NÁVĚSTIDLA

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod vladanpilot » ned 27 led, 2013 10:12 pm

Odo píše:Nevím kam to šoupnout, takže sem. Řeším teď zapojení návěstidel a narazil jsem na tohle: když se na jednom zhlaví stanice posunuje, musí být na vjezdovém návěstidle na druhém zhlaví návěst STŮJ? Tj. když je na kterémkoliv odjezdovém návěstidle "POSUN DOVOLEN", musí být na vjezdovém návěstidle L "STŮJ"?

Můžeš na jednom zhlaví posunovat na stejné koleji i v případě, že do stanice na tuto kolej přijede jiný vlak. Jmenuje se to ,, posunování v pokračování vlakové cesty,, . http://www.youtube.com/watch?v=YW9xXU6U ... A&index=80
vladanpilot
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 led, 2013 3:36 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 28 led, 2013 6:21 am

V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nelze posunovat na stejné koleji,na kterou je postaveno pro vjezd vlaku :!: :!: :!: :!:
Něco jiného je,pokud na kolej vlak vjel a zastavil.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Sedli-CB » pon 28 led, 2013 8:02 am

Ano, vlaková cesta vjíždějícího vlaku končí u návěstidla příslušné koleje, u tabulky "návěstidlo je na opačné straně" nebo u námezníku s návěstí "konec vlakové cesty" (červený pruh). V tomto úseku koleje se tedy nesmí cestou posunu pohybovat žádné jiné vozidlo :!:
Můžu však s přijíždějícím vlakem pokračovat na odjezdové straně cestou posunu bez zastavení. Tomu se říká "posun za námezník" (http://www.volny.cz/mikulda/d1/htm/ctvrta4.htm). Následující posunová cesta však nesmí být obsazena vozidly, mimo jiné se posun za námezník nesmí použít ve stanicích bez odjezdových návěstidel - viz SŽDC D2.
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 28 led, 2013 4:01 pm

No Tebou odkazovaná ruční návěst posun přes námezník,dnes posun za námezník,se užívala v podstatě v případě,kdy byl vlak dlouhý a neuvolnil by po vjezdu zadní námezník.Po obdržení této návěsti mohl tedy "projet" návěst Stůj tak,aby se celý schoval na příslušnou kolej,následně se odvěsila mašina a bylo hotovo.Dnes,v době spojení přes vysílačky nebo mobily je v podstatě předem vše domluveno,takže vlak vjíždí do stanice a pokud např.veze vozy na vlečku,tak mu na posledním cestové návěstidle výpravčí rozsvítí bílou(posun dovolen)a vlak jede dál cestou posunu rovnou na místo určení.Nebo naopak končí vlaková cesta regulérně ve stanici kde vlak zastaví a následně může jet dále na vlečku dle návěstidel platných pro jízdu vlaku,pokud je vlečka vybavena příslušným zabezpečovacím zařízením.No a jinak na všechno zapomeňte,protože cca za 3-4 měsíce vstupují v platnost nové předpisy,kde bude vše úplně jinak,takže zase všechno zapomeneme a budeme se všechno učit nanovo. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Jarda H. » pon 28 led, 2013 6:58 pm

miroslav lengyel píše: ..... No a jinak na všechno zapomeňte,protože cca za 3-4 měsíce vstupují v platnost nové předpisy,kde bude vše úplně jinak,takže zase všechno zapomeneme a budeme se všechno učit nanovo. :mrgreen:


No to zapomínání platí (bohužel) Míro hlavně pro tebe a lidi na železnici, případně pár dalších lidí, co modelují epochu VI .... většina lidí jezdí doma, v klubu, na setkáních v jiných "dobách" takže v jiných předpisech :D Na druhou stranu zase vidíš, že se v práci pořád něco děje a není to jednotvárný ! Tak ať ti to jezdí v práci i doma bez nehody :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 29 led, 2013 11:14 am

Jardo to je mi jasný,že když někdo dělá epochu 3,tak nebude používat současné předpisy:-Djen jsem si tak trošku postěžoval,no.:'(
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod dnovy » sob 19 říj, 2013 6:43 pm

Prosím nesmějte se mi a nekritizujte že to nevím. Jaký je rozdíl mezi značkami vlevo a vpravo? Která značka je blíž semafotu, ta s 3mi pruhy nebo ta s jedním? Díky
Přílohy
navest.jpg
navest.jpg (9.99 KiB) Zobrazeno 8960 krát
dnovy
 
Příspěvky: 269
Registrován: ned 29 lis, 2009 12:13 pm
Bydliště: Prostějov

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod BohousP » sob 19 říj, 2013 7:01 pm

Hodně zjednodušeně - levé jsou vzdálenostní tabule k předvěsti před VJEZDOVÝM návěstidlem, pravé před předvěstí k jiným návěstidlům-

Vzdálenostní upozorňovadla k samostatné předvěsti se umísťují:
a) tři, před samostatné předvěsti nejméně po 75 metrech (pro tratě s rychlostí 60 km.h-1 a niţší),
b) čtyři, před samostatné předvěsti nejméně po 75 metrech (pro tratě s rychlostí vyšší neţ 60 km.h-1 do rychlosti 100 km.h-1),
c) čtyři, před samostatné předvěsti nejméně po 100 metrech (pro tratě s rychlostí vyšší neţ 100 km.h-1 do rychlosti 160 km.h-1).
Nejvzdálenější vzdálenostní upozorňovadlo od samostatné předvěsti má tři, popř. čtyři černé pruhy, nejblíže má vždy jeden černý pruh.

Uprostřed je lichoběžníková tabulka, používá se na tratích se zjednodušeným řízením (bez návěstidel), má podobnou funkci jako vjezdové návěstidlo s návěstí stůj (musí se u ní zastavit).
Podrobně je to popsané v předpisech D1 a D3, toto je jen zjednodušeně řečené ...
Naposledy upravil BohousP dne sob 19 říj, 2013 7:19 pm, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod BohousP » sob 19 říj, 2013 7:18 pm

Také se přidám s dotazem: Pokud si dobře pamatuji, od léta měl být nový předpis D1. Platí už, nebo se to posunulo?
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JBr » ned 20 říj, 2013 7:10 am

BohousP píše:... nový předpis D1. Platí už, nebo se to posunulo?


Platí od 1.7.2013.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Bezmozek » stř 23 črc, 2014 1:07 pm

Omlouvám se že vytahuju tohle téma, ale přemýšlím si postavit malou vlečku, jakože v areálu fabriky, tak tři koleje a vláčky bez návěstidel nejsou komplet.
Je to velký zvěrstvo někde vedle koleje postavit návěstidlo a když ne, jaký si můžu dovolit tam dát. A námezníky?
BTW: Když měla fabrika svojí vlečku a loko, tak asi i svojí výtopnu, ne?
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Radek Strnad » stř 23 črc, 2014 1:55 pm

Samozřejmě návěstidla na vlečkách existují a existovala. Spíš na těch rozlehlejších, tedy u velkých fabrik(třeba v Ostravě,Ústí n.L. atd). Jsou a byli vlečkaři, kteří mají svůj lokomotivní i vozový park, třeba OKD, Vítkovice, Poldi,Setuza....atd....atd. Pokud chceš mít jen tři koleje, tak potom tam mohou být i odjezdová návěstidla, ale chce to pojmout spíš jako výsek většího areálu, tzn. naznačit, že ty tři koleje patří k většímu celku. Jinak před napojením na kolejový obvod ČSD/ČD, kde výjezd z vlečky je na dopravní kolej, by mělo být seřaďovací návěstidlo dovolující/zakazující posun a měla by tam být výkolejka.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod hank » stř 23 črc, 2014 3:48 pm

Bezmozek: Zkus upřesnit svůj projekt. To zadání je moc obecné. A taky epochu. Dneska je stav vleček sice už jen odleskem bývalé slávy, ale ještě celkem nedávno (no... nedávno... za mého života... to co já už taky leckdo nepamatuje...) byla spousta vleček, které svou délkou a zasazením do krajiny připomínaly spíš lokálky. Dokonce i tu osobní dopravu mívaly.

Pár zajímavých příkladů, jen co si tak vzpomenu bez koukání do análů... Nebudu mluvit o opravdu velkých areálech, které tu zmínil Radek Strnad, v tomto ohledu byly a částečně ještě i jsou zřejmě bezkonkurenční vlečky v severočeském uhelném revíru nebo báňská v Ostravě. Ale i ty "menší" stojí za řeč, když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli bohatosti a složitosti svých kolejových rozvětvení, napadá mě zfleku třeba Spolchemie Velvěty, Svit (dnes Toma) Otrokovice nebo cementárna Prachovice.

Vlečky s neveřejnou osobní dopravou: Sigma Lutín. Let Kunovice. Zbrojovka Vsetín. Synthesia Semtín. Poličské strojírny.

Vlečky s nejdelšími úseky širé tratě: Karborundum Benátky nad Jizerou. JE Dukovany. Ale i vlečka dnes skomírajících Jihočeských papíren Větřní stojí svou délkou za řeč, ta má navíc spády kolem 40‰ a nácestnou úvraťovou stanici, odkud se řídila celá doprava, seděl tam vlastní výpravčí a byla kompletně osazena vjezdovými i odjezdovými návěstidly. A taky je nádherně zasazená do krajiny.

Vlečka vzniklá ze zbytku trati po jejím zrušení: Kamenický Šenov, Cvikov.

Vlečka zaústěná do obou zhlaví stejné stanice ve stylu některých oválových kolejišť: Cukrovar Drahanovice.

Vlečky propojující dvě stanice na dvou různých veřejných tratích přes fabriku: Cukrovar Dobrovice. Cukrovar Smiřice.

Vlečky navazující místo šturcu na první dopravní kolej koncové stanice veřejné dráhy. Těch byly mraky, třeba už ty zmíněné Prachovice, Grafit Netolice, cukrovar Čelechovice, cukrovar Kouřim, Auto Škoda Kvasiny. Nebo situace, kdy veřejné dráhy naopak vznikly z dříve vystavěných vleček, napadá mě třeba Heřmanova Huť, Radnice nebo Koryčany.

Vlečky vedené po ulicích velkoměst: Brněnské veletrhy a výstavy, Posvitavské vlečky v Brně. (Obě křižují i tramvajové koleje.)

Vlečka navazující přímo na tramvajové koleje: Brno - Líšeň.

Všechny tyhle případy vyžadovaly spoustu zvláštních opatření v návěstních i dopravních předpisech a četba dobových ustanovení ve vlečkových předpisech i sešitových jízdních řádech je často velice vzrušující :mrgreen: , zvlášť když si člověk představí, že by tam dělal správce nebo vedoucího posunu... (Mohu posoudit z osobní zkušenosti, správce vlečky jsem dělal.)
Naposledy upravil hank dne stř 23 črc, 2014 3:52 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod BohousP » stř 23 črc, 2014 3:51 pm

Když se podíváš na Google maps https://www.google.cz/maps/@50.0789752,14.5177332,103m/data=!3m1!1e3, uvidíš zhlaví vlečkových kolejí České pošty v Praze-Malešicích (balíková pošta). Všechna návěstidla jsou v tomto případě seřaďovací (bílá-modrá). Tam, kde kolej vlečky zaúsťuje do nádraží ČD Malešice, je stejné návěstidlo - před odvratnou kolejí (na fotce vidět není). Pohybem obrazu se tam dostaneš. Zajímavý je i posun do nádraží - úvrať.
To ale neznamená, že by to nemohlo být i tak, jak píše Radek nebo Hank.
Naposledy upravil BohousP dne stř 23 črc, 2014 5:53 pm, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JanoH0e » stř 23 črc, 2014 5:36 pm

Bezmozek píše:Omlouvám se že vytahuju tohle téma, ale přemýšlím si postavit malou vlečku, jakože v areálu fabriky, tak tři koleje a vláčky bez návěstidel nejsou komplet.
Je to velký zvěrstvo někde vedle koleje postavit návěstidlo a když ne, jaký si můžu dovolit tam dát. A námezníky?
BTW: Když měla fabrika svojí vlečku a loko, tak asi i svojí výtopnu, ne?


Návestidla na krátkej vlečke v areálu sú tieto : námedzniky, hektometre, popr. kilometrovníky, skloníky - ak je potreba, rychlostník, na výhybkách výhybkové návestidlo (občas, niekde...). V prípade kríženia s cestami výstražné kríže, pískacie kolíky. Samozrejme výkoľaky kde je potreba, niekedy aj dosť kuriózne proti sebe. Postaviť návestidlo - semafor - na malej vlečke jedine, že by majiteľ bol šotouš a dal ho tam ako dekoráciu :D .
Výtopňu mala malá vlečka väčšinou malú "búdu" podľa epochy buď drevenú, murovanú atď. Záleží už od konkretizácie
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků