NÁVĚSTIDLA

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod sidlo » stř 23 črc, 2014 6:14 pm

Doporučuji dát si do gůglu obrázky s heslem vlečka tpca https://www.google.cz/search?q=vle%C4%8Dka+tpca&client=firefox-a&hs=gj2&rls=org.mozilla:cs:official&channel=s&hl=cs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=D_rPU8bNK8Tb7Aa8jIH4Cw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1220&bih=675
Mají tam seřazovací návěstidla (modrá + bílá) a hlavní návěstidla (červená + bílá).
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JanoH0e » stř 23 črc, 2014 7:57 pm

sídlo : na malej 3 koľajnej vlečke ? Nerob z chlapca blázna. Návestidla sú na veľkých vlečkách, kde je veľký pohyb vagónov, nie niekde, kde sa pristavajú 4 vozne za deň.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod sidlo » čtv 24 črc, 2014 2:11 pm

Pravda, občas se mohu zmýlit. Ale v tomto případě:

Na obr. 1 jsou 2 hlavní dvousvětlová návěstidla.
Na obr. 2 je jedno dvousvětlové seřazovací návěstidlo.
Obě fotografie zobrazují stejné místo na vlečce TPCA Kolín.


Nechci z nikoho dělat blázny. To si asi dělá nějaký projektant vlečky.

Pravda, ne všechny vlečky mají návěstidla. Hlavně ty ze starších epoch. Několik příkladů:

V tomto případě je vlečka v obvodu stanice, krytí na dopravní kolej ze zajištěno výkolejkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.6796891&y= ... 46.881%22E V minulosti bývala na této vlečce lokomotiva T 212.1603, žádný přístřešek neměla.

V tomto případě je vlečka v obvodu stanice, krytí na dopravní kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo trpasličí seřazovací http://mapy.cz/zakladni?x=15.6055867&y= ... 20.112%22E

V tomto případě je vlečka na trati, krytí na traťovou kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.5975683&y= ... 51.246%22E Posun zajišťován způsobem posun mezi dopravnami.

V tomto případě je vlečka na trati, krytí na traťovou kolej zajištěno odvratnou výhybkou, návěstidlo žádné http://mapy.cz/zakladni?x=15.7506034&y= ... 72.172%22E Posun zajišťován způsobem posun mezi dopravnami. Navíc traťová kolej je osazena krycími návěstidly, v základní poloze volno, při posunu na výhybkách v poloze stůj.
Přílohy
obr_2.jpg
obr. 2
obr_2.jpg (64.31 KiB) Zobrazeno 9655 krát
obr_1.jpg
obr. 1
obr_1.jpg (42.71 KiB) Zobrazeno 9655 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 24 črc, 2014 4:03 pm

Ale to, co máš na fotkách není vlečka, jako taková(nakládka a vykládka vozů), ale výhybna před vlastním rozsáhlým vlečkovým areálem, pokud je to tedy to, co myslím, tedy ty dvě koleje viditelné z hlavní trati mezi Kolínem Zálabím a Veltruby. A je to relativně nové, takže tam návěstidla ANO. Slouží to k tomu, aby mohl vlak počkat na uvolnění traťové koleje a zároveň z ní mohl být další vlak na vlečku přijat. Neslouží to k nakládce.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod mnitka » čtv 24 črc, 2014 8:18 pm

sidlo :arrow:

Ano, jak píše kolega Radek Strnad je to jakási výhybna. Na obrázcíhch je zhlaví směrem na areál TCPA, motorový vůz odjíždí z vlečky směrem ke Kolínu. No, výhybna, spíš bych řekl, že to celé bude součást odbočky kterou je obsluhován areál automobilky. Zmíněná návěstidla jsou tam z důvodu těsného navázání na traťové koleje směrem na Kolín. Hlavní návěstidla označují konec vlakové cesty - tedy až po tyto návěstidla do výhybny vozidla jedou jako vlak, dále již se pokračuje na bílou jako posun směr TCPA. Opačné Se návěstidlo od TCPA dovoluje jízdu posunového dílu do výhybny/odbočky , dále směrem ke Kolínu na dvoukolejku se už jízda realizuje jako vlak kolem odjezdových návěstidel dovolujících/zakazujících jízdu na halvní trať.
To o čem tu je řeč není vlečkou v pravém smyslu slova. Předpokládám, že organizaci práce řízení jízd vlaků a posunových dílů budou v tomto obvodu mít na starosti dispečeři SŽDC. Ta skutečná vlečka v tomto případě začíná za jazyky výměny na prvním obrázku a tam už žádná světelná návěstidla nebudou.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1223
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod mnitka » čtv 24 črc, 2014 8:26 pm

Kdo hledá najde...
Příloha vše vysvětluje. Fialová šipka je směr pohledu prvního obrázku a zelelená druhého proti odjíždějícímu motorovému vozu.
Přílohy
Odb. Hradišťko.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1223
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod sidlo » pát 25 črc, 2014 3:28 pm

Radek Strnad a mnitka máte pravdu. Ty koleje budou patřit SŽDC. Je to zřejmé z předvedené přílohy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » sob 26 črc, 2014 5:43 pm

Já bych měl otázku na jedno stařičké návěstidlo, na které jsem narazil v Návěstních předpisech kkStB z roku 1913 (str. 53-54).
Mechanické návěstidlo "Ständige Langsamfahrsignal auf der Strecke". Má uvedenu jen jednu návěst - "pomalu", návěstěnou ramenem sklopeným dolů šikmo k zemi a v noci zeleným světlem.
Fotografii reálného jsem zatím nenašel, jen fotografii jeho modelu (3. zleva).
Obrázek
Nevíte někdo, jakým způsobem fungovalo? Tedy jestli jeho rameno bylo pohyblivé, nebo pevné? Pokud bylo pohyblivé, jaké mělo další polohy?
Vzhledem k tomu, že v tehdejších návěstních předpisech nejsou rychlostníky v podobě cedulí s číslem, usuzuji, že toto návěstidlo bylo jakýmsi jejich předkem. Rameno bych pak předpokládal pevné. Ale co když se ta návěst dala zrušit a návěstidlo zvedalo své rameno do polohy "Volno" nebo jej možná "připažilo" svisle k zemi a bylo pak bez návěsti?
A jaký byl vlasně jeho český název? Z té němčiny bych to volně přeložil jako "Zpomalovací návěstidlo" nebo "Rychlostní návěstidlo" (tedy "Rychlostník" :lol: ).
Bylo uvedeno i v novém předpisu ČSD po vzniku republiky?
Do kdy se zhruba používalo (myslím u nás v Čechách/na Slovensku) pokud vůbec ?

A nemáte někdo mimochodem naskenované návěstní předpisy ČSD z období 1. republiky? Sice jsem se dočetl že vycházely z předpisu kkStB, ale alespoň by to bylo česky, když už by se v ničem jiném nelišily.
A já bych nemusel tu němčinu z návěstních předpisů kkStB pořád přepisovat do překladače :D

Děkuji.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » ned 27 črc, 2014 5:37 am

KaRei píše:Mechanické návěstidlo "Ständige Langsamfahrsignal auf der Strecke".
A jaký byl vlasně jeho český název? Z té němčiny bych to volně přeložil jako "Zpomalovací návěstidlo" nebo "Rychlostní návěstidlo" (tedy "Rychlostník" :lol: ).

Dnes jsem našel stopu :D
Doslova "Návěstidlo pro stálou návěst 'Pomalu' na trati".
To na obrázku je v návěstních předpisech z roku 1946. Tipoval bych to na již "modernější" provedení návěstidla než bylo na počátku 20. století (za kkStB nebo za 1. republiky).
Zajímalo by mě tedy ještě, jak vypadalo to "původní" (období cca 1910-1930) - jestli se pro něj dříve náhodou nepoužívalo jednoramenné návěstidlo stejného vzhledu jako pro hlavní návěstidla (červeno-bílé perforované rameno).

Obrázek
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod milan ferdián » ned 27 črc, 2014 8:25 am

Něco je v brožuře "Železniční návěstí" 1/Historie a vývoj návěstí.Ale dle tvých předložených fotek,vidím,že ji máš k dispozici.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » ned 27 črc, 2014 9:05 am

Tu publikaci bohužel nemám. V obchodech jsem ji viděl zatím jen jako vyprodanou. Fotka stránky je přilinkovaná z webu.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod JanoH0e » ned 27 črc, 2014 9:52 am

Nemám predpisy c.k.sd, iba lokálkove, do max. rýchlosti 40 km. Tam sa píše, že dotyčné návestidlo alebo žltá obdlžníkova doska sa umiestňuje 150 m pred miestom spomalenia alebo 100 m pred dištančným návestidlom a pokiaľ nemá vyznačenie rýchlosti v km /h jazdí sa 10 km/h. Je to z roku 1912. Takže žiadna modernizácia :D .
Pohyblivé návestidla, ktoré ukazovali smerom dolu voľno sa používali u niektorých spoločností do roku 1918. Potom sa prešlo všeobecne, s výnimkou Británie na návestidla, ktoré ukazovali hore voľno , rovno stoj z bezpečnostných dôvodov.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod lajblt » ned 27 črc, 2014 4:10 pm

Původní návěst "Pomalu" podle předpisu z r. 1912 vypadala stejně jako na obrázku v příloze. V podstatě se jedná o předchůdce dnešních rychlostníků. Šikmé zelené rameno bylo pevné. V r. 1939 prošlo změnou barev v souvislosti se změnou barev na ČSD/BMB (namísto zeleného bylo bílo-žluté). Návěstní předpisy z r. 1946 už uvádějí tabulku s dovolenou rychlostí. Od r. 1954 pak návěst platí jen pro nákladní vlaky ("Pomalu pro nákladní vlaky").
Přílohy
pomalu_1913.gif
pomalu_1913.gif (12.86 KiB) Zobrazeno 9258 krát
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Jiřik » ned 27 črc, 2014 5:18 pm

Dnes je to "Rychlostník R" - platí pro vyjmenovaná vozidla v TTP
http://jirik581.rajce.idnes.cz/
TT jako koníček pro zábavu...
Jiřik
 
Příspěvky: 255
Registrován: ned 26 srp, 2012 7:05 pm
Bydliště: kousek od Hořic

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod KaRei » pon 28 črc, 2014 10:16 am

Díky vám všem za cenné informace :)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků