Stavění vlakové cesty na kolejišti

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Odo » pát 14 říj, 2011 10:31 am

Zdravím,
mohla by mi nějaká dobrá duše prosím vysvětlit stavění vlakové cesty na kolejišti? Konkrétně ovládání výměn ručně přes tlačítka, ovládání lokomotiv přes DCC. Díval jsem se třeba na ovládací panel Radka K., ale není mi úplně jasné, k čemu slouží všechna ta tlačítka. Jedná se mi hlavně o řešení skryťáku, kde je nutný určitý stupeň automatizace, aby vlaky automaticky zastavovaly. Zatím jsem vymyslel, že by před odjezdovým zhlavím byl na každé koleji krátký izolovaný úsek ABC, kde by lokomotiva zastavila a odjezd by byl možný až po stisku tlačítka, které by do ABC úseku pustilo normální DCC signál (muselo by se chvíli držet, dokud by lokomotiva z úseku nevyjela) a zároveň by se nastavily příslušné výměny (takže jedno odjezdové tlačítko pro každou kolej skryťáku). Počítám skryťák se čtyřmi kolejemi, dvě pro jeden směr, dvě pro opačný směr (na jednokolejné trati).
Předem díky za odpovědi :).
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod radekkrupka » pát 14 říj, 2011 11:46 am

Těch možností je právě celá řada! Můj panel ovládá stanici přes elektroniku Zhlavík (viz mtbbus.cz) a proto tě ten panel asi zmátl :)
http://rak.grasski.net/tt/
web na dočasné adrese, momentálně bez aktualizací
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1966
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod lajblt » pát 14 říj, 2011 5:06 pm

Pokud ovládáš výhybky a návěstidla analogově, je několik možností:
- každá výhybka má dvě tlačítka a pro ovládání návěstidla se používají buď dvě tlačítka (odjezd/posun), nebo má odjezdové návěstidlo jen jedno tlačítko a dašlím tlačítkem se přepíná celé zhlaví na posun (obdoba reléovky s individuálním stavěním výměn)
- pokud je traťová kolej jen jedna v každém směru, je možné udělat "jednotlačítkovou volbu", kdy má kolej na každém zhlaví dvě tlačítka (vjezd/odjezd), po stisku tlačítka se přestaví najednou všechny potřebné výměny, případně se i postaví návěstidlo; je to jednodušší než "odkud-kam"
- klasické dvoutlačítkové ovládání "odkud-kam"

Pro skryťák s jednosměrně pojížděnými kolejemi je ovládání výrazně jednodušší - stačí když uděláš pro každou kolej "jednotlačítkovou volbu" pro vjezd i odjezd. Stiskneš tlačítko, přestaví se všechny výměny. A u odjezdového tlačítka budeš mít relé s jedním přepínacím kontaktem, které přepne odjezdový úsek buď na ABC nebo na "plný" signál. Abys měl jistotu, že relé sepne jen pokud budou výměny správně přestavené, zapojí se relé přes ohlas všech výhybek v příslušné vlakové cestě. A za krajní výhybkou bude optosnímač, který relé zase rozepne (třeba dalším relátkem, stačí jedno pro celé zhlaví).
lajblt
 
Příspěvky: 602
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Odo » úte 18 říj, 2011 12:04 pm

Pokusím se udělat ilustrační obrázek, ale stěhujeme se, takže na to teď nemám čas :(

Prozatím bych byl vděčný za info, jak jednoduše udělat indikaci obsazení kolejí ve skryťáku + kde se to dá sehnat :)
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod lajblt » úte 18 říj, 2011 12:27 pm

Pro DCC existují přímo moduly obsazení, které snímají proud protékající mezi kolejnicemi.
lajblt
 
Příspěvky: 602
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod fulda » úte 18 říj, 2011 1:35 pm

Několik ukázek na tohle téma mám v plánu na školení, ale mám v plánu ukazovat celo digitální řešení, nejsem příznivec kočkopsů.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 2078
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod spikeHO » úte 18 říj, 2011 2:58 pm

Odo píše:
Prozatím bych byl vděčný za info, jak jednoduše udělat indikaci obsazení kolejí ve skryťáku + kde se to dá sehnat :)


Třeba toto http://www.mtbbus.cz/dcc/det2_dcc.htm nebo se to dá zjednodušit a poskládat z 8x dioda, ledka a odpor.

Já jsem udělal ovládání v analogu takto:http://spikexj.rajce.idnes.cz/HO_kolejiste/#panel.jpg
testovací jízdy: http://spikexj.rajce.idnes.cz/HO_kolejiste/#Vlaky.jpg

funguje to k mé spokojenosti, ale chytil mě digitál a budu to stejně vše předělávat právě kvůli řízení přes počítač.
Možná bych doporučil jít do komplet ovládání v DCC rovnou.
Uživatelský avatar
spikeHO
 
Příspěvky: 38
Registrován: sob 19 čer, 2010 1:42 pm

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Odo » pát 28 říj, 2011 10:13 am

Schéma dolního patra se SN (nahoře a uprostřed jsou koleje do horního patra):
p0.png
p0.png (37.56 KiB) Zobrazeno 2371 krát

Legenda:
žlutá - LED indikace polohy výměn (zpětná vazba)
červená - LED indikace obsazenosti koleje
modrá - tlačítka nastavení výměn
zelená - tlačítka trakce zap/vyp
černá šipka - směr jízdy
červená šipka - začátek a konec izolovaného úseku

A teď jde o to, jak to co nejjednodušeji zapojit a vyřešit obsazenost kolejí. Představuji si to tak, že když vlak vjede na izolovaný úsek, rozsvítí se indikace obsazení a vlak se zastaví v závislosti na poloze příslušného tlačítka U - používám klávesnici Tillig, takže tlačítko může být i v poloze permanentně zapnuto a vlak projede bez zastavení. Izolované úseky jsou všechny skryté a budu je dělat cca na délku nejdelší lokomotivy, takže bych rád okamžité zastavení - buď odpojení trakce nebo brzdový signál (pokud si dobře pamatuji specifikaci DCC tak rychlost 1 - nouzové zastavení).
a) stavění výměn najednou - bude lepší prostě zapojit dráty od více výměn do jednoho tlačítka, nebo zřetězit spínání přes ohlasy? Používám emg přestavníky Tillig, takže na spínání i ohlasy je stejný drát.
b) indikace obsazení koleje - napadá mě buď dát 2 optické snímače v místech červených šipek + relé vypínající trakci v úseku a zapínající LED, nebo snímač úbytku napětí, ale to bych tam asi musel připojit brzdový generátor, aby to mělo co snímat :).

Díky za rady a předesílám, že elektrice moc nerozumím, tak bych se nejradši vyhnul relátkům, odporům, apod. :)

P.S. Komu to připomíná plán od MF pro Daniela, nemýlí se :).
Naposledy upravil Odo dne stř 07 pro, 2011 10:19 am, celkově upraveno 1
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Odo » pát 28 říj, 2011 6:55 pm

Tak jsem si pročetl http://www.volny.cz/masinky2003/staveni_vlakove_cesty.html a nakreslil si schéma zapojení přestavníků (elektromagnetické Tillig). Akorát nevím, jaké tam dát diody :(.

Schéma pro levé zhlaví a spojku (na pravé straně to bude stejné). Tlačítko S1 a S2 nastavuje výměny kolejové spojky a K1-K4 nastavuje výměny v levém zhlaví SN na příslušnou kolej. P1 je přestavník EW1, P2-P5 jsou přestavníky IBW.
Přílohy
ol.png
ol.png (15.65 KiB) Zobrazeno 2371 krát
Naposledy upravil Odo dne stř 07 pro, 2011 10:19 am, celkově upraveno 1
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Myšpulín » pát 28 říj, 2011 9:12 pm

Promiň, ale asi to nemáš správně. Sice nechápu přesně jednotlivé výhybky (podle schematu mi to vychází na jedno jednoduché spojení ze dvou výhybek a pak klasicky tři na rozbočení nebo výhybka, angličan a dvě výhybky na rozbočení). To ale není podstatné. Podstatné je, že tlačítky S1 a S2 přestavuješ spojené přestavníky 1 a 2 (číslováno zleva nahoru doprava dolů), tedy jedním oba na rovnoběžno, druhým oba do sebe. Nikde žádná dioda. Tlačítkem V1 přestavuješ 4 přestavník do odbočky a přes diodu 3 přestavník na přímo. Tlačítkem V2 přestavíš 4 přestavník na přímo a opět přes jinou diodu 3 přestavník na přímo. Tlačítkem V3 přestavíš 5 přestavník na přímo a přes diodu 3 přestavník do odbočky. Analogicky tlačítkem V4 přestavíš 5 do odbočky a přes diodu 3 taktéž do odbočky.

Pokud to shrnu, potřebuješ jen 4 diody pro ovládání přestavníku 3. Ostatní přestavuješ napřímo. Nevím přesně, jaké kolejivo použiješ, ale pro angličana nejspíš bude platit, že je nejprve přestavník 3 a pak teprve 2.

Jak jsem ale psal, nepochopil jsem přesně, jaký je skutečný tvar. Můžeš sem vložit nějaký odkaz, abych tě zbytečně nemystifikoval?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 851
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Odo » pát 28 říj, 2011 9:39 pm

Vycházel jsem z tohohle: http://www.volny.cz/masinky2003/staveni_vlakove_cesty.html.
Angličan tam není, omlouvám se, schéma jsem nenakreslil úplně přesně, původní obrázek od MF:
Obrázek
Koleje v SN jsou číslované odspodu nahoru, výměny zleva doprava a odspodu nahoru.
Přestavníky: zelená = výměna rovně, červená = výměna do odbočky.
Diody jsou tam jak jsem pochopil proto, aby se vzájemně nepropojily zpětné vazby a nedošlo k přestavení - Tillig má na stejném vodiči sepnutí i zpětnou vazbu. Kolejivo je Tillig TT Modellgleis.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Myšpulín » pát 28 říj, 2011 10:16 pm

Dík za obrázek. Neznám úplně přesně zapojení těch přestavníků, co se zpětného hlášení týče, ale tam problém dle mne nebude. Zřejmě se jedná o klasické zapojení dvou cívek s koncovým vypínáním u kostry, takže cívka, která je připravena sepnout, je připojena ke kostře a tudíž z ní lze tuto kostru použít pro signalizaci. Pokud to je tak, pak platí to, co jsem napsal, neb jsem si takhle to zhlaví představil. Samozřejmě můžeš všechny přestavníky preventivně napájet přes diody, aby případně jeden neovlivňoval druhý, ale dle mého je to zbytečné. Nicméně vyzkoušej a bude-li to zlobit, přidej je.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 851
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod rnekolny » stř 16 lis, 2011 10:20 am

Zdravím tak už se podařil problém vyřešit. Stavím si malé kolejiště řízené analogově tak mohu taky snad poradit. Moje ovládání je sice trochu netradiční ale elektronika je můj koníček a relátkové obvody pro ty co se bojí elektroniky už jsem taky dělal.
rnekolny
 
Příspěvky: 10
Registrován: čtv 21 dub, 2011 5:12 pm
Bydliště: Praha 5

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod petr6043 » čtv 26 led, 2012 6:34 pm

Chtěl sem se zeptat, jak zrušit postavenou vlakovou cestu ? Zapojení budu dělat podle http://www.volny.cz/masinky2003/staveni ... cesty.html a nevim k čemu slouží 0 vodič :( Děkuji za odpověď Petr (ovládání a kolejiště analog)
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 39
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

Re: Stavění vlakové cesty na kolejišti

Příspěvekod Myšpulín » čtv 26 led, 2012 7:03 pm

petr6043 píše:... a nevim k čemu slouží 0 vodič ...

Již na základní škole ve fyzice se učí, že aby tekl obvodem proud, musí být mimo jiné obvod uzavřen. Tedy jedním vodičem tam a druhým zpět. A toto je právě ten vodič zpět od každého přestavníku. Ta tlustá čárka, ke které vedou vodiče od přestavníků a od zdroje má představovat kostru. Doporučuji ale to nekostřit, jen to propojit.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 851
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: miroslav lengyel a 2 návštevníků