NÁVĚSTIDLA

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Odo » sob 24 bře, 2012 11:28 pm

Nevím kam to šoupnout, takže sem. Řeším teď zapojení návěstidel a narazil jsem na tohle: když se na jednom zhlaví stanice posunuje, musí být na vjezdovém návěstidle na druhém zhlaví návěst STŮJ? Tj. když je na kterémkoliv odjezdovém návěstidle "POSUN DOVOLEN", musí být na vjezdovém návěstidle L "STŮJ"?
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Závislosti návěstidel

Příspěvekod radula63 » ned 25 bře, 2012 7:50 am

Chápu-li tě dobře, pak pokud na pravém zhlaví posunuješ, tak na levém lze (i ve skutečnosti) mít jinou vlakovou cestu (vjezd, odjezd, posun), alevšak jen za předpokladu, že se ti nikde cesty nekříží - tj. vjezd na obsazenou kolej atd... Totéž lze mít i na jednou na jednom zhlaví, např. zhlaví dvoukolejky či s výtažnou kolejí.

Odpověď na tvou otázku: Z toho plyne toto - nelze postavit vjezd na kolej, kde už je jiná vlaková cesta. Pak nesmí být na vjezdu jiná barva než červená. Pokud jiná cesta či obsazená kolej tomu nebrání, můžeš postavit vjezd.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod radula63 » ned 25 bře, 2012 9:48 am

Odo, rádo se stalo. Vždyť proto jsme tady, abychom si pomáhali. Ani já nejsem vševěd a rád si zde nechám poradit od jiných. :wink:
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod lajblt » ned 25 bře, 2012 11:19 am

Ono to je závislé na typu zabezpečovacího zařízení. V modelu je jednodušší v tvém případě udělat to, že při posunu na jednom zhlaví zablokuješ vjezd i na opačném konci. Jinak budeš muset mít poměrně složité zabezpečovací zařízení se zjišťováním volnosti vlakových cest a schéma, ke kterému si posíláme SZ, se podstatně zkomplikuje.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Odo » ned 25 bře, 2012 4:53 pm

Chlapi nedělejte mi v tom guláš :). Řekněme, že se bude na pravém zhlaví posunovat na kolejích 1 a 5, tak na kolej 2 a 3 může z levého zhlaví přijet vlak, ne? Máme schopnou obsluhu stanice :). Úplně mi stačí závislosti mezi návěstidly, tak aby na každém zhlaví mohlo být jen jedno návěstidlo s jinou návěstí než STŮJ. Nemám v úmyslu modelovat kompletní SZZ.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod lajblt » ned 25 bře, 2012 5:24 pm

Samozřejmě i ve skutečnosti, pokud se bavíme o stanicích vybavených SZZ II. kategorie (to je to, co se s tebou snažím dát dohromady), může nastat uvedený případ, protože posunové cesty nejsou obvykle v tomto ZZ obslouženy. A je potom jen na pozornosti signalisty na stavědle, aby nevyrobil "hromadu".

Čímž jsem elegantně popřel své výše uvedené tvrzení, omlouvám se. To blokování vjezdu mělo význam při analogovém napájení, protože pomohlo předcházet zkratům mezi napáječi zhlaví. U DCC na to už není potřeba brát zřetel.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod kecu.p » stř 27 čer, 2012 6:39 pm

Odo píše:Chlapi nedělejte mi v tom guláš :). Řekněme, že se bude na pravém zhlaví posunovat na kolejích 1 a 5, tak na kolej 2 a 3 může z levého zhlaví přijet vlak, ne? Máme schopnou obsluhu stanice :). Úplně mi stačí závislosti mezi návěstidly, tak aby na každém zhlaví mohlo být jen jedno návěstidlo s jinou návěstí než STŮJ. Nemám v úmyslu modelovat kompletní SZZ.



Asi takto: Na kolej 2 možná, na kolej 3. ne

... záleží na druhu SZZ. U elektromechaniky ne - před příjezdem vlaku se musel zastavit rušící posun, u releovek ano, někdy ale je blokováno posunování ze stejné skupiny (kromě té samé koleje na kterou by byla postavená vjezdová vlaková cesta), případně protisměrně do stejné skupiny jako je uvažovaná vlaková cesta.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod _lt_ » úte 02 říj, 2012 11:19 am

Zdravím,

rád bych znal Váš názor ohledně návěstidla, konkrétně skupinového odjezdového mechanického návěstidla.

Stavím stanici ve které je zhlaví stočeno do pravého oblouku. Na jeho konci v úrovni první výhybku by mělo být umístěno toto odjezdové návěstidlo. V mém případě by ale takto umístěné návěstidlo bylo zacloněno rohem budovy výtopny a nebylo by vidět ze dvou dopravních kolejí, navíc je tam na něj vedle budovy málo místa. Tento problém bych vyřešil umístěním návěstidla na opačnou stranu koleje.

Mě zajímá jestli mohu návěstidlo umístit ještě o výhybku blíže staniční budově a návěst "hlavní návěstidlo je umístěno na opačné straně" vynechat. Dle mého názoru je to takto možné, protože polohu odjezdového návěstidla včetně kolejí pro které je platné určí staniční řád. Nenapadá mě totiž jediná stanice z praxe kde by návěstidlo měli umístěno jinak, než standardně v pravo a u první výhybky (resp. poslední) a tak se proto ptám, zda by se to takto mohlo postavit.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod kecu.p » úte 02 říj, 2012 12:03 pm

plánek by nebyl ... vím o co se asi jedná ... ale výhybky první ... potom ještě o další výhybku vpřed ... trošinku se v tom motám
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JBr » úte 02 říj, 2012 12:19 pm

Odjezdove navestidlo nemusi dogmaticky byt u posledni vyhybky, viz. treba Praha-Ruzyne: http://goo.gl/maps/49xq9 (StreetView auticko jelo pekne po ceste podel nadrazi, takze je to tam pekne videt).

Edit: A uplne jsem zapomnel na priklad od nas z Chotebore, tam je skupinovy odjezd pred obloukem mezi dopravnimi kolejemi: http://goo.gl/maps/LKk1I
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod E27 » úte 02 říj, 2012 12:42 pm

_lt_ píše:Zdravím,

rád bych znal Váš názor ohledně návěstidla, konkrétně skupinového odjezdového mechanického návěstidla.

Stavím stanici ve které je zhlaví stočeno do pravého oblouku. Na jeho konci v úrovni první výhybku by mělo být umístěno toto odjezdové návěstidlo. V mém případě by ale takto umístěné návěstidlo bylo zacloněno rohem budovy výtopny a nebylo by vidět ze dvou dopravních kolejí, navíc je tam na něj vedle budovy málo místa. Tento problém bych vyřešil umístěním návěstidla na opačnou stranu koleje.

Mě zajímá jestli mohu návěstidlo umístit ještě o výhybku blíže staniční budově a návěst "hlavní návěstidlo je umístěno na opačné straně" vynechat. Dle mého názoru je to takto možné, protože polohu odjezdového návěstidla včetně kolejí pro které je platné určí staniční řád. Nenapadá mě totiž jediná stanice z praxe kde by návěstidlo měli umístěno jinak, než standardně v pravo a u první výhybky (resp. poslední) a tak se proto ptám, zda by se to takto mohlo postavit.


vyrieš to tak, že pred odchodovým návestidlom umiestni vložené návestidlo alebo opakovacie návestidlo hlavného návestidla, ak sa bavíme o svetelných návestidlách v úrovni možno v 2/3 koľaje alebo koľají pre ktoré platí... Ak je jedno odchodové skupinové, tak ku každej koľaji sa hodí vložené návestidlo..
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Radek Strnad » úte 02 říj, 2012 6:01 pm

Píšeš o mechanickém návěstidle.Můžeš ho dát blíž,třeba o výhybku.Jenom přijdeš o učitou část staničních kolejí.Čelo vlaku by nemělo přesahovat toto návěstidlo a to na žádné koleji.Popotažení vlaku za návěstidlo by musel specificky řešit staniční řád.Já bych tedy raději volil návěst "návěstidlo na opačné straně" nebo zhlaví rozdělit na dvě návěstidla(pokud to jde).
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod E27 » úte 02 říj, 2012 7:55 pm

Obrázek

Upravujem svoj príspevok teda. Uzávera kolaje bola akýmsi predchodcom vloženého návestidla. Je to rarita a spraviť niečo takého na koľajisku by bolo super vec. V čom spočíva princíp vloženého návestidla? V riešení tvojho problému. Keď nevidím na odchodové návestidlo.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod _lt_ » stř 03 říj, 2012 5:18 am

Díky všem za tak rychlé reakce, to jsem nečekal.

kecu.p: Tak jsem narychlo spíchnul plánek a vlastně i pro ostatní pro představu. Dopravní koleje jsou 1 a 2.
Obrázek

E27: Díky, celkem zajímavé řešení ale bohužel pro větší stanici. Myslím, že Franc Josef by to takhle tenkrát nenechal v mé malé staničce postavit, i když by to bylo opravdu raritou.

JBr: Díky za názorný příklad, myslel jsem si že to tak někde určitě musí být posunuté. Nevěřil jsem v dogma umístění návěstidla pouze v poloze první výhybky.

Radek Strnad: Potřebuji jen svoje myšlenky posvětit od ostatních. Jak je vidět z plánku tak rozdělit návěstidlo na dvě samostatné by znamenalo rozdělit jej na všechny dopravní koleje. Ale stejně by mi to nevyřešilo problém rozhledu. Z 1. koleje by na návěstidlo nebylo vidět, pokud nebude stát vlak až u námezníku.

Posunout návěstidlo blíž ke staniční budově do bodu B dle plánku nezpůsobí žádné ztráty na délce dopravních kolejí (stejně dál jezdit nemůžu). Pokud bych přesto nechal návěstidlo v bodě A dle plánku, tak bude zbytečně nalepeno na budově výtopny a bude to působit nevzhledně. Posunout návěstidlo jde jak mi ukázal JBr, jen mě tedy ještě zajímá zda se dá vypustit návěst "hlavní návěstidlo na druhé straně". Tuto návěst jsem spíše viděl v případě vjezdového návěstidla, ale ve stanici nikoliv (vlastně protože jsem neviděl takto samostanou návěst na opačné straně). Pokud se tedy nejedná o složitou stanici s mnoha kolejemi a spojkami. V mém případě lokálkové staničky by umístění odjezdového návěstidla měl řešit staniční řád a další návěst by tam nemusela být. Ale jesti to tak opravdu je? Jestli tam ale musí být tak ho vedle rohu výtopny píchnu :)

Stanice je navíc koncová pro většinu vlaků, tak každý fíra ví kde má odjezd hledat.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod kecu.p » stř 03 říj, 2012 6:02 am

Tady je ještě jedna možnost. Protože by se jednalo o stanici se skupinovým odjezdem, výpravu vlaku by řešil výpravčí. Vlak se v žádném případě nemůže sám rozjet postavením odjezdového návěstidla, protože by strojvedoucí nevěděl zda jej pro něj postaveno. Proto bych jej klidně nechal v bodě A.

Ale nejde dát toto návěstidlo do prostoru u výhybky číslo 3 ( 1. a 3. kolej)??
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků