MODELOVÁ VELIKOST

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod carodej » stř 03 črc, 2013 5:58 am

Hmm- no ať tvrdí kdo co chce o pidimašinkách, ale dostat "modelovou" soupravu .. t.j. vlak s reálným běžným počtem vagonu do běžného nádraží je v jiných měřítkách jako N problem (a i v N je to už na hraně). V TT ti tam u osobáku ledva vleze lokomotiva+3 vagony ( a to ledva ledva ) u H0 je to ještě horší. Takže je sice pěkné se koukat na perfektně spracovanou lokomotivu v H0 - ale jde spíše o diorama než o nějaký pokus o model reálního světa - reálný vlak to určitě není.
U okolité krajinky je to ještě více znát. Pokud bys chtěl nasimulovat stavení ve vesnicích 40m od kolejí (což je běžná vzdálenost) - tak by ti první barák musel začínat cca 0,5m od kolejí ... :)
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Stanin » stř 03 črc, 2013 6:38 am

Carodej: Souhlasim. Kdo se chce vic priblizit realu, co se tyka provozu a krajiny, tak zvoli N/Z. Kdo chce obdivovat masiny, tak zvoli H0/0 (nebo samo domo stavbu ve vlastnim meritku). Skoda, ze oboji nejde skloubit dohromady.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Rudolf » stř 03 črc, 2013 1:07 pm

Stanin píše:Carodej: Souhlasim. Kdo se chce vic priblizit realu, co se tyka provozu a krajiny, tak zvoli N/Z. Kdo chce obdivovat masiny, tak zvoli H0/0 (nebo samo domo stavbu ve vlastnim meritku). Skoda, ze oboji nejde skloubit dohromady.


[Vtip]
A nakonec si stejně zvolí TT :-D

Zcela bez ohledu na kvalitu, sortiment, ostatní svět, protože tady u nás (a bývalé NDR) je zcela atypický TT land.
[/Vtip]
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Houmr » stř 03 črc, 2013 2:02 pm

No, já si hlavně myslím, že je to o zvolení vhodného motivu pro danou velikost a prostor.
Protože kolikrát tu vidíme navržené dvojkolejky na tak malém prostoru, že je to na první pohled nesmysl. Po mojich zkušenostech, bych už dělal i menší kolejiště, protože vidím, jak krásně se mohu kochat modely, třeba jen při posunu v depu, nebo při jízdě vlaku po lokálce.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Radek Strnad » stř 03 črc, 2013 4:52 pm

Sohlas s Houmrem.Já se těm dvojkolejkám v H0 na ploše 150x120 docela směju.Je to hodně o prostoru a reálném zvážení provozních možností.S tím,že nakonec to bude TT vřele souhlasím.Kdo chce,tak vidí jaké pokroky tato velikost dělá-kdo nechce,nikdy je vidět nebude.Pracuji s touto velikostí zlatého středu už 30 let a pořád slyším,že je to evropská anomálie(jen my a NDR) a že už možná tento nebo nejpozději příští rok tato velikost zanikne neb nemá žádné opodstatnění.Asi to budu poslouchat do smrti a ono to ne a ne zaniknout.Nechápu ty výrobce,že stále chrlí nové a nové stavby,doplňky,vozidla,lepty,osvětlení...... :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod _pavel_ » stř 03 črc, 2013 6:04 pm

Radek Strnad píše:Já se těm dvojkolejkám v H0 na ploše 150x120 docela směju.

Já kdysi dostal jako první H0. Na velikosti desky 130 x 110 jsem měl jen okruh s nádražím o dvou kolejích. Víc se toho nevešlo, ani kdyby to kropili svěcenou vodou :lol:
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 04 črc, 2013 4:52 am

No jo chlapci,jen si tady pokecejte a argumentujte jak chcete.:D Až bude technika v těch vámi propagovaných mrňkách na úrovni H0,tak se má teprve smysl bavit. :lol: TT určitě udělalo v některých případech jakési pokroky,ale pořád je to slabota.V N-ku je sice technika na velmi dobré úrovni,ovšem abych pak sledoval provoz na kolejišti hvězdářským dalekohledem mě fakt nebere. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 črc, 2013 6:13 am

miroslav lengyel píše:V N-ku je sice technika na velmi dobré úrovni,ovšem abych pak sledoval provoz na kolejišti hvězdářským dalekohledem mě fakt nebere. :mrgreen:

To je zajímavé a v Roudnici tě nešlo odtrhnout od té naší modelové velikosti :mrgreen:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Houmr » čtv 04 črc, 2013 6:20 am

No to bylo právě proto, že marně hledal mašinky :D
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 črc, 2013 6:22 am

Houmr píše:No to bylo právě proto, že marně hledal mašinky :D

Ale Míra je našel a to mu právě nešlo do hlavy,protože zjistil že krajina,vlaky mají tu přirozenou velikost :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 04 črc, 2013 8:21 am

milan ferdián píše:
Houmr píše:No to bylo právě proto, že marně hledal mašinky :D

Ale Míra je našel a to mu právě nešlo do hlavy,protože zjistil že krajina,vlaky mají tu přirozenou velikost :wink:

No nakonec našel,ale musel si vzít brýle na čtení. :lol: Ne,teď vážně,pro mě je to fakt malý.Ironie je ale v tom,že pokud budu chtít udělat reálný oblouk na domácím kolejišti řekněme o rozměrech 130x240 cm,tak je to i na N-ko málo.Tedy z pohledu toho,abych neměl rychlík jak skládací metr.Samozřejmě to bude lepší než v TT neřkuli HO,ale aby byly klasy při průjezdu obloukem měchama u sebe,tak to stejně neklapne.Asi nejreálněji tak vychází samozřejmě moduly,ale když se podívám na úvodní fotku N-scale,tak ten rychlík s Bertou bych chtěl také ještě drobet narovnat,a to máte pokud vím poloměr 1000mm.
Ale jak říkám pořád dokola,na velikosti nezáleží.Důležité je,že nás to ohromně baví. :wink:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod mariov8 » ned 20 říj, 2013 7:41 pm

Já bych to taky viděl dle plánovaného zájmu (co se mi na železnici líbí) a ne tak úplně dle dostupného prostoru, spíše to chce více skromnosti a neplánovat hned kolejiště s dvoukolejnou elektrifikovanou tratí.

Koho zajímá spíše provoz a krajina = N (taky super do paneláku, není li zbytí a s mašinkama se chce/musí bydlet)
Hlavně vozidla a modelaření rukama = H0 (nejrozšířenější měřítko, důvody jsou obecně známé)
Opravdu hromada místa a peněz = 0 (to už je jiná liga, spíše pro movitější a/nebo náročnější fajnšmekry)

Ale další měřítka jsou také populární: Z, TT, II (G)...

Pokud jsem jako kluk začínal s "kobercovým" H0 a dnes bydlím na 10té adrese, nebudu přeci zakaždým vše se ztrátou prodávat a začínat znovu po každé životní změně či stěhování? Osobně jsem si prošel i obdobím, kdy jsem kvůli prostoru zvažoval přechod na eNko. Dnes je podporou výrobců a dostupnou technikou téměř na úrovni H0. Ale jelikož si nadále a jako rodič zatím příliš malého malého caparta spíše jen sporadicky, stavím "do šuplíku", tak jsem zůstal u H0. Třeba jednou se dopracuji k nějakému podkroví nebo obdobnému volnému prostoru...

Nakonec je to opravdu jedno, hlavně že u toho člověk zůstane, vydrží a baví ho to.
H0 a H0e, analog (zatím), III a IV epocha. Lepty. Prototypy. Technika a její vývoj - historie.
Uživatelský avatar
mariov8
 
Příspěvky: 156
Registrován: úte 10 dub, 2007 7:47 pm
Bydliště: Praha

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod mig213 » čtv 09 říj, 2014 10:14 am

Dobrý den Vám Všem přeji.Jsem začátečník se stavěním modelů zastávek kolejiště přírody a všeho co k tomu patří.Již jsem obdržel odSŽdc dokonce stavební výkres naší zastávky a nádraží.Mám i fotografie.Byl jsem tam již jednou s metrem papírem a tužkou na přeměřování a to se moc neschodovalo s výkresem.Ale s tím jsem již počítal takže mě to nepřekvapilo.Ale sem píši proto že mě také zajímá měřítko.Chci vyzkoušet TT. 1:120.Rád si nechám od Vás poradit.Když trámek má rozměr 120mm krát 120mm délka 240mm tak na modelu bude mít 1mm krát 1mm a délku 2mm? Je to tak? Děkuji za rady a třeba i odkazy kde o tomto měření najdu třeba více.A jaká měřítka se používají a kde se k nim dostat.A nezlobte se na mě jsem po těžkém ůrazu na těle ale snažím se moc.Díky Mig213.
mig213
 
Příspěvky: 32
Registrován: pát 12 zář, 2014 9:47 am
Bydliště: jičínsko

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod milan ferdián » čtv 09 říj, 2014 10:21 am

Tak samozřejmě,když vše vydělíš číslem měřítka 120,tak ti vyjdou tyto míry.Otázkou zda přepočítané rozměry se dají ještě realizovat.Ty trámky o těch rozměrech ještě ano.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod mig213 » čtv 09 říj, 2014 10:38 am

Děkuji za rady ale takže to co měří míň než 120mm bude menší než 1mm.To chápu. ale nedovedu si představit jak ten model a materiál na něm udělat.Mám z toho strach.
mig213
 
Příspěvky: 32
Registrován: pát 12 zář, 2014 9:47 am
Bydliště: jičínsko

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků