Kolejivo TT

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod amirinda » ned 23 črc, 2017 9:12 am

Zdar Pánové, trochu bych rád nakousl téma Dilatační mezery. Jak "silnou / úzkou" ji děláte, mám představu tak 0,5mm? A za druhé, je opravdu zapotřebí, pokud budu mít řekněme rám z masivu a na něm pevně přidělanou vodovzdornou překližku? To se pak přeci nemůže ani pohnout...
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod JanoH0e » ned 23 črc, 2017 10:54 am

Dilatačná medzera sa robí väčšinou na šírku "tiger pilky" - žiletky. Za normálnych okolnosti - konštantné prostredie - nie je potreba. Problém je, ak nie je. Je to rovnako ako u elektriky, keď nie je skrat, poistky nepotrebuješ. Poznám prípad, keď sa koľaje zborili pri fotografovaní. Ak to chceš risknúť, prosím. Tvoje peniaze, čas atď.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod amirinda » ned 23 črc, 2017 5:02 pm

jo, plánuju je tam určitě udělat, našel jsem i origo kolej, používá někdo?
http://www.modelarskysvet.cz/koleje-rov ... zi-moduly/
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod rawen » pon 24 črc, 2017 4:11 am

Za tu cenu máš dva plátky do žilpilky :D :D :lol: :P

Nicméně je pravda, že takto šikmo řeže ručně dilatační spáry málokdo.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod amirinda » pon 24 črc, 2017 4:20 am

a je v tom nějaký funkční rozdíl, když vezmu rozdíl mezi "natupo" a šikmo?
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod rawen » pon 24 črc, 2017 9:08 am

Řez kolmo je samozřejmě jednodušší a hlavně spolehlivě izolační.
Šikmý řez asi více odpovídá realitě a určitě neizoluje.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod pettar » pát 28 črc, 2017 10:44 am

amirinda píše:jo, plánuju je tam určitě udělat, našel jsem i origo kolej, používá někdo?
http://www.modelarskysvet.cz/koleje-rov ... zi-moduly/


Já myslím, že tohle není dilatační kolej ve svém pravém smyslu. Kolega v příspěvku výše to trošku odsoudil, že stejnou službu udělá řez pilkou za babku. To je myslím pravda, do kolejiště bych to necpal, tam asi opravdu stačí po nějaké vzdálenosti řezy. Samozřejmě kolmé. Šikmé, imitující dilatační styky např. mezi bezstykovou kolejí a mostem, by musely být pod doma neřezatelným úhlem...

Tedy tyto koleje já používám, ale na konci segmentů, kdy při stavbě svršku, krajiny atp. mám koleje ( a samozřejmě i segmenty zajištěné šrouby) tímto propojené. Prostě na jednom segmentu ukončím pruty o chvilku (2 - 3 mm) dříve před koncem segmentu, na druhém naopak položím tenhle kus a pruty dělené vysunu do spojek. Vodivost, souosost zaručena, pojme to i případné pohyby obou segmentů proti sobě, atp. Při demontáži pak jednoduše zasunu pruty /ty šikmo dělené/ do sebe na 2. segment a je rozpojeno (samozřejmě dole na čelech segmentů potom rozpojit pojišťovací čepy, nebo šrouby) Podle mne dobrá vychytávka. Moduláři to mají jinak, tupá čela v přesných polohách, já doma takové přesnosti nedosahuji, ale tohle spolehlivě milimetrovou odchylku v osách koleje vyrovná. Navíc, pokud se na segmentu vyskytuje více kolejí, v různých výškových úrovních, úhlech a poloměrech přes čelo segmentu, tak mi toto připadá výhodnější. Navíc při manipulaci nehrozí škrtnutí o pruty těsně na hraně a jejich vytržení.
Toť můj pohled. Já bych to nezatracoval.
pettar
 
Příspěvky: 11
Registrován: stř 21 pro, 2016 10:07 am

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod pettar » pát 28 črc, 2017 10:46 am

rawen píše:Řez kolmo je samozřejmě jednodušší a hlavně spolehlivě izolační.
Šikmý řez asi více odpovídá realitě a určitě neizoluje.

Radek


Řez kolmo je spolehlivě izolační jen v případě, že tam je nějaké izolační vložka. (např. izolační spojka) Jinak se při pohybu dlouhých prutů mohou tyto dotknout a je po izolaci... Pak jen proškrabávat. Ona i ta izolační vložka se může provozem trochu myslím znečistit... ale to je úděl modeláře, pořád hledat nějakou mouchu :D
pettar
 
Příspěvky: 11
Registrován: stř 21 pro, 2016 10:07 am

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Charlie » pon 26 úno, 2018 7:29 pm

Zjistil jsem docela zajímavou věc. Jsem teď sice hánulkař, ale dostal jsem se u TT k problému průjezdu vozů s dlouhým rozvorem přes výhybky EW1. Už se to tady na fóru zmiňovalo. Drncání a drhnutí a drhnutí a drncání. Vzal jsem si tedy šupleru a začal přeměřovat dvojkolí u starých vagonu BTTB. Všechny jsem nastavil podle normy NEM 310 pro TT rozměr B na 10,25 mm (vnitřní vzdálenost okolků) a nic se nestalo, drncalo to pořád dál. Po různých zkouškách jsem se už naštval a nechal normy normami a nastavil nesmyslnou hodnotu na 10,6 mm! Postavil jsem vagon na koleje a projel výhybkou bez nejmenších problémů. Nejdřív jsem na to nevěřícně koukal, ale ono to opravdu funguje, i několik vozů za sebou nemá problém. Je to plošinový kontejnerový vagon s rozvorem 65mm. Normy jsou sice v pytli ale průjezd je bezproblémový, vyzkoušejte... Ani na ostatních výhybkách obloukových, DKW není problém. Snad to někomu pomůže.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Kolejivo TT

Příspěvekod chphoto » úte 03 led, 2023 2:50 pm

Položím dotaz zde, jaké vybrat kolejivo pro TT. Stavím v N a tak se v kolejivu pro jiné velikosti nevyznám a kamarád mě požádal, abych mu "navrhnul" doslova vlakodrom pro něj a jeho děti. A jelikož mají dost lokomotiv a vozů v TT, tak by rádi opět TT. Co jsem našel na netu, tak nejběžnější je Tillig a Kuehn, co se dají běžně koupit. Máte s nimi někdo praktické zkušenosti a které kolejivo vybrat? Jde mi zatím jen čistě o to, jaké použít "díly" do návrhu, kvůli geometrii. A tak abych nemusel předelávat víckrát než bude zdrávo, tak které kolejivo je lepší. Na rovných úsecích a obloukách asi žádná věda, ale jde mi o výhybky. Pocitově podle fotky se mi víc líbí Kuehn, ale neměl jsem v ruce a tak netuším, jak je třeba srdcovka připojena k nějakému napájení. Jestli je to jako třeba u Peco v N přibodováno, nebo jestli se zase šetřilo a jsou na sebe jen položeny (to jsem viděl u výhybky od Tilligu) a to mi fakt nepřišlo jako dobré řečení.

Díky za veškeré postřehy.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Ivan » úte 03 led, 2023 3:14 pm

Ahoj,
základní výhybky Kuehn W20 vypadají lépe než Tillig, geometrie 20° také hraje více pro ně při použití na vlakodromu pro děti. Pruty jsou nižší než Tillig, proto vypadají modelověji. První výrobní série byly ok, další však trpěly na nedostatky v podobě špatných kontaktů u napájecích plíšků a tuším že i u upevnění dělených jazyků (to mi vadí asi nejvíce).
Nelíbí se mi dělené jazyky, i u dlouhých vybybek W10. Oblouková je trochu pseudo výhybka...

Otázka proto to zní, má někdo zkušenost s kvalitou kolejiva z aktualni produkce?

Z těchto důvodů jsem nakonec před 4 až 5 lety při plánování od Kuehna upustil a použil jsem Tillig. To je i moje doporučení.
Základní výhybky EW1 (15°) i ty konstrukčně lepší a modelovější EW2 (12°) mi přijdou spolehlivé. Obloukové mám taky, ale spíše z nutnosti, občas je některé vozy nerady. Takže pujde_li to, do dětského vlakodromu bych je nedával.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod chphoto » úte 03 led, 2023 4:02 pm

Díky za cenné informace, bohužel oblokovky mám použity. Ve "spodním" patru bych se jim vyhnul, tam by to šlo vyřešit klasickými, ale na horním patře bych se už nevytočil a tam jsem dal obloukovek požehnaně. I když možná by to šlo, stejně to bude vlakodrom. Ale samozřejmě pokud by někdo měl informace o aktuální proukci a o její kvalitě (nebo nekvalitě) budu velmi rád, jak jsem psal, nechci to překreslovat jen kvůli kolejivu.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod hank » úte 03 led, 2023 4:49 pm

chphoto: Když se trochu ponoříš do historie zdejších diskusí, najdeš tam stran výhybek Kühn dost informací o vychytávkách se srdcovkami i o (ne)kvalitě výhybek z novější výroby.

Mně nicméně lépe vyhovují výhybky Kühn, protože mají aretaci krajních poloh. Včas jsem si nakoupil výhybky ze starší výroby a stále jsou OK. Později bylo jeden čas doporučováno nakupovat nové výhybky v kamenných obchodech, protože se některé vadné kusy daly rozeznat vizuálně hned při nákupu. Současnou situaci ale bohužel neznám, už jsem dlouho nenakupoval.

Pokud jde o flexikolejivo, přijde na to. Tillig má spojené vždycky dva a dva pražce cik-cak naproti sobě, s čímž se lépe pracuje při ohýbání do malých poloměrů. Kühnovský pražcový rošt je pod jednou kolejnicí souvislý a pod druhou je mezera za každým druhým pražcem, takže při ohýbání do menších poloměrů musíš pražcový rošt pod jednou kolejnicí řezat na více místech.

Jinak už jsi taky asi zjistil, že rozdíl výšky kolejnic 0,27 mm se dá vyrovnat speciálními kolejovými spojkami (vyrábí Kühn) určenými ke vzájemnému propojování obou druhů kolejiva.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Ivan » úte 03 led, 2023 6:48 pm

chphoto píše:Díky za cenné informace, bohužel oblokovky mám použity. Ve "spodním" patru bych se jim vyhnul, tam by to šlo vyřešit klasickými, ale na horním patře bych se už nevytočil a tam jsem dal obloukovek požehnaně. I když možná by to šlo, stejně to bude vlakodrom. Ale samozřejmě pokud by někdo měl informace o aktuální proukci a o její kvalitě (nebo nekvalitě) budu velmi rád, jak jsem psal, nechci to překreslovat jen kvůli kolejivu.


Ono to většinou akonec bez obloukovek moc nejde. Moje děti (3 a 5 let) jezdí samy a to často i chvíli bez dozoru, nehody se nestávají. Jen ty vygony na obloukovkách více drncají a 2 vozy, co je nemají rády prostě nejezdí. Možná však mají jiný problém, neměl jsem však čas a chuť to zatím více řešit.

Osobně mám asi 7 výhybek ze starší zásoby a počítám s nimi na další miniprojekt, kde nebudu potřebovat žádné více specifické výhybky Tilliga. Ovšem jak píše hank, není to ani problém kombinovat (odzkoušeno osobně), koupí se speciální spojky a jedna kolej se nepatrně vypodloží.

Flexi psal hank, obě mají své výhody a nevýhody, pracovat lze bezproblému s oběma.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejivo TT

Příspěvekod Zlámalík » úte 03 led, 2023 8:36 pm

Já mám sice výhybky Kühn ze staré várky, ale pojistil jsem se připájením smyčky z tenkého drátku takto:

Snímek obrazovky 2023-01-03 213353.jpg

Tím je jazyk trvale spolehlivě napájený a ani nebude mít snahu se vysouvat. Po patinaci to nikdo neuvidí a takových smyček v kolejišti je...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků