KOLEJIVO

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Martin70 » ned 20 bře, 2016 8:19 pm

Dobrý den, jsem tu na fóru nový. Pročítám toto vlákno a přemýšlím, které kolejivo vybrat pro H0. Měl jsem v dětství papírové s U profilem a to je již pasé (po letech opravdu rezlo). Kolejiště bylo v devadesátých lezech rozebráno. Nyní mě zaujalo z nabídky firem kolejivo PECO bez podloží, akorát nevím pro které se rozhodnout? CODE 75 nebo 100. Jelikož jsem zatím nenavštívil modelářskou prodejnu, je mimo Zlín, tak nevím jak to vypadá naživo. Dá se to asi kombinovat pomocí spojek, no je to drahé, zbytečné a nestetické. Ten nižší profil CODE 75 vypadá modelověji? Na profilu CODE 100, lokomotivy více "sedí" čili potenciálně menší pravděpodobnost dření okolků o podloží? Jak je to se spolehlivostí a nabídkou jednotlivých kolejnic a vyhýbek? Je nabídka stejná a je předpoklad, že bude do budoucna? Viděl bych to na nákup několika komponentů na zkoušku, kde bych si vyzkoušel na jednoduchém oválu, třeba se dvěmi vyhýbkami jak vše pracuje a pak bych případně pokračoval a přikupoval. Chce to však od začátku vybrat ten jeden systém. Otázka se možná již řešila, ale nedospěl jsem k nějakému závěru. Děkuji předem za jakoukoliv radu.
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 351
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod IRIS » pon 21 bře, 2016 6:49 pm

Kolejivo PECO 75 jsem používal před 15-lety a potřebuje důkladné překolení všech používaných vozidel, v součesné době preferuji ROCO 2,1 či Tilig, oba systémy zatím po dvou letech provozu bez závad a Peco 100 není špatné, ale tak na skryťák.
Uživatelský avatar
IRIS
 
Příspěvky: 27
Registrován: sob 30 led, 2016 7:32 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Polabský » pon 21 bře, 2016 8:28 pm

Martin70 píše:Dobrý den, jsem tu na fóru nový. Pročítám toto vlákno a přemýšlím, které kolejivo vybrat pro H0. Měl jsem v dětství papírové s U profilem a to je již pasé (po letech opravdu rezlo). Kolejiště bylo v devadesátých lezech rozebráno. Nyní mě zaujalo z nabídky firem kolejivo PECO bez podloží, akorát nevím pro které se rozhodnout? CODE 75 nebo 100. Jelikož jsem zatím nenavštívil modelářskou prodejnu, je mimo Zlín, tak nevím jak to vypadá naživo. Dá se to asi kombinovat pomocí spojek, no je to drahé, zbytečné a nestetické. Ten nižší profil CODE 75 vypadá modelověji? Na profilu CODE 100, lokomotivy více "sedí" čili potenciálně menší pravděpodobnost dření okolků o podloží? Jak je to se spolehlivostí a nabídkou jednotlivých kolejnic a vyhýbek? Je nabídka stejná a je předpoklad, že bude do budoucna? Viděl bych to na nákup několika komponentů na zkoušku, kde bych si vyzkoušel na jednoduchém oválu, třeba se dvěmi vyhýbkami jak vše pracuje a pak bych případně pokračoval a přikupoval. Chce to však od začátku vybrat ten jeden systém. Otázka se možná již řešila, ale nedospěl jsem k nějakému závěru. Děkuji předem za jakoukoliv radu.




Velmi stručně: Dnes "zastaralé" modely z produkce DDR ale stejně tak i modely jiných výrobců z té doby, jsou schopny bezpečně jezdit pouze na výšce 100, na 75 budou drkotat po upevňovadlech :-(
Hezký večer :-)
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Martin70 » úte 22 bře, 2016 12:54 am

Děkuji, za obě odpovědi na můj dotaz. Dám přednost funkčnosti a raději zvolím vyšší profil. Jen mám upřesňující otázku na první odpověď. Do skryťáku kvůli vzhledu?
Co se týká sortimentu a druhů segmentů, tak na tom není PECO 100 špatně ne?
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 351
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Ronoath » úte 22 bře, 2016 8:21 am

Nedávno jsem si pořídil, právě na vyzkoušení, něco málo kolejiva Peco code 75.

Nepoužívám takřka žádné vozidla z NDR, ale všechny "Y" (lůžková a jídelní Mitropa, maďarská "jednička") okolky nedrhly. Potíž nemá ani pára Kleinmodelbahn, ani pára Fleischmann z přelomu 80. a 90. let. Asi by bylo vhodné jmenovat konkrétní problematická vozidla.

Na kolejivu oceňuji možnost přehazovat směr prstem (není nutné mít přestavník - pružiny drží jazyk výměny samy), výhoda pro analog může být izolování výhybek. V provedení code 75 se vyrábí jen s izolovanou srdcovkou, která je v továrním provedení zapojena tak, že napájí se jen ta část za výhybkou, kam výhybka vede (tedy při přepnutí do odbočky se napájí kolej do odbočky a přímý směr je bez proudu)

Jinak používám Geoline. Výhodou je výborná dostupnost, i z různých startsetů na bazarech a podobně, kde se dá nakoupit vše potřebné vcelku levně. Výhoda je stálé napájení obou kolejí bez zkratů, takže se ve stanici mohou křižovat dvě zamračené se svými vláčky a obě budou po celou dobu dunět :D
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 226
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod pavolb » čtv 24 bře, 2016 10:52 pm

BB3W9264.jpg
Aj ja požívam Geoline zaštrkoval som ich a nastriekal aby nesvietili tak hnusne šedo a bolo vybavene :)
pavolb
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 27 led, 2015 10:36 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod SettO » pát 10 čer, 2016 3:24 pm

Ahoj, dám to sem, i když si myslím, že trojcestná výhybka by si asi zasloužila samostatné vlákno, a to, jak " ve skutečnosti", tak v modelu. Pár odkazů je i zde na fóru...Je jedno, ve které velikosti, ale napadlo mě, proč se dělá (v modelu) symetrická a asymetrická? /Ve skutečnosti se asi jednalo vždy o asy nebo ne?/ Napadlo mě, že ta symetrická se asi hodí více do SN než do viditelné části, ale třeba je to jinak..Děkuji. /Zajímavý článek je na webu Honzíkovy vláčky, ale toto jsem tam nenašel/..
SettO
 
Příspěvky: 145
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_n_cz » sob 16 črc, 2016 1:29 am

SettO píše:Ahoj, dám to sem, i když si myslím, že trojcestná výhybka by si asi zasloužila samostatné vlákno, a to, jak " ve skutečnosti", tak v modelu. Pár odkazů je i zde na fóru...Je jedno, ve které velikosti, ale napadlo mě, proč se dělá (v modelu) symetrická a asymetrická? /Ve skutečnosti se asi jednalo vždy o asy nebo ne?/ Napadlo mě, že ta symetrická se asi hodí více do SN než do viditelné části, ale třeba je to jinak..Děkuji. /Zajímavý článek je na webu Honzíkovy vláčky, ale toto jsem tam nenašel/..

symetrické vícecestné byly a jsou i v reálu. Je to spíše zvláštnost - jsou třeba na nájezdu na trajekt - pěticestná:
Obrázek

Tady je takový ojedinělý exeplář co byl v provozu relativně do nedávna na normálním rozchodu - sneseno 2005:
http://www.laenderbahn-forum.de/galerie ... zburg.html

Obrázek

To že to někteří výrobci v modelu vyrábějí je jedna věc - ale dávat to na kolejiště bez nějaké konkrétní předlohy je fakt na pováženou. Dokážu si to představit někde na vlečce nebo když budeš stavět konkrétní stanici např. Lenzburg Stadt http://195.186.81.31/seeta4/24168.html, případně nějaký úzký rozchod - průmyslová či důlní dráha a podobné škarpolezy. Troufám si říci, že ve střední Evropě je to ve vyšších epochách na normálním rozchodu prakticky jen v modelu a to jen díky těm výrobcům modelové železnice.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod SettO » úte 19 črc, 2016 4:01 pm

Dík za info a odkazy...Zajímavé a krásné obrázky, děkuji..
SettO
 
Příspěvky: 145
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Pulec » ned 14 srp, 2016 2:21 pm

Ahoj všem.Jak prosím resite výhybky a jejich ovládání v kolejivu Roco line? Mám miltimause a chtěl bych to ovládat jím.Dekuji
Pulec
 
Příspěvky: 16
Registrován: ned 19 čer, 2016 6:00 am

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Polabský » ned 14 srp, 2016 3:10 pm

michal_n_cz píše:
SettO píše:Ahoj, dám to sem, i když si myslím, že trojcestná výhybka by si asi zasloužila samostatné vlákno, a to, jak " ve skutečnosti", tak v modelu. Pár odkazů je i zde na fóru...Je jedno, ve které velikosti, ale napadlo mě, proč se dělá (v modelu) symetrická a asymetrická? /Ve skutečnosti se asi jednalo vždy o asy nebo ne?/ Napadlo mě, že ta symetrická se asi hodí více do SN než do viditelné části, ale třeba je to jinak..Děkuji. /Zajímavý článek je na webu Honzíkovy vláčky, ale toto jsem tam nenašel/..

symetrické vícecestné byly a jsou i v reálu. Je to spíše zvláštnost - jsou třeba na nájezdu na trajekt - pěticestná:
Obrázek

Tady je takový ojedinělý exeplář co byl v provozu relativně do nedávna na normálním rozchodu - sneseno 2005:
http://www.laenderbahn-forum.de/galerie ... zburg.html

Obrázek

To že to někteří výrobci v modelu vyrábějí je jedna věc - ale dávat to na kolejiště bez nějaké konkrétní předlohy je fakt na pováženou. Dokážu si to představit někde na vlečce nebo když budeš stavět konkrétní stanici např. Lenzburg Stadt http://195.186.81.31/seeta4/24168.html, případně nějaký úzký rozchod - průmyslová či důlní dráha a podobné škarpolezy. Troufám si říci, že ve střední Evropě je to ve vyšších epochách na normálním rozchodu prakticky jen v modelu a to jen díky těm výrobcům modelové železnice.


Hezký den,
symetrické výhybky se častěji užívaly v pouliční dopravě. V Čechách a na Moravě se převážně využívaly nesymetrické pro jednodušší řešení přestavovacího mechanismu a také pro možnost využití částí běžných výhybek. V provozu byly například v Praze Libni - dolním. Donedávna byly v provozu na některé lokálce na Moravě. Do současnosti se užívá v Zubrnicích.
O využití těchto výhybek na vlečkách nemám dostatek podkladů ale jejich předností byla úspora místa.
Na té fotce z trajektu je zajímavé, že zřejmě v běžném provozu se užívala jako trojcestná. Jako pěticestná musela být užitá ve zvláštním režimu, protože v místě upevnění jazyka není dostatek místa, žlábek pro okolek.
Zdravím.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod TomasM » pon 15 srp, 2016 6:52 am

Polabský píše:Na té fotce z trajektu je zajímavé, že zřejmě v běžném provozu se užívala jako trojcestná. Jako pěticestná musela být užitá ve zvláštním režimu, protože v místě upevnění jazyka není dostatek místa, žlábek pro okolek.
Zdravím.


A neni nahodou jen trojcestna, ale aby byla zachovana prujezdnost silnicnich vozidel ma i na "vnitrni strane" kolejnici ktera tvori neco jako zlabek u tramvaji kdyz jsou v asfaltu (obrazne receno)?
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod greenery » pon 15 srp, 2016 7:05 am

Polabský píše:V Čechách a na Moravě se převážně využívaly nesymetrické pro jednodušší řešení přestavovacího mechanismu a také pro možnost využití částí běžných výhybek. V provozu byly například v Praze Libni - dolním. Donedávna byly v provozu na některé lokálce na Moravě. Do současnosti se užívá v Zubrnicích.


jedna je dodnes v Lužné, řada zdejších čtenářů šla určitě kolem ní https://mapy.cz/s/YmIs . A asi jde o její nejtypičtější využití.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_n_cz » pon 15 srp, 2016 8:21 am

TomasM píše:A neni nahodou jen trojcestna, ale aby byla zachovana prujezdnost silnicnich vozidel ma i na "vnitrni strane" kolejnici ktera tvori neco jako zlabek u tramvaji kdyz jsou v asfaltu (obrazne receno)?

Ano, bude to jen trojcestná.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Polabský » pon 15 srp, 2016 8:38 pm

michal_n_cz píše:
TomasM píše:A neni nahodou jen trojcestna, ale aby byla zachovana prujezdnost silnicnich vozidel ma i na "vnitrni strane" kolejnici ktera tvori neco jako zlabek u tramvaji kdyz jsou v asfaltu (obrazne receno)?

Ano, bude to jen trojcestná.


Vážení přátelé,
též jsem byl na počátku stejného názoru, ale.
Ty kratičké jazyky jsou mírně jednostranně projeté železničními koly, hlavně vpravo.
To nemůže být způsobené šířkou kola, to by tam naloďovali křížence s válcovačkou :D .
Pokud by se jednalo o trojcestnou, tak to tam vyplnili a zavařili a nevymýšleli tam takové vifikundace.
Chtělo by to obhlídnout podrobněji, nebo nějaké lepší vyobrazení.
Hezký večer Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků