05 am

Osobně si myslím, že R310 a R353 lze použít pro jakékoli vozy... ale je to někdy hodně natěsno :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod lajblt » úte 26 bře, 2013 8:13 am

U R310 přesahuje obrys nejdelších vagónů o 1 mm do průřezu sousední koleje. Konkrétně třeba u patráků Kuehn (třída "C").
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod radekkrupka » stř 27 bře, 2013 7:21 am

Kdysi jsem si to kreslil, změřil jsem si patrák od Kuehna, polohu otočných os podvozků a kladkl na osy kolejí v AutoCADu...

Tady je obrázek - https://dl.dropbox.com/u/110523433/Bmto%20310-353.pdf
Čerchovaně jsou osy kolejí (310 a 353 mm), na ně jsou položené patráky a čárkovaně jsou jakési smyšlené kružnice, které opisují obrysy vozu. Mě to vychází tak, že se vozy minou.

Obrázek je v měřítku 1:1 (na A3). Mohl by to někdo zkusit ověřit ve skutečnosti? Například vytisknout a položit patráky? Já je mám bohužel na opačné straně republiky :/
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » čtv 28 bře, 2013 1:07 pm

vychází to já to zkoušel sice z vozy http://www.itvlaky.cz/pkcomputers/eshop ... uz-2-tr-CD a čsd verzí a DR ty mají na délce jen o 3mm míň jak vůz Bmto od kuehn a je tam prostor dostačující
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » ned 30 lis, 2014 5:57 pm

Tak po odezvě opět píšu, jelikož jsme zpět v baráku uvažuju že si zajedu koupit set kolejí do Fryštáku...jako základ! poté bych chtěl dokupovat jednotlivě a postupně flexi kolejivo+ vyhýbky.........odkaz níže.......

http://www.itvlaky.cz/pkcomputers/eshop ... UEHN-72800

chci se zeptat jestli máte někdo lepší řešení jak za těch 1550,- dostat více kolejiva, popř jestli víte o něčem jiném...děkuji za všechny názory.....!:-)
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod mizl » ned 30 lis, 2014 6:15 pm

Podle mne je zbytečné kupovat oblouky a továrně vyráběné výhybky. Oblouky uděláš s flexi kolejiva a výhybky si koupíš jako stavebnici a uděláš si je sám, Stavebnice výhybek stojí a 1/3 míň. Oblouky uděláš flexikolejivem. tím ušetříš za oblouky.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod hank » ned 30 lis, 2014 6:45 pm

Já jsem se rozhodl pro Kühna, mj. kvůli všeobecné kritice tilligovských plastových srdcovek, sice na širé trati budovaného kolejiště mám oblouky R=267 mm odpovídající tilligovské geometrii, ale ty jsou z kühnovského flexikolejiva. Bohužel můj plánovací SW v období kreslení plánků neznal kühnovské flexi a standardní poloměry oblouků mi nestačily, tak jsem při kreslení zvolil nejmenší poloměr standardního kolejiva z tilligovské SW knihovny. Stavím koncovou stanici na lokálce a hnací i tažená vozidla budou krátká, nanejvýš 10 cm každé, vlaky budou sestávat nanejvýš z 5 vozidel, takže to nebude vypadat blbě. Čímž taky chci oponovat těm hlasům, které tvrdí, že R=267 mm se hodí nanejvýš na vlečky. Dovolím si s tím nesouhlasit.

Musím však přiznat, že s flexikolejivem od Kühna mám při stavbě trochu problém, protože kvůli spojení kolejnic továrně vyráběnými spojovacími kolíky na doraz musím odřezávat zpod konců kolejnic vždycky dva pražce. Nicméně po položení kolejiva se dají jednotlivé pražce pod kolejnice zasunout dodatečně, je to sice piplačka, ale jde to.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod mizl » ned 30 lis, 2014 7:01 pm

a sakryš. Já si nevšiml, že tazatel se ptá na KUEHNa. Já odpovídal na Tilliga :oops: .

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod jeniksk » ned 30 lis, 2014 9:29 pm

Tak já to řeknu takhle, chci si tu sadu koupit z důvodu toho abych měl nějáký základ a k němu samozřejmě potom chci použít flexi kolejivo+ si stavět vyhýbky sám....jestli kuehn nebo tillig je mi jedno(pokud nebude problém ve spojení kolejí....)ale tak každý má nějáké začatky...já jsem ve stádiu kdy půda není zateplená, a sklep z důvodu prasklé rýny je navlhlý, takže si chci vláčky jen tak roztáhnout na malinkém rámu a postupně na něm něco dělat....když vidím fotky z kolejišt´co dělají lidi tady v republice, tak se mi tají dech a nejsem si jistý jestli něco podobného bych dokázal, takže nevím jestli nezůstanu jen u vitríny :-D

z toho důvodu se ptám na tu sadu...za mě že tam je tolik kolejí a 3 vyhýbky ta cena nemůže být tak přemrštěná..nebo jo? když koupím 3 vyhýbky a poskládám si je+ flexi kolejivo tak jsem na jaké ceně? díky kolegové..popř kdyby někdo prodával flexi kolejivo at´ napíše třeba se domluvíme :-)
jeniksk
 
Příspěvky: 26
Registrován: sob 02 čer, 2012 8:16 am
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod mizl » ned 30 lis, 2014 10:15 pm

já nespoléhám na kolejové spojky. A myslím že nejsem sám. Já elektrické spojení pojišťuji naletováním přívodních vodičů na kolejnice a posléze je pod základní deskou spojím tak jak potřebuju. Osobně si myslím, že spoléhat na elektrický přenos přes kolejové spojky je do budoucna sebevražda.

Obrázek

(ty prstíky nejsou moje. Jsou mojí drahé polovičky - aby nedošlo k omylu)

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod hank » pon 01 pro, 2014 6:30 am

mizl: Nejde ani tak o elektrické propojení. (Taky pájím jako divej, přestože to vůbec neumím... :mrgreen: ) Jiný způsob mechanického zajištění vzájemné polohy a směrové přesnosti sousedních flex než továrně vyráběnými spojovacími kolíky jsem zatím neobjevil. (BTW, existují i plastové izolační kolíky.) Kühnovské flexy jsou dlouhé 640 mm, ale neosvědčilo se mi znásilňovat jednu flexu do dvou (nebo dokonce více) protisměrných oblouků jenom proto, aby mi zůstal co nejdelší nepřerušený souvislý úsek koleje. Při definitivním pokládání se to chová jako živé a kroutí jak had :mrgreen: Proto mám těch spojů víc, než jsem původně teoreticky napočítal.

Když dá pámbu, tak během vánočního volna dokončím výstavbu spodku i definitivní pokládku svršku (zatím bez štěrku) včetně drátování elektriky, tak potom dám vědět, jak to vypadá a dopadá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Radek Strnad » pon 01 pro, 2014 7:47 am

Já na spojky spoléhám už od roku 1995, kdy jsem položil nejstarší část kolejové soustavy na kolejišti. Kolejivo mám Tillig(tenkrát ještě snad Pilz). Od té doby nebyl jediný problém. Musí to být spojky Tillig. Jednou orig. spojky nebyly k mání a já musel koupit tuším od Litomyského, které byly o něco kratší a kromě toho, že blbě vodily i blbě držely(izolované spojky stály také za....). Chce to, aby spojka šla hodně natvrdo nasadit(některé jsou špatně ohnuté a je potřeba víc zaklopit horní "véčka", aby to kolej škráblo. Větší problém je u výhybek Tillig, kde při lití lepidla při zaštěrkování dojde k zalití a zaizolování spodních propojek, které vedou proud k jazykům. Pak nezbývá než po připájet nahoře. Samozřejmě pokud někdo chce položit koleje a na kolejové soustavě nastane status quo, tak pospájet, pokud se jedná o věčného šťourala jako já a kolejovou soustavu mění, rozšiřuje a zdokonaluje, tak je lepší spoléhat na spojky, neboť rozborka a následná sborka je podstatně jednodušší.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod milan ferdián » pon 01 pro, 2014 9:45 am

hank píše:Já jsem se rozhodl pro Kühna, mj. kvůli všeobecné kritice tilligovských plastových srdcovek, sice na širé trati budovaného kolejiště mám oblouky R=267 mm odpovídající tilligovské geometrii, ale ty jsou z kühnovského flexikolejiva. Bohužel můj plánovací SW v období kreslení plánků neznal kühnovské flexi a standardní poloměry oblouků mi nestačily, tak jsem při kreslení zvolil nejmenší poloměr standardního kolejiva z tilligovské SW knihovny. Stavím koncovou stanici na lokálce a hnací i tažená vozidla budou krátká, nanejvýš 10 cm každé, vlaky budou sestávat nanejvýš z 5 vozidel, takže to nebude vypadat blbě. Čímž taky chci oponovat těm hlasům, které tvrdí, že R=267 mm se hodí nanejvýš na vlečky. Dovolím si s tím nesouhlasit.

Musím však přiznat, že s flexikolejivem od Kühna mám při stavbě trochu problém, protože kvůli spojení kolejnic továrně vyráběnými spojovacími kolíky na doraz musím odřezávat zpod konců kolejnic vždycky dva pražce. Nicméně po položení kolejiva se dají jednotlivé pražce pod kolejnice zasunout dodatečně, je to sice piplačka, ale jde to.

No moment,vždyť kolejiště máš navržené v dostupné vyráběného kusového kolejiva dle geometrie výrobce.Dvě výjimky tam jsou,ale ty jsou na krajích kolejiště :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků