Re: NÁVĚSTIDLA
Napsal: pon 28 črc, 2014 7:54 pm
Hele co jsem našel v návěstních předpisech D1 z roku 1946 o návěsti "Pomalu", to je to šikmé břevno s cedulí označující rychlost:
21 "Pomalu."
Za dne.
Žluto-bílé rameno s černým okrajem na návěstním stožáru (sice to tam nepíšou, ale z obrázku vyplývá, že stožár je černo-bíle pruhovaný) vpravo ve směru jízdy skloněné v úhlu 45°. Na bílé desce, umístěné na tomtéž stožáru, je černými číslicemi, 30 cm vysokými a 5 cm silnými, vyznačena dovolená rychlost.
Za tmy.
Žluté světlo; svítilna se zavěsí na stožár přímo pod desku s číslicí.
156
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" označují místa na trati, na nichž vlaky musí stále jezdit sníženou rychlostí, jakož i rychlost na těchto místech dovolenou. Stavějí se zpravidla jen tam, kde snížení nejvyšší dovolené rychlosti na trati je 30% nebo více.
157
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" je nutno postavit ve vzdálenosti 500 m - na vedlejších (místních) tratích 300 m - před místem, na kterém vlak má jet sníženou rychlostí. Návěst "Pomalu" tohoto návěstidla musí být viditelná aspoň na vzdálenost 100 m.
158
Tam, kde to místní poměry vyžadují, postaví se kromě toho návěst 13 "Počáteční terč" na začátku úseku, který má být projížděn pomalu, a návěst 14 "Koncový terč" na konci úseku. Tato návěstidla se postaví podle č. 106 a 107, jsou nepřenosná a za tmy nejsou osvětlena. Moje poznámka: Ta návěstidla 13 a 14 byla už tehdy stejná jako dnešní Z a K, tj. označení začátku a konce pomalé jízdy.
159
Na vedlejších (místních) tratích není nutno návěst 21 "Pomalu" za tmy osvětlovat na tratích, na nichž nejezdí vlaky rychlostí vyšší než 50 km/h, pokud nejde o pomalou jízdu rychlostí nižší než 20 km/h.
Teprve až návěstní předpisy z r. 1954 zavádějí dodnes používané rychlostníky s předvěstníky. Návěst "Pomalu" z nich vypadla, ale vrátila se v předpisu D1 v roce 1960 (platném od r. 1962) takto:
484. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky.
Žluté rameno s bílými příčnými pruhy a černým okrajem směřující vpravo šikmo dolů; ve žlutých polích žlutá odrazová skla; pod ramenem bílá tabulka s černým číslem; sloupek má černé a bílé pruhy.
485. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky, platí jen pro nákladní vlaky. Na tuto návěst nesmějí překročit rychlost vyznačenou číslem na návěstidle.
486. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá před objekty (mosty apod.), které se smějí vzhledem k nápravovému tlaku vozů pojíždět jen sníženou rychlostí. Návěstidla pro tuto návěst se osazují na vzdálenost stanovenou pro předvěstníky.
487. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá přechodně, než se objekty upraví pro dovolený nápravový tlak. Umístění návěstidel se uvede v příslušné tabulce sešitového jízdního řádu, popř. se oznámí vlaku písemným rozkazem.
Tento předpis byl sice miliónkrát opravován a doplňován, ale jeho základ přežil až do r. 1997, kdy vyšly nové předpisy ČD. A ejhle, předpis D 1 z r. 1997 uvádí toto:
822. Návěst 57c, Traťová rychlost (bílá, na delší straně postavená obdélníková deska s černým číslem a bílými odrazkami, nad ní žluté rameno s bílými příčnými pruhy a s černým okrajem směřujícím vpravo šikmo dolů, ve žlutých polích žluté odrazky) přikazuje strojvedoucímu vlaku nákladní dopravy a služebního vlaku nepřekročit rychlost udanou číslem od tohoto návěstidla, dokud poslední vozidlo vlaku nemine přilehlý most.
Tentýž předpis nově zavádí článkem 826 i návěst 58c, což je stručně řečeno odpovídající předvěstník, ale to už se mi nechce opisovat.
No a o tom, že je tato návěst zřejmě nesmrtelná, svědčí i čl. 1341 fungl nového předpisu D1 SŽDC platného od loňska, kde je označena jako "rychlostník R". Její použití upravují TTP, ale to už je žhavá současnost, kterou jistě vy mlaďoši znáte líp než já.
V praxi se tedy tato návěst používala především před mosty a podobnými objekty, které vyžadovaly kvůli nápravovému tlaku jízdu sníženou rychlostí.
21 "Pomalu."
Za dne.
Žluto-bílé rameno s černým okrajem na návěstním stožáru (sice to tam nepíšou, ale z obrázku vyplývá, že stožár je černo-bíle pruhovaný) vpravo ve směru jízdy skloněné v úhlu 45°. Na bílé desce, umístěné na tomtéž stožáru, je černými číslicemi, 30 cm vysokými a 5 cm silnými, vyznačena dovolená rychlost.
Za tmy.
Žluté světlo; svítilna se zavěsí na stožár přímo pod desku s číslicí.
156
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" označují místa na trati, na nichž vlaky musí stále jezdit sníženou rychlostí, jakož i rychlost na těchto místech dovolenou. Stavějí se zpravidla jen tam, kde snížení nejvyšší dovolené rychlosti na trati je 30% nebo více.
157
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" je nutno postavit ve vzdálenosti 500 m - na vedlejších (místních) tratích 300 m - před místem, na kterém vlak má jet sníženou rychlostí. Návěst "Pomalu" tohoto návěstidla musí být viditelná aspoň na vzdálenost 100 m.
158
Tam, kde to místní poměry vyžadují, postaví se kromě toho návěst 13 "Počáteční terč" na začátku úseku, který má být projížděn pomalu, a návěst 14 "Koncový terč" na konci úseku. Tato návěstidla se postaví podle č. 106 a 107, jsou nepřenosná a za tmy nejsou osvětlena. Moje poznámka: Ta návěstidla 13 a 14 byla už tehdy stejná jako dnešní Z a K, tj. označení začátku a konce pomalé jízdy.
159
Na vedlejších (místních) tratích není nutno návěst 21 "Pomalu" za tmy osvětlovat na tratích, na nichž nejezdí vlaky rychlostí vyšší než 50 km/h, pokud nejde o pomalou jízdu rychlostí nižší než 20 km/h.
Teprve až návěstní předpisy z r. 1954 zavádějí dodnes používané rychlostníky s předvěstníky. Návěst "Pomalu" z nich vypadla, ale vrátila se v předpisu D1 v roce 1960 (platném od r. 1962) takto:
484. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky.
Žluté rameno s bílými příčnými pruhy a černým okrajem směřující vpravo šikmo dolů; ve žlutých polích žlutá odrazová skla; pod ramenem bílá tabulka s černým číslem; sloupek má černé a bílé pruhy.
485. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky, platí jen pro nákladní vlaky. Na tuto návěst nesmějí překročit rychlost vyznačenou číslem na návěstidle.
486. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá před objekty (mosty apod.), které se smějí vzhledem k nápravovému tlaku vozů pojíždět jen sníženou rychlostí. Návěstidla pro tuto návěst se osazují na vzdálenost stanovenou pro předvěstníky.
487. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá přechodně, než se objekty upraví pro dovolený nápravový tlak. Umístění návěstidel se uvede v příslušné tabulce sešitového jízdního řádu, popř. se oznámí vlaku písemným rozkazem.
Tento předpis byl sice miliónkrát opravován a doplňován, ale jeho základ přežil až do r. 1997, kdy vyšly nové předpisy ČD. A ejhle, předpis D 1 z r. 1997 uvádí toto:
822. Návěst 57c, Traťová rychlost (bílá, na delší straně postavená obdélníková deska s černým číslem a bílými odrazkami, nad ní žluté rameno s bílými příčnými pruhy a s černým okrajem směřujícím vpravo šikmo dolů, ve žlutých polích žluté odrazky) přikazuje strojvedoucímu vlaku nákladní dopravy a služebního vlaku nepřekročit rychlost udanou číslem od tohoto návěstidla, dokud poslední vozidlo vlaku nemine přilehlý most.
Tentýž předpis nově zavádí článkem 826 i návěst 58c, což je stručně řečeno odpovídající předvěstník, ale to už se mi nechce opisovat.
No a o tom, že je tato návěst zřejmě nesmrtelná, svědčí i čl. 1341 fungl nového předpisu D1 SŽDC platného od loňska, kde je označena jako "rychlostník R". Její použití upravují TTP, ale to už je žhavá současnost, kterou jistě vy mlaďoši znáte líp než já.
V praxi se tedy tato návěst používala především před mosty a podobnými objekty, které vyžadovaly kvůli nápravovému tlaku jízdu sníženou rychlostí.