Do r. 1953 znamenala dvě zelená světla "Volno na odbočující trať" u návěstidel odjezdových (tři světla pak "Volno na druhou odbočující trať", výjimečně čtyři zelená světla "Volno na třetí odbočující trať" - pouze na světelných návěstidlech).
V letech 1953-1962 se tato návěst používala na vjezdových a cestových návěstidlech jako návěst "Průjezd odbočkou". Znamenalo to, že vlak mohl do odbočky jet rychlostí vyšší než obvyklých 40 km/h a na následujícím návěstidle nebyla návěst zakazující jízdu nebo poruchový stav ("Stůj", "Přivolávací návěst"). Následující návěstidlo tedy mohlo ukazovat "Volno", "Výstraha" nebo "Pomalu" (žluté a pod ním zelené světlo). Právě návěst "Pomalu" byla druhou návěstí, která na návěstidlech vjezdových a cestových vyžadovala spodní zelené světlo (odjezdová návěstidla návěstila jízdu vlaků jen jedním světlem - tedy "Volno", "Výstraha", "Stůj"). Předvěsti z tohoto důvodu často měly tři svítilny (prostřední zaslepenou), aby při návěsti "Pomalu" nesplývalo z dálky žluté a spodní zelené světlo.
Pořadí světel na návěstidlech pak bylo (na rozdíl od dnešního pořadí ž-z-č-b-ž) žlutá-zelená-červená-žlutá-želená-bílá. Přivolávací návěst se pak umisťovala na samostatnou svítilnu (celkem tedy mělo návěstidlo shora tří-, dvou- a jednosvětlovou desku).
Aby strojvedoucí věděl, jakou rychlostí může jet na návěst "Průjezd odbočkou", byl na předchozí předvěsti nebo hlavním návěstidle světelný číslicový indikátor, který číslicí "6" nebo "8" určoval rychlost u následujícího návěstidla s dvěma zelenými světly.
Pořadí návěstí tedy bylo: Nejdříve "Pomalu 60 (80) km/h" - tedy žluté a pod ním zelené světlo doplněné bílou číslicí dole. Na následujícím návěstidle svítila návěst "Průjezd odbočkou" - dvě zelená světla. A na dalším návěstidle taková návěst, která nevyžadovala snížení rychlosti nebo zastavení ("Volno", "Výstraha" nebo "Pomalu", ale také mohl následovat další "Průjezd odbočkou", pokud už nešlo o odjezdové návěstidlo.
).
Pokud bylo nutné návěstit rychlost do odbočky 40 km/h nebo navíc předvěstit návěst "Stůj", svítila na návěstidle dvě žlutá světla - návěst "Vjezd odbočkou" (při předvěštění "Stůj" při vjezdu přímo to bylo jako dnes - tedy "Výstraha").
Jo, a mám dojem že právě v této knize jsem viděl krásný obrázek troj- a čtyřznakového automatického bloku. Tříznaký ještě z přechodného období (1953-1962), čtyřznaký už s rychlostní návěstní soustavou.
P.S.: V noci to bylo trochu zajímavější, protože mechanická vjezdová dvouramenná návěstidla bez přidaného ramene návěstila jízdu do odbočky také dvěma zelenými světly, ale ve významu "Vjezd odbočkou", tedy 40 km/h.