Stránka 1 z 7

NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: sob 24 bře, 2012 11:28 pm
od Odo
Nevím kam to šoupnout, takže sem. Řeším teď zapojení návěstidel a narazil jsem na tohle: když se na jednom zhlaví stanice posunuje, musí být na vjezdovém návěstidle na druhém zhlaví návěst STŮJ? Tj. když je na kterémkoliv odjezdovém návěstidle "POSUN DOVOLEN", musí být na vjezdovém návěstidle L "STŮJ"?

Re: Závislosti návěstidel

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 7:50 am
od radula63
Chápu-li tě dobře, pak pokud na pravém zhlaví posunuješ, tak na levém lze (i ve skutečnosti) mít jinou vlakovou cestu (vjezd, odjezd, posun), alevšak jen za předpokladu, že se ti nikde cesty nekříží - tj. vjezd na obsazenou kolej atd... Totéž lze mít i na jednou na jednom zhlaví, např. zhlaví dvoukolejky či s výtažnou kolejí.

Odpověď na tvou otázku: Z toho plyne toto - nelze postavit vjezd na kolej, kde už je jiná vlaková cesta. Pak nesmí být na vjezdu jiná barva než červená. Pokud jiná cesta či obsazená kolej tomu nebrání, můžeš postavit vjezd.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 9:48 am
od radula63
Odo, rádo se stalo. Vždyť proto jsme tady, abychom si pomáhali. Ani já nejsem vševěd a rád si zde nechám poradit od jiných. :wink:

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 11:19 am
od lajblt
Ono to je závislé na typu zabezpečovacího zařízení. V modelu je jednodušší v tvém případě udělat to, že při posunu na jednom zhlaví zablokuješ vjezd i na opačném konci. Jinak budeš muset mít poměrně složité zabezpečovací zařízení se zjišťováním volnosti vlakových cest a schéma, ke kterému si posíláme SZ, se podstatně zkomplikuje.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 4:53 pm
od Odo
Chlapi nedělejte mi v tom guláš :). Řekněme, že se bude na pravém zhlaví posunovat na kolejích 1 a 5, tak na kolej 2 a 3 může z levého zhlaví přijet vlak, ne? Máme schopnou obsluhu stanice :). Úplně mi stačí závislosti mezi návěstidly, tak aby na každém zhlaví mohlo být jen jedno návěstidlo s jinou návěstí než STŮJ. Nemám v úmyslu modelovat kompletní SZZ.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: ned 25 bře, 2012 5:24 pm
od lajblt
Samozřejmě i ve skutečnosti, pokud se bavíme o stanicích vybavených SZZ II. kategorie (to je to, co se s tebou snažím dát dohromady), může nastat uvedený případ, protože posunové cesty nejsou obvykle v tomto ZZ obslouženy. A je potom jen na pozornosti signalisty na stavědle, aby nevyrobil "hromadu".

Čímž jsem elegantně popřel své výše uvedené tvrzení, omlouvám se. To blokování vjezdu mělo význam při analogovém napájení, protože pomohlo předcházet zkratům mezi napáječi zhlaví. U DCC na to už není potřeba brát zřetel.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2012 6:39 pm
od kecu.p
Odo píše:Chlapi nedělejte mi v tom guláš :). Řekněme, že se bude na pravém zhlaví posunovat na kolejích 1 a 5, tak na kolej 2 a 3 může z levého zhlaví přijet vlak, ne? Máme schopnou obsluhu stanice :). Úplně mi stačí závislosti mezi návěstidly, tak aby na každém zhlaví mohlo být jen jedno návěstidlo s jinou návěstí než STŮJ. Nemám v úmyslu modelovat kompletní SZZ.



Asi takto: Na kolej 2 možná, na kolej 3. ne

... záleží na druhu SZZ. U elektromechaniky ne - před příjezdem vlaku se musel zastavit rušící posun, u releovek ano, někdy ale je blokováno posunování ze stejné skupiny (kromě té samé koleje na kterou by byla postavená vjezdová vlaková cesta), případně protisměrně do stejné skupiny jako je uvažovaná vlaková cesta.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 11:19 am
od _lt_
Zdravím,

rád bych znal Váš názor ohledně návěstidla, konkrétně skupinového odjezdového mechanického návěstidla.

Stavím stanici ve které je zhlaví stočeno do pravého oblouku. Na jeho konci v úrovni první výhybku by mělo být umístěno toto odjezdové návěstidlo. V mém případě by ale takto umístěné návěstidlo bylo zacloněno rohem budovy výtopny a nebylo by vidět ze dvou dopravních kolejí, navíc je tam na něj vedle budovy málo místa. Tento problém bych vyřešil umístěním návěstidla na opačnou stranu koleje.

Mě zajímá jestli mohu návěstidlo umístit ještě o výhybku blíže staniční budově a návěst "hlavní návěstidlo je umístěno na opačné straně" vynechat. Dle mého názoru je to takto možné, protože polohu odjezdového návěstidla včetně kolejí pro které je platné určí staniční řád. Nenapadá mě totiž jediná stanice z praxe kde by návěstidlo měli umístěno jinak, než standardně v pravo a u první výhybky (resp. poslední) a tak se proto ptám, zda by se to takto mohlo postavit.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 12:03 pm
od kecu.p
plánek by nebyl ... vím o co se asi jedná ... ale výhybky první ... potom ještě o další výhybku vpřed ... trošinku se v tom motám

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 12:19 pm
od JBr
Odjezdove navestidlo nemusi dogmaticky byt u posledni vyhybky, viz. treba Praha-Ruzyne: http://goo.gl/maps/49xq9 (StreetView auticko jelo pekne po ceste podel nadrazi, takze je to tam pekne videt).

Edit: A uplne jsem zapomnel na priklad od nas z Chotebore, tam je skupinovy odjezd pred obloukem mezi dopravnimi kolejemi: http://goo.gl/maps/LKk1I

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 12:42 pm
od E27
_lt_ píše:Zdravím,

rád bych znal Váš názor ohledně návěstidla, konkrétně skupinového odjezdového mechanického návěstidla.

Stavím stanici ve které je zhlaví stočeno do pravého oblouku. Na jeho konci v úrovni první výhybku by mělo být umístěno toto odjezdové návěstidlo. V mém případě by ale takto umístěné návěstidlo bylo zacloněno rohem budovy výtopny a nebylo by vidět ze dvou dopravních kolejí, navíc je tam na něj vedle budovy málo místa. Tento problém bych vyřešil umístěním návěstidla na opačnou stranu koleje.

Mě zajímá jestli mohu návěstidlo umístit ještě o výhybku blíže staniční budově a návěst "hlavní návěstidlo je umístěno na opačné straně" vynechat. Dle mého názoru je to takto možné, protože polohu odjezdového návěstidla včetně kolejí pro které je platné určí staniční řád. Nenapadá mě totiž jediná stanice z praxe kde by návěstidlo měli umístěno jinak, než standardně v pravo a u první výhybky (resp. poslední) a tak se proto ptám, zda by se to takto mohlo postavit.


vyrieš to tak, že pred odchodovým návestidlom umiestni vložené návestidlo alebo opakovacie návestidlo hlavného návestidla, ak sa bavíme o svetelných návestidlách v úrovni možno v 2/3 koľaje alebo koľají pre ktoré platí... Ak je jedno odchodové skupinové, tak ku každej koľaji sa hodí vložené návestidlo..

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 6:01 pm
od Radek Strnad
Píšeš o mechanickém návěstidle.Můžeš ho dát blíž,třeba o výhybku.Jenom přijdeš o učitou část staničních kolejí.Čelo vlaku by nemělo přesahovat toto návěstidlo a to na žádné koleji.Popotažení vlaku za návěstidlo by musel specificky řešit staniční řád.Já bych tedy raději volil návěst "návěstidlo na opačné straně" nebo zhlaví rozdělit na dvě návěstidla(pokud to jde).

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: úte 02 říj, 2012 7:55 pm
od E27
Obrázek

Upravujem svoj príspevok teda. Uzávera kolaje bola akýmsi predchodcom vloženého návestidla. Je to rarita a spraviť niečo takého na koľajisku by bolo super vec. V čom spočíva princíp vloženého návestidla? V riešení tvojho problému. Keď nevidím na odchodové návestidlo.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: stř 03 říj, 2012 5:18 am
od _lt_
Díky všem za tak rychlé reakce, to jsem nečekal.

kecu.p: Tak jsem narychlo spíchnul plánek a vlastně i pro ostatní pro představu. Dopravní koleje jsou 1 a 2.
Obrázek

E27: Díky, celkem zajímavé řešení ale bohužel pro větší stanici. Myslím, že Franc Josef by to takhle tenkrát nenechal v mé malé staničce postavit, i když by to bylo opravdu raritou.

JBr: Díky za názorný příklad, myslel jsem si že to tak někde určitě musí být posunuté. Nevěřil jsem v dogma umístění návěstidla pouze v poloze první výhybky.

Radek Strnad: Potřebuji jen svoje myšlenky posvětit od ostatních. Jak je vidět z plánku tak rozdělit návěstidlo na dvě samostatné by znamenalo rozdělit jej na všechny dopravní koleje. Ale stejně by mi to nevyřešilo problém rozhledu. Z 1. koleje by na návěstidlo nebylo vidět, pokud nebude stát vlak až u námezníku.

Posunout návěstidlo blíž ke staniční budově do bodu B dle plánku nezpůsobí žádné ztráty na délce dopravních kolejí (stejně dál jezdit nemůžu). Pokud bych přesto nechal návěstidlo v bodě A dle plánku, tak bude zbytečně nalepeno na budově výtopny a bude to působit nevzhledně. Posunout návěstidlo jde jak mi ukázal JBr, jen mě tedy ještě zajímá zda se dá vypustit návěst "hlavní návěstidlo na druhé straně". Tuto návěst jsem spíše viděl v případě vjezdového návěstidla, ale ve stanici nikoliv (vlastně protože jsem neviděl takto samostanou návěst na opačné straně). Pokud se tedy nejedná o složitou stanici s mnoha kolejemi a spojkami. V mém případě lokálkové staničky by umístění odjezdového návěstidla měl řešit staniční řád a další návěst by tam nemusela být. Ale jesti to tak opravdu je? Jestli tam ale musí být tak ho vedle rohu výtopny píchnu :)

Stanice je navíc koncová pro většinu vlaků, tak každý fíra ví kde má odjezd hledat.

Re: NÁVĚSTIDLA

PříspěvekNapsal: stř 03 říj, 2012 6:02 am
od kecu.p
Tady je ještě jedna možnost. Protože by se jednalo o stanici se skupinovým odjezdem, výpravu vlaku by řešil výpravčí. Vlak se v žádném případě nemůže sám rozjet postavením odjezdového návěstidla, protože by strojvedoucí nevěděl zda jej pro něj postaveno. Proto bych jej klidně nechal v bodě A.

Ale nejde dát toto návěstidlo do prostoru u výhybky číslo 3 ( 1. a 3. kolej)??