NÁVĚSTIDLA

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod kecu.p » stř 03 říj, 2012 6:06 am

E27 píše:http://vlaky.bestsite.cz/files/obrazky_k_clankum/uzavera_koleje.jpg

... Uzávera kolaje bola akýmsi predchodcom vloženého návestidla. Je to rarita ...


Byla to rarita. Už není. Sokolov (na této fotce) už uzávěry koleje nemá, neboť prošlo rekonstrukcí.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod _lt_ » stř 03 říj, 2012 6:25 am

Kecu.p máš pravdu, původně nemá smysl řešit posunutí návěstidla. Vidět na něj nemusí být. Dokonce by na něj bylo vidět pokud vlak bude stát blíže, zas tak velký roh to není. Chtěl jsem ho pošoupnout hlavně z estetického hlediska což určitě udělám a je pravda, že bude lepší na rohu té výtopny na správné straně. Asi centimetr až dva před ním by totiž byla lampa, ale tak jí hold dám jinam. Dám ji mezi kolejové stání výtopny ať nepřekáží návěstidlu. Samo že by nepřekážela i tak, ale jde hlavně o tu estetyku. Budovatelům stanice určitě tenkrát o toto nešlo, takže by určitě nehledaly důvody proč to dát na druhou stranu jako já, mě by se prostě líbilo víc na druhé straně :)
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » stř 03 říj, 2012 7:27 am

Četl jsem, že by skupinové odjezdové návěstidlo mělo být přibližně v úrovni námezníku krajní výhybky.
Zdroj zde: http://www.volny.cz/masinky2003/navestidla_funkce.html
a příspěvek od lajblta zde: viewtopic.php?f=1&t=4508&start=90#p81333

Podle tvého plánku by ti vyšlo před přední roh výtopny.
Návěstidlo.PNG
Návěstidlo.PNG (4.44 KiB) Zobrazeno 8228 krát
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JBr » stř 03 říj, 2012 8:43 am

Tam je dulezite to MELO BY. Protoze MELO BY ve skutecnosti dost casto neplati :) Tak proc to dogmaticky dodrzovat v modelu, obzvlast kdyz to pak vypada divne? Pokud by to dovoloval prujezdny profil, tak bych to resil treba takhle. Pripadne bych to navestidlo dal mezi koleje a vytopnu nebo mezi jine dve koleje, kam by se veslo. U skupinoveho navestidla stejne musi koncit cesta navestidlem konec vlakove cesty, bud samostatnym nebo spojenym s nameznikem. Na konfiguraci zhlavi jako je na obrazku (pokud je to aspon trochu 1:1) ta ztrata delky stanicnich koleji stejne neni nejak zasadni.

navestidla.jpg
navestidla.jpg (43.53 KiB) Zobrazeno 8214 krát
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » stř 03 říj, 2012 10:02 am

JBr píše:Tam je dulezite to MELO BY. Protoze MELO BY ve skutecnosti dost casto neplati :) Tak proc to dogmaticky dodrzovat v modelu, obzvlast kdyz to pak vypada divne?

To MĚLO BY byla jenom citace a nebylo vůbec důležité ;)
Jen jsem tím příspěvkem chtěl upozornit na možnost umístit návěstidlo předpisově, viditelně, a bez návěsti "hlavní návěstidlo na druhé straně".
Jak jsem viděl ze schématu, tak se _It_ snažil umístit odjezdové návěstidlo až k jazykům výhybky. Skupinové návěstidlo nemusí být až vzadu u jazyků a tím pádem až za výtopnou, ale může být posunuto k námezníku, tedy před onen inkriminovaný roh.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod kecu.p » stř 03 říj, 2012 10:25 am

JBr píše: U skupinoveho navestidla stejne musi koncit cesta navestidlem konec vlakove cesty, bud samostatnym nebo spojenym s nameznikem.

navestidla.jpg



Tato poznámka ale platí až v V. a VI. epoše. Do roku 1997 nebylo žádné návěstidlo konec vlakové cesty.

Proč to neudělat takto?? A bylo by to správně.

http://rajce-jrajcani.rajce.idnes.cz/Diskuze_modely.biz#stanice_It_.jpg


Vlaková cesta končí u námezníků výhybek 2 a 3 (červeně vyznačené v plánku) a proto by bylo skupinové návěstidlo S 4-3 na mnou vyznačeném místě. A bylo by vidět do stanice. Každopádně nic na tom nemění ten fakt, že vlak stejně musí vypravit výpravčí ze stanice.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Radek Strnad » stř 03 říj, 2012 3:53 pm

Mě se nejvíc líbí varianta kolegy KaRei,vedle rohu výtopny.Klidně bych to přitisknul až ke zdi,pokud by to pomohlo.Koneckonců vezmi foťák a polož ho na koleje a zkus si vyfotit odkud všude je návěstidlo vidět.Těch rádoby dogmat byly hromady,ale skoro všechno mělo své výjimky.Nejvíc jsem se vždy bavil "nutností umístit návěstidlo vždy v předepsané vzdálenosti od osy koleje.Pak se stačilo podívat do oblouků tratí a tam byla návěstidla poházena tu 5m,tu7m,prostě podle rozhledových poměrů.A nejen na lokálkách,třeba i mezi Prahou Libní a Prahou střed(Mas.n.).
Naposledy upravil Radek Strnad dne čtv 04 říj, 2012 5:47 pm, celkově upraveno 1
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod _lt_ » čtv 04 říj, 2012 4:24 am

KaRei: Přesně takhle to nějak udělám, bude to vypadat dobře a nic zbytečně nepokrátím. V místě před rohem výtopny měla být lampa, aby nekolidovala s návěstidlem umístím ji vpravo před výtopnu. Mezi ty dvě stání ji nedám protože tam bude vodní jeřáb a zase bych byl u problémů dvou sloupů vedle sebe.

I JBrovo řešení by bylo zajímavé, ale opět bych měl návěstidlo na druhé straně. Navíc jak poznamenal kecu.p tak před rokem 97 to s námezníkama bylo jinak a to je můj případ.

Přesněji výsledek bude tak napůl mezi nákresem KaRei a kecu.pa, bude to někde napůl cesty. To vypadá dobře když lampa bude pryč.

Díky všem za pomoc a oživení situace.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod pavel47 » ned 14 říj, 2012 10:07 pm

Vážení přátelé.
V knize "ŽELEZNIČNÍ MODELÁŘSTVÍ" 1 díl - ing. Luboš Kotnauer - ing. Zdeněk Maruna, z roku 1966, jsou zobrazeny plánky na modely světelných návěstidel, viz obrázek. U vjezdového návěstidla č. 2 jsou dvě zelená světla. Víte někdo z Vás, kdy, kde a proč se toto návěstidlo používalo? Nikde jsem, mimo tuto knihu, o takovém návěstidle nenašel ani zmínku. Že by se jednalo o omyl mě připadá podivné. Páni Kotnauer a Maruna byli modeláři a jistě si všechny nákresy do své knihy, pečlivě kontrolovali.
Přílohy
PA1305792.jpg
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Ossi » pon 15 říj, 2012 12:35 pm

Ad dvě zelené na světelném návěstidle: do doby zavedení rychlostní soustavy návěstění (29.8.1926) světelná návěstidla v podstatě kopírovala noční návěsti mechanik. Do roku 1954 byla u mechanik používána tři ramena (v noci tři zelené) a u světelných dokonce čtyři zelené (návěst 20b "Volno na třetí odbočující trať"). Od roku 1954 se používala nejvýše dvě ramena resp. světla. Jednalo se o polohovou soustavu návěstění. Na skenu není návěst 20b - v předpise z roku 1946 je pouze popsána.
Přílohy
Scan10082.jpg
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod lajblt » pon 15 říj, 2012 1:42 pm

Do r. 1953 znamenala dvě zelená světla "Volno na odbočující trať" u návěstidel odjezdových (tři světla pak "Volno na druhou odbočující trať", výjimečně čtyři zelená světla "Volno na třetí odbočující trať" - pouze na světelných návěstidlech).

V letech 1953-1962 se tato návěst používala na vjezdových a cestových návěstidlech jako návěst "Průjezd odbočkou". Znamenalo to, že vlak mohl do odbočky jet rychlostí vyšší než obvyklých 40 km/h a na následujícím návěstidle nebyla návěst zakazující jízdu nebo poruchový stav ("Stůj", "Přivolávací návěst"). Následující návěstidlo tedy mohlo ukazovat "Volno", "Výstraha" nebo "Pomalu" (žluté a pod ním zelené světlo). Právě návěst "Pomalu" byla druhou návěstí, která na návěstidlech vjezdových a cestových vyžadovala spodní zelené světlo (odjezdová návěstidla návěstila jízdu vlaků jen jedním světlem - tedy "Volno", "Výstraha", "Stůj"). Předvěsti z tohoto důvodu často měly tři svítilny (prostřední zaslepenou), aby při návěsti "Pomalu" nesplývalo z dálky žluté a spodní zelené světlo.

Pořadí světel na návěstidlech pak bylo (na rozdíl od dnešního pořadí ž-z-č-b-ž) žlutá-zelená-červená-žlutá-želená-bílá. Přivolávací návěst se pak umisťovala na samostatnou svítilnu (celkem tedy mělo návěstidlo shora tří-, dvou- a jednosvětlovou desku).

Aby strojvedoucí věděl, jakou rychlostí může jet na návěst "Průjezd odbočkou", byl na předchozí předvěsti nebo hlavním návěstidle světelný číslicový indikátor, který číslicí "6" nebo "8" určoval rychlost u následujícího návěstidla s dvěma zelenými světly.

Pořadí návěstí tedy bylo: Nejdříve "Pomalu 60 (80) km/h" - tedy žluté a pod ním zelené světlo doplněné bílou číslicí dole. Na následujícím návěstidle svítila návěst "Průjezd odbočkou" - dvě zelená světla. A na dalším návěstidle taková návěst, která nevyžadovala snížení rychlosti nebo zastavení ("Volno", "Výstraha" nebo "Pomalu", ale také mohl následovat další "Průjezd odbočkou", pokud už nešlo o odjezdové návěstidlo. :) ).

Pokud bylo nutné návěstit rychlost do odbočky 40 km/h nebo navíc předvěstit návěst "Stůj", svítila na návěstidle dvě žlutá světla - návěst "Vjezd odbočkou" (při předvěštění "Stůj" při vjezdu přímo to bylo jako dnes - tedy "Výstraha").

Jo, a mám dojem že právě v této knize jsem viděl krásný obrázek troj- a čtyřznakového automatického bloku. Tříznaký ještě z přechodného období (1953-1962), čtyřznaký už s rychlostní návěstní soustavou. :)

P.S.: V noci to bylo trochu zajímavější, protože mechanická vjezdová dvouramenná návěstidla bez přidaného ramene návěstila jízdu do odbočky také dvěma zelenými světly, ale ve významu "Vjezd odbočkou", tedy 40 km/h. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod pavel47 » pon 15 říj, 2012 2:43 pm

Moc děkuji za tak perfektní informace.
pavel47
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Ossi » pon 15 říj, 2012 6:43 pm

Ad lajblt: obdobně jsem se rozepsal (i když asi ve dvoutřetinovém rozsahu), ale při vkládání fotky jsem celý příspěvek vymazal. Vynadal jsem si do blbců a hodil na fórum zjednodušený příspěvek s tím, že dopíšu večer. Proto díky za ušetřenou práci.
K předvěstem: v Mladé Boleslavi hl.n. jsou ještě stará světelná návěstidla fy Elektrosignál. Předvěsti jsou trojsvětelné se světly v pořadí od spoda: zelená - žlutá - žlutá. V dnešní rychlostní soustavě se zelená ze směru od Nymburka a Bakova nepoužívá, prostřední žlutá návěstí výstrahu a svítí stále. Horní žlutá návěstí přerušovaným světlem návěst "očekávejte rychlost 40km/h", protože se od Nymburka i od Bakova vjíždí do stanice z odbočky. Od Prahy je ve funkci i zelená a obě žluté, prostřední pro výstrahu a horní pro 40. Podle info od zabezpečováka se kdysi návěstila "výstraha" a návěst "pomalu"; zelená spolu s horní žlutou stejně jako bývalo návěstěno v noci na mechanické předvěsti se šikmým ramenem. Vjezdové návěstidlo od Bakova je stejného typu, od spodu bílá - žlutá - červená - žlutá. Bílá je na samostatné desce, slouží jako přivolávačka a obě žluté svítí spolu a návěstí "40 a výstraha", červená je jasná. Kdysi se žlutými návěstil "vjezd odbočkou" - obdoba v mechanice obě červená ramena šikmo s vodorovným žlutým ramenem. Celkově je Boleslav z hlediska návěstidel pěkné muzeum.
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod lajblt » pon 15 říj, 2012 8:10 pm

Ona vůbec trať mezi Mladou Boleslaví a Bakovem je zajímavá. V Ml. Boleslavi-Debři jsou světelná návěstidla původního SSSR vzoru (doufám, že ještě jsou :) ) s širokými štíty a velkými transformátory, taktéž na vjezdu s třísvětlovými předvěstmi. A na vjezdu do Bakova od Prahy je šestisvětlo SSSR (3-2-přivolávačka) + třísvětlová předvěst, ačkoli návěst má jen 4 funkční světla (ž-x-č-x-ž + přivolávačka). A neviděl jsem na ní nikdy jinou návěst, než "40 a výstraha". V Bakově je pořád ruční stavění všech výměn a odjezdy do Prahy, byť jsou čtyřsvětlové, nemají spodní žlutou a mají staré pořadí světel (červená je úplně nahoře).

Ty ESP v Boleslavi jsou podle mě ještě z doby směrové soustavy (odjezdy - zelená do Prahy, dvě zelené do Nymburka, k tomu stůj a neplatila pro posun). U typu zabezpečovacího zařízení mám psáno, že je tam elektrodynamika - to je taky zajímavá potvůrka, předchůdce reléovky s řadiči a elektromagnety místo relátek a u výhybek už tehdy elektromotory).

Někdy do začátku 90. let byla podobná návěstidla na Kladně - tam ale měla dokonce uspořádání pro (původně) tři zelená světla s mezerou mezi dvěma horním světly, ačkoli si nevybavuju, kam vedla ta třetí trať (jedna zelená - Lužná/Chomutov, dvě zelené - Kralupy, tři zelené - ???). Potom z nich udělali vložená návěstidla jen s červenou a bílou.
A v Praze na jižním zhlaví Hlavního nádraží byla před reléovkou taky ESP se třemi světly (původně na dvě zelené - Smíchov/Vršovice).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Ossi » pon 15 říj, 2012 9:28 pm

Bohužel v Debři již návěstidla SSSR nejsou. Už tam není ani červený výpravčí. Opakovací předvěst je stožárová jen u 1. koleje, u 3. a 5. jsou trpaslíci. Stavědla jsou zrušena, bakovské má už vymlácená okna. Jinak mezi Debří a MB (pod Michalovickou putnou) a stejně tak mezi Debří a Bakovem (pod chatami) jsou automatická hradla. Všude jsou AŽD 71. K bakovské předvěsti od MB: při návěstění "očekávejte 40" žlutá žárovka nezhasíná úplně, pouze pohasne a znovu se rozsvítí. Další z boleslavska: mechaniky ve Zdětíně šly k zemi a v Luštěnicích dodělávají dálkovinu, zatím se jezdí na mechaniku, ale aktivace je za dveřmi. Takže i tam to mají mechaniky "za pár..."
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků