NÁVĚSTIDLA

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod hank » pon 28 črc, 2014 7:54 pm

Hele co jsem našel v návěstních předpisech D1 z roku 1946 o návěsti "Pomalu", to je to šikmé břevno s cedulí označující rychlost:

21 "Pomalu."
Za dne.
Žluto-bílé rameno s černým okrajem na návěstním stožáru (sice to tam nepíšou, ale z obrázku vyplývá, že stožár je černo-bíle pruhovaný) vpravo ve směru jízdy skloněné v úhlu 45°. Na bílé desce, umístěné na tomtéž stožáru, je černými číslicemi, 30 cm vysokými a 5 cm silnými, vyznačena dovolená rychlost.
Za tmy.
Žluté světlo; svítilna se zavěsí na stožár přímo pod desku s číslicí.
156
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" označují místa na trati, na nichž vlaky musí stále jezdit sníženou rychlostí, jakož i rychlost na těchto místech dovolenou. Stavějí se zpravidla jen tam, kde snížení nejvyšší dovolené rychlosti na trati je 30% nebo více.
157
Návěstidla pro stálou návěst "Pomalu" je nutno postavit ve vzdálenosti 500 m - na vedlejších (místních) tratích 300 m - před místem, na kterém vlak má jet sníženou rychlostí. Návěst "Pomalu" tohoto návěstidla musí být viditelná aspoň na vzdálenost 100 m.
158
Tam, kde to místní poměry vyžadují, postaví se kromě toho návěst 13 "Počáteční terč" na začátku úseku, který má být projížděn pomalu, a návěst 14 "Koncový terč" na konci úseku. Tato návěstidla se postaví podle č. 106 a 107, jsou nepřenosná a za tmy nejsou osvětlena. Moje poznámka: Ta návěstidla 13 a 14 byla už tehdy stejná jako dnešní Z a K, tj. označení začátku a konce pomalé jízdy.
159
Na vedlejších (místních) tratích není nutno návěst 21 "Pomalu" za tmy osvětlovat na tratích, na nichž nejezdí vlaky rychlostí vyšší než 50 km/h, pokud nejde o pomalou jízdu rychlostí nižší než 20 km/h.

Teprve až návěstní předpisy z r. 1954 zavádějí dodnes používané rychlostníky s předvěstníky. Návěst "Pomalu" z nich vypadla, ale vrátila se v předpisu D1 v roce 1960 (platném od r. 1962) takto:
484. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky.
Žluté rameno s bílými příčnými pruhy a černým okrajem směřující vpravo šikmo dolů; ve žlutých polích žlutá odrazová skla; pod ramenem bílá tabulka s černým číslem; sloupek má černé a bílé pruhy.
485. Návěst 205, Pomalu pro nákladní vlaky, platí jen pro nákladní vlaky. Na tuto návěst nesmějí překročit rychlost vyznačenou číslem na návěstidle.
486. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá před objekty (mosty apod.), které se smějí vzhledem k nápravovému tlaku vozů pojíždět jen sníženou rychlostí. Návěstidla pro tuto návěst se osazují na vzdálenost stanovenou pro předvěstníky.
487. Návěsti 205, Pomalu pro nákladní vlaky, se používá přechodně, než se objekty upraví pro dovolený nápravový tlak. Umístění návěstidel se uvede v příslušné tabulce sešitového jízdního řádu, popř. se oznámí vlaku písemným rozkazem.

Tento předpis byl sice miliónkrát opravován a doplňován, ale jeho základ přežil až do r. 1997, kdy vyšly nové předpisy ČD. A ejhle, předpis D 1 z r. 1997 uvádí toto:
822. Návěst 57c, Traťová rychlost (bílá, na delší straně postavená obdélníková deska s černým číslem a bílými odrazkami, nad ní žluté rameno s bílými příčnými pruhy a s černým okrajem směřujícím vpravo šikmo dolů, ve žlutých polích žluté odrazky) přikazuje strojvedoucímu vlaku nákladní dopravy a služebního vlaku nepřekročit rychlost udanou číslem od tohoto návěstidla, dokud poslední vozidlo vlaku nemine přilehlý most.
Tentýž předpis nově zavádí článkem 826 i návěst 58c, což je stručně řečeno odpovídající předvěstník, ale to už se mi nechce opisovat.

No a o tom, že je tato návěst zřejmě nesmrtelná, svědčí i čl. 1341 fungl nového předpisu D1 SŽDC platného od loňska, kde je označena jako "rychlostník R". Její použití upravují TTP, ale to už je žhavá současnost, kterou jistě vy mlaďoši znáte líp než já.

V praxi se tedy tato návěst používala především před mosty a podobnými objekty, které vyžadovaly kvůli nápravovému tlaku jízdu sníženou rychlostí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2413
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Hříbek » čtv 31 črc, 2014 8:40 pm

BohousP píše:Hodně zjednodušeně - levé jsou vzdálenostní tabule k předvěsti před VJEZDOVÝM návěstidlem, pravé před předvěstí k jiným návěstidlům-


No to je tak zjednodušeno, že je to úplně blbě!
Upozorňovadla s šikmými pruhy jsou před předvěstmi hlavního návěstidla dopravny s kolejovým rozvětvěním (odbočka, vjezdové návěstidlo) a ty s vodorovnými pruhy jsou před předvěstí hlavního návěstidla dopravny bez kolejového rozvětvení (hláska, hradlo).
Hříbek
 
Příspěvky: 134
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod BohousP » pát 01 srp, 2014 7:58 am

Hříbek píše:
BohousP píše:Hodně zjednodušeně - levé jsou vzdálenostní tabule k předvěsti před VJEZDOVÝM návěstidlem, pravé před předvěstí k jiným návěstidlům-


No to je tak zjednodušeno, že je to úplně blbě!
Upozorňovadla s šikmými pruhy jsou před předvěstmi hlavního návěstidla dopravny s kolejovým rozvětvěním (odbočka, vjezdové návěstidlo) a ty s vodorovnými pruhy jsou před předvěstí hlavního návěstidla dopravny bez kolejového rozvětvení (hláska, hradlo).


Záleží na tom, čemu říkáš "ÚPLNĚ BLBĚ" :( .
Napsal jsem hodně zjednodušeně a tak to také je. Např. D1 z roku 1954
http://vlaky.bestsite.cz/files/navestni_predpisy/navestni_predpisy_d1_1954.pdf (str. 164-165) používá rozdělení
a) předvěsti vjezdových návěstidel stanic nebo výhyben,
b) předvěsti ostatních návěstidel na širé trati.

A pokud chceš trvat na přesnosti podle současné SŽDC D1 - zde je odkaz: http://www.masinky.info/wp-content/uploads/2013/12/SZDC-D1.pdf (str. 101-102).
To dělení je
a) samostatná předvěst vjezdového, cestového, odjezdového návěstidla (Pozn. na modelech přichází do úvahy předvěst jen před vjezdovými návěstidly tak na 99%, v reálu se to může trochu lišit, ale moc jich také nebude),
b) samostatná předvěst oddílového, krycího návěstidla.

A uvědom si, že toto vlákno patří do skupiny Začátečnické dotazy, ne do přípravy na zkoušky strojvůdců.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1938
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Lubomír » pát 01 srp, 2014 8:15 pm

Přikládám dva obrázky z mých zásob, které potvrzují nebo vyvracejí to, co již bylo napsáno dříve. Fotografie strážníka na Ivančickém mostě z roku 1931 a výkres traťovky ve Znojmě Stálá návěst pomalu.
Přílohy
Stala_navest_pomalu.JPG
Ivancicky_viadukt_1931.jpg
Ivancicky_viadukt_1931.jpg (46.71 KiB) Zobrazeno 4675 krát
Lubomír
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod sidlo » sob 02 srp, 2014 11:00 am

Pro Hříbek: na tomto webu si musí každý dávat velký pozor co napíše, zvláště když použije tak silné hodnocení jako úplně blbě.

BohousP správně uvádí, že vzdálenostní upozorňovadla s vodorovnými pruhy jsou i u předvěstí pro hlavní návěstidla s kolejovým rozvětvením. A zrovna krycí návěstidlo vlečky by mohl někdo modelovat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod TomBart » sob 14 kvě, 2016 12:07 pm

Zabezpečení vjezdu do skrytého nádraží Topol :P
PS: velikost HO, ale jde to i v TT
Přílohy
P1010045.JPG
TomBart
 
Příspěvky: 448
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Kulsud » pon 30 kvě, 2016 6:39 am

Zdravím, čistě laický dotaz. Proč na některých malých nádražích návěstidla jsou a na některých ne.
Kulsud
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 23 říj, 2013 7:52 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod sidlo » pon 30 kvě, 2016 6:44 am

Záleží na tom, podle jakého předpisu se jezdí.
Pokud se jezdí podle D3 - zjednodušené řízení dopravy, tak tam návěstidla nejsou. Na vjezdu je lichoběžníková tabulka.
Pokud je dopravna jenom nákladiště, tak to vypadá jako malá stanice. Tam taky obyčejně návěstidla nejsou.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Kulsud » pon 30 kvě, 2016 6:52 am

sidlo píše:Záleží na tom, podle jakého předpisu se jezdí.
Pokud se jezdí podle D3 - zjednodušené řízení dopravy, tak tam návěstidla nejsou. Na vjezdu je lichoběžníková tabulka.
Pokud je dopravna jenom nákladiště, tak to vypadá jako malá stanice. Tam taky obyčejně návěstidla nejsou.


Děkuji za vysvětlení...
Kulsud
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 23 říj, 2013 7:52 am

Barva světel návěstidel

Příspěvekod sidlo » pát 17 čer, 2016 5:44 am

Spíše teoretický dotaz bez praktického využití.
Je dáno/zveřejněno jaká má být barva jednotlivých návěstních světel? Myslím tím Lab souřadnice nebo spektrální charakteristika.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Rychlostní návěstní soustava ČSD

Příspěvekod sidlo » pon 16 črc, 2018 4:51 am

JMRI 4.12 http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=26&t=8153&start=75#p238891 nyní obsahuje definici návěstního systému ČSD http://jmri.org/help/en/html/tools/signaling/AspectSignaling.shtml - uprostřed strany.

Návěsti jsou rozděleny do skupin:
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod hank » pon 16 črc, 2018 5:47 am

sidlo píše:Záleží na tom, podle jakého předpisu se jezdí.
Pokud se jezdí podle D3 - zjednodušené řízení dopravy, tak tam návěstidla nejsou. Na vjezdu je lichoběžníková tabulka.
Pokud je dopravna jenom nákladiště, tak to vypadá jako malá stanice. Tam taky obyčejně návěstidla nejsou.


Tohle taky není úplně přesně.

Ještě celkem nedávno existovala na tratích provozovaných podle bývalého předpisu D2 spousta stanic krytých většinou dvouznakými (stůj - volno) vjezdovými návěstidly, kde odjezdová návěstidla nebyla vůbec. Sice je fakt, že s postupnými rekonstrukcemi tyto případy rychle mizí, ale ještě v 5. epoše byly celkem běžné. Vjezdová návěstidla byla v takových případech mechanická i světelná, mezi postavením výhybek a znaky návěstidel nebyly žádné závislosti, výhybky se stavěly místně a ručně, max. rychlost na zhlaví byla 40 km/h bez ohledu na postavení výhybek a pokyn k odjezdu vlaku dával výpravčí. Bývalo to i na dost frekventovaných tratích, namátkou si vzpomínám na většinu mezilehlých stanic v úseku Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou (mechanická vjezdová návěstidla), stanici Uherské Hradiště (mech. návěstidla) nebo stanici Branná na ramzovské dráze (světelná návěstidla) v epoše III a IV. Samotného by mě docela zajímaly další dodnes existující příklady.

Pro modeláře z toho vyplývá, že pokud se mu na viditelnou část kolejiště nevejdou vjezdová návěstidla, přesto může modelovat trať vyšší kategorie (především s ohledem na provozovaná vozidla a druhy vlaků) i se stanicí bez odjezdových návěstidel.

No, a nákladiště není (ve smyslu dříve ani dnes platných předpisů) dopravna. Dopravna je to, co slouží k řízení sledu vlaků. (Přesné znění předpisu teď nemám čas hledat, třeba mě někdo doplní.) Takže na trati řízené podle D1 (nebo bývalého D2) není nákladiště dopravnou nikdy, na trati řízené podle D3 jen někdy. (Tedy pokud za nákladiště považujeme místo s jednou kolejí dopravní a jednou kolejí manipulační používanou výjimečně podle místních ustanovení a na základě svolení dirigujícho dispečera ke křižování nebo předjíždění.) V žádném případě není znakem dopravny rozvětvení kolejí samo o sobě. V tomto smyslu může být na trati řízené podle předpisu D3 dopravnou třeba i zastávka - tj. místo bez rozvětvení kolejí - s ohlašovací povinností, která se pozná právě podle té lichoběžníkové tabulky. Příklad: zastávka Čertova stěna na lipenské lokálce před rekonstrukcí. Lichoběžníkovou tabulkou je opatřen dokonce i ten jednoduchý šturc, který zbyl z dopravny Žacléř po vytrhání všech kolejí a výhybek. (A zase: Jistě někdo doplní další existující příklady.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2413
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: NÁVĚSTIDLA

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 16 srp, 2018 6:24 pm

hank píše:Samotného by mě docela zajímaly další dodnes existující příklady.
Úštěk, Louny předměstí, Zvoleněves, Straškov, Vlastějovice, Zbraslavice, Uhlířské Janovice, Křinec, Rožďalovice, Kopidlno, Městec Králové, Rynoltice, Vrchlabí, Lípa nad Dřevnicí, Velká nad Veličkou, Lipov, Božice z Znojma, Mikulov na Moravě, Sedlejov, Dačice...
hank píše:V žádném případě není znakem dopravny rozvětvení kolejí samo o sobě.
Přesně tak. V tom se často chybuje.
hank píše:V tomto smyslu může být na trati řízené podle předpisu D3 dopravnou třeba i zastávka
Pak nelze ale hovořit o zastávce - je to prostě dopravna D3 bez kolejového rozvětvení. Pěkným příkladem je Vysoké Mýto město.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 565
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků