Stránka 1 z 24

KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: čtv 15 bře, 2012 12:55 pm
od milan ferdián
Vše o kolejivo,výhybek,točen atd.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 3:51 pm
od Daneil19
Chtěl bych se zeptat, jaké značky je asi tak nejvhodnější kolejivo chci-li si udělat velkou modelovou železnici. :roll:

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 3:59 pm
od milan ferdián
Daneil19 píše:Chtěl bych se zeptat, jaké značky je asi tak nejvhodnější kolejivo chci-li si udělat velkou modelovou železnici. :roll:


Specifikuj nejlepší značky a jak velkou modelovou železnici myslíš?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:12 pm
od Daneil19
Zatím stále nakupují materiál: vlaky, budovy, příslušenství... v měřítku H0, postupně si všechno kupuji chci si udělat kolejiště o dosti velkých rozměrech stále ještě nevím, jak velkém ale chci se minimálně inspirovat brněnským modelovým světem a větším.. Chci se právě dozvědět jaká značka kolejiva je nejvhodnější pro velké kolejiště a vše kolem zapojení příslušenství atak dále.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:16 pm
od milan ferdián
PECO/CODE075 nebo PILZ-TILLIG.Jestli mohu radit,s tím mega kolejištěm brzdí.Toto kolejiště,kde se podílel na realizaci i můj kolega,není žádná procházka růžovou zahradou.Začínej spíše daleko menším.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:20 pm
od Daneil19
A kolejivo od Fleischmanna by se nehodilo? Ano já vím ale nechce se mi zbytečně plýtvat malým kolejištěm, když mohu postavit velké, právě se o všem snažím zjistit co nejvíce. Jinak děkuji za radu

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:34 pm
od milan ferdián
Kolejivo FLEISCHMANN úspěšně použil modelář SHIMILAND.Otázkou bude úhel výhybek,který je 18°a geometrie kolejiva,kterou jsem nazval,sekaná.Jak končí mega projekty,to všichni již zde víme.Na začátku velké oči,vystřízlivěni a nakonec realizace aspoň toho mini kolejiště,při nejlepším.Na malém kolejišti si vše vyzkoušíš.Položení kolejí,zapojení elektroinstalace,dotváření krajiny a stavby budov.Ale úplně na začátku musíš mít projekt,vyzrálý,finančně soběstačný a rukodělně zručný.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:48 pm
od Daneil19
aha.. a chtěl bych se ještě zeptat kdybych si koupil Peco koleje které jste mi poradil, dá se k tomu někde dokoupit i trafo? Nebo spíše kdybych si koupil mašinu na digital společně s digitálním ovladačem na kolejích Peco by jezdila bez jakéhokoliv zapojení kolejí do elektriky? jsem začátečník a potřebuji hodně informací o tomhle :oops:

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 4:54 pm
od milan ferdián
Na to již ti neodpovím.Zde nezáleží na kolejivu samém,ale volbu analog nebo DCC.Otázku ,ale prezentuj již v daném tématu.Toto je o kolejivu.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 5:00 pm
od Daneil19
ano v pořádku ale ještě mám dotaz čím se odlišuje kolej peco/code 75 od peco/code například 100 ?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 5:28 pm
od Myšpulín
Výškou kolejnice.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 5:48 pm
od Daneil19
aha takže pochopitelně peco/code 75 nepasuje na 100 asi že :P

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2012 7:29 pm
od Myšpulín
Ne, ale spojit se nechají pomocí speciálních spojek. Nevím ale, jak by to vypadalo.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 21 bře, 2012 6:51 pm
od Tomáš
Já by si dovolil přidat nějaké zkušenosti o kolejivu ve velikosti TT.
My "téčkaři" sice nemáme toliko výrobců jako "hánulkáři",ale i tak bych řekl,že sortiment je pro běžného modeláře,je vcelku slušný.Budu se věnovat nejvíce používanému kolejivu a to od německé fa TILLIG a kolejivu českého výrobce fa Litomysky.
Existuje už i kolejivo fa KUHN,ale zatím neznám nikoho kdo by jej ve větší míře používal.
Začnu obecným popisem,který platí pro obě zmíněné fy.
Kolejivo je vyrobeno z kovu který se nazývá "Neusilber". Materiál je dobře odolný korozi a je možno jej pájet.Bavíme se pochopitelně o profilu typ " I " místo původního plechového profilu " U ". Kov je opravdu velmi odolný.V běžném pokojovém prostředí neoxiduje,což se pochopitelně o "starém plechovém" Zeuke či BTTB kolejivu říci nedá (několikrát jsem kolejivo čistil ve vodě a nikdy nechytlo nejmenší náznak koroze).Kolejnice Neusilber se ale pochopitelně pokrývají vrstvou špíny (prach atp.),která zhoršuje napájení vozidel elektřinou.Tuto špínu je třeba čas od času odstraňovat mechanicky či chemicky.Z toho plyne,že staré "plechové" kolejivo rovnou vyhodíme.O dalších výhodách si povíme dále.
Začneme tím "naším" od fa Litomysky.Jak jsme si již řekli kolejový prut (kolejnice) je vyrobená z kovu Neusilber.Výška jeho profilu je 2,00mm (CODE083).Kolejivo se prodává v takzvaném "Flexibilním" provedení.Co to je? Kov Neusilber má další velmi pozitivní vlastnost a to je,velmi dobrá ohebnost.Z toho plyne název "flexi".V praxi to znamená,že pomocí tohoto kolejiva můžeme natvarovat nejrůznější oblouky a to vždy s určitého (800mm) dlouhého kusu.Ano kolejivo Litomyský se prodává v délce 800mm.Pokud si ovšem např. natvarujeme kolejivo do tvaru " S " a ničím ho "nezafixujeme" kolejnicový prut se opět snaží srovnat do přímé délky.No a aby toho nebylo mámo můžeme si vybrat zda modelovat "na dřevěných pražcích" či na "betonových pražcích".Oba typy mají stejné vlastnosti pouze se liší tím pražcovým provedením."Pražcová pole" jsou na kolejových prutech nasunuta pomocí "zobáčků" a jsou posunutelná (to aby to bylo flexi).Pokud nevyužijeme celou délku tak kolejový prut velmi jednoduše uřežeme (žiletková pilka,pilníček atp).Jde to velmi dobře.Pražce jsou z plastu,takže odkrojíme čímkoliv co řeže.Cena tohoto flexi kolejiva (o00mm délka) se pohybuje cca. 80,- až 95,- Kč.Pozor na patu kolejového prutu,je odlišný
Kolejivo fa TILLIG je daleko rozmanitější a uspokojí velkou část modelářů.Záměrně nepíšu všichni,protože někteří mají nároky vyšší,ale řekněme 90%.Toto kolejivo bych rozdělil na část "STANDARD" a "MODELL" (PILZ-TT-MODELLGLEISSYSTEM) .Kolejivo "MODELL" je vyrobeno z kovu Neusilber.Výškový profil je o kapku vyšší a to 2,03mm (CODE083).Spojování kolejiva TILLIG a Litomysky je naprosto bezproblémové,vlastní zkušenost.Začnu tím "STANDARD".STANDARD kolejivo je v podstatě to,co všichni známe z minula od fa BTTB.V novém kabátě vzniklo kolejivo "MODELL".Jedná se o kusové kolejivo,které se klasicky sestavují dle požadovaného plánku.Tedy "rovinky a oblouky". Co je nového? Změnil se poloměr oblouků.Nejméně používaný a nejmenší je poloměr R267mm.Některé lokomotivy však mají problém tento poloměr zvládnout.Dále následuje R310mm,R353 a R396mm.Dvoukolejnou trať v hračkovém pojetí jednoduše postavíme použitím R310 a R353.Obloukové kolejivo se nabízí v prodeji v úhlech 30°,15° a 7°30´,né u všech poloměrů. Kolejivo přímé (rovné) jsou různých délek.Základní délka je 166mm a další délky kolejiva jsou 83mm,41,5mm a doplňkové 43mm a 36,5mm.Kolejivo MODELL je pouze a jen s imitací dřevěných pražců.Ceny jsou různé v řádech desítek korun.V nabídce najdeme i kolejivo flexi.Platí totéž co jsme si popsali u kolejiva Litomyský.Pouze se dají nakoupit různé varianty.Základní délka flexi TILLIG s imitací "dřeva" je 664mm.V provedení betonových pražců (Litomysky) délka 520mm.Dá se sehnat i varianta " s ocelovými pražci" opět délky 520mm.Jednotná cena se pohybuje kolem sta korun.Od TILLIGU se ovšem dá koupit i "stavebnice" kolejiva.Co to je? No koupíme si zvlášť pruty a zvlášť pražcové lože.Pruty zvlášť se prodávají v délce 1000mm.Pražce pak betonové v délce 125mm a dřevěné v délce 220mm (nevím kde na tu délku dřeva došli vždycky prostě zbude na rozdíl od betonu kde to vyjde akorát).No a doma si pak pěkně pruty navlečeme do pražcových loží.Chce to troch cviku,ale jde to.Metod a postupů je vícero,ale o tom zase někdy příště.Tato varianta vyjde ze všech typů nejlevněji.Metr kolejiva vyjde na cca 120,-Kč.Ještě abych nezapomněl,kolejnicové pruty se dají koupit ve verzi "holý kov" nebo tak zvané "brunýrované" (patinované).Poslední kombinací kolejiva MODELL je podloží a kolejnicových prutů.Pokud se někomu nelíbí spojování kolejniček a přesto by rád využil "normovaných" poloměrů může koupit dřevěné pražce továrně vytvarované do poloměrů R310,R353,R396 (neohebné,pevně vytvarované) a do nich "natlačit "metrové" kolejové pruty.Méně spojů více radosti.
Poslední možností pro ty,kteří si chtějí pouze občas "zajezdit na koberci" se dá koupit kolejivo hobby i s plastovým podložím.To se dá jednoduše pospojovat např. na koberci.Pak opět rozebrat a schovat.žádné lepidlo,žádné hřebíčky (chce to vidět).
No a nakonec se zmíním o spojování kolejí.Koupit se dají "kolejové spojky" a to buď kovové (vodivé) nebo plastové (izolační).Spojky se jednoduše nasunou na I profil asi do půlky a připojí se další prut.
Samostatnou kapitolou jsou kolejové vyhýbky a křižovatky.Ale o tom zase příště pokud bude zájem. :D

Pokud jsem něco zapoměl prosím o doplnění.děkuji.

Jen doplním Tomáše.Původní kolejivo od BTTB "STANDARD" (obracené U) je nadále ve výrobě a v původní geometrii.Byla zde zmínka o kolejivu ROCO v modelové velikosti TT/1:120.Fa ROCO žádné kolejivo v této velikosti neprodukuje.Jedná se o doplňkové kolejivo (paprsky) k točně (ROCO/35900/183mm) v této modelové velikosti.
Obě kolejové soustavy STANDARD a MODELL mají svojí geometrii kolejiva.Liší se nejen délkou a poloměry kolejiva,ale taky úhly oblouku a výhybek (výjimka je oblouková výhybka STANDARD).
Nepíše se zde ještě o kolejivu KUHN.Zde je odkaz na diskusi k tomu to kolejivu viewtopic.php?f=16&t=5069&start=75
Kobercové kolejivo.Tak jsem toto kolejivo našel přes upozornění JanaTT.Díky

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 09 kvě, 2012 8:16 pm
od beatowen
Ahoj mám kolejivo Fleishmann picolo N a výhybky jsou Roco ale prý je to stejné protože Fl. koupil Roco nebo tak nějak.
Hmm jak koukám na odkaz tak je to Fl. ale na krabičce je Roco :shock:
http://www.masinky.cz/produkt/5409-N-Obloukova-vyhybka-prava-R1-R2-el/index.htm

Ještě nemám vše nakoupené a někde jsem četl něco o špatných výhybkách tak se chci zeptat než dokoupím zbytek co si o tom myslíte.

Mám tuhle lokomotivu http://www.ben-model.cz/e-shop/cz/detail/vlaky/n-1-160/lokomotivy-vlaky/elektricke/7331-n-elektricka-lokomotiva-br-139-db-cargo.html do který jsem nacpal ( horko těžko bylo to moje první pájení ale povedlo se :D ) Lenz silver mini a loko jezdí přes výhybky dobře ale nemám jinou aby to bylo objektivní a nerad bych přišel na problémy až bude kolejivo položené.

Co napájené srdcovky? Ano x Ne? Budu používat servo přestavníky.

Kolejiště bude malé jsem úplný začátečník viz odkaz. Počítám s postupným rozšiřováním.

http://beatowen.rajce.idnes.cz/Vlacky/

Děkuju za rady