Stránka 13 z 24

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 22 led, 2019 9:27 am
od Highway
Ty úseky budete mít sválně izolované od sebe? Nebo to pospojené bude a vaše napojení každý 1 metr je jenom "pro jistotu"? Ptám se takhle blbě, protože elektrice taky neholduji a hledám rady.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 22 led, 2019 10:46 am
od Ivan
Nejsem bohužel taky moc expert na elektriku... Rozdělení úseku nesouvisí jen s potřebou dostat šťávu do koleji, ale jsou i další věci, např. zpětné hlášení o pozici vlaku do centrály. Vzhledem k tomu, že mám jen malý projekt a skryté nádraží za kulisou, nebudu úseky dělit, s jednou výjimkou, a to je rozdělení kolejiště na 2 rámy. Někde jsem tu četl, že není vhodné mít vše propojené. Takže u většího projektu bych dělení udělal. Ostatně bych si asi udělal přípravu, kdybych v budoucnu zatoužil po automatickém ovládání.

Ještě bych doporučil záložit vlastní vlákno, tahle diskuse se už moc netýká tématu. Taky myslím, že se to už probíralo

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 22 led, 2019 10:51 am
od Polabský
Highway píše:
Ivan píše:Doporučuji zatím více studovat...
Ale abych odpověděl, napojení jednou za 10m je málo, chce to rozdělit si kolejiště vhodně na úseky a ty napojit. Někteří napojí i každých 30cm. Já budu napojovat každou průjezdnou kolej ve stanici 2x, kusou 1x a sirou trať cca po metru. Mám ale jen malý projekt.


Ty úseky budete mít sválně izolované od sebe? Nebo to pospojené bude a vaše napojení každý 1 metr je jenom "pro jistotu"? Ptám se takhle blbě, protože elektrice taky neholduji a hledám rady.


Vážený kolego,
odpověď je skrytá již v první větě příspěvku na který se ptáte!!
Podle mne příprava stavby kolejiště a seznámení se hlouběji s problematikou taky chvíli trvá.
Slovy klasika "Šmudlo hledej!". Zaměřte se na vlákna nejen na tomto fóru ale třeba i na stránky zabývající se stavbou kolejiště. Například Houmrovy vlaky, Honzíkovy vláčky a spousta dalších. V mnoha vláknech je vše od Adama s vysvětlením proč to tak je. Zkuste i najít někoho, kdo takový projekt úspěšně zvládl, včetně jeho blízkého okolí.
Hnutí mysli: " Koupím mašinky a kolejničky a bude!", není nejlepší cesta. Ono jen zbudovat rám a samozřejmě ho i "napasovat" do náležitého prostoru chce své, tak aby se kolejiště dalo vůbec budovat a následně užívat. A to je teprve začátek.
Na to aby byl Váš záměr úspěšný a hlavně aby jste ho zdárně dotáhl do nějakého konce, chce to vědět víc.
Hledejte, ptejte se a hlavně se to snažte pochopit více do hloubky. Je to řehole a velký žrout času a sil, vyžadující i pochopení ostatních blízkých, rodiny, partnerky, partnera.
Přeji Vám vše dobré !!

P.S. Před velkým projektem bych si možná učinil maličký budovatelský pokus. Vytvořit si malý zkušební vzoreček pro získání zkušeností a dovedností.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 22 led, 2019 11:11 am
od MiG
Pavel66 píše:Pochopil jsem to dobře z Vašeho příspěvku ? Že to musím cca po 10 m napájecími body propojit ,svést do jedné sběrnice o od ní do centrály nebo zesilovače? Jde o to aby to napětí bylo optimálně rozloženo ? Pavel


Nepochopil, bylo to myšleno tak, že pokud má vaše kolejiště v rozvinutém stavu tvar 20m trati, tak byste ho měl napájet zdrojem uprostřed, ne od některého konce. Přičemž tato informace předpokládá alespoň základní znalost "drátařiny", to jest například to, že celá tato trať by měla mít páteřní vedení o průžezu 1.5 mm2, z níž by jednotlivé kolejové úseky měly po relativně krátkých kouscích napojení. Je pravda, že jsou tací, kteří tvrdí, že na každý úsek nebo kolejový prut stačí jedna odbočka z páteřního vedení a jiný že jsou nutné odbočky dvě. To nechám na vás, jak si myslíte, že jste pečlivý a případně schopný opravit nedokonalý kontakt na hotovém "bez ztráty kytičky".

V každém případě si myslím, že pokud nehovíte elektrotechnice, není žádnou ostudou, nechat si kolejiště vydrátovat někým, kdo se v tom skutečně vyzná.
Pro jistotu doplním ,abych nevyvolával plané naděje, případně vášně. Tím drátařem zcela jistě nechci být já, nemám na to čas.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 23 led, 2019 6:15 pm
od Pavel66
Děkuji Vám moc za vysvětlení .Pavel

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 06 bře, 2019 2:57 pm
od miroslav lengyel
No jo,já se taky rád kochám jízdou,jenže kam ty ostatní soupravy narvat, :D pořád to přehazovat s krabic na koleje a zpět mě neba,i když už mi zase ty koleje nějak docházejí. :?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 06 bře, 2019 3:25 pm
od milan ferdián
miroslav lengyel
Přistavit další místnost a stávající kolejiště rozšířit :mrgreen: .
Milan

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 06 bře, 2019 5:13 pm
od Sandy
Pár poznatků ze života ("železničního modeláře"):
Moje cvičné kolejiště ( H0 200*100)

https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_cvicne_kolejiste#moje_kolejit.jpg

jsem dostavěl asi před dvaceti lety, kdy po internetu nebylo vidu ani slechu. Celé kolejiště, včetně provedení je poplatné své době. Původně jsem si chtěl vyzkoušet postupy a pak ho rozebrat nebo poslat do světa. V životě je všechno jinak a tak ho mám, s drobnými úpravami, dodnes. Asi pět let čeká na zhlavík s tím, že dojde k rekonstrukci (tři koleje ve stanici i ve skrytém nádraží). Ale to je jiná písnička.
Koncepčně je podobné, jako všechny návrhy v tomto vlákně. Deformovaný ovál, ve viditelné stanici pouze dvě dopravní koleje, tři koleje kusé, dvoukolejné SN. Jestli odpovídá skutečnosti, to, slovy jednoho šikovného modeláře, vůbec neřeším a je mi to jedno.
Postřehy z provozu:
Dětem (vnoučatům, moje vlastní děti se za mne dodnes stydí, že si hraju s vláčky...) se od začátku hrozně líbilo, že vlak zmizel v jednom tunelu a objevil se v druhém nebo z tunelu vyjel nějaký jiný.
Dvě dopravní koleje a dvoukolejné SN je málo. Zvláště v analogovém provozu. Po digitalizaci provozu se s tím již dá něco dělat. Vnoučata (7 a 10) stále fascinuje, když ze stanice vyjedou dva vlaky, každý na jinou stranu a pak se dohadují, který vyjede z tunelu dřív.
Vlečky(nebo kusé koleje) uprostřed kolejiště jsou, podle mne anachronismus. Nijak významně provoz neobohatí a zabírají místo na alespoň malý kousek krajiny. Na "šmrdlání" sem tam úplně stačí kusé koleje ve stanici.
Já vím, že pro pravověrného modeláře je ovál něco, co nesmí do baráku. Ale mně vyhovuje hlavně z toho důvodu, že si občas naleju skleničku, sestavím nějakou soupravu a nechám ji zvolna kroužit a sním o tom, jaké by to bylo, kdyby to nebylo tak, jak to je...... :oops:

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 8:23 am
od shiso
Zdravim kolegy,
Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)
Pouzivate nejakou piliu, nebo je lepe to vzit kotoucken na proxonce?

Dalsi dotaz mam k pokladani koleji v nadrazi - zda i na kratsi , nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej, nebo pouzit standartni kolejivo a oblouky.
Dekuji Petr

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 8:34 am
od milan ferdián
Já jsem řezal proxxonem diamantovým kotoučkem a nejlépe je používat flexi kolejivo.To jsem taky v praxi využíval,ale pozor,já jsem stavěl jen moduly stanic a traťové.
Milan

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 8:35 am
od hank
shiso píše:Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)...


Na řezání kolejových prutů v pohodě stačí žiletková pilka.

shiso píše:...zda i na kratsi nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej...


Na tohle se nedá jednoznačně odpovědět. Co to znamená "vyplatí"?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 8:37 am
od Beda
Ja pouzivam ziletkovou pilku a proxonku tak 50/50.
Urcite rezu flexi.
Pouzivam PECO Code 80.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 9:07 am
od fulda
shiso píše:Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)
Pouzivate nejakou piliu, nebo je lepe to vzit kotoucken na proxonce?

Podle toho kolik toho chci dělat. Pokud jen jednu kolej, tak rychleji chytnu žilpilku, pokud mám v plánu sázet koleje celý den, tak si připravím proxonku s diamantovým kotoučem.
shiso píše:Dalsi dotaz mam k pokladani koleji v nadrazi - zda i na kratsi , nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej, nebo pouzit standartni kolejivo a oblouky.
Technicky lepší jsou dlouhé pruty s co nejméně dělením, to směřuje k flexi. Dělat dlouhé flexi je trochu o cviku (zejména v klikatých oblastech), tak si to odhadni sám.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 9:59 am
od shiso
hank píše:
Na tohle se nedá jednoznačně odpovědět. Co to znamená "vyplatí"?


Zda je pomer - tedy vynalozena namaha a vysledek odpovidaji. (priklad) zda misto laborovanim a rezanim flexi na nejakem kratkem useku neni treba lepsi dat dve standartni obloukove koleje.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 29 bře, 2019 10:51 am
od hank
Obecně platí, že čím míň mechanických přerušení cest, kudy teče proud, tím líp. A jinak se ztotožňuji s tím, co píše fulda. Delší kusy flexi se občas kroutí jako živé. :mrgreen: Sám mívám potíže třeba s protisměrnými oblouky. Jestli používáš flexi, jejichž pražcový rošt je přerušen po každém 5. pražci (příklad: PECO Code 55), tak je lepší na vnější straně oblouků o menších poloměrech rošt rozřezat třeba i po každém pražci. A flexikolejivo se štěrkovým podložím (např. Fleischmann) vůbec nemá rádo oblouky o malých poloměrech. V takových případech - to platí třeba pro staniční koleje v oblouku nebo zhlaví s obloukovými výhybkami - se snažím plánovat oblouky z kusového kolejiva, bez ohledu na to, jak vychází geometrie, a "dohnat" geometrii flexikolejivem v přímé.