ZÁVADY

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Sandy » pon 09 zář, 2019 5:33 am

Protioblouk kolejí o malém poloměru. Pomůže vložení přímé koleje ( za cenu zkrácení délky kolejí, po nichž souprava projíždí).
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ZÁVADY

Příspěvekod JendaTT » pon 09 zář, 2019 7:22 am

skunco píše: ... prečo sa v zákrute zavadia o seba nárazníkom? Koľajisko je zo základných setov tillig.
Ďakujem za odpoveď.

Mám několik takových startsetů od tilliga a v protioblouku na dodaných kolejích v setech nikdy problém nebyl. Fungují ti správně kinematiky spřáhel jak na lokomotivě, tak na vagónech? Udělej fotku ještě s průjezdem toho dlouhého plošinového vagónu ze setu. Dělá ti to i u něj?
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod JendaTT » pon 09 zář, 2019 8:18 am

Zkusil jsem rychle postavit protioblouk s EW1 na podloží a k tomu loko ze startsetu a dlouhý vagón... na náraznících je ještě asi 1,5mm vůle...
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod skunco » sob 14 zář, 2019 9:52 am

Ďakujem, nie som teraz dlhšie doma, hneď ako sa vrátim to ešte pozriem.
skunco
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 11 srp, 2019 5:32 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Riki » sob 16 lis, 2019 1:26 pm

Dobry den,

Mam pro deti zanovni kolejiště HO ale pro napajeni jsem pouzil stare FZ1, které začalo vrcet a sem tam bezdůvodně zkratovat.
Uvažuji o novem trafu, ale většina indikuje více než standardních 12V, většinou 14/15 ale i 16V ss pro analog. To se mi nezdá a i se starym FZ1 jezdi nove lokomotivy až moc rychle.
Mohli by jste poradit, či doporučit něco pro analog v dnešní digi době?
Děkuji předem
Riki
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 24 črc, 2019 4:54 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod sidlo » sob 16 lis, 2019 1:32 pm

To bezdůvodné zkratování může být známkou přetížení transformátoru. Ten má tepelnou pojistku. Pokud je zátěž delší dobu na mezi výkonu, tak pojistka odpojí výstup.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: ZÁVADY

Příspěvekod JanoH0e » sob 16 lis, 2019 2:11 pm

Riki - existuje toho viac. "Fajnšmekry " si v podstate upravujú ovládanie podľa svojich potrieb, napr. na max 6-9 V so všelijakými vychytávkami. Pre deti ale úplne stačí obyčajné trafo na 12 (až 16) V a pre otecka k tomu pulzná regulácia. Klasicky Tillig TFi2 a potom rôzne viac alebo menej vychytané napr. od f. Zajíc, Al chladiče, alebo vlastná výroba napr. http://m.tt120.webnode.cz/products/pulsni-ovladac/. Možnosti je veľa.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Riki » sob 16 lis, 2019 6:45 pm

sidlo píše:To bezdůvodné zkratování může být známkou přetížení transformátoru. Ten má tepelnou pojistku. Pokud je zátěž delší dobu na mezi výkonu, tak pojistka odpojí výstup.

Dekuji...del to po ujeti metru, po chvilce zase jede... :?:
Riki
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 24 črc, 2019 4:54 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Riki » sob 16 lis, 2019 6:50 pm

JanoH0e píše:Riki - existuje toho viac. "Fajnšmekry " si v podstate upravujú ovládanie podľa svojich potrieb, napr. na max 6-9 V so všelijakými vychytávkami. Pre deti ale úplne stačí obyčajné trafo na 12 (až 16) V a pre otecka k tomu pulzná regulácia. Klasicky Tillig TFi2 a potom rôzne viac alebo menej vychytané napr. od f. Zajíc, Al chladiče, alebo vlastná výroba napr. http://m.tt120.webnode.cz/products/pulsni-ovladac/. Možnosti je veľa.


Dekuji
Právě to že vetsina traf je na více než 12V - i ten Tllig - se mi nelibi, mame povetsinou stare masiny ale tak Piko Cmelaka a od Fleischmanna 310, 365 a 377. Jsou indikovany 12V a i tak už jezdi dost rychle oproti realne max rychlosti - nerad bych, aby to spalili. Dalo mi to docela praci.
Mj. ten pulsni vypada skvele.
Riki
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 24 črc, 2019 4:54 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod JanoH0e » sob 16 lis, 2019 8:09 pm

Väčšina traf (99%) je stavaná na 12V. Je to norma. Preto aj milovníci pomalých jázd si robia svoje systémy. A aby tích 12V bolo vždy, tak to zvyšujú na 16V. Viem, že s deťmi je problém, že chcú z lokomotív "vytrieskať" maximum, ale zase sa niet čoho báť, aj staré motory majú nejakú tú rezervu. Inak to, že jazdia rýchlo, je dané tím, že správne "zošteľovať" prevody je náročné, takže sa tak nejak predpokladá, že dotyčný si "zreguluje rýchlosť" sám a nebude to točiť do maxima, pokiaľ chce jazdiť modelovo. Svojho času sa to, riešilo aj tak, že sa vkladali odpory do úsekov tak, aby bola "traťová rýchlosť" . Ale dnes je to už prekonané. Veľkým analogistom je Trainmaniak - http://www.trainmania.info/clanky.html alebo http://masinky2003.wz.cz/tipy_triky.html . Ale sú aj iný.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: ZÁVADY

Příspěvekod knavi » sob 16 lis, 2019 8:18 pm

Snížit rychlost lokomotivy v analogu jde i zapojením zenerek do serie motorku (uvnitř mašinky), které sežerou pár voltíků a jede to pak pomaleji. Dělají to tak i profi výrobci (např. Fleischmann), aby se nemuseli párat s převody...
Uživatelský avatar
knavi
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 15 pro, 2008 3:24 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Riki » sob 16 lis, 2019 9:01 pm

JanoH0e píše:Väčšina traf (99%) je stavaná na 12V. Je to norma. Preto aj milovníci pomalých jázd si robia svoje systémy. A aby tích 12V bolo vždy, tak to zvyšujú na 16V. Viem, že s deťmi je problém, že chcú z lokomotív "vytrieskať" maximum, ale zase sa niet čoho báť, aj staré motory majú nejakú tú rezervu. Inak to, že jazdia rýchlo, je dané tím, že správne "zošteľovať" prevody je náročné, takže sa tak nejak predpokladá, že dotyčný si "zreguluje rýchlosť" sám a nebude to točiť do maxima, pokiaľ chce jazdiť modelovo. Svojho času sa to, riešilo aj tak, že sa vkladali odpory do úsekov tak, aby bola "traťová rýchlosť" . Ale dnes je to už prekonané. Veľkým analogistom je Trainmaniak - http://www.trainmania.info/clanky.html alebo http://masinky2003.wz.cz/tipy_triky.html . Ale sú aj iný.


No spíš s těmi detmi, ještě to moc nechapou a jak točí ovladačem tak ani nevnimaji zbytek.
Budu uvažovat kterak to rozřešit. Par odporu jsem dal v usecich z kopce nebo v obloucich 380mm...mozna zaradim jeden celkovy pokud by to bylo moc.
Mj taky preferuji analog, prijde mi že si stim vic vyhraji a jednim ovladacem vše ovladaji tudíž jsou nuceni uvažovat a zastavovat jednotlive soupravy tak aby nebouraly. Takove mi to prijde více vzdělávací .
Kazdopadne diky moc
Riki
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 24 črc, 2019 4:54 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod Riki » sob 16 lis, 2019 9:02 pm

knavi píše:Snížit rychlost lokomotivy v analogu jde i zapojením zenerek do serie motorku (uvnitř mašinky), které sežerou pár voltíků a jede to pak pomaleji. Dělají to tak i profi výrobci (např. Fleischmann), aby se nemuseli párat s převody...

Tož na to si moc netroufnu,jsem silnoproudar a leta uz delam v jinem oboru...ale diky
Riki
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 24 črc, 2019 4:54 pm

Re: ZÁVADY

Příspěvekod shark-cz » ned 17 lis, 2019 9:49 am

Zdravim
prosím nesetkal se někdo s tímto problémem:
:arrow: Lokmomotiva BR 107 při vyšší rychlosti se "kolébá" jakmile snížím rychlost začne se cukat a zastaví se.
Při přiložení proudu přímo na kolečka lokomotivy se vše chová normálně, při nižších rychlostech se necuká a nezastaví se.
děkuji za Vaše rady.
Nejlepší rada je žádná, než-li špatná... (TT epocha III-IV) jen tak pro radost
Uživatelský avatar
shark-cz
 
Příspěvky: 83
Registrován: pon 18 úno, 2019 4:41 pm
Bydliště: Chrudim

Re: ZÁVADY

Příspěvekod czcharlie » ned 17 lis, 2019 12:03 pm

Tohle je běžné u BR107 od BTTB. Kolébání asi neodstraníš, to je dané konstrukcí pojezdu. Cukání a zastavování zcela taky asi ne. Musíš si pohrát se sběrači proudu, u této lokomotivy relativně velké plechy, které zároveň zajišťují přítlak krajních dvojkolí ke kolejím. Takže musíš najít kompromis mezi tím, kdy lokomotiva aspoň trochu spolehlivě jede a nezastavuje a jízdními vlastnostmi, kdy nevykolejuje. A samozřejmě vše pečlivě vyčistit.
czcharlie
 
Příspěvky: 344
Registrován: čtv 15 pro, 2016 10:42 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků