Bezmozek: Zkus upřesnit svůj projekt. To zadání je moc obecné. A taky epochu. Dneska je stav vleček sice už jen odleskem bývalé slávy, ale ještě celkem nedávno (no... nedávno... za mého života... to co já už taky leckdo nepamatuje...) byla spousta vleček, které svou délkou a zasazením do krajiny připomínaly spíš lokálky. Dokonce i tu osobní dopravu mívaly.
Pár zajímavých příkladů, jen co si tak vzpomenu bez koukání do análů... Nebudu mluvit o opravdu velkých areálech, které tu zmínil Radek Strnad, v tomto ohledu byly a částečně ještě i jsou zřejmě bezkonkurenční vlečky v severočeském uhelném revíru nebo báňská v Ostravě. Ale i ty "menší" stojí za řeč, když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli bohatosti a složitosti svých kolejových rozvětvení, napadá mě zfleku třeba Spolchemie Velvěty, Svit (dnes Toma) Otrokovice nebo cementárna Prachovice.
Vlečky s neveřejnou osobní dopravou: Sigma Lutín. Let Kunovice. Zbrojovka Vsetín. Synthesia Semtín. Poličské strojírny.
Vlečky s nejdelšími úseky širé tratě: Karborundum Benátky nad Jizerou. JE Dukovany. Ale i vlečka dnes skomírajících Jihočeských papíren Větřní stojí svou délkou za řeč, ta má navíc spády kolem 40‰ a nácestnou úvraťovou stanici, odkud se řídila celá doprava, seděl tam vlastní výpravčí a byla kompletně osazena vjezdovými i odjezdovými návěstidly. A taky je nádherně zasazená do krajiny.
Vlečka vzniklá ze zbytku trati po jejím zrušení: Kamenický Šenov, Cvikov.
Vlečka zaústěná do obou zhlaví stejné stanice ve stylu některých oválových kolejišť: Cukrovar Drahanovice.
Vlečky propojující dvě stanice na dvou různých veřejných tratích přes fabriku: Cukrovar Dobrovice. Cukrovar Smiřice.
Vlečky navazující místo šturcu na první dopravní kolej koncové stanice veřejné dráhy. Těch byly mraky, třeba už ty zmíněné Prachovice, Grafit Netolice, cukrovar Čelechovice, cukrovar Kouřim, Auto Škoda Kvasiny. Nebo situace, kdy veřejné dráhy naopak vznikly z dříve vystavěných vleček, napadá mě třeba Heřmanova Huť, Radnice nebo Koryčany.
Vlečky vedené po ulicích velkoměst: Brněnské veletrhy a výstavy, Posvitavské vlečky v Brně. (Obě křižují i tramvajové koleje.)
Vlečka navazující přímo na tramvajové koleje: Brno - Líšeň.
Všechny tyhle případy vyžadovaly spoustu zvláštních opatření v návěstních i dopravních předpisech a četba dobových ustanovení ve vlečkových předpisech i sešitových jízdních řádech je často velice vzrušující
, zvlášť když si člověk představí, že by tam dělal správce nebo vedoucího posunu... (Mohu posoudit z osobní zkušenosti, správce vlečky jsem dělal.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.