Stránka 5 z 7

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: stř 23 črc, 2014 6:14 pm
od sidlo
Doporučuji dát si do gůglu obrázky s heslem vlečka tpca https://www.google.cz/search?q=vle%C4%8Dka+tpca&client=firefox-a&hs=gj2&rls=org.mozilla:cs:official&channel=s&hl=cs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=D_rPU8bNK8Tb7Aa8jIH4Cw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1220&bih=675
Mají tam seřazovací návěstidla (modrá + bílá) a hlavní návěstidla (červená + bílá).

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: stř 23 črc, 2014 7:57 pm
od JanoH0e
sídlo : na malej 3 koľajnej vlečke ? Nerob z chlapca blázna. Návestidla sú na veľkých vlečkách, kde je veľký pohyb vagónov, nie niekde, kde sa pristavajú 4 vozne za deň.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: čtv 24 črc, 2014 2:11 pm
od sidlo
Pravda, občas se mohu zmýlit. Ale v tomto případě:

Na obr. 1 jsou 2 hlavní dvousvětlová návěstidla.
Na obr. 2 je jedno dvousvětlové seřazovací návěstidlo.
Obě fotografie zobrazují stejné místo na vlečce TPCA Kolín.


Nechci z nikoho dělat blázny. To si asi dělá nějaký projektant vlečky.

Pravda, ne všechny vlečky mají návěstidla. Hlavně ty ze starších epoch. Několik příkladů:

V tomto případě je vlečka v obvodu stanice, krytí na dopravní kolej ze zajištěno výkolejkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.6796891&y= ... 46.881%22E V minulosti bývala na této vlečce lokomotiva T 212.1603, žádný přístřešek neměla.

V tomto případě je vlečka v obvodu stanice, krytí na dopravní kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo trpasličí seřazovací http://mapy.cz/zakladni?x=15.6055867&y= ... 20.112%22E

V tomto případě je vlečka na trati, krytí na traťovou kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.5975683&y= ... 51.246%22E Posun zajišťován způsobem posun mezi dopravnami.

V tomto případě je vlečka na trati, krytí na traťovou kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.7506034&y= ... 72.172%22E Posun zajišťován způsobem posun mezi dopravnami. Navíc traťová kolej je osazena krycími návěstidly, v základní poloze volno, při posunu na výhybkách v poloze stůj.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: čtv 24 črc, 2014 4:03 pm
od Radek Strnad
Ale to, co máš na fotkách není vlečka, jako taková(nakládka a vykládka vozů), ale výhybna před vlastním rozsáhlým vlečkovým areálem, pokud je to tedy to, co myslím, tedy ty dvě koleje viditelné z hlavní trati mezi Kolínem Zálabím a Veltruby. A je to relativně nové, takže tam návěstidla ANO. Slouží to k tomu, aby mohl vlak počkat na uvolnění traťové koleje a zároveň z ní mohl být další vlak na vlečku přijat. Neslouží to k nakládce.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: čtv 24 črc, 2014 8:18 pm
od mnitka
sidlo :arrow:

Ano, jak píše kolega Radek Strnad je to jakási výhybna. Na obrázcíhch je zhlaví směrem na areál TCPA, motorový vůz odjíždí z vlečky směrem ke Kolínu. No, výhybna, spíš bych řekl, že to celé bude součást odbočky kterou je obsluhován areál automobilky. Zmíněná návěstidla jsou tam z důvodu těsného navázání na traťové koleje směrem na Kolín. Hlavní návěstidla označují konec vlakové cesty - tedy až po tyto návěstidla do výhybny vozidla jedou jako vlak, dále již se pokračuje na bílou jako posun směr TCPA. Opačné Se návěstidlo od TCPA dovoluje jízdu posunového dílu do výhybny/odbočky , dále směrem ke Kolínu na dvoukolejku se už jízda realizuje jako vlak kolem odjezdových návěstidel dovolujících/zakazujících jízdu na halvní trať.
To o čem tu je řeč není vlečkou v pravém smyslu slova. Předpokládám, že organizaci práce řízení jízd vlaků a posunových dílů budou v tomto obvodu mít na starosti dispečeři SŽDC. Ta skutečná vlečka v tomto případě začíná za jazyky výměny na prvním obrázku a tam už žádná světelná návěstidla nebudou.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: čtv 24 črc, 2014 8:26 pm
od mnitka
Kdo hledá najde...
Příloha vše vysvětluje. Fialová šipka je směr pohledu prvního obrázku a zelelená druhého proti odjíždějícímu motorovému vozu.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: pát 25 črc, 2014 3:28 pm
od sidlo
Radek Strnad a mnitka máte pravdu. Ty koleje budou patřit SŽDC. Je to zřejmé z předvedené přílohy.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: sob 26 črc, 2014 5:43 pm
od KaRei
Já bych měl otázku na jedno stařičké návěstidlo, na které jsem narazil v Návěstních předpisech kkStB z roku 1913 (str. 53-54).
Mechanické návěstidlo "Ständige Langsamfahrsignal auf der Strecke". Má uvedenu jen jednu návěst - "pomalu", návěstěnou ramenem sklopeným dolů šikmo k zemi a v noci zeleným světlem.
Fotografii reálného jsem zatím nenašel, jen fotografii jeho modelu (3. zleva).
Obrázek
Nevíte někdo, jakým způsobem fungovalo? Tedy jestli jeho rameno bylo pohyblivé, nebo pevné? Pokud bylo pohyblivé, jaké mělo další polohy?
Vzhledem k tomu, že v tehdejších návěstních předpisech nejsou rychlostníky v podobě cedulí s číslem, usuzuji, že toto návěstidlo bylo jakýmsi jejich předkem. Rameno bych pak předpokládal pevné. Ale co když se ta návěst dala zrušit a návěstidlo zvedalo své rameno do polohy "Volno" nebo jej možná "připažilo" svisle k zemi a bylo pak bez návěsti?
A jaký byl vlasně jeho český název? Z té němčiny bych to volně přeložil jako "Zpomalovací návěstidlo" nebo "Rychlostní návěstidlo" (tedy "Rychlostník" :lol: ).
Bylo uvedeno i v novém předpisu ČSD po vzniku republiky?
Do kdy se zhruba používalo (myslím u nás v Čechách/na Slovensku) pokud vůbec ?

A nemáte někdo mimochodem naskenované návěstní předpisy ČSD z období 1. republiky? Sice jsem se dočetl že vycházely z předpisu kkStB, ale alespoň by to bylo česky, když už by se v ničem jiném nelišily.
A já bych nemusel tu němčinu z návěstních předpisů kkStB pořád přepisovat do překladače :D

Děkuji.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 5:37 am
od KaRei
KaRei píše:Mechanické návěstidlo "Ständige Langsamfahrsignal auf der Strecke".
A jaký byl vlasně jeho český název? Z té němčiny bych to volně přeložil jako "Zpomalovací návěstidlo" nebo "Rychlostní návěstidlo" (tedy "Rychlostník" :lol: ).

Dnes jsem našel stopu :D
Doslova "Návěstidlo pro stálou návěst 'Pomalu' na trati".
To na obrázku je v návěstních předpisech z roku 1946. Tipoval bych to na již "modernější" provedení návěstidla než bylo na počátku 20. století (za kkStB nebo za 1. republiky).
Zajímalo by mě tedy ještě, jak vypadalo to "původní" (období cca 1910-1930) - jestli se pro něj dříve náhodou nepoužívalo jednoramenné návěstidlo stejného vzhledu jako pro hlavní návěstidla (červeno-bílé perforované rameno).

Obrázek

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 8:25 am
od milan ferdián
Něco je v brožuře "Železniční návěstí" 1/Historie a vývoj návěstí.Ale dle tvých předložených fotek,vidím,že ji máš k dispozici.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 9:05 am
od KaRei
Tu publikaci bohužel nemám. V obchodech jsem ji viděl zatím jen jako vyprodanou. Fotka stránky je přilinkovaná z webu.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 9:52 am
od JanoH0e
Nemám predpisy c.k.sd, iba lokálkove, do max. rýchlosti 40 km. Tam sa píše, že dotyčné návestidlo alebo žltá obdlžníkova doska sa umiestňuje 150 m pred miestom spomalenia alebo 100 m pred dištančným návestidlom a pokiaľ nemá vyznačenie rýchlosti v km /h jazdí sa 10 km/h. Je to z roku 1912. Takže žiadna modernizácia :D .
Pohyblivé návestidla, ktoré ukazovali smerom dolu voľno sa používali u niektorých spoločností do roku 1918. Potom sa prešlo všeobecne, s výnimkou Británie na návestidla, ktoré ukazovali hore voľno , rovno stoj z bezpečnostných dôvodov.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 4:10 pm
od lajblt
Původní návěst "Pomalu" podle předpisu z r. 1912 vypadala stejně jako na obrázku v příloze. V podstatě se jedná o předchůdce dnešních rychlostníků. Šikmé zelené rameno bylo pevné. V r. 1939 prošlo změnou barev v souvislosti se změnou barev na ČSD/BMB (namísto zeleného bylo bílo-žluté). Návěstní předpisy z r. 1946 už uvádějí tabulku s dovolenou rychlostí. Od r. 1954 pak návěst platí jen pro nákladní vlaky ("Pomalu pro nákladní vlaky").

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 27 črc, 2014 5:18 pm
od Jiřik
Dnes je to "Rychlostník R" - platí pro vyjmenovaná vozidla v TTP

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: pon 28 črc, 2014 10:16 am
od KaRei
Díky vám všem za cenné informace :)