KOLEJIVO

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Luděk » pon 17 říj, 2022 1:28 pm

Pokud srovnáš kolejnice do roviny tak žádný problémy nebudou.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 201
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod D » pon 17 říj, 2022 2:52 pm

Toch:
Jak píšou výše kolegové, kompatibilita různého kolejiva platí, ale zejména pro širou trať. Obvykle totiž není možné kombinovat kolejivo různých výrobců při tvorbě staničních zhlaví, protože mívají odlišnou geometrii výhybek, poloměrů i úhlů oblouků a kolikrát i výchozí osovou vzdálenost sousedních kolejí. Hodně pomůžou flexikoleje namísto kusovek, ale na vše nestačí.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » pon 17 říj, 2022 4:24 pm

Podpořím ty, co kombinují - já kdysi použil různé typy kolejí i pro vyjádření toho, že jedna kolej je nová, zatímco sousední "kopřivová" byla z nižších, drobnějších prutů (tehdy od pana Litomykého). A podobně. Směrem do skryťáku bych už neváhal vůbec, jasně.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_n_cz » pon 17 říj, 2022 9:35 pm

Toch píše:
Z logiky věci, pokud si ohlídám přechod, který bude pouze ve 4 místech ( vjzed a výjezd do 2 samostaných SN) tak aby výškově srovnal rozdíl žádný problém by neměl nastat je to tak?
Nebo mi něco uniká ?


To napojení na 4 místech není žádný problém. To, že chceš Elite nahoru je určitě dobrá volba, dá se to ještě pěkně v případě potřeby pěkně kombinovat s podložím od weinerta, s nějakou vyhýbkou Peco code 75, případně s Rocoline.
Co se týká A-Gleis byl bych opatrný - ta nízká cena je vykoupena nějakými kompromisy:
- izolovaná srdcovka
- četl jsem pár referencí někde na nějakém německém blogu nebo foru, že A-Gleis má snad u nějakých várek příliš ostrou hranu hlavy koleje a doslova to škrábe jízdní plochu koleček vozidel, poškozuje bandáže atd. Autor tohoto videa: https://www.youtube.com/watch?v=3uovFJmeaW8 má z toho položený kilometr ve skryťácích a ve vláknu na stummi tvrdí, že stím problém nemá. Faktem je, že každý má jiné kvalitativní a kvantitativní představy, možnosti a schopnosti.
Já osobně doporučuji do skryťáků z vlastních zkušeností Roco line bez náspu. Ano cenovka nového je skoro nad Elite, jenomže Roco line se dělá už skoro 30 roků a v německu je to v DC asi nejpoužívanější kolejivo - na našem klubovém kolejišti asi 30 vyhýbek Roco line - min 2/3 jsou kupované jako použité na ebay za plus minus 1/2 nové ceny.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Toch » úte 18 říj, 2022 7:55 am

Supr díky všem za tipy a odpovědi. Nejsem v časovém presu, takž se vydám cestou experimentu.
Postavím z Glaisu jeden (ten jednoduší/"předělatelnější") skryťák a uvidím.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod RADU065 » stř 26 říj, 2022 7:00 pm

HouseGregoryMD píše:Děkuji všem za rady a tipy, videa a soukromé zprávy.

Úspěšně jsem zakoupil z21 profi set, zapojil a zprovoznil ( měl jsem cca 4 hodinový zásek, kdy jsem se pokoušel přeprogramovat adresu lokomotivy z druhé ruky, která nebyla na výchozí adrese 3 a nefungovala mi. Dělal jsem to na hlavní trati, což ve výchozím nastavení nešlo, ale nakonec se mi to povedlo na programovací koleji, teď už jsem to zpětně vše pochopil, ale ty nervy se soupravu Rheingold 1928 od Trix, to byly velké).

Zakoupil jsem kolejivo Roco s podložím. Koupil jsem ekvivalent setu A, Roco 42000 a dále rozšiřující sety B 42010, C 42011, D 42012, E 42013. Vše jsem zapojil a doplnil o DCC přestavníky Roco 42624. Vše funguje. Dceři 4 roky, jsem koupil dieslovou lokomotivu V200 Piko 52802. Zapojil to do aplikace z21 a vesele si jezdíme, teda hlavně tou její, Rheingold jsem zabalil a schoval :).

V budoucnu se určitě ozvu s dalšími dotazy, jakmile se budu chtít posunout dal, hlavně se zpětným hlášením, úseky a automatickým provozem.

Děkuji všem ještě jednou!


Měl bych dotaz ke kolejivu RocoLine s podložím jestli má výhybka vodivou srdcovku i její hlasitější zvuk při přehazování.Podloží je pružné a je vidět někdy jak se pod tíhou modelu prohýbá a pruží.Pokud bych ji chtěl použít při stavbě kolejiště jak ji nejlépe upevnit k podkladu a je možné ji i zaštěrkovat nebude štěrk vystupovat nad pražce.Kolik výhybek je možné ovládat ovladačem vlaku ROCO multiMAUS.
Děkuji
RADU065
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 27 črc, 2021 6:34 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_n_cz » stř 26 říj, 2022 9:02 pm

RADU065 píše:Měl bych dotaz ke kolejivu RocoLine s podložím jestli má výhybka vodivou srdcovku i její hlasitější zvuk při přehazování.Podloží je pružné a je vidět někdy jak se pod tíhou modelu prohýbá a pruží.Pokud bych ji chtěl použít při stavbě kolejiště jak ji nejlépe upevnit k podkladu a je možné ji i zaštěrkovat nebude štěrk vystupovat nad pražce.Kolik výhybek je možné ovládat ovladačem vlaku ROCO multiMAUS.
Děkuji

- srdcovka se nepřestavuje - nemůže mít žádný zvuk při přehazování.
- primárně Roco line s i bez podloží má srdcovku vodivou a odizolovanou tak, že se může nebo nemusí zapojit jako vodivá.
- Roco line s podložím má v sobě i aretaci a integrovaný polarizační přepínač, který se může nebo nemusí zapojit, takže lze používat i bez přestavníku
- proč nezapojovat, když to tam je? S nezapojenou srdcovkou lze po hrotu bez vykolejení projíždět špatně postavené vyhýbky - funguje to jako samovrat. Samovraty ve skutečnosti používají na některých tratích D3 a v tramvajových provozech. V modelu to může mít uplatnění např. na výjezdu jednosměrně průjezdných skryťáků - nepotřebuješ tam žádný přestavník.
- je tu jedna vyjímka: v minulosti, když byla vyhýbka ve start setu nebo kolejovém setu jen WL15, WR15, BWR2/3 a BWR2/3, tak byla bez toho polarizačního přepínače - ošizená. Nevím jestli je to tak i u aktuálně nabízených setů.
- Primárně je pevné přichycení myšleno pravděpodobně tenkým hřebíčkem - vespodu je z černého pevného (negumovémo) plastu takový rošt ve kterém jsou 3 - 4 kolečka s otvorem, který když se vrtá zespodu tenkým vrtáčkem cca 0,8mm durch bude otvor hřebíček právě v některém z pražců. Já bych to doporučil spíše lepit právě za ten rošt ne za gumu, ne plošně a za několik bodů - ty 3 - 4 kolečka, tak, aby to šlo eventuelně nějakou špatlí bez poškozené odseknout.
- Já to vidím tak, že Roco-line s náspem super pro "Teppichbahner-y" ježdění na koberci a na kolejiště pevné štěrkovat normálním štěrkem koleje bez náspu a ty s náspem se dají později rozebrat a tu "gumu" vyhodit.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod D » stř 26 říj, 2022 9:41 pm

RADU065:
> Kolik výhybek je možné ovládat ovladačem vlaku ROCO multiMAUS.
Teoreticky všechny, rozumně žádnou.

Multimaus ve verzi 1.05 umí ovládat až 1024 výhybek nebo jiného příslušenství.
Multimaus ve verzi 2.00 zapojená do aktualizované centrály Roco Z21 (z21, z21 start) umí ovládat až 2048 výhybek.

Kolega v klubu si postavil stanici, ve které se výhybky ovládaly pouze pomocí myši. Celkem jedenáct výhybek. Ovládat takovou stanici na myši bylo pro masochisty. Nejdříve bylo potřeba porovnat obsazenost kolejí s plánkem stanice, zjistit z plánku čísla výhybek v zamýšlené cestě, na myši postupně zadat číslo každé výhybky a zvlášť je přehodit, poté pro jistotu zkontrolovat postavení jazyků v cestě a pustit vlak do nádraží. Vydržel jsem se na to dívat jen dvě setkání. Pak jsem mu postavil ovládací pult s přepínači z TCO a světelně vykreslenými cestami.

K serióznímu ručnímu ovládání výhybek v modelové stanici nebo na domácím kolejišti doporučuji postavit si a používat pult s mechanickými přepínači nebo tlačítky, ze kterého bude patrné, kterou výhybku nebo vlakovou cestu ovládáš. Pokud nejsi technicky zdatný na stavbu panelu ani nikoho takového nemáš, můžeš s některými centrálami ovládat výhybky (DCC) v aplikaci na tabletu nebo telefonu.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Miloš Pavlát » čtv 27 říj, 2022 12:13 pm

RADU065 píše:- je tu jedna vyjímka: v minulosti, když byla vyhýbka ve start setu nebo kolejovém setu jen WL15, WR15, BWR2/3 a BWR2/3, tak byla bez toho polarizačního přepínače - ošizená. Nevím jestli je to tak i u aktuálně nabízených setů.

A je ošizená také srdcovka, která je plastová.
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 332
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod alik.195 » ned 22 led, 2023 12:20 pm

Je možné u rocoline s podložím s digi prestavnikem 42624 ovládaný multimouse udělat ovladani na manuální tlačítka?
alik.195
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 23 úno, 2022 8:50 am

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod D » ned 22 led, 2023 1:28 pm

alik.195:
Přestavník Roco 42624 nelze napřímo ovládat tlačítky s obejitím digitálního dekodéru, přinejmenším ne bez jeho destrukce a úpravy vnitřního zapojení. Je napájen i ovládán pouze dvouvodičově z DCC. Tlačítka můžeš zapojit třeba do kodéru TCO, který bude ovládat výhybku skrze DCC centrálu. Pro přímé ovládání tlačítky nebo externím dekodérem je určen přestavník Roco 42620.

V případě třívodičového přestavníku (třeba Roco 42620) a samostatného dekodéru (například Roco 10836) by šlo vložit do jejich spojení pár usměrňovacích diod k ochraně dekodéru a ovládat výhybku jak digitálně, tak ručně přivedením napětí přes tlačítka přímo na přestavník. Výše uvedený přestavník (Roco 42624) je však s dekodérem spojen a žádný mezikus vložit nejde.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Adam96 » úte 14 bře, 2023 6:13 pm

čistě ze zajímavosti - jsem jediný komu přijde, že v případě kolejiva Tillig TT je jízda po koleji na betonových pražcích hlučnější než na těch dřevěných?
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 489
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod RADU065 » čtv 08 čer, 2023 3:22 pm

D píše:alik.195:
Přestavník Roco 42624 nelze napřímo ovládat tlačítky s obejitím digitálního dekodéru, přinejmenším ne bez jeho destrukce a úpravy vnitřního zapojení. Je napájen i ovládán pouze dvouvodičově z DCC. Tlačítka můžeš zapojit třeba do kodéru TCO, který bude ovládat výhybku skrze DCC centrálu. Pro přímé ovládání tlačítky nebo externím dekodérem je určen přestavník Roco 42620.

V případě třívodičového přestavníku (třeba Roco 42620) a samostatného dekodéru (například Roco 10836) by šlo vložit do jejich spojení pár usměrňovacích diod k ochraně dekodéru a ovládat výhybku jak digitálně, tak ručně přivedením napětí přes tlačítka přímo na přestavník. Výše uvedený přestavník (Roco 42624) je však s dekodérem spojen a žádný mezikus vložit nejde.

Lze uvedený přestavník Roco 42624 ovládat i tabletem?
RADU065
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 27 črc, 2021 6:34 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » čtv 08 čer, 2023 3:59 pm

Lze, pokud v tabletu bude příslušná aplikace, která to umí (Roco Z21, JMRI, RocRail, iTrain...)
Prostě dostane povel z DCC ovládání a přestaví se.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod cliftorr » sob 04 lis, 2023 5:46 pm

Ahoj
Hledám ve TT, případně v H0 křížovou výhybku "angličan" se čtyřmi přestavníky , existuje vůbec ? "Angličan" se dvěmi přestavníky není problém.
Pokud si matně vzpomínám , tak na směrové budce byl nastaveno, že z jednoho příjezdního směru, z levé i pravé koleje současně , byl směrován provoz do určité výjezdní koleje, opačně byl asi provoz zakázán, protože si nedovedu představit podle čeho by se výjezd z výhybky rozhodoval.
Právě tato funkce se mi líbí.
Taky je možné že směrové budky byl rozbitý a ukazovaly nesmysl a taková výhybka s touto funkcí neexistuje.
Naposledy jsem si stavěl někdy vláčky TT pře 40 lety , jedinej angličan v TT byl se dvěmi přestravníky za 72 Kčs a vůbec neodpovídal reálné předloze.A ted se pomalu vracím k vláčkům.A právě tato výhybka rozhodne zda TT nebo H0, když neexistuje tak TT.

Děkuji za případné odpovědi.
cliftorr
 
Příspěvky: 6
Registrován: pát 03 lis, 2023 10:21 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků